Ik ben hier op het forum al heel lang niet geweest, misschien herinnert de oude garde zich me nog. Maar nu heb ik een vraag, namelijk of iemand weet wat er met Bau kan zijn. Hij is een Syrtje van 1 jaar en 9 maanden, dus al behoorlijk op leeftijd. Hij is de laatste weken hard aan het afvallen. Hij is altijd een tenger mannetje geweest, maar hij is inmiddels broodmager, een vachtje met botjes erin, heel duidelijk zichtbaar en voelbaar. Zo blijft er niks van hem over en zo zie ik dus zijn einde naderen. Misschien is dat het ook gewoon, maar misschien heeft iemand een idee over wat ik toch nog kan doen?
Ik ben nagegaan wat ik weet: hij drinkt niet heel veel (dus geen diabetes), zijn tandjes zijn okee, hij eet ook wel van alles, hij krijgt extra lekkere hapjes. Wat ook opvallend is, is dat zijn ritme ineens veel vroeger is, hij was altijd pas laat wakker, na 10 uur, nu is het soms al om 7 uur. Dan komt hij hapjes halen en voer hamsteren, en mijn indruk is dat hij daarna alleen maar slaapt: als ik hem later lekkers geef, ligt dat er de volgende dag vaak nog, zelfs meelwormen. Hij oogt verder ook oud, ietsje kalig en met een wat hoog ruggetje, maar ik zie geen spoor van ziekte. In dierenartsen geloof ik in dit soort situaties niet zo, al is het alleen maar vanwege het gesleep met zo'n oud mannetje.
Weet iemand misschien nog raad?
Groet,
Louise
Oud Syrtje wordt broodmager
Moderator: Sylvia.
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 34
Re: Oud Syrtje wordt broodmager
Ik vrees dat er weinig is dat je kan doen. Alles wat je beschrijft is typisch voor oudjes: veel slapen, mager worden,...
Je zou hem eventueel wat brintapap of havermoutpap kunnen bijvoeren, aangemaakt met koffiemelk of kittenmelk. Deze soorten melk bevatten veel veten waardoor het goed is om aan te sterken.
Je zou hem eventueel wat brintapap of havermoutpap kunnen bijvoeren, aangemaakt met koffiemelk of kittenmelk. Deze soorten melk bevatten veel veten waardoor het goed is om aan te sterken.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
-
Louise
- Leeftijd: 60
Re: Oud Syrtje wordt broodmager
Ja, misschien is het inderdaad gewoon ouderdom, maar toch heb ik dit bij meer dan 20 hamsters nog niet eerder meegemaakt. Enerzijds is dat omdat het afvallen toch vrij plotseling is begonnen, ergens vlak voor kerst, en anderzijds is het denk ik ook omdat hij verder juist heel monter is. Ik bedoel: hij slaapt (misschien) veel, maar zo vroeg op de avond huppelt hij juist heel vrolijk rond, zeg maar. Ik heb zelfs eerst even gedacht dat hij zo mager werd vanwege de plotselinge extra activiteit, met ook dat vroege wakker worden, meer een tweede jeugd dan aftakeling. Maar dat was aan het begin, daarvoor is het nu toch al te slecht met hem, zo mager als hij nu is.
Van pap-achtige dingen houdt hij niet zo, ik probeer dat regelmatig, maar daar verdwijnen dan 2 -3 hapjes van. Tsja, dat kieskeurige van hamsters ook...
Louise
Van pap-achtige dingen houdt hij niet zo, ik probeer dat regelmatig, maar daar verdwijnen dan 2 -3 hapjes van. Tsja, dat kieskeurige van hamsters ook...
Louise