onhandige slaapplek

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Mooonie
Hamsters: Toby en Chika
Leeftijd: 32

onhandige slaapplek

Bericht door Mooonie »

In de loop van de tijd heb ik gemerkt dat mijn hamster Zippy het in de meeste gevallen niet waardeert als ik de inrichting van haar kooi verander, dus laat ik deze nu voor wat het is en zet ik alles na een schoonmaakbeurt op zijn oude plaats terug. Nu wilt ze de eerste paar dagen na een verschoning nog weleens proberen een holletje maken in haar radje van het wc-papier dat ik haar geef. Ik denk omdat ze zich hier het meest veilig voelt, want het radje is duidelijk haar favoriete object in haar verblijf. Nu heb ik een dag of vijf terug haar verblijft verschoond en ja hoor, de volgende ochtend tref ik haar trillend en wel aan in haar radje met een paar stukjes wc-papier. Ik dacht ik kijk het wel even aan, want dit is niet de eerste keer. Echter slaapt ze nu nog steeds in haar radje (trillen doet ze niet meer). Het is een echt holletje geworden en ze heeft het volgegooid met droogvoer. Gevolg...'s nachts wilt ze in het rad rennen, waarbij dus die hele berg eten door het radje gaat schuiven. Dit lijkt me voor haar niet fijn, maar voor mij ook zeker niet. Het maakt me toch een herrie! En ze staat in mijn slaapkamer. Ik heb het eten er al een keer uit gehaald, maar ze legt het gewoon weer terug.
Er staan een wilgenbrug en een zelfgemaakt huisje van ijslollystokjes in het verblijf, hier leg ik al steeds wc papier in en heb ik een dikke laag bodembedekking in gedaan. Toen bedacht ik me dat ze het misschien wel te warm vind, dus heb ik er weer bodembedekking uitgehaald. Allemaal zonder resultaat helaas. Iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat ze ergens anders gaat slapen en/of waarom ze dit doet?Om een beeld te vormen, heb ik hier een foto van het verblijf, hoe ze er de eerste dag bij lag en hoe het er nu uitziet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hannie
Hamsters: Fannie en Bannie

Re: onhandige slaapplek

Bericht door Hannie »

Ik zou het zo niet weten en misschien moeilijk ander gedrag aan te leren als een hamster het gewend is.
Maar als het je op een gewone manier niet lukt om het rad vrij te houden, voor het lopen alleen, dan zou ik het toiletpapier weghalen.
En ook het eten (kun je volgende ochtend terugzetten!).

Zelf heb ik niet zoveel verstand van hamsters hoor. Maar dat zou misschien helpen.

Mijn hamster slaapt in een slaaphuisje (gewoonte), waar ze ook haar brokjes mee naartoe neemt.
Of ze slaapt onder een bergje hooi. Zeker nu het zo warm is, is luchtig en kan ze schuilen.
Mijn kooi is niet zo vol.

Bakjes met zand is ook lekker fris, geeft eveneens verkoeling.

Ik hoop dat iemand goed advies kan geven. Zodat jij ook beter s nachts kunt slapen.
Madam
Hamsters: Madam

Bericht door Madam »

Mijn hamster heeft daar ook zo een handje van. Ze heeft genoeg hooi en stro en een wilgenbrughuisje om holletjes te maken.
Of ze gaat na het schoonmaken van de kooi haar eten in het radje doen.... Ik denk maar zo... maf beest en als ze het lastig vindt haalt ze het vanzelf wel weg.
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

Ik denk dat Zippy de kooi verschonen best eng vind en ze een paar dagen nodig heeft om te wennen hieraan.Dat ze haar rad als veilig beschouwd kan,iedere hamster heeft zijn eigen plekje waar hij zich het veiligst voelt.Dat ze haar nest erin maakt en daarna weer kapot rent daar kun je niks aan doen,dat doet ze nu eenmaal zelf.Met het eten precies hetzelfde alleen is dat lawaai voor jouw ook lastig.Daar kun je eigenlijk niks aan veranderen.Ze doen toch hun eigen ding,het is tenslotte hun huis.Een rad erbij zetten waar ze hopelijk alleen in gaat rennen en niks erin doet? Of 's nachts in een andere ruimte zetten,zodat je geen last hebt van het rammelende eten?
Mooonie

Bericht door Mooonie »

Bedankt voor de reacties!
@Hannie steeds alles erin en eruit halen gaat eigenlijk niet..Zippy gaat rond 5 a 6 uur 's nachts alweer slapen, dus dat wordt een vroegertje dan. Maar denk ook dat ze het meteen zelf weer terug gaat leggen zodra ik het eruit gehaald heb, deed ze ook met alleen het eten. Dit heb ik geprobeerd toen ze even los liep. Zodra ik haar weer in haar verblijf zette bracht ze alles weer terug, haha. Bedankt voor het meedenken!
@Madam als ze dit blijft doen zal ik een tweede rad erbij kopen, en dan hopen dat ze bereid is om daar in te gaan rennen :lol:
@Jaimz nu is er geen andere plek voor haar, maar ik heb pas een huis gekocht waar ze een eigen kamer krijgt samen met mijn wandelende takken :-) Dat wordt wel eerst nog even klussen helaas...
Hannie
Hamsters: Fannie en Bannie

Bericht door Hannie »

Ach ja, ieder kent zijn eigen hamster het best.

Moonie, jouw verhaal doet mij zelf erg denken aan mijn konijnen. Daar zitten er een paar tussen bij wie ik ook niets moet veranderen in hun hok, buitenren. Het zijn echte nummers.
Nu was er een schijnzwanger, enkele dagen, dus dat maakt het ook anders.
Schijnzwangerschap bij hamsters schijnt niet veel voor te komen, las ik.

Mijn hamsters gedragen zich heel netjes, makkelijk, makkie.
Tot nu dan :-)....
Maar met deze warme dagen is het goed rekening te houden daarmee.
Dat ze het niet te warm krijgen.
Een van mijn hamsters gaat soms langere tijd gewoon in haar rad liggen.
(misschien vindt ze het in het slaaphuisje te warm?)...

Ik heb trouwens een open rad (niet gesloten) waar geen voer in meekan.
Die gaat heel goed.
Ik heb deze op een standaard (maakt geen lawaai).
Romy S

Bericht door Romy S »

Hamsters wisselen wel vaker van slaapplaats en ritme dat is heel normaal, en soms kiezen ze ook hun rad er voor uit mogelijk kan het te maken hebben met de warmte.
Die van mij wisselen momenteel ook en zijn hun huisjes soms te warm. Die van jou heeft het rad uitgekozen. De kans is heel groot dat ze uit zich zelf wel weer gaat verhuizen, en een nest gaat bouwen.
Ik begrijp dat ze nog jong is?

@ Hannie, ook een open rad weerhoudt een hamster er niet van hun wangzakken daar in te leeg te gooien of een flying saucer ik heb er een gehad die dat ding ook als slaapplaats,en voeropslag gebruikte. Maar uiteindelijk stopt dit wel. Wel vervelend als je je hammie op de slaapkamer hebt.
En schijnzwangerschap komt bij hamsters wel voor hoor.

Als het erg warm is kun je koelelementen onder de kooi leggen of aan de zijkant . Die van mij maken hier dankbaar gebruik van. ;)
Puzemuze
Leeftijd: 38

Bericht door Puzemuze »

Een wat kleiner bruggetje of een huisje met een kleinere ingang kan misschien ook helpen? In het wild graven hamsters relatief smalle tunnels, dus ik kan me best voorstellen dat ze bij stress meer veiligheid zoekt en dat het radje met die gaten haar meer 'tunnelgevoel' geeft. Een houten huisje met een opening van 7cm is nog ruim genoeg om met volle wangzakken doorheen te kunnen, maar wel wat beschutter.

Proberen de stress te verminderen kan natuurlijk ook geen kwaad: voor een gezonde, zindelijke hamster hoeft het hok eigenlijk helemaal niet zo vaak te worden schoongemaakt, mits je het plashoekje regelmatig ververst en groenvoerresten weghaalt. Als je het nu om de 2 weken doet, zou je bijvoorbeeld eens kunnen proberen hoe het gaat als je dat rekt tot 3-4 weken. En als je het hok dan schoonmaakt, liever geen schoonmaakmiddel gebruiken. Voor een gezonde hamster hoef je echt niet te ontsmetten en de veranderde geur is voor haar alleen maar vervelend. (Maar misschien doe je dat allemaal al natuurlijk!)

Verder sterkte in ieder geval, eten in een radje maakt inderdaad gigantische herrie!!
Trotse verzorger van Russisch dwergenmeisje Chihiro,
muisjes Karaat, Obsi(diaan) & Agaat,
en parttime slaaf van poes Persephone
Lang leve alle knaagbeesten!
Mooonie

Bericht door Mooonie »

@Puzemuze ik verschoon de kooi eens per maand, maar dan is het ook wel echt nodig. En eigenlijk altijd met alleen warm water. Het houten huisje die erin staat heeft een redelijke smalle opening, maar denk dat ze dit wat warm vind op het moment ofzo...Bedankt voor het meedenken! :-)
@Sylvia het idee van de wilgenbrug draaien zal ik eens proberen. Wie weet!
@Romy S ze is al ongeveer een jaar en 7 maanden. MIsschien dat ze na de volgende verschoning verhuist...zal in ieder geval goed op de temperatuur letten.
Mooonie

Bericht door Mooonie »

Sinds twee nachten heeft Zippy een nieuw holletje gemaakt, achter het radje! :) Ze blijft helaas wel haar eten in het radje leggen..
Sven84
Hamsters: Fluffy

Bericht door Sven84 »

Mijn hamster "blitz" mag 24/7 gewoon door de woonkamer lopen, hij heeft een grote jenny kooi maar daar komt ie eigenlijk alleen voor zn wiel , eten en drinken.

Hij heeft altijd dicht bij de kooi geslapen in doosjes of houten huisjes in rustige hoekjes gezet.... Toch heeft ie met de de warmte besloten naast de kast bij m'n balkon deur te gaan liggen op een redelijk open plek..

hij heeft 1 week in de kooi geslapen toen k em net had... nu slaapt ie waar ie wil.. :) moet wel regelmatig even goed controleren waar ie troep maakt, maar dat valt me nog best mee.... hij doet zn behoefte gelukkig op n vaste plek :)
yuki-chan
Hamsters: Chi

Bericht door yuki-chan »

Mijn hammie heeft een (geglazuurde) keramische bloempot, die blijven ook heel lang koel. Pluk hooi voor de deur en naar gelang ze het koud of warm heeft duwt ze het hooi naar buiten of trekt ze het naar binnen. Ze heeft meerdere nestplekjes, maar die bloempot is het toch wel helemaal, ongeacht de temperatuur in huis. Dus als het de warmte is waar ze last van heeft, misschien investeren in een bloempot voor de zomer? Ik weet niet of iemand anders er ervaring mee heeft, dit is pas mn eerste hamster.
Plaats reactie