zwangere hamster van dierenwinkel

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

steph78900
Hamsters: woezel

zwangere hamster van dierenwinkel

Bericht door steph78900 » 25 sep 2015, 20:25

hey,
ik heb eens een vraagje. ik heb sinds vorige week een dwerghamster. nu heb ik daarstraks (bij het verschonen van de kooi) ontdenkt dat ze jongen heeft. er viel er eentje uit het nest. ik heb meteen weer bedding in de kooi gedaan en ze met rust gelaten. het jong was echt nog roos, dus niet oud. ik weet ook niet hoeveel het er zijn. wat moet ik nu doen?
ik was mijn hamster nog tam aan het maken omdat ze al had gebeten (nu weet ik waarom ze beet ;) ) en nu laat ik ze beter met rust denk ik. maar hoe kan ik nu in de buurt van de jongen komen? en hoe kan ik ze verder tam maken? (ik denk dat ze al redelijl tam is aangezien ze zonder problemen op mijn hand komt zitten, maar dan bijt ze plots)
alvast bedankt voor de tips

**Lilia**

Re: zwangere hamster van dierenwinkel

Bericht door **Lilia** » 25 sep 2015, 20:36

Je kunt ze het beste volledig met rust laten en alleen extra eten voor de moeder neerzetten. De prioriteit is nu dat de ukkies en mama er goed doorheen komen, tam maken komt later wel. Als ze zo vriendelijk is kun je ze eventueel met 7-10 dagen oppakken, maar als je het niet aandurft kun je ze ook met twee weken pas oppakken. Met zo'n 3 weken kun je ze echt redelijk oppakken en hebben ze er ook zelf nog wat aan.
Ze liggen zover ik begrijp niet in een huisje of iets dergelijks? Liggen ze op de begane grond of is er een mogelijkheid dat ze nog kan verhuizen naar een bovenverdieping? Zoja, probeer dat af te sluiten zodat ze niet gaat verhuizen naar een verdieping. Rent ze nog in haar loopwieltje? Waarschijnlijk blijft ze lekker bij haar jonkies liggen en kun je hem gewoon laten staan. Als ze haar nestje wil gaan verslepen of alleen nog maar in haar wieltje zit kun je hem er even een poosje uithalen om te voorkomen dat ze de jongen links laat liggen. Als extra eten kun je wat brinta neerzetten, fruit, groente, nootjes, zaadjes, vogelzaad, pijnboompitjes, meelwormpjes, dat soort dingen.
Met een paar dagen krijgen donkere jongen al kleur dus echt knalroze jonkies zijn echt nog maar net geboren of 1/2 dagen oud. Lichtere kleurtjes blijven wat langer rozig. Het beste maak je nog even geen foto's en laat je ze dus lekker met rust. Hoe is ze er verder onder? Ligt ze lekker bij de ukjes of struint ze veel rond? Is ze niet met ze aan het slepen? Het is niet nodig dat je naar de jonkies kijkt trouwens, een moeder regelt dat eigenlijk prima zelf ondanks haar jonge leeftijd. :)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

steph78900

Bericht door steph78900 » 25 sep 2015, 22:39

het huisje staat beneden en ik denk dat ze haar nest niet meteen gaat verplaatsen. af en toe loopt ze 2 of 3 minutjes in het rat of zoekt ze eten en gaat dan weer in het huisje.
daarstraks (voordat ik de jongen had gezien) heb ik haar er wel even uit gehaald en in een afgesloten ruimte laten lopen. maar dit was max 10 minuutjes, ik hoop dat dit niet te lang is geweest voor de jongen. nu laat ik ze rustig in haar kooi! kan het kwaad dat ik de kooi heb schoongemaakt? niet met water of zo, enkel de bodembedekking eruit gehaald en toen zag ik het jong ik het huisje en heb ik er meteen nieuwe bodem in gedaan en ze met rust gelaten

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 25 sep 2015, 23:33

Dat zal de tijd leren. Misschien wel, en misschien niet .Je kunt er nu toch niks meer aan doen. heeft ze genoeg wcpapier als nestmateriaal? en heb je haar al lekker extraatjes gegeven?
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

steph78900

Bericht door steph78900 » 26 sep 2015, 09:08

ik heb haar extra voer gegeven en ze heeft ook zo'n knaagstick. ik ga vandaag eens langs de dierenwinkel om te horen wat ik haar nog kan geven

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 26 sep 2015, 09:27

**Lilia** schreef:Als extra eten kun je wat brinta neerzetten, fruit, groente, nootjes, zaadjes, vogelzaad, pijnboompitjes, meelwormpjes, dat soort dingen.
:-)
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,

Mirkku

Bericht door Mirkku » 26 sep 2015, 20:49

Precies, nootjes zaadjes brinta en eiwit (eivoer, meelwormen, moriowormen of gekookt ei/kip) worden veel gegeven :)

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 27 sep 2015, 10:50

steph78900 schreef:ik heb haar extra voer gegeven en ze heeft ook zo'n knaagstick. ik ga vandaag eens langs de dierenwinkel om te horen wat ik haar nog kan geven
Ik zou toch wat meer waarde hechten aan wat de mensen hier adviseren dan een dierenwinkel die je een zwangere hamster heeft verkocht :)
Ik hoop dat het allemaal goed zal verlopen met mama en de beebies!

Zat ze samen in de winkel?
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

steph78900

Bericht door steph78900 » 27 sep 2015, 13:27

in de winkel zat ze samen met haar zusjes.. ergens zal er toch ook een broer of neef tussen gezeten hebben verloed ik :)
ik had even schrik dat ze haar jongen zou opeten aangezien ik de kooi wou verschonen.
maar vandaag heb ik gepiep gehoord uit haar nest en ze zit ook heel de dag in haar nest. komt max 1 minuut naat buiten om te eten/drinken en gaat dan weer naar haar jong(en). ik ben benieuwd hoeveel het er zijn... kan niet wachtten om ze voor het eerst te zien!
maar ik denk dus dat moeder en baby(s) het goed maken

Mirkku

Bericht door Mirkku » 27 sep 2015, 15:11

Dat is goed om te horen. Heb je onze genoemde voedinsgmiddelen in het hok gelegd? vind ze het lekker?!

steph78900

Bericht door steph78900 » 28 sep 2015, 16:24

ja ik heb haar gekookt ei gegeven. de jongen zijn nu 3 a 4 dagen oud. zou ik al eens kunnen kijken hoeveel het er zijn? gewoon het deksel van het huisje optillen. ze niet aanraken. of kan ze haar jongen dan ook gaan afstoten?

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 28 sep 2015, 16:41

Vanaf 12 dagen zijn de jongen uit levensgevaar. Ook jongen van 7/9 dagen kunnen nog geruimd worden helaas :(
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

yakatchi
Hamsters: Latte, Pippin

Bericht door yakatchi » 28 sep 2015, 16:49

even volhouden dus ;)
Gelukkig zijn het maar bijna 2 weekjes. Die spanning is nog te overzien :P

Al lees ik benieuwt mee hoor!
maar ook wij wachten nog 8 daagjes met je mee :P
Life is to short to have regrets ;)

Mirkku

Bericht door Mirkku » 28 sep 2015, 18:12

Ik zou echt een weekje wachten!!!

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 28 sep 2015, 18:21

In principe kan het wel als je de situatie goed in kan schatten. Ik pakte ukkies bijvoorbeeld wel eens met 2/3 dagen op onder goedkeurend oog van moeders. Maar ik kende mijn dames goed, ik had toen al redelijk wat ervaring met Rusjes en het was een gepland nestje met alle voorzorg er omheen. Het is moeilijk in te schatten wat jouw dametje zal doen als je haar nestje openbreekt. Mijn dames gingen van hun nestje af en ik spiekte dan in het nestje of haalde ze er even uit, en legde ze na een paar minuutjes weer terug. Maar dus wel in een situatie die ik vanuit mijn ervaring en vanuit het feit dat ik mijn dames goed kende, goed in kon schatten. Het veiligste is om ze zelf uit het nestje te laten kruipen of over een weekje een keer in het nestje te kijken als het grootste gevaar geweken is. En moeders dat toelaat. Uiteindelijk komen ze er wel uitgekropen en zul je ze een voor een allemaal zien en kunnen pakken. :)

Plaats reactie