Hoe vaak gekookt eiwit?
Moderator: Sylvia.
Hoe vaak gekookt eiwit?
Hallo allemaal
Ik geef mijn rusje regelmatig een stukje gekookt eiwit, geen heel ei, maar zeg maar het ''hoedje'' van de spitse kant. Meneer is niet zo dol op meelwormen dus in principe is dat eiwit de enige aanvulling qua eiwitten. Echter vroeg ik me af hoe vaak ik gekookt eiwit mag geven?
Alvast bedankt!
Ik geef mijn rusje regelmatig een stukje gekookt eiwit, geen heel ei, maar zeg maar het ''hoedje'' van de spitse kant. Meneer is niet zo dol op meelwormen dus in principe is dat eiwit de enige aanvulling qua eiwitten. Echter vroeg ik me af hoe vaak ik gekookt eiwit mag geven?
Alvast bedankt!
Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 33
Re: Hoe vaak gekookt eiwit?
Dat hangt er een beetje vanaf hoeveel eiwit in zijn voer zit en hoe oud de hamster is. Jonkies hebben meer behoefte aan eiwit, Napoleon is nog jong, niet?
Dan zou ik gerust dagelijks wat bijgeven. Maar naarmate hij ouder wordt zou ik dat afbouwen, 1 a 2x per week ongeveer, of als het voer al veel eiwit bevat is extra geven zelf niet nodig meer
Dan zou ik gerust dagelijks wat bijgeven. Maar naarmate hij ouder wordt zou ik dat afbouwen, 1 a 2x per week ongeveer, of als het voer al veel eiwit bevat is extra geven zelf niet nodig meer
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
- Nimfee
- Hamsters: Lana en Félix
- Leeftijd: 37
- Contacteer:
Daar heb ik aansluitend een vraag op: stel je geeft 'teveel', eten hamsters altijd datgene waar ze genoeg aan hebben? Ik gaf Nora wel eens eivoer, daar deed ze zelf dagen over voordat het op was. Ik gaf het niet vaak, eens in de week een beetje.
Bedankt voor je reactie, Mona! Hij is inderdaad pas 3 maandjes. Wanneer zou ik dan kunnen minderen?
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, Nimfee, hopelijk weet iemand daar meer over.
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, Nimfee, hopelijk weet iemand daar meer over.
Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
-
_mona_
Teveel aan eiwitten wordt door de nieren afgebroken, als je echt veel te veel geeft kan er nierschade optreden. Bij oudere hamsters wordt veel eiwitten binnenkrijgen gelinkt aan het ontwikkelen van kanker/tumors.
Tot een maand of 6/7 beschouw ik een hamster jong, dan krijgen ze extra eiwitten. In die periode zijn ze nog volop aan het groeien en ontwikkelen. Daarna is extra eiwitten niet meer echt nodig, meestal zit er genoeg in het voer. Maar afhankelijk van het eiwit percentage in het voer zou ik wel nog wat blijven bij geven. Goed voer zou zo'n 15 - 18% eiwitten moeten bevatten. Bevat het minder mag je dagelijks wat eiwit bijvoeren, bevat het meer zou ik dat zeker niet doen. Bevat het gewoon genoeg zou ik 1 a 2x in de week wat bij geven.
Stukje over eiwit van de site van Martin Braak:
Tot een maand of 6/7 beschouw ik een hamster jong, dan krijgen ze extra eiwitten. In die periode zijn ze nog volop aan het groeien en ontwikkelen. Daarna is extra eiwitten niet meer echt nodig, meestal zit er genoeg in het voer. Maar afhankelijk van het eiwit percentage in het voer zou ik wel nog wat blijven bij geven. Goed voer zou zo'n 15 - 18% eiwitten moeten bevatten. Bevat het minder mag je dagelijks wat eiwit bijvoeren, bevat het meer zou ik dat zeker niet doen. Bevat het gewoon genoeg zou ik 1 a 2x in de week wat bij geven.
Stukje over eiwit van de site van Martin Braak:
De behoefte van eiwit is afhankelijk van de leeftijd van de hamster. Jonge hamsters moeten nog groeien en hebben daarom meer behoefte aan eiwit. Dierlijk eiwit is op later leeftijd moeilijk verteerbaar en te veel hiervan is voor de hamster niet gezond. Veel eiwit is op latere leeftijd ook niet meer nodig, het is een bouwstof en de groei van cellen is op latere leeftijd minder. Plantaardig eiwit bevat minder zwavel bevattende aminozuren zoals methionine. Te veel aan dierlijk eiwit wordt in vet omgezet en kan zorgen voor verzuring van het bloed, kan botdichtheid aantasten, het immuunsysteem verzwakken en de nieren aantasten. Overmatig dierlijk eiwit kan ook groei van tumoren veroorzaken. Maar kan ook het gedrag beïnvloeden. Bij te veel aan eiwit kan een hamster schrikachtig en/of bijterig worden. Wanneer een hamster ziek is en het urineert meer dan anders, geef dan geen extra dierlijk eiwit. Dit omdat dan de nieren extra aan het werk moeten.
Groetjes van Mona,
- Hamster Bibi
- Hamsters: Midas
- Leeftijd: 58
- Contacteer:
Haha, ik was dit net aan het schrijven. Je was me net voor Mona. 
-- 21 feb 2016 12:47 --
Mona, ik geef twee keer per week zo'n 3 gedroogde meelwormen aan mijn rusje. Mijn Syren moeten er niets van hebben. Ik geef ze ook sinds kort eikrachtvooer een half theelepeltje twee keer per week. Zou dat voor mijn rusje (samen met de meelwormen) teveel zijn?
-- 21 feb 2016 12:47 --
Mona, ik geef twee keer per week zo'n 3 gedroogde meelwormen aan mijn rusje. Mijn Syren moeten er niets van hebben. Ik geef ze ook sinds kort eikrachtvooer een half theelepeltje twee keer per week. Zou dat voor mijn rusje (samen met de meelwormen) teveel zijn?
Laatst gewijzigd door Hamster Bibi op 21 feb 2016, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)
Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)
Rip:
- Nimfee
- Hamsters: Lana en Félix
- Leeftijd: 37
- Contacteer:
Mona, bedankt voor je reactie! Duidelijk 
Bedankt voor de reacties!
Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
-
_mona_
Hamster Bibi: dat hangt er vanaf hoe oud ze zijn he! :p En hoeveel eiwit het droogvoer bevat.
Voor een niet-oude hamster en voer dat een normale hoeveelheid eiwitten bevat lijkt het me prima
Ouder hamsters, vanaf ongeveer 1 jaar oud geef ik eigenlijk amper eiwit bij. Heel af en toe als snoepje, maar verder moeten ze het doen met wat in hun voer zit.
Voor een niet-oude hamster en voer dat een normale hoeveelheid eiwitten bevat lijkt het me prima
Ouder hamsters, vanaf ongeveer 1 jaar oud geef ik eigenlijk amper eiwit bij. Heel af en toe als snoepje, maar verder moeten ze het doen met wat in hun voer zit.
Groetjes van Mona,
- Hamster Bibi
- Contacteer:
Bibi is een dwerg van nu 1.5. Mijn Syren zijn 1jaar en 7 maanden en de ander 1jaar en 4maanden._mona_ schreef:Hamster Bibi: dat hangt er vanaf hoe oud ze zijn he! :p En hoeveel eiwit het droogvoer bevat.
Voor een niet-oude hamster en voer dat een normale hoeveelheid eiwitten bevat lijkt het me prima![]()
Dus jij zou geen meelwormen meer geven op die leeftijd?
Ook geen eikrachtvooer?
Rip:
Rip:
-
_mona_
Die zou ik persoonlijk niets extra meer bijvoeren nee, dat hebben ze echt niet meer nodig en kan schadelijk worden. Heel af en toe een meelwormpje als snoepje okee, maar verder hoeven ze niets extra te hebben. 
Groetjes van Mona,
- Hamster Bibi
- Contacteer:
Hihi. Jammer genoeg paar weekjes geleden eikrachtvoer voor vogels gekocht. Voor de verwennerij... Maar zie dat dat 17% eiwit bevat. Geef verder witte molen voer en als allinone brok die hartjes van selective. Die bevatten maar liefst 19% eiwit. Ik geef er meestal 3 per dag bij het mixvoer._mona_ schreef:Die zou ik persoonlijk niets extra meer bijvoeren nee, dat hebben ze echt niet meer nodig en kan schadelijk worden. Heel af en toe een meelwormpje als snoepje okee, maar verder hoeven ze niets extra te hebben.
Rip:
Rip: