Esmeralda schreef:Bivendien gaan hamsters bijten als ze te klein gehuisvest worden.
Mag ik vragen waar deze informatie vandaan komt? Ik heb dit nooit eerder gehoord of meegemaakt namelijk. Betekent niet dat je een hamster klein moet zetten of iets dergelijks, maar bijten vanwege kooigrootte is mij compleet onbekend. Lijkt me ook niet heel waarschijnlijk, gezien vroegâh toen er nog geen internet was enzo, mensen Syren in piepkleine hokjes hielden en ik me uit mijn kindertijd ook wel herinner dat er klasgenootjes waren met hamsters en die beten ook niet. Dit zijn natuurlijk anekdotes, maar voor de beeldvorming.
Ik ben zelf niet zo van het afwachten bij het tam maken van bange hamsters. Ik heb meerdere keren Syren in huis gekregen die doodsbang waren om te tam te maken want de baas wist niet meer hoe of wat. Bijten bij Syren vind ik zeldzaam, in het geval van de topic starter zal het de stress geweest kunnen zijn, misschien benaderde je dochtertje de hamster net verkeerd waardoor deze schrok, ook mogelijk. Ik ben ooit dwars door mijn nagel gebeten door een super lieve Syr die ervoor en erna nooit gebeten heeft, maar ik pakte hem te snel op uit z'n nest omdat ik haast had en hij mee moest en ondanks dat ik hem wel even wakker had gemaakt, was hij kennelijk geschrokken door de plotselinge aanraking. Het blijven prooidieren.
Maar mijn manier van tam maken van bange Syrische hamsters gaat als volgt : een kooi zonder al te veel poespas. Een wiel uiteraard, veel nestmateriaal (wc-papier, hooi, bodembedekker en dergelijke) en afhankelijk van de hamster een huisje met open onderkant. Voor echt hele bange hamsters gebruik ik tijdelijk een kleinere kooi, maar is niet altijd nodig. En dan gewoon oppakken. Niet najagen, maar meteen hups, hand om het beestje en optillen. Als het niet meteen lukt of de ham heeft zich meteen uit je hand gewurmd, gewoon even laten gaan. Eventueel iets lekkers neerleggen. Vijf minuten later weer proberen. En als je de hamster eenmaal hebt kan je deze van hand naar hand laten lopen, want ze zitten zeker in het begin niet stil. Niet zomaar neerzetten op de bank ofzo in dit stadium, want je hebt geen garantie dat je de hamster weer meteen op kan pakken. Ik heb meestal gewoon m'n handen boven de kooi of zelfs in de kooi nog, zodat als het hamstertje opeens een sprintje trekt hij niet een lange val maakt. En dan terug zetten in de kooi en iets lekkers aanbieden of neerleggen. Als de hamster in je handen al even stil gaat zitten, lekkers aanbieden. Mijn ervaring is dat ze in het begin buiten de kooi niet snel iets lekkers aanpakken, maar gewoon aanbieden en anders dus bij terug zetten aanbieden of neerleggen als de hamster het niet aanpakt.
Ik zet de hamster ook expres in de loop of in een kamer waar veel mensen, andere huisdieren, etc komen. In het begin is het mogelijk dat je hamster schrikt als je langsloopt en door de kooi heen stuitert, maar dit neemt heel snel af omdat deze al vlot leert dan er niks gebeurt op zo'n moment. Je hoeft dan niet bij de kooi te blijven staan ofzo, gewoon doorgaan met waar je mee bezig was en dan neemt de angst snel af.
Met deze methode is het tot nu toe altijd gelukt om een Syr tam te krijgen. En daarmee bedoel ik niet bang voor jou of je handen. Stil zitten doen de meeste hamsters niet.
Over het bijten specifiek : Nooit je vingers voor de neus van de hamster houden, dit is uitnodigen tot bijten. Je kan wel even vlug je knokkels of zijkant van je hand voor de hamster z'n neus houden zodat hij weet dat je er bent en dan oppakken. Maar vingers door tralies of lang naar een hamster wijzen is nooit een goed idee. Als je nu je knokkels aan de hamster toont en hij zet er zonder pardon meteen z'n tanden in, dan is de hamster mogelijk territoriaal. Dan zou ik nog steeds een vergelijkbare tammaak methode doen, maar dan met een bakje de hamster opscheppen of in laten lopen, optillen en buiten de kooi in een bak zoals een curverbak te zetten en dan dus dat oppakken en dergelijke. Kans dat als het oppakken op deze manier goed gaat de hamster in de kooi ook niet meer bijt.
Maar bijten bij Syren heb ik veel minder vaak meegemaakt dan bij dwergjes. Als de hamster bijt ongeacht waar deze is en ook meteen en ook meteen door, dan zal dat moeilijk af te leren zijn. Heb er ook wel eens eentje gehad (dat was wel een Rusje), hij was totaal niet bang of wat dan ook, maar handen moesten tanden in en ook flink. Heeft hij nooit afgeleerd. Kan snappen dat je dat niet leuk vind, maar zo ver is het nog niet! Eerst eens kijken of die eerste hap niet gewoon kwam door de hele verhuizing