Hoe ben jij begonnen met hamsters?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Angelinah
Hamsters: Momenteel geen
Leeftijd: 22

Hoe ben jij begonnen met hamsters?

Bericht door Angelinah »

Het leek me wel leuk om een topic te maken over hoe je begonnen bent met hamsters. Sorry als ik dit niet mag :-?

Ik zal alvast beginnen: Toen ik 6 of 7 jaar was had een jongen van mijn klas een 2 hamsters. (Ik zou niet weten of hij ze samen hield of niet maar ik wist toen ook nog niks van hamsters) hij deed er toen een spreekbeurt over en daarna mochten we ze allemaal is aaien enz. Ik was toen echt meteen verkocht en ik was gelijk na school gaan vragen aan mijn moeder of ik er ook eentje mocht. Maar het antwoord was dus nee, wat ik dus wel verwacht had. Maar 6 maanden later ofzo, op mij verjaardag kreeg ik een envelop met een fotootje van een hamster! En op mijn verjaardag ben ik dus Dommeltje gaan kopen. Toen nog met een véél te kleine kooi en loopwiel, maar later is dat gelukkig opgelost ;)

Mens: Angelina
Hamster: Momenteel geen

Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥
Rust zacht lieve Balou (20-04-2016 - 23-01-2018) Ik ga je missen x
Rust zacht Gijsje, mijn schatje (17-01-2018 - 17-10-2018) x
Mariska1808
Leeftijd: 29

Re: Hoe ben jij begonnen met hamsters?

Bericht door Mariska1808 »

Bij mij kwam het heel spontaan eigenlijk. Ik wilde graag iets verzorgen, iets dat van mij was. Vissen had ik al dus mijn ouders wisten al hoe serieus ik met mijn dieren was. Ik had toen de deal met ze gesloten dat als ik goede cijfers zou halen in mijn toetsweek dat ik dan een hamster mocht. Dit is gelukt en zo kreeg ik mijn eerst hamster. Uiteindelijk werd 1 hamster 2, 2 werd 3... :) Dit is nu zo'n 5 jaar geleden.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
FigoFox
Hamsters: Ellie
Leeftijd: 28

Bericht door FigoFox »

Ik kreeg mijn eerste hamster voor mijn negende verjaardag. Het was een Syrtje en hij heette Vicky. Het was een totale verassing, ik vroeg al maanden voor mijn verjaardag of ik een hamster mocht, maar ik had nooit verwacht dat ik er ook echt eentje zou krijgen. Ik was meteen helemaal verliefd op Vicky en speelde er iedere avond mee. Tot op de dag van vandaag heb ik altijd wel een hamster in huis gehad. Ik vind het gewoon zulke leuke diertjes, ik kan gewoon niet zonder :+:
Mells
Hamsters: Rusje Molly

Bericht door Mells »

Een jaar of 10 geleden, op de basisschool wou ik graag een hamster. Ik zag ze in een tuincentrum en was meteen verkocht. Ik vroeg in de klas rond of iemand een kooi over had. Me ouders hadden geen zin om een kooi te kopen dus moest ik eerst vragen. Toen kon ik voor een chocolade reep de ferplast Paula met alles erop en eraan over nemen. Een chocolade reep ook echt Haha. Toen kreeg ik een goudhamster, van dat tuincentrum. Ik ging hem samen met me vader kopen. Wist toen niks over kooi grootte en chinchilla zand en dat hamster watten slecht waren.
Me syr was wel echt een schat! Heel lief beestje. Tot dat me moeder na de vakantie (me buurvrouw met tegen zin me hAmster eten had gegeven) het kooitje open had laten staan en de buiten deuren. Heb haar nooit meer gevonden. Na een jaar kreeg ik me rusje. Hier weet ik niet meer zoveel van. Alleen dat ik vaak met haar op de bank zat en aaide en ze me snachts wakker hield met dat rotwiel.

Na 10 jaar wilde ik weer een hamster. Dus ik met 30 graden op de zolder bij me ouders die hamster kooi zoeken. Ja hoor! Stond er nog. Kreng is al zeker 15 jaar oud denk ik.
Heb haar nu in een curverbak en chinchilla zand en wc papier! Dus heb super veel geleerd hier.
Nu sinds 25 augustus heb ik weer een hamster. En ben echt blij met me Molly!
Molly & Eddie
Femkexx
Hamsters: Izzy
Leeftijd: 23

Bericht door Femkexx »

Na de dood van ons konijn Japie mochten mijn zusje en ik ieder ons eigen konijntje (broertje was nog te klein) maar pas wel als we in ons nieuwe huis woonden en als de tuin af was (toen woonden we in een huurhuis en ons huis was nog in de maak :razz: ). Toen we verhuisden en ook naar een andere school gingen werd ik beste vriendinnen (en dat ben ik nu nog steeds) met een meisje uit mijn klas. Als zij op vakantie was mochten wij voor haar konijn zorgen. Alleen kregen mijn broertje en zusje dikke en tranende ogen nadat ze Joppie hadden geaaid. Allergisch dus. Het hele feest met de konijnen ging nu niet door. Mijn zusje en vooral ik waren er heel verdrietig om, we hadden ons er zo op verheugd. Een tijdje later ging mijn zusje bij een vriendinnetje spelen die een hamster had. Ze hadden er de hele dag mee gespeeld. Later kwamen mijn moeder en mijn broertje mijn zusje ophalen en had mijn broertje de hamster ook eventjes vastgehouden. Later vertelden ze dat aan tafel. "En, allergisch?", was het eerste wat ik vroeg ( :razz: ). Dat was niet het geval. "Nou, dan krijgen we een hamster", was mijn conclusie. Mijn moeder vond het een goed idee, maar mijn vader was het daar niet mee eens. "Maar als jij er niet voor hoeft te zorgen, dan heb je er toch geen last van?", zei ik. Daar wist hij niets meer op te zeggen en ging hij overstag. We kregen onze hamster pas in de herfst zodat we de hele herfst en winter hadden om het beestje tam te maken en niet de hele tijd buiten zaten.
Nou en nu ben ik toevallig aan het begin van de herfst jarig (25 september, das vandaag! :D :D ). Dus zouden we onze hamster dan krijgen. Maar omdat het mijn verjaardag was, werd het ook mijn hamster. Op 21 september 2013 zei mijn moeder dat ze nú een hamster wilde. Ik weet nog dat ik dacht: okeeee :-? . Maar ja, op die dag zijn we dus mijn rusje Pimmetje op gaan halen. We vonden hamster zo leuk dat we na de dood van Pimmetje een week later Jimmy zijn gaan ophalen. Nu wil ik hamsters tot ik zo oud ben dat ik er niet meer voor kan zorgen :razz: . Dat worden er dus nog een heleboel!

Nou heb ik weer een heel verhaal zitten typen, kenmerk aan mij :razz:
Groetjes van:
Mens: Femke
Rus: Izzy

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)
Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Ik was denk ik tien toen ik een hamster kreeg. Gekocht bij een dierenwinkel. Ik had namelijk een hamsterkooitje gekocht op de rommelmarkt voor een paar gulden dus ik mocht een hamster. Achteraf was dat kooitje veeeel te klein maar ik was behoorlijk creatief met inrichten. Ondanks dat werd dat hamstertje erg agressief, logisch. Ik liet haar wel dagelijks over mijn grote bureau lopen en dan speelde ze veel (rennen, klimmen, ze vond dat fantastisch). Maar oppakken deed ik niet. Wegdoe kon ik ook niet natuurlijk. Uiteindelijk had ik van een houten kist een hok gemaakt en daar hebben best wat hamsters in gezeten. Meestal afdankertjes van vrienden en later van marktplaats.
xXjolienXx
Hamsters: 5
Leeftijd: 31

Bericht door xXjolienXx »

Mijn zus en ik kregen altijd hamsters van op de rommelmarkt. Zus is ouder dan mij, dus ik heb er eigenlijk altijd wel gehad aangezien zij er al mee bezig was toen ik geboren werd. Dat komt er van als je een vader hebt die geen nee kan zeggen.

Maar goed, die zaten natuurlijk verschrikkelijk slecht. Toen ik 11 was heb ik een laptop gekregen voor mijn communie en heb ik meteen dit forum gevonden. Mijn hamster Grijsje die ik op dat moment had, is toen snel over gezet op een grote duna die we in Nederland zijn gaan halen. (Weer door die vader die geen nee kan zeggen. ;) )
Life is beautiful. Really, it is. Full of beauty and illusions. Life is great. Without it, you'd be dead.
Uta
Leeftijd: 33

Bericht door Uta »

10jaar geleden heb ik me aangemeld op dit forum en ben ik informatie gaan zoeken.
Mijn aller eerste hamstertje was een wildkleur rusje. en sinds dien heb ik al een hele boel knager vriendjes gehad.
Groetjes Luc (Hamstery BBeauty)
Dominature
Hamsters: Kenai

Bericht door Dominature »

Toen ik op de basisschool zat heb ik een hamster gehad ( Pieter ).
Na zijn dood nooit meer 1 gehad ( hadden ook katten en dat was niet zo handig ).
Begin vorig jaar gaan samenwonen met mijn vriend, maar helaas allergies voor ( bijna ) alle diertjes met haar.
Na bijna een jaar miste ik het hebben van een beestje toch wel heel erg.
Na uitzoeken waar hij het minst allergies voor zou kunnen zijn uitgekomen op de hamster.
Vlak daarna hebben we Kenai gekocht en dat gaat gelukkig heel goed.
Mijn vriend heeft nergens last van.
midnightflower
Leeftijd: 33

Bericht door midnightflower »

Ik had van jongs af aan knagertjes en konijnen maar kreeg pas rond mijn 18e de eerste hamster toen ik op een kleine studio ging wonen.
Grote langhaar man zat eerst in een kleine duna: dramatisch! :bloos: Toen kwamen de eerste dump-hamstertjes, dan een eerste opvangnestje..en zo begon ik met herplaatsen :)
Linemarie

Bericht door Linemarie »

Als kind had ik altijd cavia's. Toen ik op kamers ging wilde ik graag een beestje. Het werd een Syr in een hoge plastic bak van 30 x 20 ofzo (was toen advies van de dierenwinkel in 1992). Ze heeft ruim 2 jaar geleefd, wel in een grotere kooi toen ik een grotere kamer kreeg en ze liep veel los. Daarna nog 2 keer een Syr gehad.

Na een pauze van 10 jaar wilde mijn dochter graag een dwerghamster, nu 6 jaar later en 3 dwerghamsters verder weer een Syr in huis. Vind het veel te gezellig.
Groeten van Linemarie.
sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Bericht door sneeuwvlok »

Na de dood van onze gerbils wilde ik heel graag een beestje dat ik zelf mocht verzorgen (de gerbils deden mijn zusje en ik samen met mijn moeder). Dat mocht niet, maarja. Gras groeit waar het niet gaan kan en uiteindelijk kwam mijn bijleslerares met het idee dat ik de hamster van haar dochter (die volgens mij ging studeren) kon overnemen. Gelukkig vonden mijn ouders dat oké! :)
Fenne&Pixel
Hamsters: Pixel

Bericht door Fenne&Pixel »

Toen ik 8 was mocht ik een eigen huisdiertje. We hadden altijd een hond en 2 katten, en ik kon goed met dieren omgaan. Mijn eerste beestjes waren 2 muisjes. Hele leuke beestjes en ik had ze al snel zo tam dat ze in mijn hand gingen slapen. Er was helaas wel een foutje met de geslachtsbepaling geweest en voordat ik het wist had ik een nestje. We hebben snel opgezocht wat we moesten doen: het mannetje weghalen. Helaas was moeder alweer bevrucht. Zo had ik dus al snel 2 nestjes achter elkaar. Ik heb met ze na een goed aantal weken in gescheiden kooien gedaan: mannetjes en vrouwtjes. Ik heb ze allemaal verzorgd tot ze overleden. De eerste gingen dood na een goede 2 jaar, de laatste (een beetje een vreemd grote uit het 2e nest) is uiteindelijk 3,5 jaar geworden. Ik heb toen daarna een parkietje gehad, en later een 2e erbij. Ook kregen we thuis in de tuin 2 konijnen via vrienden van een boerderij. Met de vogeltjes kon ik ook heel goed, het tam maken was een uitdaging omdat het hele slimme beestjes zijn en je echt een band moet opbouwen. Op een gegeven moment mocht mijn zusje een hamstertje (rusje) omdat zij nu een jaar of 8 was. Ik vond dit toch ook wel weer leuk en mijn ouders vonden het goed dat ik er ook weer een nam. Met vogeltjes kon je immers niet zo goed knuffelen. Helaas heeft de hamster van mijn zusje haar op een gegeven moment een keer gebeten. Waarschijnlijk had mijn zusje iets gegeten en de handen niet goed afgewassen en rook ze dus lekker. Mijn zusje is wat bang aangelegd en durfde de hamster niet zo goed meer op te pakken. Ik heb toen haar hamstertje ook overgenomen in de verzorging. De hamstertjes zijn allebei tussen de 2,5 en 3 jaar geworden. Ik heb toen een hele tijd alleen maar mijn parkietjes gehad. We zijn meerdere keren verhuisd en op een gegeven moment zijn mijn vogeltjes naar de school van mijn moeder gegaan, in de volière. Ik had besloten dat ik ze niet kon houden met de laatste verhuizing, omdat ik na een jaar uit huis zou gaan en ze dan niet kon meenemen. Zo heb ik ze nóg een verhuizing bespaard eigenlijk. Op mezelf gaan is vervolgens nog een jaartje uitgesteld geweest. We hadden op dat moment 'alleen maar' katten en mijn zusje een schildpadje. Eenmaal op mezelf miste ik het verschrikkelijk om een beestje te verzorgen. Ik heb aan de huisbaas toestemming gevraagd voor een hamstertje, en het mocht. Vervolgens heb ik Pixel opgehaald in februari ongeveer. Ik zat de hele dag op school dus een schemerdiertje was ideaal. Ik ben echter met de studie gestopt die ik deed en ben dit jaar aan mijn droomstudie begonnen: diergeneeskunde! Ik woon nu nét in Gent, samen met Pixel. :)
petra-elly
Hamsters: Bram

Bericht door petra-elly »

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw hier, en zal meteen ook even reageren.
Eigenlijk was het niet de bedoeling dat ik aan hamsters zou beginnen, maar stiefdochter sam had er eentje van marktplaats gehaald en belande in haar slaapkamer.
Tijdje ging dat goed, tot dat (zoals zo vaak bij kids van 15) ging de aandacht niet meer naar bram.
Na de scheiding met haar vader ben ik ergens anders gaan wonen, met de vraag .... hoe doe je dat nu met bram?
Ach petra ... neem jij bram maar mee, vind hem niet zo leuk meer.
Ik als geen hamster mens, heb bram mee genomen en me verdiept in de robokovski hamster, want dat is bram
Al met al reageerd bram op mijn stem en komt dan kijken, soms gaat ie op me hand zitten, verder is ie gewoon lief.
Mijn kleine bram :D kortom ... besmet met het hamster virus hahaha
Oooh ja ... brammie is nu 2 jaar.
Laatst gewijzigd door petra-elly op 06 nov 2016, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
xSapieeee
Hamsters: Pucca
Leeftijd: 27

Bericht door xSapieeee »

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het zeuren thuis dat ik een hamster wilde. Mijn moeder vond dit goed maar mijn vader niet, en het is niet ideaal om zo'n beestje een week bij mijn moeder te laten als ik bij mijn vader woonde. Ik heb sinds een tijdje het contact met mijn vader verbroken en kocht samen met mijn moeder een hamsterkooi, voederbakje en drinkflesje voor weinig bij de kringloop. Deze stonden een paar maanden bovenop mijn bureau, maar er gebeurde weinig mee. Toen wilde ik allemaal dingen gaan halen voor een hamster en op hetzelfde moment begon mijn vriend zich raar te gedragen en zei hij dat hij mijn verjaardagscadeau al had bedacht (het was juni en ik ben eind augustus jarig). Ik kreeg allemaal vage hints van hem, zoals: 'Ik moet het nog ophalen', 'Ik moet er nog voor bellen.' Ga zo nog maar even door. Ik dacht er niet over na en hij kwam een weekendje logeren. Hij zei dat hij me mijn cadeau ging geven, maar dat we het op moesten halen. Ik had werkelijk nog geen idee wat het zou kunnen zijn. Zo liepen we de winkelstraat door en hij drukte me ineens de dierenwinkel in. Ik, een ontzettende sukkel, dacht dat hij gewoon even wilde kijken met me, tot hij tegen die mevrouw zei: 'Ik had afgelopen week gebeld over die goudhamsters.' Ik snapte er helemaal niets van maar zocht er ook niets achter tot zij ons de hamsters liet zien. Ik dacht dat ze alleen wat informatie wilde geven zodat ik voorbereid was, maar ineens zei hij 'Nou, kies er maar eentje uit dan.' Ik heb hem tien minuten aan staan staren en besefte me dat ik helemaal niet klaar was voor een hamster, ik had maar drie dingen. Niets om zorgen over te maken uiteindelijk, want hij heeft alles betaald wat ik nog moest hebben. Dus ik zat werkelijk stomverbaasd in de auto met een vervoersbox en daarin een hamster, ik kon verder ook niets meer uitbrengen want ik was ontzettend in de war en kon het niet geloven. Thuis kwam ik erachter dat de kooi te klein was, en in mijn stad destijds kon ik voor twintig euro een nieuwe kooi kopen die een heel stuk groter is dan wat ze had. Zo ben ik eraan begonnen en ik het Pucca nu zo'n 4 maanden.
Pucca <3
Plaats reactie