Blaasontsteking of toch iets anders? Help!

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Famkahhh
Hamsters: Luna
Leeftijd: 24

Blaasontsteking of toch iets anders? Help!

Bericht door Famkahhh » 25 sep 2018, 14:45

Haii,

Ik ben nieuw op het forum.. En ik heb een Russische dwerghamster (vrouwtje). Ze is nu een jaartje oud en altijd kerngezond geweest. Ze heet Luna.

Eergister zag ik in haar kooi dat ze nogal bruin plas had. Ben gaan Googlen, maar kon niks vinden wat er op leek.

Gister had ze in haar kooi een rood plasje liggen (of het plas is dat weet ik niet). Zelf heeft ze geen rode vacht en ik kan ook niet zien waar het vandaan komt..
Ben maar naar de dierenarts gegaan en die zei blaasontsteking, medicijnen mee gekregen (Sulfatrim). Moet ik twee keer per dag geven en ben nu bezig met dag 2 van de 7.

Vandaag weer een rood plasje in haar kooi.

Nu vraag ik me af hoelang het duurt voor die medicijnen werken?
Zijn er mensen die dit herkennen als iets anders dan blaasontsteking?

Ik voeg een paar foto's toe van de plas en van iets wat ik vond toen ze in haar reis koffertje zat terwijl ik vandaag haar kooi aan het verschonen was. Het lijkt een beetje op nat voedsel met een rooie prop erin. Die rooie prop kon ik met m'n vingers 'kapot' maken..

Hopelijk kan iemand helpen!

Afbeelding

Afbeelding

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Re: Blaasontsteking of toch iets anders? Help!

Bericht door Jaimz » 26 sep 2018, 11:36

Als het alleen rood of bruin is met plassen lijkt het er inderdaad wel op een blaasonsteking en na 3 dagen anti biotica geven zou je wel verbetering moeten zien.

Ze krijgt toevallig geen voer met rode dingen erin want dat kan ook een verkleuring van urine geven.

Famkahhh
Hamsters: Luna
Leeftijd: 24

Bericht door Famkahhh » 26 sep 2018, 12:40

Ik zit nu op dag 3 en het lijkt erop dat het minder rood word. Haar plas was vanochtend een soort van oranje.

En ik heb het ook al ergens anders gelezen dat hamsters op eten kunnen reageren. Ik geef haar dit eten al een maand of drie/vier.

Afbeelding

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 27 sep 2018, 08:05

Dat de kleur van de plas al lichter is geworden klinkt positief.

Er zit een rode brok in het eten wat de rode plas kan verklaren maar als ze dit voer al zo'n vier maanden krijgt zou ze al vaker rode plas gehad moeten hebben.Of ze moet die brok pas sinds kort zijn gaan eten.Hamsters hebben soms ineens een voorkeur voor één bepaald brokje uit het voer.

Je zou de rode brok een poosje eruit kunnen laten om te zien of dit de rode plas veroorzaakt.Maar dan blijft de vraag heeft ze nu echt een blaas onsteking of ligt het aan die brok?

Ik zou de anti biotica kuur afmaken en de rode brok een tijdje uit het voer halen.Is haar plas weer normaal van kleur dan kan je die brok er weer bij doen en kijken of ze dan weer met een rood/oranje kleur plast.

Plaats reactie