ruzie in de groep

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper

ruzie in de groep

Bericht door hamsterpowerrr » 20 aug 2019, 17:52

Beste allemaal,

ik heb 4 Campbellies in een groepje leven. Twee uit de groep (Penotti jr. en Pinda) zijn dominant en hebben vooral ruzie met (Jackie).
Ik heb het al 'n tijdje aangekeken alleen nu gaat de ruzie mij toch te ver. Geen bloed gelukkig maar wel stress.
Nu vroeg ik me af of het probleem opgelost zou zijn als ze een grotere kooi zouden krijgen (150x40 cm).
Denken jullie dat dit gaat helpen of dat er ruzie blijft.

Groetjesss

ps. Als dit dus niet werkt, ga ik 2 uit m'n groep verkopen. Ik wil het beste voor die pluizebolletjes :D

Dukat
Hamsters: Rugal (Russchisch blauwe syr)

Re: ruzie in de groep

Bericht door Dukat » 22 aug 2019, 18:52

Ik heb zelf nog nooit hamsters gehad die samen kunnen. Dus wat ik nu opschrijf is van wat ik me herinner van wat ik ooit gelezen heb.

150x40 cm is een prachtige grote bak.
Misschien dat wat extra eetbakjes, drinkflesjes en extra loopmolentjes en nog wat meer schuilplekjes de ruzie wat kunnen verhelpen.

Zo lang ze bij elkaar slapen, ondanks dat ze wat kibbelen is het nog wel oké.
Als er een hamster echt aldoor aangevallen en of buitengesloten wordt, is een afscheiding in het verblijf nodig.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Romy S

Bericht door Romy S » 22 aug 2019, 23:27

Fokker om advies vragen is het beste
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 23 aug 2019, 11:35

Bedankt voor jullie reacties!
Ik was er al bang voor dat ik ze moest scheiden aangezien de fokker me al had verteld dat ze territoriaal worden in een te grote bak.
Het is geen kibbelen meer. Ik merk de spanning in de groep. Het komt omdat de jongste (Jackie) haar grenzen niet kent.
Maar ik ben bang dat als ik Jackie uit de groep haal, ze de volgende die dan onderaan staat (Pepper) zullen pakken.
Het punt is, dat ze elkaar nog nooit gebeten hebben of wondjes gekregen hebben. Daarom heb ik het gevoel dat, zodra Jackie volwassen is en haar grenzen kent het goed komt. Maar ja, dat weet je nooit zeker.

Jullie horen het nog wel als ik er uit ben! :)

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 08 sep 2019, 14:46

Ik heb Jackie gisteren op mp gezet. Dezelfde dag kreeg ik een berichtje van 2 Duitsers. Ze is vandaag opgehaald en heeft nu een kooi van 100x50 van glas. De rust is wedergekeerd, laten we zeggen. Maar ik mis haar wel.

Plaats reactie