Drama...

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

I
Moderator
Hamsters: Sonic, Silver, Collie en Becky
Leeftijd: 43

Drama...

Bericht door I »

Wij hadden hier twee weken geleden in huis een groot drama :( Ollie, het rusje van mijn zoontje, is aangevallen door een ingeslopen buurtkat. Ze heeft hem door de tralies van zijn Mary geprobeerd te trekken. Toen ik op de herrie af kwam, schoot de kat ervandoor en vond ik Ollie zeer zwaargewond in zijn kooi. Hij overleed in mijn handen terwijl ik de nooddierenarts aan de lijn had.
Gelukkig sliep mijn zoontje al, we hebben Ollie direct begraven omdat hij niet meer toonbaar was. De volgende dag hebben we onze zoon uitgelegd dat Ollie een ongeluk had gehad en dat hij niet meer leefde. Jullie zullen begrijpen dat het leed groot was. "Nu ben ik altijd zonder Ollie... :( "

We zijn nu bezig om uit te zoeken van wie de kat is, maar dat heeft nog geen succes gehad. Probleem is dat ze nog steeds bij ons binnenkomt door het kattenluik. We hebben nu de kooien 's nachts op een plek staan waar ze niet bij kan komen, aangezien ze vorige week ook ons syrtje Jax probeerde te grijpen.

Nou ja, tot zover dit droevige verhaal. Als er tips zijn om deze kat te weren, hoor ik het graag! Er komt in ieder geval een kattenluik met chip, maar we hebben overdag regelmatig de achterdeur open en dan sneakt ze ook doodleuk naar binnen. Onze eigen kat laat haar namelijk toe, tot onze verbazing. En iemand nog een idee hoe we haar baasje kunnen traceren? Ik hoop dat die ook wil meedenken over een oplossing. Het is toch te bizar voor woorden dat wij maatregelen moeten treffen om de kat van een ander buiten te houden :evil:

Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
xDenies
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Drama...

Bericht door xDenies »

Jeetje wat een vreselijk tafereel lijkt me dat geweest :( Heel veel sterkte voor jullie & je zoontje!

Wat betreft de kat is het beginnen met een kattenluik op chip een goed begin. Die van Sureflap zijn betaalbaar en werken eenvoudig en prima. (https://www.wesdijk.nl/dieren/kattenlui ... 90006.html) Het nadeel echter is wanneer je een kat wilt weren, maar je eigen kat niet. Wanneer je een kat wilt gaan weren dan zal je eigen kat daar ook last van hebben en dat is lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Wat betreft het traceren van het baasje? Probeer een halsbandje om te doen met daar een stukje tekst in. Wanneer de kat bij een eigenaar terug komt kan deze zien dat de kat iets om heeft en hopelijk zet dat om in actie. Maar goed .. je kan niet gaan verwachten dat die kat binnengehouden wordt of dergelijke want helaas is het nou eenmaal een 'must' voor katteneigenaren om hun katten los in de buurt te laten lopen, ongeacht het gedoe wat ze met zich mee brengen (mijn honden zijn al meerdere keren aangevallen of opgejaagd door katten en nu kan mijn ene hond dus heel fel op ze reageren wat ik erg jammer vind).

Ik hoop echter wel dat je iemand treft die met jullie meeleeft en samen tot een oplossing wilt komen. Maar helaas zodra de kat buiten los rond loopt zal niemand er echt iets over te zeggen hebben waar deze komt. Ik hoop dat je iets gevonden krijgt om de kat mee af te weren, zonder dat jullie kat hier ook problemen van ervaart.

Nogmaals veel sterkte!
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Wat een afschuwelijke gebeurtenis :( Ik heb geen tips, maar wil jullie veel sterkte wensen!
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
jojo_4_life
Hamsters: oreo
Leeftijd: 19

Bericht door jojo_4_life »

wat vreselijk! ik kan over de kat niets toevoegen maar als er in de toekomst een nieuwe hamster komt kan je een kooi maken/kopen die hoog is met de enige opening bovenaan. dan kan de kat er als het goed is niet meer bij.
veel sterkte!
groetjes jojo_4_life

r.i.p.
speedy ❤
boefje❤
Dukat
Hamsters: Geen hamsters meer

Bericht door Dukat »

Ach wat naar.
Gecondoleerd!

Katten hebben een hekel aan schillen van citrusvruchten, zoals van sinaasappels en mandarijntjes.
Ik strooi ze altijd in de tuin van mijn ouders omdat we het zat waren dat ze er aldoor in poepten. Het werkt fantastisch! De katten blijven weg.

Misschien dat je vreemde kunt weren door aan de randen van jullie tuin sinaasappelschillen te strooien terwijl jullie eigen katten binnen zijn.
I
Moderator

Bericht door I »

Ja, het was echt afschuwelijk. De kat had hem in zijn rug gegrepen, hij zat volgens mij te eten en heeft het nooit aan zien komen. Doordat het een jonge kat is, kon ze met haar pootjes een heel stuk door de tralies komen. Ik ben er nog dagen beroerd van geweest, ik vind het zo rot dat hij zo aan zijn einde is gekomen. En ik voel me nog steeds schuldig, want ik kon zijn veiligheid dus blijkbaar niet garanderen. Terwijl hij nota bene op zolder stond!

In ieder geval bedankt voor de tips tot zover! Iets om haar nek binden wordt lastig, want ze sjeest ervandoor zodra ze ons hoort of ziet. Dat kattenluik zal ik even bekijken, klinkt goed! Citrusschillen durf ik niet zo goed in verband met onze loslopende konijnen. (Die laat ze overigens wel met rust, omdat ze met z'n tweeën vrij agressief achter haar aangaan zodra ze haar zien)

Dit weekend ga ik weer even wat buren langs. Ik hoef echt geen geld of iets dergelijks van het baasje, maar een beetje medeleven, vooral voor mijn zoontje, zou gewaardeerd worden. En meedenken over een oplossing. Wij hebben zelf ook afspraken met onze naaste buren over onze kat. Zo hebben we al twee keer plantjes vergoed van de ene buurvrouw en scheppen we regelmatig de tuin van de andere buurvrouw uit. Onze kat, onze verantwoordelijkheid. En dat wordt gewaardeerd.

Ik hoop snel weer een rusje voor mijn zoontje in huis te kunnen nemen. Hij was gek met Ollie (het was een grote tamme goedzak, een mandarijntje) en hij vraagt nog bijna dagelijks naar hem. Maar eerst zorgen dat die kat er niet meer in komt en dat de hamsters 100% veilig staan.
Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Heel veel sterkte met het verlies van Ollie!
Dit is echt de nachtmerrie van iedereen die hamsters heeft.

Denk dat het moeilijk is om een kat die weet wat er te halen valt nog uit je huis te houden.
Een kattenluik op chip en evt een hordeur met dranger (en evt kattenluik op chip in de hordeur), zorgt in elk geval ervoor dat die kat niet al te makkelijk naar binnen wandelt. En ook goed letten dat die kat niet alsnog via het raam of zolderraam naar binnen komt.
Maar zelfs een aquarium houdt dat soort katten niet tegen want als ze even de tijd hebben krijgen ze een deksel er ook af.

Ik zou zelf als navraag bij de buren om de eigenaar te achterhalen niet lukt, een vangkooi neerzetten, met kat naar dierenambulance voor de evt chip uit te lezen om achter de eigenaar te komen en daarna kijken of de eigenaar zelf de verantwoording wil nemen om de kat binnen te houden of er een oplossing voor te zoeken. En anders vangkooi weer neerzetten en kat naar asiel. En bij geen chip is het meteen richting asiel.
I
Moderator

Bericht door I »

Mijn vriend had het inderdaad ook al over een vangkooi, mochten we er niet achterkomen van wie ze is. Onze overbuurvrouw vermoedt dat het de nieuwe kat is van onze buurman op de hoek. Morgen komt hij terug van vakantie, dan zal ik hem gelijk aan z'n shirt trekken.

Onze deuren kunnen overal gewoon dicht, dat doen we sowieso 's nachts. Overdag is een ander verhaal met spelende peuter overal. Het is ook nooit nodig geweest om deuren dicht te houden, want onze eigen kat taalt niet naar de hamsters.
Door de ramen kan ze gelukkig niet naar binnen, daar hebben we overal vaste horren voor. Ze komt steeds door de achterdeur. Ze eet ook vrolijk het voer van onze kat op en ook dat laat hij toe. Misschien omdat ze zo jong is? Ik schat haar op een kleine 6 maanden oud. Iedere andere kat mept hij de tuin uit, dat is echt zijn territorium, daar duldt hij normaal niks.
Die hordeur met dranger klinkt ook als een goed idee! Is dat ook een beetje peuterbestendig?
Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Ik denk inderdaad dat de leeftijd er wel mee te maken heeft en waarschijnlijk zijn ze elkaar buiten ook al heel wat keren tegen gekomen en ziet hij haar totaal niet als bedreiging voor hemzelf..

Je hebt speciaal voor of tegen katten hordeuren van metaalgaas en evt een onderkant met plexi of lexaan. Kattenren.com heb ik die wel eens voorbij zien komen. Als je een beetje handig bent moet dat ook wel goedkoper zelf te maken zijn.
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Wat een drama :( . Veel sterkte!

De meeste dingen (de kat vangen,hordeur,enz) die ik in gedachte had is al gezegd.Eventueel zou je de kat iedere keer als je hem ziet binnen of buiten (ook al doet hij niks buiten),weg kunnen jagen met een luide stem of in je handen klappen.Wel zorgen dat je eigen huisdieren er niet van schrikken natuurlijk.Of een wat hardere actie door een plens water naar hem gooien als hij buiten is.Voor binnen is dit wat minder geschikt.
De kat snapt nog niet dat hij niet zomaar naar binnen mag lopen alsof het zijn huis is.Hij moet leren dat hij niet welkom is bij jullie.
I
Moderator

Bericht door I »

Bedankt voor de wegjaagtip, Jaimz. Ik heb dat van het weekend aan mijn zoontje overgelaten, toen zat ze op de overloop. Hij is er brullend en met een loeiende speelgoedbrandweerwagen achteraan gerend ("Dat is een stoute poes, toch mama? Die mag niet bij ons binnen!") Kat is met een rotgang van de trap af gestoven en sindsdien hebben we haar niet meer gesignaleerd. De bakjes van onze eigen kat worden ook niet meer continu leeggegeten, behalve door hemzelf.

Vanmorgen heb ik inderdaad het baasje gevonden, de overbuurvrouw had gelijk. Het is de nieuwe kat van de buurman op de hoek, het beestje is bijna een half jaar en mag pas sinds een paar weken naar buiten. Hij schrok zich rot van mijn verhaal. Gelukkig wilde hij wel meedenken, hij wilde zelfs betalen, maar dat hoeft niet. Ik ben zelf ook verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn huisdieren, ook als dat geld kost. In ieder geval gaat hij haar nu 's nachts binnenhouden en hij heeft net een kleinigheidje voor mijn zoon langsgebracht ("Om mijn schuldgevoel af te kopen" zei hij).
Ons kattenluik op chip is ook onderweg, die hopen we deze week te kunnen plaatsen. Dan wacht ik even een paar weken af of ze echt niet meer binnensluipt en dan wil ik weer voorzichtig op zoek naar een rusje voor mijn zoontje. Ik had gedacht dat het misschien wat zou slijten, maar Ollie zat in het slaapritueel (we gingen altijd eerst Ollie voeren en aaien voor het naar bed gaan), dus hij blijft ernaar vragen. "Bestaan er andere Ollies, mama? Willen die dan bij mij wonen? Kunnen die niet doodgaan van een ongeluk?"
xDenies
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Och jeetje, wat zuur :( Heel veel sterkte!

Wel ergens fijn denk ik dat de buurman toch zo meelevend was. Het vervangt en verandert niets, maar beter dan zo'n knar die er naar fluit. Ik hoop dat het kattenluik en de afschrik manoeuvre veel mag uit halen!
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Dukat
Hamsters: Geen hamsters meer

Bericht door Dukat »

@I
Elke hamster kan wel Ollie genoemd worden, maar zal een ander eigen en uniek karakter hebben. Kan jouw zoontje dat al begrijpen als je hem dat vertelt?
Persoonlijk denk ik dat het goed is om tegen de tijd dat de periode van rauw voorbij is, juist een hamster te nemen met bijvoorbeeld een wildkleurig vachtje en ook een hele andere naam, die ook lief is, op zijn/haar eigen manier.
I
Moderator

Bericht door I »

Ja, ik was ook heel blij met de reactie van de buurman. Nu hebben we best goed contact met hem, dus dat scheelt ook. Ollie komt er niet mee terug, maar hij neemt in ieder geval wel zijn verantwoordelijkheid.

Meestal ga ik niet echt op zoek naar hamsters, ze komen op mijn pad... Ollie was ook hard op zoek naar een nieuw thuis en toen hebben wij hem dat geboden. Kleur, geslacht en zelfs soort is dan altijd toeval.
Als ik wel echt op zoek ben, dan neem ik contact op met Gabriëlle. Zij weet inmiddels wel waar onze voorkeuren liggen, dus zij kiest dan altijd een geschikte hamster uit. Dan laat ik de foto zien aan mijn zoon: "Deze hamster komt bij ons wonen, vind je dat leuk?" Het antwoord is altijd 'ja', en vervolgens kiest hij de naam en helpt hij met de kooi inrichten. (De vorige hamster van Gabriëlle was een mooi wit pearl bolletje. Mijn zoon (toen bijna 2) besloot hem heel toepasselijk 'Bal' te noemen :-D )
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Wat een goede actie van je zoontje! :oke: :lol: Die kat is zich in elk geval rot geschrokken en dat was de bedoeling.
Zeker fijn dat de buurman zo goed reageert.Je hoort weleens anders.Ondanks dat je Ollie er niet mee terugkrijgt,het is toch een soort van positieve afsluiting.
Plaats reactie