gedrag / spierpijn?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
thian
Hamsters: roel

gedrag / spierpijn?

Bericht door thian »

lieve hamster liefhebbers
ik weet niet goed of ik dit hier of bij inrichting moet plaatsen, ik heb geen topic gedrag gezien maar misschien heb ik dit gemist

zoals jullie misschien weten heb ik zondag een syrische hamster opgehaald bij de knaadierenopvang
en daar bij deze kooi dat tweedehands maar netjes, mee gekregen(tegen betaling van ene klein bedrag)
en met twee hangende hoekplateau"s verder geen inrichting:

https://www.petsplace.nl/ferplast-knaag ... DgIpq-AxZL

nu zat roel 1 jaar in een glazen bak,
de helft denk ik van deze maat, wel heel hoog, maar daar 2 smalle plankjes tegen de achterwand en ik herinner me geen trappetjes, wel een loopwiel en een afdakje met zijn holletje
eerst bleef hij alleen op de grond, dat verbaast mij, ook toen ik in zijn kooi wat veranderde
maar eigenlijk logisch... hij was misschien niets gewend, zeker geen tralies
nu heeft hij twee grote plateaus een trap, meerdere huisjes, hangmat en speeltjes van alles om op te knagen en te verzamelen, een zandbak,en een plant (biologische graslelie) waar hij in klimt
en vooral veel tralies!

afgelopen nacht zag ik hem voor me stevig klimmen en over de plateu's en door en over de huisjes gaan
en de tralies langs klimmen en heel de boel verkennen,
gaat dan wel weer tussen door zijn holletje in en slaapt een tijdje en gaat weer verder
kan hij spierpijn krijgen? dat zou zo zielig zijn!
moet ik ergens rekening mee houden met die lieve kleine handjes en voetjes?
en dat hij zich niet bezeert?

morgen komt er houtlijm D2 om mos op de wilgentrappetjes te plakken
vrijdag komen er twee grote (voor chincila,s) staande afdak ligplekken bij omdat hij daar alleen onder zijn nets maakt
en ik het dan makkelijk schoon kan maken, en natuurlijk voor meer ruimte
https://www.petsplace.nl/trixie-afdak-e ... 622620-pps
daarom wil ik het graag meteen plaatsen u moet ik en plateau er afschroeven, dat is voor hem en mij een hele ingreep
maar is dat niet te veel voor hem in eens?

hij krijgt ook veel meer beweging al hij ooit gewend is,
bij de opvang lieten ze zien hoe veel eten hij per dag kreeg maar kan hij nu mager worden en hoe zie ik dat
ik wil graag geven wat hij nodig heeft en niet ziek wordt maar ook niet te veel nl
ik heb gisteren tegen de nacht gevoerd en net tussen de middag was zijn bakje leeg op de gedroogd meelwormen na
ik kan me voorstellen dat hij nu hij meer beweegt ook meer en andere dingen nodig heeft

hij is ook al 1 moet ik daar ook rekening mee houden? hij is op de helft van zijn leven misschien
heeft hij iets specifieks nodig met het ouder worden?

dank jullie wel voor het lezen
liefs thian

leslcor

Re: gedrag / spierpijn?

Bericht door leslcor »

Hamsters moeten niet klimmen maar graven, dus best die plateau's weghalen, misschien iets van "valse wanden" tegen de tralies plaatsen en de bodembedekking hoger maken 25-30cm....ze hebben ook een groot looprad nodig 28cm of meer...een syrische hamster is namelijk een grote hamster.....
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Bericht door xAnnick »

Hoii

Wat goed dat je vragen stelt.

Spierpijn zal denk ik niet aan de orde zijn, maar helaas is klimmen niet te interpreteren als positief, zoals lesicor ook al aangeeft. Hamsters zien geen diepte en zijn bodembewoners, klimmen in tralies doen ze meestal uit frustratie of verveling.

Ik sluit me daarom aan bij lesicor en hoop dat het mogelijk is om de wanden dicht te maken met bijvoorbeeld karton of plexiglas en dan de bodembedekking op te hogen, zodat Roel zich daarin uit kan leven en aan zijn natuurlijke graafbehoefte kan worden voldaan.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
HamsterBob

Bericht door HamsterBob »

Hoi Thian,

Wat leuk dat je een hamster hebt!

Wij hadden exact dezelfde kooi voor onze goudhamster. Onze hamster (Bob) begon al vrij snel met knagen aan de tralies in de kooi en klom er soms zelfs een beetje in… 😅 Na drie weken zijn we daarom overgegaan op een terrarium van 120x50x50. Dit geeft veel meer mogelijkheden tot graven, aangezien je gemakkelijk een flinke laag bodembedekking kunt maken. Het was nog steeds zoeken naar wat het beste bij hem paste qua inrichting, maar hij is nu een blije hamster.

Wij zagen bij Bob geen extra stress als we dingen verbeterden aan de kooi / het terrarium. Integendeel: hij had dan juist iets te onderzoeken. Hij is nu 1 jaar en wij geven gewoon voer van Puur voor goudhamsters.

Heel veel plezier samen! 😊
thian

Bericht door thian »

dank jullie wel! lief van jullie!

de bodem bedekking is nu 20 centimeter hoog tot aan de rand ik ga daar wat op verzinnen, en haal zo even karton
maakt het uit wat voor karton? er zit nu zeker 5 liter hennep bodem bedekker in met een dikke laag hooi er op (half pak)
de plateaus weg halen vind roel niet fijn, daar ging hij meteen juist onder zitten en toen heb ik dat plateau omlaag gebracht al een huisje en daar heel veel hooi ingestopt, daar heeft hij zelf zijn hol onder gemaakt,
hij graaf ook veel hoor en kruip diep onder een dikke laag hooi en de bedekking door en komt aan ander kant weer boven,
hij heeft het grootste platte looprad voor hamsters en krijgt een nog grotere voor chicilla's had ik al bedacht, en ga daar morgen even achter aan, hij heeft een andere als hij gewend was, dat was geadviseerd door knaagdieren opvang, maar misschien dat dat een probleem geeft....

hij knaagt niet aan de tralies, snuffelt een beetje, en lijkt het een en ander uit proberen, net als met eten
alleen bij de voerpot ging hij krabbelen op die plek en snuffelen of hij dat wilde hebben, ik heb de pot weg gehaald hem wat lekkers gegeven en hij heeft er niet meer gekeken of iets...

liefs thian
leslcor

Bericht door leslcor »

Als je hoger gaat met je bodembedekking dan hebben die plateau's op het einde toch geen enkele zin meer? T is al een heel goed teken dat hij graaft...dan zal hij zich niet snel vervelen...goed bezig zou ik zeggen.
thian

Bericht door thian »

lief van je, hij gebruikt de plateau's om zijn hol onder te maken, hij heeft graag een dicht dak boven zijn hoofd blijkbaar, en dat wil ik hem niet afnemen, dat had hij ook in de opvang,
hij heeft niet meer geklommen alleen heel even naar me toe toen ik hem voer gaf,
ik zag hem voor het eerst hamsteren,
en hij heeft een zandbad genomen :)
ik heb heel wat aanvulling, bedding, meer nestspul,
net een net en mega groot plat looprad gekocht van hout, maar behandeld dat het schoon te maken is, want hij vind hout leuk,
hij mag knagen dan koop ik wel weer een nieuwe, tis tenslotte een knaagdier
een mengels met noten en zonnebloempittenen pompoenpitten (ik weet dat hij er niet veel van mag)
en levende meelwormen, kijken hoe hem dat bevalt, leuk, ook leuk zo'n winkel
en heb een stapel grote kartonnen dozen voor creatief met karton en ga vanavond lekker aan de slag

liefs thian
thian

Bericht door thian »

dank jullie wel!

roeltje lijkt erg blij
hij heeft een grote doos van 40 cm hoog met aan de boven kant twee ingangen,
en een plateau erboven zodat het lekker donker is, dat lijkt hij erg fijn te vinden
de ruimte waar hij een jaar zat had alleen een klein raampje en kunstlicht
en ik heb een heel lichte woning
de doos zit tot de rand vol met vol bedding en een enkel pitten en pindas
en hij graaft zich rot! ik hoor hem lekker bezig zo leuk,
en gaat de ene kant er in en de andere kant uit en heeft het helemaal dooren onder staat een plantje en een trappetje
ook is hij gek met zijn zandbakkie dat was ook totaal nieuw voor hem
hij lijkt totaal opzij gemak,wast zich regelmatig, zit dan hier en dan daar kijkt rustig in het rond, graaft
en loopt op zijn gemak in het verblijf, even snuffelen
pluist zij halve noot met kapok uit, verzameld snippers in zijn hol
en het hol was niet vies hij heeft wel alles op gegeten ook de verse meelwormen daar ben ik blij mee

alleen het nieuwe loopwiel draait denk ik te zwaar of hamstertje is niet zwaar genoeg het is een platte van hout van beezees van 30cm breed
hij loopt er op maar er komt geen beweging in, dat is toch minder leuk voor hem, dus morgen maar terug ermee naar de winkel

liefs thian
leslcor

Bericht door leslcor »

het zou me verbazen dat zo'n grote hamster dat niet kan ronddraaien...kan jij het laten draaien of is het geblokkeerd door iets?
Jinte
Hamsters: Lilly-Faye

Bericht door Jinte »

Wat bedoel je met die grote doos, waar staat die dan?
Heb je al een foto van je verblijf?
Om welk loopwiel gaat het, je zegt plat, bedoel je dan een flying saucer?
Plaats reactie