Meedenken gewenst (sneue syr opgehaald, en nu?)

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

MissCheeks87
Hamsters: Beertje

Meedenken gewenst (sneue syr opgehaald, en nu?)

Bericht door MissCheeks87 »

Via een bewoner op mijn werk, hoorde ik dat diens (klein?) dochter een hamster had "Waar ze vanaf moeten, want dat beest is gek".
:-?
Tuurlijk, ieder dier kán theoretisch gezien 'iets' hebben waardoor deze vreemd gedrag vertoont, maar in 9/10 gevallen is daar toch echt een reden voor.
Zoals het klonk, was het een hamstertje dat simpelweg is gekocht, neergekwakt in kooi in logeerkamer (want teveel lawaai), en verder nooit echt gehanteerd is.

Dat was vorige week. Het bleef door m'n hoofd spoken... vooral de toon waarop er over gepraat werd, alsof t ongedierte in n hokje was. :(
"Ze heeft m al op markplaats gezet, maar er is al 2 maanden geen reactie op geweest."
Ik heb de advertentie zelf niet gezien, dus in hoeverre dat klopt...
Nouja. Vandaag was ik weer bij die bewoner. Ook even gevraagd naar de hamster.
"Ze wilden hem naar het asiel doen, maar die namen geen hamsters aan. En dat ding is zo vals als wat, dus de kinderen doen er ook niks mee."

Nou, lang verhaal kort: het zou gaan om een 'kleintje', zo'n muizig- ding, hok mocht ook mee.

Zucht. Niet doen. Niet doen.

En dus heb ik gevraagd of bewoner kon vragen of ik de hamster mocht ophalen. :-| :-|
Half uur later zocht bewoner mij op: als je straks vrij bent, moet je maar even langsrijden, dan kun je 'm zo meenemen.

Bij deze. Sinds vanmiddag heb ik een syrische hamster. Niks 'kleintje'! Ja, de kooi waar ze al 6MAANDEN in zit, dat is zo'n standaard nog-te-klein-voor-dwerghamster hokje met plateau vol scheuren. Ze heette ooit Cookie, zij noemden haar Grizzly omdat ze zo 'vals' is.

Nu is mijn laatste syr- ervaring al meer dan 12 jaar geleden. Maar dit beestje is niet vals. Alleen totaal niks gewend, dus nadat ik haar voorzichtig op m'n hand had begeleid (op de achtergrond hysterisch wijf "ooo pas op hoor! Kijk nou maar uit! Ze bijt hoor!"), en mijn hand een stukje optilde, begon ze inderdaad te krijsen en raakte zichtbaar in paniek.
Dus maar met hokje en al in de auto gezet. Dan maar niet in het reismandje.

En nu zijn we thuis, ik heb het hok voorzichtig wat verschoond, want dat was echt ranzig.
Maarja. Lekker emotioneel-impulsieve actie dit. :oops: nu zit ze dus hier... Ik moet duidelijk een groter verblijf. Dat is punt 1. Ik dacht aan zo'n hamsterscaping-terra of aquarium
Groot looprad a 33cm heb ik al besteld, evenals wat inrichting.

Maar poehee, wat zijn die glazen bakken duur! :bloos:
Dus op marktplaats aan het speuren naar n betaalbare 2e hands, binnen mijn bereik (provincie Groningen). Ik ben echt een watje met autorijden, vanuit mijn 'gat' naar stad Groningen vind ik al eng... en er is bijna niks qua aanbod. Of ik zoek niet goed. De enige die ik had gevonden, was al gereserveerd.

Dus, willen jullie me even 'op weg helpen'? Want dan kan ik deze week aan de slag om in elk geval de juiste huisvesting en inrichting voor haar te fiksen.
Ik laat haar vandaag met rust, ze heeft al genoeg gestresst. En die paar dagen langer in haar kleine, maar in elk geval vertrouwde, flutkooi... nouja, dat wordt straks ruimschoots gecompenseerd.
Wat zijn de plekken om een betaalbaar ruim verblijf te vinden? Die ook nog eens in mijn kleine autootje past :lol:

Sorry voor het lange verhaal. T zat me hoog en ik moest even mijn ei kwijt. :bloos:

Jinte
Hamsters: Niyara

Re: Meedenken gewenst (sneue syr opgehaald, en nu?)

Bericht door Jinte »

Poeh zeg wat een verhaal / belevenis!
In elk geval fijn dat ze daar weg is.

Je schrijft haar, ik neem dus aan dat het een vrouwtje is?
Voor wat ik weet heb je dan een verblijf nodig van minimaal 120x50x50 ( ik hoor het wel van anderen als ik mis zit )
Wat is je maximum budget en hoeveel kilometers wil je maximaal rijden? ( dan zoek ik even met je mee naar een bak )
Jinte

Bericht door Jinte »

Heb je overigens iemand die je kan helpen met halen enz. van een bak, die dingen zijn vaak niet te tillen in je eentje.
En mogelijk kun je dan ook wat verder van huis kijken als diegene zou kunnen rijden.
MissCheeks87

Ja, dat is wel een heel eind rijden... en ik zou niet weten wie ik zo gek krijg om met me daarheen te rijden. (Vanuit Winschoten)

Ik heb al wel een offerte aangevraagd bij een bedrijf dat aquaria en ook knaagdierbakken op maat maakt. Dus ik ben benieuwd hoeveel dat zou kosten...
Jinte

Bericht door Jinte »

Bij terrariumpaleis heb je een 120x50x50 met afneembaar rooster voor 160,00.
Maar daar komen dan nog wel bezorgkosten bij, ik weet niet hoeveel dat is.
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... k-maatwerk
MissCheeks87

Jinte schreef: 22 jul 2024, 19:08 Bij terrariumpaleis heb je een 120x50x50 met afneembaar rooster voor 160,00.
Maar daar komen dan nog wel bezorgkosten bij, ik weet niet hoeveel dat is.
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... k-maatwerk
Ja, zoiets maakt dat bedrijf hier in de buurt ook! Dus ik wacht even die offerte af, want daar kan ik zo naar toe rijden om hem op te halen, zit nog geen 5km verderop. Als die prijzen vergelijkbaar zijn tenminste. Scheelt toch weer in verzendkosten enzo.

Maar heel erg bedankt voor het meedenken!
Jinte

Bericht door Jinte »

Graag gedaan!
En ja als ze het zelfde maken en de prijs is goed, dan beter in de buurt zonder verzendkosten :-)
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Hulde aan jou dat jij de zorg voor deze hamster op je hebt genomen! Wat een sneu verhaal, des te beter dat ze nu bij jou is. Zo te horen ben je al goed op weg, ik hoop dat het gaat lukken met het verblijf. Ik ben benieuwd wat ze van alle veranderingen zal vinden en wil je veel succes wensen :D
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

Dat is inderdaad een verhaal zeg.Goed van je dat je haar hebt opgehaald!

Je zou voor nood een duna bak kunnen aanschaffen.Die zijn tweedehands niet altijd duur.
Zo kan je wat rustiger verder zoeken naar een aquarium of terrarium.
Weezie
Hamsters: Ukkie
Leeftijd: 42

Bericht door Weezie »

De grootste duna is 100x50, qua oppervlakte zou het voor tijdelijk kunnen denk ik,maar ik weet niet of je wiel er in past.
Binnenhoogte is dacht ik maar 34cm.
Ik heb m nu thuis tijdelijk in gebruik voor mijn dwerghamster en daar past het 21cm wiel goed in.
MissCheeks87

Ik krijg morgenavond een bak van 130x50x50 _/-o_

Dus ik ga alvast even inspiratie opdoen qua hamsterscaping- achtige inrichting.
Jinte

Bericht door Jinte »

MissCheeks87 schreef: 23 jul 2024, 16:57 Ik krijg morgenavond een bak van 130x50x50 _/-o_

Dus ik ga alvast even inspiratie opdoen qua hamsterscaping- achtige inrichting.
Dat is super!
Had je die bij die bouwer in jouw buurt besteld / gekocht?
Jinte

Bericht door Jinte »

Weet niet of je deze al kent: https://hamsterscaping.info/
MissCheeks87

Nee dat bedrijf reageerde nog steeds niet.
Ik had iets gevonden op marktplaats, maar die bak was eigenlijk te klein (100 lang). En in gesprek met de verkoper bleek ze ook nog een grotere bak te hebben staan. En tegen een vergoeding wordt hij morgenavond zelfs gebracht! Ideaal. Hoef ik me niet te wurgen om hem in mijn autootje te proppen, en ook niet ver te rijden. :)
Plaats reactie