Tuurlijk, ieder dier kán theoretisch gezien 'iets' hebben waardoor deze vreemd gedrag vertoont, maar in 9/10 gevallen is daar toch echt een reden voor.
Zoals het klonk, was het een hamstertje dat simpelweg is gekocht, neergekwakt in kooi in logeerkamer (want teveel lawaai), en verder nooit echt gehanteerd is.
Dat was vorige week. Het bleef door m'n hoofd spoken... vooral de toon waarop er over gepraat werd, alsof t ongedierte in n hokje was.
"Ze heeft m al op markplaats gezet, maar er is al 2 maanden geen reactie op geweest."
Ik heb de advertentie zelf niet gezien, dus in hoeverre dat klopt...
Nouja. Vandaag was ik weer bij die bewoner. Ook even gevraagd naar de hamster.
"Ze wilden hem naar het asiel doen, maar die namen geen hamsters aan. En dat ding is zo vals als wat, dus de kinderen doen er ook niks mee."
Nou, lang verhaal kort: het zou gaan om een 'kleintje', zo'n muizig- ding, hok mocht ook mee.
Zucht. Niet doen. Niet doen.
En dus heb ik gevraagd of bewoner kon vragen of ik de hamster mocht ophalen.
Half uur later zocht bewoner mij op: als je straks vrij bent, moet je maar even langsrijden, dan kun je 'm zo meenemen.
Bij deze. Sinds vanmiddag heb ik een syrische hamster. Niks 'kleintje'! Ja, de kooi waar ze al 6MAANDEN in zit, dat is zo'n standaard nog-te-klein-voor-dwerghamster hokje met plateau vol scheuren. Ze heette ooit Cookie, zij noemden haar Grizzly omdat ze zo 'vals' is.
Nu is mijn laatste syr- ervaring al meer dan 12 jaar geleden. Maar dit beestje is niet vals. Alleen totaal niks gewend, dus nadat ik haar voorzichtig op m'n hand had begeleid (op de achtergrond hysterisch wijf "ooo pas op hoor! Kijk nou maar uit! Ze bijt hoor!"), en mijn hand een stukje optilde, begon ze inderdaad te krijsen en raakte zichtbaar in paniek.
Dus maar met hokje en al in de auto gezet. Dan maar niet in het reismandje.
En nu zijn we thuis, ik heb het hok voorzichtig wat verschoond, want dat was echt ranzig.
Maarja. Lekker emotioneel-impulsieve actie dit.
Groot looprad a 33cm heb ik al besteld, evenals wat inrichting.
Maar poehee, wat zijn die glazen bakken duur!
Dus op marktplaats aan het speuren naar n betaalbare 2e hands, binnen mijn bereik (provincie Groningen). Ik ben echt een watje met autorijden, vanuit mijn 'gat' naar stad Groningen vind ik al eng... en er is bijna niks qua aanbod. Of ik zoek niet goed. De enige die ik had gevonden, was al gereserveerd.
Dus, willen jullie me even 'op weg helpen'? Want dan kan ik deze week aan de slag om in elk geval de juiste huisvesting en inrichting voor haar te fiksen.
Ik laat haar vandaag met rust, ze heeft al genoeg gestresst. En die paar dagen langer in haar kleine, maar in elk geval vertrouwde, flutkooi... nouja, dat wordt straks ruimschoots gecompenseerd.
Wat zijn de plekken om een betaalbaar ruim verblijf te vinden? Die ook nog eens in mijn kleine autootje past
Sorry voor het lange verhaal. T zat me hoog en ik moest even mijn ei kwijt.