Regelmatig wegen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Limon<3

Regelmatig wegen?

Bericht door Limon<3 »

Hoi allemaal,

Ik heb reeds mijn eerste Goudhamster aangeschaft. Het is een grappig 8 maanden oud ventje. Nou was ik nog wat aan het rondspitten op het forum rondom gezondheid voor eventuele signalen om op te letten aangezien ik nog nooit eerder een hamster heb gehad. Op het moment komt hij gezond over en op basis van wat ik hier op het forum heb gelezen (wel botten kunnen voelen, maar niet individuele ribben, gezond ogen etc.) heeft hij nu een gezond gewicht. Ook lees ik dat een "gezond gewicht" veel verschilt per hamster. Heeft het toegevoegde waarde om mijn hamster met regelmaat te wegen? En zoja, hoeveel zou hij dan ongeveer moeten afvallen/aankomen voor ik me zorgen moet gaan maken? Waarschijnlijk ben ik er te veel over na aan het denken, maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 rusje
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Regelmatig wegen?

Bericht door Sicos »

Ik weeg mijn hamsters nooit maar kijk meer naar het gedrag, zie je ze gewoon hun ding doen en komen ze vrij normaal over dan is dat ook vaak zo. Ook let ik op hoeveel ze eten en drinken. Drinkt je hamster bijvoorbeeld heel erg veel dan is het tijd om te controleren op suikerziekte. Verder kijk ik ook naar de algehele houding van de hamster, ziet de vacht er goed uit, kijkt hij of zij goed uit haar ogen... etc...

Je kan natuurlijk ook wegen maar mijn hamsters vonden dat altijd verschrikkelijk en ben daar uiteindelijk daarom maar mee gestopt.
Weezie
Hamsters: Hammie en Ukkie
Leeftijd: 41

Bericht door Weezie »

Ik weeg meerdere keren per week.
Waarom? Niet zozeer omdat het nodig is,maar omdat ik het bakje toch gebruik als hamstertaxi als ik ze uit het verblijf haal, dus dan kan ik ze net zo goed meteen even wegen.

Wekelijks wegen vind ik zelf wel fijn, dan ken je hun "normale" gewicht, mocht je hamster dan plotseling erg af zijn gevallen, dan weet je dat je het goed in de gaten moet houden en dat er mogelijk meer aan de hand is.
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Bericht door xAnnick »

Ik weeg mijn hamsters regelmatig, ongeveer eens in de 3-4 weken, gewoon om het gewicht te monitoren. Je hoeft niet meteen in de stress te schieten als er een paar gram af of bij is, maar als het meer is over langere tijd, dan is het fijn om te weten. Uit ervaring is gebleken dat ik het op het oog lastig in te schatten vind.

Mijn hamster is bijvoorbeeld veel aangekomen sinds ik hem heb (30 gram in 4 maanden) en dat baarde me dan toch wel zorgen (vanwege evt. diabetes of een tumor, bijvoorbeeld). Dat is dan voor mij een moment om even een controle in te plannen bij een dierenarts (gewoon dik, gelukkig verder niks aan de hand).

In het geval van veel afvallen kan er bijvoorbeeld iets met de tandjes aan de hand zijn, ook daarom vind ik het handig om het gewicht bij te houden.

Uiteraard speelt er nog meer mee zoals Sicos aanhaalt, de gehele indruk en gedrag van je hamster zijn ook belangrijk om te kennen, los van het gewicht, om een inschatting te maken over de gezondheid.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

Ik weeg mijn hamsters ongeveer 1 keer in de maand.Inderdaad om te controleren of ze niet teveel afvallen of te dik worden.Het meeste haal je,zoals al gezegd,door het gedrag,eten en drinken van de hamster.
Plaats reactie