hamster reis na aanschaf/ophalen

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Moskibear

hamster reis na aanschaf/ophalen

Bericht door Moskibear »

beste hamster eigenaars,

Ik ben op het moment zelf zwaar aan het overwegen om een hamster te nemen en ik ben al veel aan het onderzoeken. Mijn vraag is, hoe lang mag de reis van zo een diertje naar zijn nieuwe thuis zijn? Ik reis namelijk toch een uur met lopen en openbaar vervoer als ik mijn hamster in mijn eentje zou ophalen, en ik las online dat een hamstertje best wel veel stress krijgt bij veel reizen. Ik heb zelf op het moment geen auto, dus ik vraag mij af of dit te doen is, of dat het toch meer aangeraden is om voor mij even een kennis of familielid in te schakelen die een auto heeft?

vriendelijke groetjes

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 rusje
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: hamster reis na aanschaf/ophalen

Bericht door Sicos »

Gewoon zorgen dat je een goede transportbox zoals dit bijvoorbeeld

https://www.intratuin.nl/ferplast-trans ... WBSHkviUiM

Hier gewoon genoeg zacht bodem materiaal en eventueel een stukje komkommer (voor het water) in doen en dan is een paar uurtjes echt geen probleem.

Er zijn fokkers (of echte liefhebbers) die weleens een hamster uit bijvoorbeeld Zweden of Noorwegen laten komen per auto en dan is zo'n diertje minstens een dag onderweg.
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

Bericht door knabbeltje2025 »

En ook ervoor zorgen dat het niet te warm of koud in de doos wordt en vooral dat het niet tocht, dus beschermen tegen wind / koude luchtstroom. Dan moet het prima gaan.
Jinte
Hamsters: Niyara

Bericht door Jinte »

Ik heb deze: https://www.petsplace.nl/ferplast-vervo ... 2364270102
De 30x23x21 cm

Met een lekkere diepe laag bodembedekking zodat de hamster zich er helemaal in kan verstoppen.
Dan doe ik de box in een linnen tas zodat het niet zou kunnen tochten, maar de bovenkant een beetje open / los ( tenzij het heel koud is ).
En dan inderdaad stukje komkommer er in.
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Hoii
Wat leuk dat je misschien een hamster gaat aanschaffen en wat goed dat je je inleest. Zoals gezegd is een transportbox gevuld met bodembedekking en een klein huisje (optioneel) aan te raden. Ik doe zelf altijd de transportbox nog in een tas in verband met wind en temperatuur, zo is de box beter beschut, en eventueel een doek eroverheen. En inderdaad iets van komkommer voor vocht en eventueel een klein beetje voer.
Ik heb er ook een die zo groot is als die van Jinte en dat vind ik een fijne maat.

Over de duur van de reis: een uur is echt prima te doen! Ik heb meerdere hamsters gehad die 6-7 uur hebben gereisd, met mijn huidige heb ik denk ik wel bijna 10 uur gereisd en dit was echt geen probleem, zolang ze zich lekker kunnen ingraven en/of verstoppen. Alle hamsters hebben lekker liggen slapen en kwamen af en toe een hapje komkommer halen. Een uurtje is dus helemaal prima.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Jinte

Bericht door Jinte »

Ja wat je zegt Annick, ik doe er zelf ook altijd wat voer en lekkers in.
Moskibear

Bericht door Moskibear »

Hartelijk dank voor alle reacties en tips. _/-o_ Ik ga het zeker onthouden en zorgen voor een draagbox met bodembedekking, een huisje en wat lekkers , en een tas is inderdaad een goed idee!
Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 rusje
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Sicos »

Moskibear schreef: 21 sep 2025, 04:23 Hartelijk dank voor alle reacties en tips. _/-o_ Ik ga het zeker onthouden en zorgen voor een draagbox met bodembedekking, een huisje en wat lekkers , en een tas is inderdaad een goed idee!
Persoonlijk zou ik geen huisje doen aangezien dat toch iets zwaarders is en het bij het reizen eventueel kan schuiven maar als andere mensen daar wel goede ervaring mee hebben dan zie ik geen problemen.
xAnnick

Bericht door xAnnick »

Goed punt, Sicos! Ik gebruik een plastic huisje om die reden, dat was misschien een handig detail geweest om te vermelden.

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Moskibear

Bericht door Moskibear »

Het is inmiddels een dikke maand later na voorbereidingen en ik heb een hamstertje nu thuis gebracht. ik heb uiteindelijk maar geen huisje gebruikt en simpelweg gevraagd om haar in mijn draagbox te doen met wat voeding en lekker veel bodembedekking, en ze is uiteindelijk veilig aangekomen. Ze was op deze foto nog erg aan het verkennen, inmiddels heeft ze ontdekt wat het wiel doet. Nogmaals Hartelijk dank voor het advies!
Afbeelding
knabbeltje2025

Wat is ze leuk! Ik hoop dat ze het naar haar zin heeft in haar nieuwe verblijf.
xAnnick

Bericht door xAnnick »

Gefeliciteerd met je aanwinst, veel plezier met haar!

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Jinte

Bericht door Jinte »

Snoezig koppie :-)
Veel plezier met haar.
Moskibear

Bericht door Moskibear »

Dank je wel! :D
Ze is op het moment nog erg verlegen en ze moet nog erg wennen dus daar moet ik rekening mee houden. Desondanks lijkt ze het erg leuk te vinden om overal lekker te graven en tot heden toe gelukkig ook geen ontsnappingspogingen (ik hoor dat Syr hamstervrouwtjes lastig te behagen zijn). Ik ben zelf toch wel een nachtuil dus het is erg leuk om haar regelmatig te zien.
knabbeltje2025

Probeer haar na een paar dagen wennen langzaam te benaderen en op te pakken. Het is een leuke bezigheid om een goudhamster tam te maken. Die van ons ging er in de eerste week vandoor en heb ik achter de keukenkastjes moeten uit halen, dus wel goed uitkijken....
Plaats reactie