Oogje Lilly-Faye

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Jinte
Hamsters: Lilly-Faye & Nivin

Oogje Lilly-Faye

Bericht door Jinte »

Soms heb ik het vermoedden dat het zicht van Lilly-Faye minder wordt, maar zeker weet ik het niet.
Soms heb ik het idee dat er wat is met haar rechter oogje.
Ik heb zojuist foto's gemaakt, maar ik kan er eigenlijk niet echt iets aan zien.
Jullie wel?
Op de foto lijkt het alsof er boven haar rechter oog ( voor de kijkers links) een verhoginkje zit, maar kan ook schaduwwerking zijn.
Ze is nu 1,7 jaar, maar haar geboortedatum heb ik moeten schatten dus weet ik niet zeker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Re: Oogje Lilly-Faye

Bericht door Sylvia. »

Haar oogjes zelf zien er op deze foto's goed uit.
Het ziet er daarboven inderdaad verdikt uit, maar is het niet gewoon haar vacht die raar zit... Wat voel je dan als je er met je vinger overheen gaat? Voel je een bult of voel je vacht... Maak het anders eens een beetje nat. Gewoon met je vinger een paar druppels water op die plek, doe het haar wat opzij en kijk of je iets ziet.

Ik kan me herinneren dat mijn ene robbie vaak een 'bad hair day' had. Wellicht kan Jaimz er, gezien haar jarenlange ervaring met robbies, iets meer van zeggen.
Jinte

Bericht door Jinte »

Dank voor je reactie!
Een "bad hair day" bij Robbies ken ik :-)

Ik zal kijken of ik vandaag nog eens kan kijken / voelen / nat maken.

Hier nog 2 foto's.

Afbeelding

Afbeelding
Jinte

Bericht door Jinte »

Ik heb net weer even gecheckt.
Het zag er nu weer anders uit en er is niets te voelen.
Waarschijnlijk dus gezichtsbedrog / beetje bad hair day.

Maar goed ik heb dus echt soms het gevoel alsof haar zicht wat slechter is geworden.
Ze "kijkt" dan eerder met haar neus ( ruikend in de lucht) dan met haar ogen naar mij, ik weet niet hoe ik het goed uit moet leggen.
Ik zag haar ook wel eens wat meer wrijven / poetsen over dat rechter oogje.
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

Bericht door knabbeltje2025 »

Bij knabbeltje zat laatst ook ineens een oogje half dicht. We maakten ons al zorgen (ontsteking, iets anders...?). Uiteindelijk met een nat wattenstaafje wat schoongemaakt en bleek dat waarschijnlijk met wassen of krabben natte haartjes boven zijn oog aan elkaar waren gaan plakken zodat zijn oogje niet meer helemaal open kon. Misschien was het bij jou ook zoiets.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Hamsters hebben net als veel andere dieren een extra reukorgaan. Om dit goed te kunnen gebruiken houden ze hun snuitje iets naar boven gericht, zodat ze de geur goed kunnen opvangen. Het kan dat ze daarbij ook hun mondje iets open doen (voor ons amper zichtbaar). Het duurt zeker 2 seconden eer de opgevangen geuren in de hersenen komen om te kunnen verwerken. Daardoor kan het er voor ons soms vreemd uitzien, als ze er zo roerloos bij zitten. Robbies zijn een primitievere hamstersoort dan rusjes. Daardoor zijn ze ook instinctiever. Ik kan me met name van een van mijn robbies ook herinneren dat hij vaak de omgeving op deze manier zat te polsen. Ik vermoed dat het dit is wat je bij Lilly-Faye ziet. Het wil niet zeggen dat ze minder goed ziet. Ze maakt op zo'n moment simpelweg van een ander orgaan gebruik dan haar ogen om haar omgeving te verkennen.
Jinte

Bericht door Jinte »

Dank!
Het valt me op omdat het anders is dan voorheen.
Ze leek me dan ook meer aan te kijken met haar oogjes.
Ik kan het niet goed uitleggen, maar er is gewoon soms iets anders dan voorheen.
Ze loopt bijv. rond in haar bak en dan praat ik tegen haar, haar bak in kijkend van bovenaf.
Je ziet haar dan omhoog kijken en je hebt ook echt het idee dat ze me goed ziet / volgt.
De laatste tijd lijkt het soms alsof ze me dan niet ziet , maar zoekt met haar neus.
Waar ze dan voorheen meteen naar de kant toekwam waar ik dan sta, zie je haar nu soms echt zoeken.
Ze zit bij wat ik omschrijf dus niet roerloos, maar loopt door de bak.

Maar goed, ik weet dat als haar zicht inderdaad minder zou zijn dat voor haar niet direct een ramp is.
Gaat me er meer om dat er niet iets is met haar oogjes of zo dat wel erg / niet goed is maar dat ik dan niet heb opgemerkt.
Vandaar even de vragen en de foto's.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ja, sommige dingen moet je echt zelf zien/meemaken om goed aan te voelen wat de ander bedoelt. Kan zijn dat ze toch minder goed ziet en meer op haar geur is gaan vertrouwen. Misschien kan Jaimz er nog iets over opmerken.
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

Ik zie niks geks aan haar oogjes.Misschien is het haar aan die kant wat dikker als de andere kant.Of inderdaad een bad hairday :)

Het zou kunnen dat haar zicht wat slechter aan het worden is.1,7 jaar is niet oud voor een robbie maar sommige krijgen eerder ouderdomsverschijnselen als een andere.
Dat ze wat minder ziet is geen probleem,je ziet zelf al dat ze nu haar neus gebruikt om zich te orienteren voor eten,drinken,enz.Dat ze jou niet meteen kan plaatsen als je erbij staat lost ze wel op door haar gehoor.Het duurt alleen dan wat langer dat ze naar je toekomt.

Ik herken haar gedrag wel,ik heb robbies gehad die na verloop van tijd minder gingen zien of horen,dan gingen ze wat rechtop staan om te kijken of luisteren wat ze zagen of hoorde.Je kan hier niks aan doen en maak je niet teveel zorgen over,ze kan haar weg in haar bak nog prima vinden.
Jinte

Bericht door Jinte »

Dank je wel Jaimz!

Ik dacht dat 1,7 jaar ( 19 maanden) al best oud was ( en ze kan dus ook ouder zijn omdat ik haar geboortedatum niet precies weet)
Gelukkig heeft ze nog wel al haar haar.
Finnley had, toen hij zou oud, was al heel wat kale plekken.
Hij is 2 jaar ( en 2 weken ) oud geworden.
leslcor

Bericht door leslcor »

een Roborovski hamster leeft meestal iets langer dan een Russische dwerghamster...
Jinte

Bericht door Jinte »

Toen ik Finnley nog had las ik wel op google dat Robo's 2 á 3 jaar werden ( staat er nu nog steeds).
Maar je leest ook 1,5 á 2 jaar.
Ik heb toen aan de fokker van Finnley gevraagd wat haar ervaring was en zij gaf aan 1,5 á 2 jaar.
En dat ze dat ook terug hoorde van andere Robo houders / fokkers.

Maar goed we gaan het zien.
Tot nog toe ziet Lilly-Faye er verder goed uit.
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

1,5-2 jaar is nog best jong vind ik.2-2,5 jaar zouden de meeste robbies toch wel moeten halen.Op een uitzondering na werden ze bij mij tussen de 2,3 en 2,7 jaar oud.

Ze hoeven niet perse kale plekken te krijgen door ouderdom.Soms zijn ze 2,5 jaar en zitten ze nog goed in hun vacht.Ik had er 1 die met 1,9 jaar al kale plekken kreeg...

Het verschilt allemaal echt per robbie en het maakt niet uit of ze van een fokker of een dierenwinkel komen.Ze zijn net als mensen,allemaal verschillend.
Jinte

Bericht door Jinte »

Ja weet ik dat ze niet standaard allemaal kaal worden :-)

Laten we hopen dat Lilly-Faye dan ook de 2,3-2,7 haalt, zou mooi zijn :-)

Kwam deze nog tegen: viewtopic.php?t=63688
Plaats reactie