Nieuwe forumregels (opzet)

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: Sylvia.

biawa

Nieuwe forumregels (opzet)

Bericht door biawa »

Voordat je een nieuw onderwerp aanmaakt is het verstandig om eerst rond te kijken of je vraag al niet ergens anders beantwoord is. Dat kan op 3 manieren:
1. Kijk op de site die bij dit forum hoort: http://www.dehamster.nl
2. Sommige subfora hebben een eigen FAQ (vaak gestelde vragen)
3. Gebruik de zoekfunctie. De zoekfunctie staat in het menu rechtsbovenin. Heb je bijvoorbeeld last van een hamster die bijt, zoek dan eens op “bijten” of “tam maken”.

Verder gelden de volgende forumregels:

1. Een nieuw onderwerp beginnen:
- Gebruik een duidelijke titel voor je onderwerp. Dus geen titel zoals: :), vraag, ?, .... enz. Zorg dat je in de titel voor de anderen duidelijk maakt waar je een vraag over stelt of een opmerking over plaatst, bijvoorbeeld: 'Hoeveel meelwormen per dag?' of 'Gebruik geen hamsterwatten!'
- Onderwerpstarters moeten proberen zoveel mogelijk informatie te geven. Dus niet een topic openen met het bericht 'hoe maak je een hamster tam?'. Maar bijvoorbeeld ook vermelden hoe lang je de hamster al hebt, wat je tot nu toe hebt gedaan en hoe hij zich gedraagt enz.

2. Dezelfde vragen: Als iemand dezelfde vraag in meerdere onderwerpen stelt wordt het onderwerp gesloten. Ook een vraag die enkele dagen eerder al is behandeld wordt gesloten met een verwijzing naar het betreffende onderwerp.

3. Schelden en persoonlijke aanvallen niet toegestaan. Discussies zijn natuurlijk welkom, maar je mag het niet op de persoon spelen.

4. Taalgebruik:
- Geen MSN/chat taal. Dit is dus niet goed: Ik $ToR Me 3R NoIt zO 4n hOr mAr lIjKt mIj oK H3T VeR$T4NdIg$t dAt w3 H3T Zo 4Bn- MoGeLiJk hOuDeN!!!! HiHi lOl dUzZ *oNe lUv* (met dank aan Twix voor dit mooie stukje proza)
- Geen “populaire” afkortingen: geen “ff”, maar “even”; geen “w8”, maar “wacht”; geen “cker”, maar “zeker”; geen “hamstuh”, maar “hamster”
- Gebruik leestekens. Een zin begint met een hoofdletter, eindigt met een punt en soms zitten daar tussenin nog komma’s.
- Schrijf geen berichten in ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS.

5. Inhoudelijk: Probeer geen berichten te schrijven die alleen bestaan uit bijvoorbeeld 1 smilie, “haha” of “oh”. Probeer met je berichten iets toe te voegen aan de discussie. Het heeft geen zin als 6 mensen hetzelfde zeggen.

6. Polls: Alleen polls die direct iets met het onderwerp te maken hebben worden toegestaan. De andere polls worden verwijderd.

7. Oude onderwerpen: Het is in principe niet de bedoeling om in oude onderwerpen (van bijv. een paar maanden geleden) te reageren. Het is alleen toegestaan als de onderwerpstarter bijv. laat weten hoe het is afgelopen of als je inhoudelijks iets belangrijks/nieuws toe te voegen hebt.

8. Offtopic-berichten: Offtopic-berichten worden verwijderd of het onderwerp wordt gesplitst. Probeer de moderators werk te besparen en voer off-topic gesprekken via Persoonlijke Berichten (PM) of via programma's als MSN Messenger.

9. Links: In een bericht linken naar je eigen site is niet toegestaan, behalve in het “Sites van forumleden”-topic in het offtopic-forum. Je kunt je site wel in je onderschrift en/of je profiel zetten. Linken in een bericht mag verder alleen als de link echt iets toevoegt aan het onderwerp (bijvoorbeeld een wetenschappelijk artikel over een bepaalde ziekte).
Een onderwerp openen over een bepaalde site mag alleen als:
- het niet je eigen site is
- de site iets met hamsters te maken heeft
- de site heel bijzonder/apart/belangrijk is

10. Onderschriften: Per 1 januari 2004 is het niet meer toegestaan om plaatjes in je onderschrift te gebruiken.

Tot slot kun in het geval van onduidelijkheid wat betreft de regels of als je het niet eens bent met een slotje altijd één van de moderators (biawa, Eveline of Louise) een Persoonlijk Bericht (PM) of een e-mail sturen.
Laatst gewijzigd door biawa op 30 dec 2003, 11:26, 15 keer totaal gewijzigd.

biawa

Bericht door biawa »

In het bovenstaande bericht staan de nieuwe forumregels. Dit is nog een opzet en commentaar is welkom.
Lynn
Hamsters: Sasha en Levin
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door Lynn »

Nogmaals : volledig mee eens!

Vooral over die afkortingen en leestekens ;)
Groetjes van Lynn en de ratjes.
rodney

Bericht door rodney »

ja, vindt het ook goeie regels !
knuf van rodney en snickers

[img]http://www.hamster.landseer-berlin.de/assets/images/hamwheel.gif[/img]
Snadraa
Leeftijd: 40

Bericht door Snadraa »

100% mee eens, en inderdaad, vooral die regels wat betreft de leesbaarheid van de berichten keur ik goed!!

Ik heb wel even een vraagje over offtopic berichten (aangezien ik mij hier wel eens schuldig aan maak): In veel topics schieten er 3 of 4 berichtjes uit de toon, maar wordt het daarna weer gecorrigeerd. Mits het dus ook gecorrigeerd wordt, oftewel er teruggestuurd wordt naar het onderwerp, is offtopic dan wel gedogen?

En bijvoorbeeld een onderwerp als nu "He jakkes" (het staat dan wel onder het offtopic forum, maar los daarvan even). Daar zijn we inmiddels ook wat afgedwaald van een zielige muis naar een fototrucage naar de evolutie der soorten. Worden zulke onderwerpen dan ook gesloten?

Dit alleen even ter verduidelijking. Maar zoals ik al zei: 100% mee eens!
Groetjes van Sandra, Floris, Lotje, Zelano, Alanda en kabouter Otje
Plumeau
Hamsters: rust zacht, mijn schatjes
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Plumeau »

Op het dierenforum bestaat de mogelijkheid dat een moderator een topic splitst als er een interessante 2e discussie ontstaat. Bestaat deze mogelijkheid ook voor dit forum?
Tot nu toe heb ik het niet vaak hoeven gebruiken, maar 1x was ik wel blij dat het kon (weet alleen het voorbeeld niet meer ;) ).
Hamsterloos...
Een dier neem je niet voor even, maar voor een heel leven!
Snadraa
Leeftijd: 40

Bericht door Snadraa »

Ik heb wel gezien dat Biawa dit vaak heeft gedaan (als erg enthousiaste nieuwe moderator :wink: Maar je doet het prima hoor!!!) en dan een link geeft naar het topic waar dan verder gediscussieerd wordt. Dus die mogelijkheid is er volgens mij wel.
Groetjes van Sandra, Floris, Lotje, Zelano, Alanda en kabouter Otje
RoboHamu
Contacteer:

Bericht door RoboHamu »

Ik geloof ook dat sommige mensen soms niet doorhebben dat HOOFDLETTERS in je post overeenkomt met een potje ordinair schreeuwen naar de lezers. Ik vind het een beetje naar om te lezen maar denk altijd, ach misschien heeft hij/zij dat niet door. Maar straks zullen we het niet meer zien hoop ik (tenzij iemand echt in nood zit, natuurlijk)
Kamino

Bericht door Kamino »

Ik wil geen spelbreker zijn maar ik vind het allemaal wel erg streng. Ik kan me voorstellen als je hier nieuw bent dat je graag zelf je vraag wil stellen en die kan dan wel eens lijken op iets wat al eerder gevraagd is. Ook zijn veel mensen helemaal niet bekend met hoe ze moeten zoeken enzo in het forum naar informatie en weten nog maar net hoe ze een nieuw bericht moeten posten.

Zomaar een goed bedoelde post van iemand met een vraag verwijderen, dat vind ik pas onbeleefd.

Esther
[color=blue][size=75]Groetjes van Esther[/size][/color]
biawa

Bericht door biawa »

Over de offtopic berichten: Het zal heus niet zo strikt gaan worden dat we de mensen helemaal geen kans geven om weer ontopic te gaan, maar er gaat strenger op gelet worden. Als iemand even tussendoor een offtopic opmerking plaatst is dat wel te overzien, maar soms dwaalt het onderwerp volledig af en dat ook nog eens pagina's lang. Maar het is denk ik een goed idee om deze regel iets meer te nuanceren, ik zal eens overleggen met de andere moderators.

Splitsen kan dus inderdaad wel, ik heb het bijvoorbeeld laatst gedaan toen het gesprek afdwaalde en over de hamster van Rodney ging. Daar heb ik toen een nieuw onderwerp van gemaakt.
Ik denk dat het ook wel toegepast kan worden als er off-topic een lange discussie ontstaat.

De regels zijn inderdaad wel streng, maar wij vinden dat dat noodzakelijk is. Er zijn geloof ik al meerdere oude leden afgehaakt omdat ze het te rommelig vonden worden en dat is natuurlijk ook erg jammer.
Topics met dubbele vragen worden niet verwijderd trouwens, maar worden gesloten met daarbij een verwijzing naar het topic waarin de vraag beantwoord wordt.
kissme4life
Leeftijd: 47

Bericht door kissme4life »

Kamino schreef:Ik wil geen spelbreker zijn maar ik vind het allemaal wel erg streng. Ik kan me voorstellen als je hier nieuw bent dat je graag zelf je vraag wil stellen en die kan dan wel eens lijken op iets wat al eerder gevraagd is. Ook zijn veel mensen helemaal niet bekend met hoe ze moeten zoeken enzo in het forum naar informatie en weten nog maar net hoe ze een nieuw bericht moeten posten.

Zomaar een goed bedoelde post van iemand met een vraag verwijderen, dat vind ik pas onbeleefd.

Esther

hier was ik het dus helemaal mee eens :)
Ik ben op 26-09-2006 om 17:19 Tante geworden van een nichtje
Haar naam is Jeahley Jahliya
jeffrey

Bericht door jeffrey »

ook weer helemaal mee eens :D toppie !
inky
Leeftijd: 34

Bericht door inky »

kissme4life schreef:
Kamino schreef:Ik wil geen spelbreker zijn maar ik vind het allemaal wel erg streng. Ik kan me voorstellen als je hier nieuw bent dat je graag zelf je vraag wil stellen en die kan dan wel eens lijken op iets wat al eerder gevraagd is. Ook zijn veel mensen helemaal niet bekend met hoe ze moeten zoeken enzo in het forum naar informatie en weten nog maar net hoe ze een nieuw bericht moeten posten.

Esther

hier was ik het dus helemaal mee eens :)
Dat vind ik dus ook onbeleefd. Maar het topic, daar word een slotje opgezet met de link naar het antwoord. Dit vind ik dus niet onbeleefd.

Ik vind het goede regels. Als ze te streng blijken te zijn worden ze toch wel iets minder streng gezet? Maar ik denk dat ze precies goed zijn!
Dong
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Dong »

Berichten worden ook niet zomaar verwijderd. Het topic wordt alleen gesloten, dit gebeurt als er korte geleden ook al dezelfde vraag is geweest. En uiteraard een verwijzing naar dat topic.
[size=75][color=#A00C0C]Dehamster
[/color][/size]
inky
Leeftijd: 34

Bericht door inky »

Dat zei ik dus ook.
Ik vind dat ook een hele goede oplossing voor onnodige topics! :D
Gesloten