Chinese dwerghamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

biawa

Chinese dwerghamster

Bericht door biawa » 18 apr 2004, 15:25

Ik vernam een foto-topic van Ning dat er wat mensen nieuwsgierig zijn naar mijn ervaring met dit nog relatief onbekende ras.

Voor zover ik ervaring heb met Syren (en dat is dus alleen lezen over) vind ik hem een vreemde eend in de bijt in de categorie dwerghamsters. Ik vind hem qua gedrag meer weghebben van een Syr. Dit voornamelijk vanwege zijn strakke slaap-wakkerritme. Ik zie hem eigenlijk nooit overdag, terwijl al mijn (voorgaande) Campbelli's en Russen regelmatig overdag langskomen voor een hapje/drankje/plasje.

Hij is ontzettend snel (Roborovksi-snelheid) en nog niet erg tam. Hij bijt niet, maar is ontzettend bang voor mijn hand. Hier moet ik wel een grote MAAR bij plaatsen, want ik betwijfel of die angstigheid opgaat voor alle Chineesjes. Vergeet niet dat Ning afkomstig is uit een opvang en dat hij in de eerste 9 maanden van zijn leven waarschijnlijk niet of nauwelijks aandacht heeft gehad.

Ik vind hem vrij intelligent (maar vindt iedereen dat niet van zijn/haar eigen hamster? :wink: ), hij was vrij snel gewend aan mijn stem en wist ook al gauw waar alles te halen viel. Als ik van snoep-geef-plek verander heeft hij dat heel snel door, waar sommige hamsters dan nog wel eens als een kip zonder kop rond gaan rennen.

Hij heeft ook als grappige eigenschap dat hij voer soms met een voorpootje aanpakt. Ik was hem laatst een beetje aan het plagen met een zonnepit (hij kon er NET niet bij) en ineens griste hij het met zijn voorpootje uit mijn hand! :o

Tot slot vind ik een traliekooi een absolute MUST voor een Chineesje. Hij is erg gek op klimmen en is er ook erg behendig in (ook een reden waarom ik hem meer weg vind hebben van een Syr dan een dwerg). Een traliekooi met gewone "dwerg-proof" tralieafstand is geschikt, hoewel ik wel zou aanraden om een jong Chineesje in een dichte bak te houden aangezien die zich waarschijnlijk nog door de tralies kan wurmen.

Carla
Leeftijd: 35

Bericht door Carla » 18 apr 2004, 15:37

Is het trouwens zo dat Chineesje, óf stilzitten, óf supersnel zijn. Geen normale snelheid zegmaar.
Of ze zitten doodstil op je hand. En zodra ze op de grond zijn, rennen ze met 100 km/h weg.
Dat vind ik een nadeel aan Chineesjes. Dat je niet echt buiten de kooi met ze kunt spelen op de bank of laten loslopen, omdat ze of supersnel zijn, of doodstil zitten.

biawa

Bericht door biawa » 18 apr 2004, 15:40

Carla schreef:Is het trouwens zo dat Chineesje, óf stilzitten, óf supersnel zijn. Geen normale snelheid zegmaar.
In zijn kooi doet hij dat wel inderdaad. Op mijn hand weet ik (nog) niet, want dat durft hij niet.

Carla
Leeftijd: 35

Bericht door Carla » 18 apr 2004, 15:41

Ik ben dan altijd meer van het type, optillen en op je hand zetten hihi.
Maar weet niet hoe bang die is.

Kamino

Bericht door Kamino » 18 apr 2004, 15:44

Leuk om wat over het form-chineesje Ning te horen :D. Het lijken mij hele leuke beestjes. De enige hamster die ook echt klimmateriaal nodig heeft. Ik ben benieuwd of hij als een muis of rat over een koord kan lopen, of is zijn staartje daar te klein voor? Misschien kun je het eens uitproberen biawa :). Ook leken mij die houten dingen voor acquaria een goed alternatief om te klimmen.

Over dat snel zijn... zijn andere dwergjes niet net zo...? Of ligt het niet meer aan het karakter/ opvoeding?
[color=blue][size=75]Groetjes van Esther[/size][/color]

Sandra
Leeftijd: 39

Bericht door Sandra » 18 apr 2004, 15:49

ning is heel bang, maar mijn ervaring met ning is, als hij eenmaal op je hand zit is het wel goed, je kan ook wel met hem op schoot hoor, maar hij is inderdaad water vlug.
maar dat is mijn ervaring, misschien is hij bij susanne wel heel anders ;)
Groetjes Sandra, syrische hamster fokster sinds 26 januari 2004.
Hamstery il Criceto
http://www.vansandra.nl
HIC on Facebook

vivian

Bericht door vivian » 18 apr 2004, 15:50

heb je een foto van een chinese dwerghamster zou het wel willen zien

Eveline
Leeftijd: 43

Bericht door Eveline » 18 apr 2004, 15:53

Groetjes van Eveline

biawa

Bericht door biawa » 18 apr 2004, 15:53

Kamino schreef:...Ik ben benieuwd of hij als een muis of rat over een koord kan lopen, of is zijn staartje daar te klein voor? Misschien kun je het eens uitproberen biawa :).
...
Over dat snel zijn... zijn andere dwergjes niet net zo...? Of ligt het niet meer aan het karakter/ opvoeding?
Ik zal eens een koord spannen binnenkort (circushammie! :P ).

Ik vind hem beduidend sneller dan Campbelli's en Rusjes, zoals ik al zei: meer Roborovksi-snelheid. Maar ja, ik wil niet te snel gaan generaliseren naar alle Chineesjes, misschien komt het ook wel door zijn (gebrek aan) opvoeding.

Ik ga binnenkort denk ik een schoot-moment "afdwingen". Hij vind een zandbakje reuze interessant dus dan kan ik hem mooi op die manier eruit halen. Direct "opgraaien" doe ik maar niet, met een beetje pech ben je dan weer terug bij af.

Nog meer foto's trouwens in http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=4610

Patricia en Marcel

Bericht door Patricia en Marcel » 18 apr 2004, 15:55

Ik heb ook drie Chineesjes en mijn ervaringen zijn aardig hetzelfde als die van Biawa. ook ik vind een traliekooi een echte must voor een chinees ze klimmen en klauteren echt heel erg veel en in tegenstelling tot rusjes hebben chinezen aan de onderkant van hun pootjes geen haren waardoor ze uitermate acrobatisch zijn, ondersteboven de tralies af ...geen probleem heel grappig om te zien. Halverwege keren no problem. Ik heb zelfs de trapjes eruit gehaald die gebruikten ze toch niet, ze lagen er constant uit.
Verder vind ik wel dat ze erg angstig blijven ondanks dat ik er 1 vanaf de geboorte al heb en de andere twee vanaf 6 weken ze eten wel goed uit de hand en komen naar je toe voor wat lekkers maar daar blijft het zo`n beetje bij ondanks de vele uren aandacht is opppakken een groot probleem. Wel zijn ze hier ook overdag regelmatig te zien.
En nog een grappig verschil ik dacht een van de chinezen eens een plezier te doe om hem over de vensterbank te laten lopen ( vinden onze russen erg leuk) Hij vond het zo eng dat ie ter plekke z`n ogen dichtdeed en ging liggen mafkees terug in z`n hok gezet en rennen maar weer in z`n radje maf hoor :lol:

Marianne

Bericht door Marianne » 18 apr 2004, 18:30

Mijn ervaring met silver is ook dat ze megasnel is, ontsnapt op de meest vreemde manieren en heel erg goed kan klimmen.
Ze is wel handtam, ze eet uit je hand en ze valt ook wel in slaap als ze lekker in je trui zit.
Chineesjes worden ook oud, ze is inmiddels drie en een half en begint nu pas minder actief te worden!

Marian

Bericht door Marian » 18 apr 2004, 18:32

Het valt mij ook altijd op dat Chineesjes tijdens de keuringen geen moment goed stil blijven zitten en gauw bang zijn. Misschien is dat soortgebonden? Wel leuk om te horen dat alles verder nog goed gaat.

Sandra
Leeftijd: 39

Bericht door Sandra » 18 apr 2004, 22:25

voor de mensen die een chineesje willen ;)
het broertje en 2 zusjes van ning zitten hier nog in de opvang ;)
Groetjes Sandra, syrische hamster fokster sinds 26 januari 2004.
Hamstery il Criceto
http://www.vansandra.nl
HIC on Facebook

Tjikkiej

Bericht door Tjikkiej » 19 apr 2004, 19:40

Ik vind ze echt erg leuk die chineesjes! Je ziet ze iid niet vaak. Ze lijken er op muizen zeg, en het lijkt wel of ze grotere ogen hebben ofzo :P Ach wel grappig hoor :D
[color=pink][b][u]Groetjes Femke en Kusziej Voor Alle Hammies!!!![/u][/b][/color] [color=red]Yey!!! Ik Krijg Binnenkort Mijn Eerste Hamster!!!!![/color]

Slayer

Bericht door Slayer » 22 apr 2004, 19:54

Ik heb ook een chineesje.heel tam maar ik zou hem eens voor de eerste keer willen loslaten maar ik heb een beetje schrik want hij kan op alles klauteren en hij is zo snel :? iemand tips?

Gesloten