Help alsjeblieft! Moederhamster dood!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

jjanimalfarm
Leeftijd: 41

Help alsjeblieft! Moederhamster dood!

Bericht door jjanimalfarm » 04 apr 2008, 10:08

HELP! Wij hadden twee mannetjeshamsters dachten we maar nu werden we vanochtend wakker en ging de jongste dood. Hij was helemaal opgezwollen. Ik las op het hamsterforum dat watten gevaarlijk zijn toen ik daar info zag en dacht daat ie daaraan was overleden.

Dus ik wilde de hamsterwatten gelijk uit de kooi gaan halen en toen zat er opeens een nestje met jongen onder. Ze hebben al haartjes dus ik denk dat ze er al even zitten. Ik heb ze ongeveer anderhalve week geleden verschoond dus ze moeten tussen toen en nu gekomen zijn.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Vaderhamster is vrij bezorgd om de kinders en zit er 2 warm te houden maar hij heeft natuurlijk geen melk. Weet iemand wat ik moet doen. De hamstertjes zien er goed uit verder. En zijn 2 tot 3 cm lang.

Ik kan niet geloven dat ik niks gemerkt heb. De hamsters gedroegen zich verder gewoon.

Lientjelief
Leeftijd: 34

Bericht door Lientjelief » 04 apr 2008, 10:34

Allereerst: wat voor soort hamster is het? En verder, hoe weet je dat moederhamster dood is, en niet vaderhamster?
[size=75]Liefs, Evelien[/size]

Eveline
Leeftijd: 42

Bericht door Eveline » 04 apr 2008, 10:36

Oei. Als de ukken dus waarschijnlijk ongeveer een week oud zijn, wordt het toch lastig om ze groot te brengen zonder hamstermama. Je zult ze dan om de paar uur moeten voeden, nog een paar dagen in ieder geval totdat ze ook wat vast voedsel kunnen gaan eten.
En dat blijkt eigenlijk toch wel heel lastig te zijn.
Als je daarvoor zou kiezen is een grote teleurstelling toch wel waarschijnlijk, helaas. Er zijn wel topics met adviezen voor het met de hand grootbrengen, je zou even kunnen proberen of je die met de zoekfunctie kunt opduikelen, als je zou willen.
Als dat niet lukt laat het maar even weten, dan zal ik kijken of ik wat topics voor je kan vinden.
Groetjes van Eveline

Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 38

Bericht door Knorretje » 04 apr 2008, 10:42

Wat zijn het voor hamsters? Syrtjes (goudhamsters) of dwergjes? En weet je zeker dat de hamster die nu nog kleeft een mannetej is, en de hamster die is overleden de moeder was?
Als de hamster die overleden is echt de moeder was, zul je de kleintjes met de hand moeten groot brengen. Je moet wel goed bedenken of je dit wilt en kunt: het is zeer intensief: elke 2 uur ukken voeden, ook snachts, en aangezien ze hooguit 1,5 week oud zijn zal dat echt nog wel een tijdje moeten, en is er ook een behoorlijke kans dat een deel of alle ukken het toch niet halen. Als je het toch wilt doen, zul je de ukken dus elke 2 uur met kittenmelk of een zelfgemaakte "hamstermoedermelk" moeten voeden, met een klein spuitje. Daarna buikjes masseren, kindjes droogmaken. Je moet de kinders goed warm houden, maar als de vader echt verder voor ze zorgt en ze warm houdt, kunnen ze misschien wel gwoon bij hem blijven. Maar dat zou ik alleen doen als het dwergjes zijn, bij syrtjes is de kans te groot dat de vader juist de ukken dood bijt... :( Dus dan zul je ze apart van de vader moeten houden, bijvoorbeeld in een tranportbox, met een kruik om ze warm te houden.
Maar kijk eerst maar goed of de hamster die nu bij ze ligt, echt de vader is, of toch de moeder, want in het laatste geval zou dat echt heel veel schelen, zowel voor jou als voor de ukkies.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten

jjanimalfarm

Bericht door jjanimalfarm » 04 apr 2008, 12:11

Hallo,

Bedankt voor het reageren allemaal. Ik ben naar de dierenwinkel gelopen voor wat advies en m'n vriend bij de hamsters gelaten. Ik heb melk met pipetjes meegekregen.

Het zijn russische dwergjes. Ik heb nog dubbel gecheckt maar het is echt de moeder die dood is.

We hebben ze vlak bij de verwarming gezet en in het hok is het nu zo'n 25 graden (is dat goed?)

Er zijn er 3 heel actief en die zijn iets groter (wel met dichte ogen) en 3 zijn wat kleiner. De vader houd ze warm en maakt constant nestjes en kauwt eten en legt dat voor ze neer (ze kunnen het alleen nog niet eten). Ze hebben allemaal kittenmelk gedronken, dat ging gelukkig best wel goed.

Nogmaals bedankt allemaal voor het reageren, als iemand nog meer advies heeft is het van harte welkom. Ik weet dat ik ze waarschijnlijk niet allemaal kan redden maar als ik er een paar er doorheen sleep is dat wel heel fijn. Ik heb in ieder geval de hoop dat de wat groteren het redden.

Groetjes,
Juliet

Clover
Hamsters: Hamsterloos
Leeftijd: 35

Bericht door Clover » 04 apr 2008, 12:24

Succes!
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi

Simone-de-hammie
Hamsters: 21
Leeftijd: 29

Bericht door Simone-de-hammie » 04 apr 2008, 13:04

Heel veel succes
[url]=http://www.geelkerkenwever.webklik.nl[/url]
Hamstery Geelkerken-Wever

Kim4
Leeftijd: 31

Bericht door Kim4 » 04 apr 2008, 13:06

inderdaad veel succes
als ik jou was zou ik onder de kooi een kersenpitkussentje leggen voor de zekerheid
<3Bruno, Jeanine, Blanche en Serafientje <3 Robie Stitch <3 ... En Marcel,Chloe en Ariadne mijn syrtjes!<3
RIP... Victor, Julien, Meili, Maurice, Lilo, Oscar, Orange, Benthe

jjanimalfarm

Bericht door jjanimalfarm » 04 apr 2008, 13:11

Dank je, da's een goed idee.

Echo
Leeftijd: 28

Bericht door Echo » 04 apr 2008, 13:42

Heel veel succes hoor! Hopelijk komt het goed met de hamstertjes...
Weet je toevallig waarom de mama dood is?
Heel veel succes nog eens hé.
Groetjes van Nina en Hannibal.
Dag José, Henna, Feline en Uuft...

jjanimalfarm

Bericht door jjanimalfarm » 04 apr 2008, 13:53

Het achterlijf was opgezwollen dus ik denk dat er eentje achtergebleven is. Maar ik moet zeggen dat ze er de afgelopen dagen niet ziek uitzag. Ik heb haar (toen dacht ik nog dat het een hem was) nog vastgehouden gisteren en het leek allemaal echt in orde. Levendig enzo. Het enige wat me was opgevallen was dat er heel veel gegeten was, maar ja ik dacht het is lente dus misschien hebben ze de lente in hun bol.

Ik heb trouwens even een foto gemaakt
[IMG:772:531]http://i285.photobucket.com/albums/ll48 ... msters.jpg[/img]

Echo
Leeftijd: 28

Bericht door Echo » 04 apr 2008, 13:56

Is dat een pearltje? En wat wildkleurtjes? Hoeveel zijn het er eigenlijk?
Groetjes van Nina en Hannibal.
Dag José, Henna, Feline en Uuft...

Madelief
Leeftijd: 39

Bericht door Madelief » 04 apr 2008, 14:10

Jeetje... Goed dat je informatie opzoekt! Veel succes!
Nog maar 1 hamster! Josefientje.

jjanimalfarm

Bericht door jjanimalfarm » 04 apr 2008, 18:40

Het zijn er 6. Vier daarvan zijn wildkleur en de andere 2 zijn wit met een grijze streep op de rug (ik weet niet wat de officiele naam is voor die kleur).

Ze drinken in ieder geval heel goed (gelukkig!) en komen heel levendig over. Ik weet dat het nog alle kanten op kan gaan maar ik ben in ieder geval vol goede moed.

Vader gedraagt zich ook nog steeds voorbeeldig, maar ik hou het wel goed in de gaten voor de zekerheid.

Wat ik nog graag wou weten is of iemand ervaring heeft met hoe vaak je melk moet geven als ze wat groter worden. Ik geef nu elke 2 uur maar moet je dat minder gaan doen als ze ook vast gaan eten of blijf je dan even vaak geven? Ze wassen zichzelf overigens (ik wist niet wat ik zag :) ), maar ik vroeg me af of ik ze ook nog extra schoon moet maken? En dan nog een vraag (sorry voor de vele vragen maar ik had totaal niet op een nestje gerekend), kan iemand een nog wat betere inschatting geven over hoe oud ze zijn aan de hand van de foto's? Ze hebben haar dus ze zijn in ieder geval een week maar de oogjes zitten nog dicht. Ook zit er een bij met hele lange pootjes... is dit normaal of is dat een afwijking?

Nogmaals sorry voor de hoeveelheid vragen maar ik wil ze graag een zo goed mogelijke kans geven. En iedereen ontzettend bedankt voor jullie lieve en snelle reacties. Ik ben heel blij dat er een hamsterforum is. Ik heb vroeger heel veel ratjes gehad maar nooit met nestjes dus ik ben echt een leek op dit gebied.

Mimosa
Leeftijd: 26

Bericht door Mimosa » 04 apr 2008, 18:48

De officiele naam voor wit met een grijze streep is Pearl :wink:
En veel succes, ik kan helaas geen antwoord geven op je andere vragen..

Plaats reactie