Rijst

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: Sylvia.

Jolien
Leeftijd: 37

Rijst

Bericht door Jolien »

Ik ben bezig de variatie van mijn hamstervoeding eens flink te verhogen. Hiervoor had ik konijnenvoer (van de supermarkt) aangevuld met hamster premium voer, maar die geperste korrels heeft geen van mijn hamsters ooit lekker gevonden.

Nu mijn vraag: moet rijst altijd eerst gekookt worden voordat je het aan je hamster kan geven, of kan ongekookt ook?

Lynn
Hamsters: Sasha en Levin
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door Lynn »

Kan allebei :)
Groetjes van Lynn en de ratjes.
svdb
Hamsters: 1 Bolletje Kiki
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door svdb »

Kan allebei, maar mij lijkt het lekkerder voor ze als het gekookt is.

Sander
Mijn syrische hamster: Joni en Bolletje Kiki
† Hans, Grietje en Miep
Kijk ook eens op mijn site:[url=http://www.freewebs.com/sandershamsters]Klik[/url]
Agnes
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Agnes »

Als mens mag je rijst nooit ongekookt eten omdat het dan op gaat zwellen in je maag toch? Ik zou er voorzichtig mee zijn in ieder geval
En gekookt zou ik niet zo gauw doen, dan zou ik eerder iets anders kiezen. Gierst en tarwe erdoor bijvoorbeeld.
Groetjes Agnes en de hamsters van Hamstery de Chocoladefabriek!
Hamstery de Chocoladefabriek
VerantwoordFokken.nl
Sanne

Bericht door Sanne »

Ik weet dat het ontzettend gevaarlijk kan zijn voor duiven. Vaak worden bij bruiloften witte duiven losgelaten en ook rijst gestrooid. Wat Agnes zei over rijst bij mensen geldt ook voor die duiven, dus vast ook wel bij hamstertjes. Ik zou het risico echt nooit nemen... En bovendien, als jullie rijst eten is er vast wel wat over. En anders kun je evt wat korrels in een bakje doen, kokend water erop gieten en dan even in de magnetron. Dan kookt het ook, dat gaat een stuk sneller dan in een pan koken!
svdb
Hamsters: 1 Bolletje Kiki
Contacteer:

Bericht door svdb »

Ik geef het ook wel eens als we wat over hebben. Maar inderdaad nooit ongekookt ;) Hier is het altijd zo op, ze vinden het heel lekker.

Sander
Mijn syrische hamster: Joni en Bolletje Kiki
† Hans, Grietje en Miep
Kijk ook eens op mijn site:[url=http://www.freewebs.com/sandershamsters]Klik[/url]
marjan tsuno
Leeftijd: 42

Bericht door marjan tsuno »

Is het niet gevaarlijk voor duiven omdat ze de hele korrels inslikken? Een hamster knaagt de rijstkorrels vast helemaal fijn, dus dan is er toch geen opzwelgevaar meer?
Nina92

Bericht door Nina92 »

Maar als ik het goed begrijp, wil je rijstkorrels geven ipv biks? (biks zijn die geperste staafjes)
Rijstkorrels hebben zo ver ik weet geen enkele voedingswaarde, dus dat heeft niet veel nut.
En biks, dat wordt door bijna geen enkele hamster gegeten ;)
Sometimes the smallest things take up the most room in your heart ♥
Lynn
Hamsters: Sasha en Levin
Leeftijd: 40
Contacteer:

Bericht door Lynn »

Soms geven mensen hun hamster ook rauwe spaghetti, dat zwelt toch ook niet op?
Groetjes van Lynn en de ratjes.
Sanne

Bericht door Sanne »

Spaghetti wordt gemaakt van tarwe of spelt. Rijst is iets anders.
Marjan: dat weet ik niet zeker. Maar ik zou het niet doen omdat ik het risico niet zou willen lopen en koken bijna geen moeite is.
Jolien

Bericht door Jolien »

x_Nina_x schreef:Maar als ik het goed begrijp, wil je rijstkorrels geven ipv biks? (biks zijn die geperste staafjes)
Rijstkorrels hebben zo ver ik weet geen enkele voedingswaarde, dus dat heeft niet veel nut.
En biks, dat wordt door bijna geen enkele hamster gegeten ;)
Nee, ik ben op zoek naar lekkere snacks voor ze. Ik heb ook rozijnen, gedroogde appel en banaan, spliterwten, gedroogd brood, kattensnoepjes, doppinda's, muesli en zonnebloempitten. En dan daarnaast het gewone voer dagelijks, de snacks zo af en toe. Het is grappig om te merken hoe de ene hamster het ene wel heel lekker vindt en de ander er totaal niet naar omkijkt. :)

Qua rijst zal ik dan inderdaad maar het zekere voor het onzekere nemen en voor gekookt gaan. Ik zal het dan alleen niet in een potje kunnen bewaren (zoals de rest van de snacks), maar alleen geven als wij rijst overhebben of ik speciaal voor de hamsters heb gemaakt. :)
Sanne

Bericht door Sanne »

Heel goed idee! Let je erop dat er in kattensnoepjes veel zout zit? En heb je muesli zonder suiker?
Wat leuk dat je zo varieert met verschillende snacks!
Jolien

Bericht door Jolien »

Het zout van de kattensnoepjes wist ik. De muesli weet ik eigenlijk niet zeker, het kwam van het kleine beetje wat we zelf nog over hadden. Ik heb er maar heel weinig van, dus ik zal bij het bijvullen eens kijken. Op zich lijkt me het geen probleem als ik er weinig van geef.
Louise
Leeftijd: 60

Bericht door Louise »

x_Nina_x schreef: Rijstkorrels hebben zo ver ik weet geen enkele voedingswaarde, dus dat heeft niet veel nut.
Rijst geen voedingswaarde??? De halve wereldbevolking leeft ervan... het is juist heel rijk, o.a. aan koolhydraten(zetmeel), vezels en vitamine B. Of bedoel je iets anders?

Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat dat zwellen zo'n probleem is. Rijst in koud water zwelt helemaal niet gauw of veel op, inderdaad knagen ze het stuk, en een beetje zwellen van de vezels is juist goed, dat is het hele voordeel van vezels voor de spijsvertering. Bovendien zwellen de andere granen die hamsters rauw eten ook op, zoals mais en tarwe en gerst - minstens net zo veel als rijst. Dus volgens mij kan rauw ook wel, hoor. En gekookt is echt een extraatje, vind ik, voor heel af en toe, net als andere gekookte dingen.

Louise
Rozalie
Leeftijd: 41

Bericht door Rozalie »

Uhm misschien even een ander puntje....ik heb altijd begrepen dat konijnenvoer helemaal niet goed is om aan hamsters te geven ivm de antibiotica die er in zit?
Rusjes: Snowy / Robo's: Nala & Chica

Snik syrtje: Diddle & Zoëy / Rusje: Zazu
Plaats reactie