MaisHamster schreef:SCHOP!
Bij ons thuis hebben de hamsters nu ook last van Bloedluis, en de kooien staan op vloerbedekking, naast een bank en de bureaustoel, die zullen zeker ook helemaal vol zitten met die beesten? Ik zag ze uit het houten huis kruipen van een van de hamsters, maar de hele kooi bestaat uit hout, moet nu alles weg?! Want ik ben bang dat als ik de houten spulletjes in heet water leg, dat ze dan kapot gaan, vooral de Karlie Loopwielen (20, 20 & 30 cm). Voorlopig moet ik dus al het hout eruit, de kooi + hamsters helemaal schoon zien te krijgen en dan iedere week opnieuw schoonmaken? Oja, ik gebruik nu Russel Bedding, dan kan ik nu zeker ook beter eventjes zaagsel gaan gebruiken?
Bedankt, Yannick
Ik weet niet of het handig is om een oud topic omhoog te schieten, een eigen topic over jou probleem was misschien handiger geweest, alhoewel ik een grote voorstander ben voor een medisch sticky met info over bloedmijt.
Heb je dit gelezen?
http://www.dwerghamster.nl/artikelen/20 ... /index.php
Probleem is dat bloedmijt niet op de hamsters zelf blijven zitten en inderdaad overal kunnen gaan zitten. Ze drinken bij de hamsters. Wanneer je de hamsters uit die locatie haalt, kan bloedmijt in een rustfase gaan zitten en dat is niet wat je wilt. Weersverwachting is bepalend of je een giga uitbraak krijgt, als ineens 15-20 graden wordt, planten ze veel sneller voort.
Houten spulletjes kan je gewoon in de diepvries leggen. De eitjes en bloedmijt gaan hieraan dood.
Gebruik een omgevingsspray om de bloedmijt te doden en zet de kooien op twee bakstenen en spuit die geheel in. Plus onderkant. Hiermee zorg je ervoor dat de bloedmijt die wil gaan drinken, niet bij de hamster kan komen.
Bloedmijt zit ook in de kooi, die moet goed schoongemaakt worden. Probleem is dat je oude bodembedekking niet zomaar in een groenbak moet gooien, dan kan bloedmijt daar terecht komen. Als het om enkel kooien gaat, vuilniszak gebruiken, inspuiten met antibloedmijt, nog een vuilnis over heen. Spuit de groenbak voor de zekerheid eveneens in.
Daarnaast moet je de hamsters behandelen. Zodat alle bloedmijt die gaan drinken, alsnog dood gaan. Behandeling na 2 weken herhalen.
Als het buiten vriest, gebruik dat. Als je oude kooi buiten zet op het moment dat het vriest, gaat alle bloedmijt dood.
Probeer achter te komen hoe je bloedmijt hebt gekregen.