Bloedluis/bloedmijt

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Nimfee
Hamsters: Lana en Félix
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bloedluis/bloedmijt

Bericht door Nimfee »

Hallo,

Ik was net even hamsterhok controleren, maar ik kwam dus een paar bloedluisjes tegen... Helaas :(
Ik heb vorige week maandag iets gegeven van beaphar, voor dwerghamsters. Nu staat er niet op wanneer je het weer moet herhalen, weet iemand dat?
En verder nog iemand tips hoe ik er vanaf kom... Of ervaringen..?
Ik heb net het hok schoongemaakt met halamid en speeltjes uitgekookt.

Pff ik vind dit echt niet leuk meer :(

goudhammie
Leeftijd: 61

Bericht door goudhammie »

Volgens mijn gegevens zijn die nekdruppels 4 weken werkzaam (staat aan voorzijde verpakking, in het rode gedeelte met witte letters).
Ben ook bezig met de bestrijding dus net als jou hokken schoongemaakt, speeltjes schoongemaakt en houten spul weggegooid maar ik heb ook een omgevingsspray gebruikt in de ruimte waar de hamsters staan, dus kastje en de vloerbedekking rondom het kastje en onder het kastje bespoten (Beaphar Anti-Bloedluis maar de gewone tapijt en omgevingsspray van Beaphar bevat dezelfde werkzame stof).
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Ja, precies... Weet je misschien hoelang het duurt voordat ze echt weg zijn, ze zullen toch wel na een maand volledig weg zijn? Alle dieren worden behandelt en alles wordt gesprayt en gepoederd (ik heb speciaal poeder spul tegen bloedluis). Hoe lang leven eitjes van die luizen?
Martin Braak
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Martin Braak »

Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

bedankt voor je link, die heb ik niet gelezen inderdaad. Bij grotere dieren , bedoel je dan formaat cavia en groter of formaat kat en groter?
goudhammie

Nimfee schreef:Ja, precies... Weet je misschien hoelang het duurt voordat ze echt weg zijn, ze zullen toch wel na een maand volledig weg zijn? Alle dieren worden behandelt en alles wordt gesprayt en gepoederd (ik heb speciaal poeder spul tegen bloedluis). Hoe lang leven eitjes van die luizen?
De beesten zelf kunnen 5 maanden overleven zonder eten dus je moet blijkbaar nog een tijdje flink doorgaan met de behandeling. De eitjes komen uit naar gelang de temperatuur dus in de zomer gaat het gelukkig wat sneller met de levenscyclus van die mijten. Zelf hou ik eerst maar eens 3 maanden aan voordat ik ze definitief kwijt zal zijn en daarna (als dus de omgevingsspray uitgewerkt is ga ik nog een keer deze gebruiken), beter iets te lang doorgaan dan iets te kort en weer met hetzelfde probleem zitten. Enfin, ik kan aan mezelf merken of ik er van af ben gezien het feit dat ze mij ook aanprikten (dus ook verschrikkelijke jeuk en bultjes).
Martin Braak
Contacteer:

Nimfee schreef:bedankt voor je link, die heb ik niet gelezen inderdaad. Bij grotere dieren , bedoel je dan formaat cavia en groter of formaat kat en groter?
Ja, cavia dacht ik ook nog last te kunnen hebben, katten en zo daarvan is de huid te dik. Qua bestrijding moet je heel goed aanpakken anders raak je het niet 123 kwijt. Zowel de omgeving, als de dieren en de kooien moet je behandelen. Daarnaast moet je heel goed nadenken hoe je met alles omgaat. Gooi je bijvoorbeeld bodembedekking in de groencontainer, dan kan bloedmijt daar in komen en weer opnieuw op zoek gaan. Als ze niets vinden, dan kan er een rustfase beginnen. En later kunnen ze uit deze fase komen.
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

goudhammie schreef:
Nimfee schreef:Ja, precies... Weet je misschien hoelang het duurt voordat ze echt weg zijn, ze zullen toch wel na een maand volledig weg zijn? Alle dieren worden behandelt en alles wordt gesprayt en gepoederd (ik heb speciaal poeder spul tegen bloedluis). Hoe lang leven eitjes van die luizen?
De beesten zelf kunnen 5 maanden overleven zonder eten dus je moet blijkbaar nog een tijdje flink doorgaan met de behandeling. De eitjes komen uit naar gelang de temperatuur dus in de zomer gaat het gelukkig wat sneller met de levenscyclus van die mijten. Zelf hou ik eerst maar eens 3 maanden aan voordat ik ze definitief kwijt zal zijn en daarna (als dus de omgevingsspray uitgewerkt is ga ik nog een keer deze gebruiken), beter iets te lang doorgaan dan iets te kort en weer met hetzelfde probleem zitten. Enfin, ik kan aan mezelf merken of ik er van af ben gezien het feit dat ze mij ook aanprikten (dus ook verschrikkelijke jeuk en bultjes).
Dat ze mij prikken heb ik absoluut geen last van... Ik merk wel dat het er minder zijn, eerst kwam ik er bij het gerbilhok ontzettend veel tegen (word je eng van o.o) en nu hooguit 5...

Wat ik nu doe is uhm... Elke week de hokken ontsmetten met halamid, daarna poederen (ik heb iets van poeder meegekregen wat erg goed schijnt te werken) en dan bodembedekking en de huisjes e.d. in de oven zetten of uitkoken. En elke week de dieren zelf behandelen met ivomec. Daarna de omgeving sprayen, maar ik heb nog geen spray voor binnen, alleen voor buiten. maar morgen ga ik even langs de dierenwinkel, en even snel spray halen voor binnen. Ik poeder wel alle gaatjes en kieren van de hokken. De poeder zorgt er trouwens voor dat ze uitdrogen...
En als ik klaar ben mijn kleren gelijk in de was doen en zelf gaan douchen.

Maar Martin, waar moet ik dan mijn bodembedekking laten? Ik heb 13 cavia's die voor een hoop vieze bodembedekking zorgen... Moet ik het in afgesloten vuilniszakken doen en later in de container doen als het vuil wordt opgehaald ofzo?
goudhammie

Mijn grijze bak is tot de nok vol met afgesloten vuilniszakken met bodembedekking vol mijten (en uiteraard de rand en de deksel van de bak ingespoten met omgevingsspray zodat eventueel ontsnappende mijten het ook niet overleven). Mijn broer neemt nu mijn andere vuilniszakjes mee om ze bij hem in de gezamelijke container te doen hahaha. Donderdag a.s. is het grijze bakken dag en ben ik die lading met onbeesten in ieder geval kwijt, heerlijk, kan niet wachten!
Nimfee
Contacteer:

Bericht door Nimfee »

Oke, dan spray ik voortaan ook en doe ik het in afgesloten zakken, bedankt voor je tip! Misschien kan ik het ook ng in de container doen van mijn moeder, daar zitten geen dieren en is een dorp verder :lol:
MaisHamster
Hamsters: 1
Leeftijd: 31

Bericht door MaisHamster »

SCHOP!

Bij ons thuis hebben de hamsters nu ook last van Bloedluis, en de kooien staan op vloerbedekking, naast een bank en de bureaustoel, die zullen zeker ook helemaal vol zitten met die beesten? Ik zag ze uit het houten huis kruipen van een van de hamsters, maar de hele kooi bestaat uit hout, moet nu alles weg?! Want ik ben bang dat als ik de houten spulletjes in heet water leg, dat ze dan kapot gaan, vooral de Karlie Loopwielen (20, 20 & 30 cm). Voorlopig moet ik dus al het hout eruit, de kooi + hamsters helemaal schoon zien te krijgen en dan iedere week opnieuw schoonmaken? Oja, ik gebruik nu Russel Bedding, dan kan ik nu zeker ook beter eventjes zaagsel gaan gebruiken?

Bedankt, Yannick
Janine93
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Janine93 »

Volgens mij zetten mensen de houten spullen in de oven. Karlie radjes kunnen inderdaad niet zo goed tegen water (houtlijm). De temperatuur etc. weet ik ook niet..

Hoe voorkom je dit eigenlijk?
Groetjes Janine en een pootje van Eros

en een likje vanaf de Regenboogbrug van kruimeltjes Adonis en George
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

Ik heb vorig jaar, toen ik een periode last heb gehad van bloedmijt, alles afgespoten met een duiveninsecticide... (mocht je de naam willen weten, kan ik dat nog wel opzoeken, want heb sindsdien altijd één spuitbus op voorraad staan), ik was er toen echt vrijwel direct vanaf! Supergoed spul is dat! Ik had toen overigens druppeltjes gekregen bij de DA, maar dat was dramatisch spul, per saldo ben ik er vanaf gekomen door die insecticide volgens mij. Ook het hout heb ik er toen mee afgespoten... paar uur buiten laten staan (buiten sprayen trouwens, want de lucht is niet echt goed voor jou en je diertjes) en daarna weer naar binnen.

En hoe je bloedmijt voorkomt? Uhh.. bij mij was het veroorzaakt door mijn konijnen. Het hooi stond toen altijd binnen, maar sindsdien is dat naar de garage vertrokken voor de zekerheid (daar kan ook vanalles en nogwat in zitten namelijk). Ook komen de konijnen niet meer binnen. Mijn buren hebben namelijk kippen en daar komen die krengen vaak vanaf, dus toen zijn ze op mijn konijnen gekomen (zie er af en toe nog weleens een paar lopen op ze, maar bij konijnen doen ze niks en zijn ze doorzichtig, dus nog moeilijker te zien!).
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Martin Braak
Contacteer:

MaisHamster schreef:SCHOP!

Bij ons thuis hebben de hamsters nu ook last van Bloedluis, en de kooien staan op vloerbedekking, naast een bank en de bureaustoel, die zullen zeker ook helemaal vol zitten met die beesten? Ik zag ze uit het houten huis kruipen van een van de hamsters, maar de hele kooi bestaat uit hout, moet nu alles weg?! Want ik ben bang dat als ik de houten spulletjes in heet water leg, dat ze dan kapot gaan, vooral de Karlie Loopwielen (20, 20 & 30 cm). Voorlopig moet ik dus al het hout eruit, de kooi + hamsters helemaal schoon zien te krijgen en dan iedere week opnieuw schoonmaken? Oja, ik gebruik nu Russel Bedding, dan kan ik nu zeker ook beter eventjes zaagsel gaan gebruiken?

Bedankt, Yannick
Ik weet niet of het handig is om een oud topic omhoog te schieten, een eigen topic over jou probleem was misschien handiger geweest, alhoewel ik een grote voorstander ben voor een medisch sticky met info over bloedmijt.

Heb je dit gelezen?
http://www.dwerghamster.nl/artikelen/20 ... /index.php

Probleem is dat bloedmijt niet op de hamsters zelf blijven zitten en inderdaad overal kunnen gaan zitten. Ze drinken bij de hamsters. Wanneer je de hamsters uit die locatie haalt, kan bloedmijt in een rustfase gaan zitten en dat is niet wat je wilt. Weersverwachting is bepalend of je een giga uitbraak krijgt, als ineens 15-20 graden wordt, planten ze veel sneller voort.

Houten spulletjes kan je gewoon in de diepvries leggen. De eitjes en bloedmijt gaan hieraan dood.

Gebruik een omgevingsspray om de bloedmijt te doden en zet de kooien op twee bakstenen en spuit die geheel in. Plus onderkant. Hiermee zorg je ervoor dat de bloedmijt die wil gaan drinken, niet bij de hamster kan komen.

Bloedmijt zit ook in de kooi, die moet goed schoongemaakt worden. Probleem is dat je oude bodembedekking niet zomaar in een groenbak moet gooien, dan kan bloedmijt daar terecht komen. Als het om enkel kooien gaat, vuilniszak gebruiken, inspuiten met antibloedmijt, nog een vuilnis over heen. Spuit de groenbak voor de zekerheid eveneens in.

Daarnaast moet je de hamsters behandelen. Zodat alle bloedmijt die gaan drinken, alsnog dood gaan. Behandeling na 2 weken herhalen.

Als het buiten vriest, gebruik dat. Als je oude kooi buiten zet op het moment dat het vriest, gaat alle bloedmijt dood.

Probeer achter te komen hoe je bloedmijt hebt gekregen.
LenT
Leeftijd: 43

Bericht door LenT »

Hoi,

Ik kende bloedmijt nog niet.. Dat klinkt eng! Kan iemand mij uitleggen welke soorten mijt er bij dwerghamsters zijn en waar je de verschillen aan kan zien? Ik heb nl een hamster die kale pootjes heeft, maar een zichtbaar beestje heb ik nog nooit gezien (de dierenarts heeft haar wel behandeld, maar ze is nog kalig).

Bedankt!
Plaats reactie