Dierenwinkel hamsters

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Claudia_LP
Leeftijd: 26

Dierenwinkel hamsters

Bericht door Claudia_LP » 01 aug 2010, 18:29

nu hoor ik een hoop geklaag over dierenwinkel hamsters.
maar wat ik mij nu afvraag
- worden de hamsters in de dierenwinkel niet gecontroleerd op ziektes zwakheden e.d.?
- komen dierenwinkel hamsters ook niet van fokkers? waarvan hun de kleintjes niet kunnen verkopen?
- mijn lieve little prince komt uit de dierenwinkel, zou ik hem voor de zekerheid na moeten laten kijken bij een dierenarts?

JessicaG
Hamsters: Myrte
Leeftijd: 24

Bericht door JessicaG » 01 aug 2010, 18:42

1. Naar mijn weten worden ze niet gecontroleerd. Het doel van een dierenwinkel is gewoon om diertjes te verkopen en dus geld te winnen. De meeste dierenwinkels kijken dus ook niet echt naar het welzijn van de diertjes, kun je ook zien aan hoe ze daar gehouden worden: te kleine kooien / te veel bij elkaar / ...
2. Hamsters komen ergens vandaan, en meestal wel van broodfokkers. Soms ook van 'goede' fokkers, maar niet altijd dus ;)
3. Zolang je niets ergs bij je hamsters ziet hoef je ook niet naar de DA, als het ziek wordt o.i.d. dan natuurlijk wel...
Groetjes van Jessica en Myrte
RIP, Jikie en Tjikie, Speedy en Nano, Lyra en Kayla

Claudia_LP

Bericht door Claudia_LP » 01 aug 2010, 18:53

hmm geen controle dus little prince zou ziek kunnen zijn?

wat houden broodfokkers in?

Jxssica
Hamsters: Kitty,Fluffy,Happy&Lucky
Leeftijd: 25

Bericht door Jxssica » 01 aug 2010, 18:57

Dat heb ik me eigenlijk nog nooit afgevraagd allemaal.. ik heb er nu 4 en ik dacht altijd dat het gewoon in orde was.

Al zitten er vaak wel te veel hamsters in een hok. Laatst zag ik er 2 vechten, zielig om te zien. En 1 van de 2 had dus ook bloed aan z'n pootje.
[color=Red]:¨·.·¨:
`·.[/color][b]Kitty&Fluffy&Happy&Lucky.[/b]

Claudia_LP

Bericht door Claudia_LP » 01 aug 2010, 19:01

ahh dat is wel zielig. bij de dierenwinkel zat little prince apart. t leek wel op kleur gesorteerd
mwah de reden dat ik t me afvroeg was vooral ok omdat toen ik vroeg in de dierenwinkel wat voor hamster ik had t voor een rusje wegging
maar toen ik hier een tijdje geleden voor de kleuren na ging vragen te horen kreeg dat t geen rusje was maar waarschijnlijk een campbelli (maakt mij niet uit blijft een schatje)

SILVERlight
Hamsters: Rosa
Leeftijd: 22

Bericht door SILVERlight » 01 aug 2010, 19:13

rus en bellie zijn ook best moeilijk uit elkaar te houden als je de verschillen niet weet
maar broodfokkers zijn fokkers die hamsters gewoon bij elkaar zet zonder op te letten of er inteelt is en of er ziektes zijn
Poeps, mijn katje <3
Tommie, moeders katje maar hou ik ook van <3
Rosa ik hou gewoon superveel van jou <3
ik hou van jullie jongens!

Michellee.
Leeftijd: 21

Bericht door Michellee. » 01 aug 2010, 19:18

Bij onze Dobey zitten alle hamsters apart
Liefs, Mies

_mona_
Hamsters: 4

Bericht door _mona_ » 01 aug 2010, 20:03

Het grootste probleem met dierenwinkels ik dan ze 9 van de 10 hun hamsters van broodfokkers halen. Broodfokkers hebben als doel om zoveel mogelijk geld te verdienen met het fokken van dieren. Ze zetten dus gewoon een hele hoop hamsters bijeen in mini hokjes. Ze kijken totaal niet naar het karakter, erfelijke ziektes, ... Het zal hun worst wezen dat alle hamsters tumors krijgen, of na een half jaar doodvallen. Zolang zij maar verdienen. Ze kijken ook niet naar het dierenwelzijn, ze willen een zo groot mogelijke opbrengst uit een zo klein mogelijk oppervlakte. Dus zoveel mogelijk hamsters in zo klein mogelijke hokken.
Sommige dierenwinkels kopen inderdaad hamsters van particulieren en van goede fokkers op. Maar dit neemt niet weg dat de dierenwinkel dan vaak hun dieren in kleine hokjes, samen met soortgenootjes plaatst.
Verder geven dierenwinkels vaak verkeerde informatie, zoals dat hamsters een vriendje moeten hebben, dat ze in kleine kooien mogen, dat knaagstenen een must zijn...
Zij willen immers ook zo veel mogelijk geld verdienen.

Dit alles neemt niet weg dat hamsters van dierenwinkels vaak geweldige schatjes zijn. Het zijn gewoon de praktijken die erachter zitten, die je niet wil steunen.
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, rusje Amberle enn robo'tje Dot ♥

Claudia_LP

Bericht door Claudia_LP » 01 aug 2010, 20:12

ieuw wat een verschrikkelijke mensen die broodfokkers :( hebben die geen gevoel?

hmm bij mij in de dierenwinkel werd t afgeraden om er meerdere te kopen en heeft ze niet gezegd dat ze een knaagsteen nodig had... ik had zelf al de grootste kooi uitgekozen die ik kon vinden met buizen en alles. dat was natuurlijk ook okay want dat was toch duur.

nu snap ik t een beetje

en denk ik dat ik een goede keuze heb gemaakt om little prince uit de dierenwinkel te bevrijden en dat hij nu in een heerlijk hok zit (zn vakantie hok).

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 01 aug 2010, 20:18

Het plekje van jouw Little Prince wordt zonder problemen opgevuld door een ander hamstertje. Voor Prince dus wel fijn, maar de anderen zijn er niet mee geholpen, allemaal 'zielige gevallen'.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

Claudia_LP

Bericht door Claudia_LP » 01 aug 2010, 20:22

ik ken ze moeilijk allemaal kopen he?
kunnen wij niks doen tegen broodfokkers/dierenwinkels?
iets dat als je hamsters wilt verkopen dat ze een bepaalde goedkeuring moeten hebben?
en dat dierenwinkels om de zoveel tijd een bezoekje krijgen van de dierenbescherming of iets?

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 01 aug 2010, 20:24

Ja, geen enkel dier meer kopen in een dierenwinkel zodat de broodfok zijn dieren niet meer slijt, en in ieder geval minder moet gaan fokken. Een dierenwinkel neemt ook geen dieren meer aan als ze echt een plek meer hebben. Dierenwinkels worden vast wel gekeurd, maar de achtergrond niet. Dierenwinkels kunnen heel leuk, schoon en netjes lijken maar dat verbloemt alles over waar ze vandaan komen en dan lijkt het ineens niet meer zo erg.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

Nieske
Moderator
Leeftijd: 32

Bericht door Nieske » 01 aug 2010, 20:30

Niet alle dierenwinkels zijn slecht hoor. Ik weet dat er fokkers op dit forum zijn hun hamsters naar dierenwinkels brengen. Naar dat ik weet zorgen zij altijd dat het goeie dierenwinkels zijn en dat er duidelijke afspraken zijn met huisvesting/wat te doen als ze niet verkocht worden/ etc.

Je moet bij een dierenwinkel gewoon na kunnen vragen waar zij hun dieren vandaan hebben. Als ze het niet willen zeggen... dan niet kopen.
groetjes van Nieske
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin

_mona_
Hamsters: 4

Bericht door _mona_ » 01 aug 2010, 20:34

Ja, dat was ik nog vergeten te zeggen. Het is erg zielig wat er met al die diertjes gebeurd, maar elke hamster die je koopt word vervangen door een andere.
Zolang je er hamsters koopt blijven winkels dieren verkopen en blijven broodfokkers bestaan. Het is dus natuurlijk fijn voor dat ene hamstertje dat je koopt, maar als niemand de hamsters zouden kopen zouden de broodfokkers niet blijven bestaan.
Nu denk je misschien dat het geen kwaad kan, want dat er zoveel mensen dieren uit dierenwinkels kopen, en dat die van jouw een goed huisje heeft. Dit is ook wel een beetje zo, maar als iedereen zo denkt blijft heel de keten gewoon bestaan. Als jij geen dieren meer uit winkels haalt, en ongeveer de rest van het forum ook niet, dan zijn we al een heel eind op weg. En zo red je dieren. Want elke voor elke hamster die jij niet koopt, word er misschien wel een veel te jong of uitgeput vrouwtje niet gedekt, en zal geen hopen jonkies achter elkaar moeten opvoeden. Verander de wereld, begin bij jezelf!
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, rusje Amberle enn robo'tje Dot ♥

Claudia_LP

Bericht door Claudia_LP » 01 aug 2010, 20:35

ik denk dat t boycotten van hamsters in dierenwinkels geen optie is lianne, dat gaat namelijk toch niet lukken.

ik denk dat t idee van nieske wel beter is.
ik denk dat dierenwinkels standaard een briefje bij de aankoop van de hamster moeten doen van waar die vandaan komt,, wat zn ouders zijn e.d.

Plaats reactie