minst actieve hamster ter wereld ?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
kelly30
Leeftijd: 45

minst actieve hamster ter wereld ?

Bericht door kelly30 »

hoi iedereen,

ik heb een vraagje ,onze hamster chip(pie) is nu ongeveer 9 a 10 weken oud ,de eerste dagen rende hij lustig rond in zijn rad en buizen maar dat was dus enkel de eerste dagen .

we hebben hem sinds hij 6 weken oud is en op die eerste dagen na is hij amper actief meer als hij wakker is .

eerst dachten we ok hij verveelt zich maar ondertussen heeft hij maar liefst 3 kooien en twee lab bollen verbonden met tig tal buizen (ferplast, 1 ferplast duna fun en twee combi''s) en genoeg speelgoed etc dus dat kan het toch echt niet zijn :? ook zit er genoeg uitdaging in de buizen qua looproute !!

als hij wakker is zit hij vaak maar wat te zitten in een hoekje ,rennen in zijn rad doet hij bijna niet meer en af en toe loopt hij eens sloompjes door zijn buizen :cry:

eergisteren hebben we hem er uit gehaald om even in een loopbol te rennen maar daar durf ik hem ook niet te lang in te laten omdat je toch nooit echt zal weten of hij dat nu echt leuk vind of hij enkel rent omdat hij geen andere keuze heeft .toen we hem daarna weer in de kooi zette was hij ineens wel mega actief maar ik denk dat dat enkel was omdat hij koste wat kost er alles aan wou doen om uit te breken (als een gek aan zijn lab bol knagen om eruit te kunnen enzo )vanacht zat hij dus weer even stil en sloom in zijn kooi

omdat ik een nachtmens ben kan ik hem vrijwel elke dag dus goed observeren ...hij eet wel meer dan voldoende en heel gevarieerd en lijkt gezond ,ik zit zelfs snacht met zo weinig mogelijk licht aan met de tv aan en het geluid stil zodat zijn bio ritme gevoel niet van slag raakt :roll: omdat hij anders vaak niet eens uit zijn huisje komt kennende denkend dat het nog dag is kan je nagaan...

is dit nu normaal of heeft hij het echt niet naar zijn zin ? ik doe er alles aan om zijn toch al zo korte leventje zo geweldig mogelijk te maken qua aandacht ,verwennen,uit de kooi halen en knufellen enz enz en het lijkt me zo erg als blijkt dat hij in zijn korte leventje dan nog geen blije hammy is ...
tevens ben ik een beetje bang dat het een slome dikke ham gaat worden die uiteindelijk dood gaat gaan aan overgewicht en te weinig beweging :cry:

sloeber

Bericht door sloeber »

ik zou het ook niet weten wat het is.
maar meer kun je ook niet doen dan hem stimuleren om te spelen.
Jeroen-H
Leeftijd: 32

Bericht door Jeroen-H »

Ik zou de loopbol gewoon weg doen als ik jou was. De meningen hierover zijn wel redelijk op één lijn op dit forum, een loopbol word over het algemeen 'zielig' bevonden en ook sterk afgeraden. verder heb ik geen idee wat er aan de hand kan zijn, is ie ooit ergens af gevallen ofzo?
kelly30
Leeftijd: 45

Bericht door kelly30 »

niet zolang wij hem hebben in elk geval nee ...
wolkschaap
Leeftijd: 28

Bericht door wolkschaap »

Jeroen-H schreef:Ik zou de loopbol gewoon weg doen als ik jou was. De meningen hierover zijn wel redelijk op één lijn op dit forum, een loopbol word over het algemeen 'zielig' bevonden en ook sterk afgeraden
waarom dan?
ik heb zelf ook een loopbal maar ik snap niet waarom dat zielig is?? :bloos:
Christy
Hamsters: Pixie Dust!
Leeftijd: 30

Bericht door Christy »

wolkschaap schreef:
Jeroen-H schreef:Ik zou de loopbol gewoon weg doen als ik jou was. De meningen hierover zijn wel redelijk op één lijn op dit forum, een loopbol word over het algemeen 'zielig' bevonden en ook sterk afgeraden
waarom dan?
ik heb zelf ook een loopbal maar ik snap niet waarom dat zielig is?? :bloos:
De hamster moet rennen. En , je hebt kans dat hij de pootjes breekt in de sleuven.
Groetjes van mij en Pixie Dust! (en de ratjes Vanacee en Warcee!)
RIP Nikito, Star, Celeia, Ravage, Addaneye, Destiny, Skippy, Aiyana, Shadow en Angel.. Rust zacht :(
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Loopbollen worden meestal afgeraden omdat je hamster niets anders kan dan rennen. Ze kunnen ook niets onderzoeken terwijl ze dat zo graag doen, en in de luchtgaatjes komen ze nogal eens klem te zitten met hun nageltjes. Je kan beter een ren gebruiken om je hamster beweging te geven.
Ts, je hamster lijkt inderdaad niet erg actief, terwijl hij toch genoeg uitdagingen lijkt te hebben. Je zegt dat hij erg actief was en uit wou nadat hij in de bol was geweest? Misschien is het een idee om een ren te maken/laten maken uit hout, aangezien je hamster blijkbaar wel graag buiten is.
Staan je kooien vol met spullen of zijn ze juist erg open? Het zou kunnen dat je hamster pleinvrees heeft en niet van open ruimtes houd, of dat hij juist niet van volgebouwde kooien houd.
Ik zou eens experimenteren met de inrichting van je kooien. Zet ze bijvoorbeeld eens helemaal vol met speeltjes en verstopplekjes, geef hem kartonnen doosjes en wc rollen om aan te knagen. Of haal juist eens bijna heel de kooi leeg. Geef hem een dikke laag bodembedekking (minstens 10 cm) en gooi er zijn voer door, hang hangmatjes op,...
Misschien kan je dan ontdekken wat je hamster leuk vind om te doen :)
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Malu
Hamsters: 1
Leeftijd: 30

Bericht door Malu »

Tja, ik weet niet precies wat je eraan kunt doen. Coco wordt in november al 3 en heeft haar hele leventje niets anders gedaan dan slapen, eten en knuffelen. Toch lijkt ze niet ongelukkig hoor, het tegendeel.
Liefs Malu, en de hamsters Tequila en Frappy, en een pootje van Sokka!
♥ Slaap zacht liefjes.. † ♥
You always regret most what you don't say.
Plaats reactie