Suikerziekte bij Basje - Basje is helaas overleden...

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Sylvia.

Suikerziekte bij Basje - Basje is helaas overleden...

Bericht door Sylvia. »

Mijn blauw-wildkleur Rusje Basje is nu 8 weken.
Ik vind dat hij zo ongelooflijk veel drinkt en ongelooflijk veel plast. Ik vraag me eerlijk gezegd af of het mogelijk is dat hij suikerziekte heeft :-?
Ik heb contact opgenomen met de fokster en zij vertelde me dat het niet gebruikelijk is om blauw-wildkleur Rusjes op suikerziekte te testen, maar dat ik het toch maar in de gaten moest blijven houden.
Nou heb ik niet zo veel ervaring, maar ik heb hiervoor ook een blauw-wildkleur Rusje gehad en zij dronk en plaste echt niet zoveel :-?
Als ik overdag thuis ben hoor ik Basje toch wel om de 3 uur aan zijn flesje drinken en ook eet hij met gemak een heel blad witlof achter elkaar op. Natuurlijk kan ik hem minder witlof geven, maar dan drinkt hij gewoon nog meer.
Basje heeft zo'n plastic hoekwctje met zand en een zandbak van zo'n 15x15 cm.
Hij plast in beide. Als ik 's ochtends kijk heeft hij toch al gauw zo'n 6 plassen in het zand gedaan.
Ook plast hij in 1 hoek van zijn slaaphuis en dat is toch ook elke ochtend flink nat.
Dus al met al vind ik dat hij toch wel erg veel plast :-?

Heeft iemand ervaring hiermee? Weet iemand of suikerziekte ook bij blauw-wildkleur Rusjes voorkomt?
Ik had ook gezien dat je in het geval van suikerziekte op het eten moet letten, maar toen ik hier op het forum zocht vond ik tegenstrijdige verhalen. Bij het ene verhaal stond dat ze dan extra zonnebloempitjes moesten krijgen en bij het andere verhaal stond dat ze dat juist niet mogen...weet iemand dit?

Nou kan ik wel naar de dierenarts gaan, maar ik heb er hier 2 zitten en mijn ervaring met Gijsje was, dat geen van beide enig verstand van hamsters hadden.
En ik wil ook niet op de feiten vooruit lopen, maar als het zo zou zijn, dan ben ik er natuurlijk het liefst zo snel mogelijk bij!
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Sylvia. op 30 mei 2012, 01:03, 20 keer totaal gewijzigd.

Kwakiii
Hamsters: Níamh, Méadhbh en Liv
Leeftijd: 28

Re: Suikerziekte bij blauw-wildkleur Rusjes?

Bericht door Kwakiii »

Ik dacht van niet... Of misschien was het zo dat camel en manderijn er aanleg voor hadden?
Groeten van mij, robo Meadhbh en rusje Liv

R.I.P. Dunca, Eibhlín en Níamh
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ja, dat kan ik dus niet vinden!
Ik dacht dat het bij Mandarijnen vaak voorkomt, omdat die ooit met Campbelli gekruisd zijn om die kleur te bereiken.
Maar of de oorspronkelijke wildkleuren het dan nooit hebben, weet ik juist niet.
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

De mandarijn is nooit voortgekomen uit de Campbelli.

Daarbij, iemand met meer aanleg om diabetes te krijgen, heeft slechts een verhoogde kans. Iemand die nooit rookt kan alsnog overlijden aan longkanker. Omgekeerd is mijn opa met 35 jaar COPD, 87 geworden en niet overleden aan zijn ziekte. Wel in combinatie met, maar het was niet alleen dat. Waarmee ik maar wil zeggen dat het niet zo is dat suikerziekte gebonden is aan een kleur, het kan best zijn dat Basje suikerziekte heeft. Hier gaat er trouwens bij de jonge dwergen ook veel water door, maar ze zijn dan ook extreem actief. Het meest simpele is om hem gewoon even te testen, als hij zoveel plast zal dat niet zo heel moeilijk zijn. En daar heb je geen dierenarts voor nodig.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

@Lilia
Oke, dus dan kan het toch bij alle kleuren, dat wist ik niet zeker.
Goh, ik dacht altijd dat de kleur van Mandarijn via Campbelli's ingefokt was , ik had dat ooit gelezen.
En omdat Campbelli's vaker suikerziekte hebben (dacht ik), dacht ik dat daarom Mandarijnen ook vaak suikerziekte hebben.
Ik heb verder niet zo veel ervaring met hamsters en weet niet zoveel van dat soort dingen.

Kun je aangeven hoeveel jouw Rusjes drinken en plassen?
Kan het zijn dan jongere dieren meer drinken?
Ja, ik had op dit forum gelezen dat je het eventueel ook zelf kunt testen, ik ga er morgen eens achteraan of ik bij de apotheek of zo zoiets kan krijgen.
Verder heb ik ook begrepen, dat aan suikerziekte op zich niet zoveel te doen is, maar dat je dan wel op het eten kan letten.
Maar daar las ik dus wat tegenstrijdige dingen over.
Maar goed, eerst testen en dan dat soort dingen uitzoeken, lijkt me dan inderdaad handiger.
Martin Braak
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Martin Braak »

Het komt bij alle kleuren soms voor. Alleen veel minder vaak en gaat het om pech.
Een ander ziektebeeld wat ik in afgelopen 4 jaar paar keer meegemaakt heb is dat ze de eerste 3-4 maanden diabetes lijken te hebben en daarna ineens over is. Ook bij herhaalde testen bleek in begin suiker in urine te zitten en later niet.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

@Martin Braak:
Fijn dat je me dit even laat weten, bedankt :D
Dan ga ik hem gewoon testen en mocht hij positief testen, dan herhaal ik de test later nog een paar maal!
Saskia1982
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 »

Iemand bekend met de werking van de test na opsturen?
Ik wil namelijk eventueel wel 3 stript toesturen zodra ik weer nieuwe binnen heb, maar dan moeten ze natuurlijk wel betrouwbaar blijven.
Martin Braak
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Martin Braak »

Versturen kan in een dicht zittend iets zodat er geen vocht bij komt.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Ik had met Saskia afgesproken dat ik vandaag er even zelf achter aan zou gaan en anders haar zou vragen om 3 stix op te sturen.
Ik ben echter vandaag bij 2 apotheken, 2 dierenwinkels en 2 dierenartsen geweest en het is me niet gelukt stix te bemachigen, dus ik heb net Saskia een PB gestuurd, dat ik het dan graag met haar wil regelen.
Laatst gewijzigd door Sylvia. op 16 nov 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

En ik heb nog even aan Saskia gevraagd wat dan het beste is als ik Basje 3x moet testen, is het beter om het zo kort mogelijk op elkaar te testen, of is het juist beter om wat dagen er tussen te houden?
En uiteraard zet ik de uitslagen ook hier op mijn topic!
(Saskia kreeg zelf de stix pas vrijdag of zaterdag binnen, dus er gaan nog wel even een paar dagen overheen)
Laatst gewijzigd door Sylvia. op 16 nov 2011, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
joek

Bericht door joek »

Keto Diastix teststrips (50st)

Keto-Diastix 2883 teststrips zijn ontwikkeld voor het testen van uw urine op zowel glucose als ketonen. De teststrips bieden een snelle en overtuigende manier om uw urine te testen op de aanwezigheid en hoeveelheid glucose en ketonen. Er zijn een altijd stappen in het testproces. Eerst zorgt u voor een vers urinemonster. U neemt een teststrip uit de verpakking. Sluit vervolgens meteen de flacon weer zorgvuldig af. Het chemische reagens op de strips is namelijk zeer gevoelig voor vocht. Doop het testuiteinde van de strip in uw urine en haal de strip er meteen weer uit. Na 15 seconden kunt u het testgedeelte vergelijken met de kleurenstaal. Kleurveranderingen die pas na de 15 seconden ontstaan zijn niet relevant. Tot slot willen wij u er graag op attent maken dat de teststrips een vervaldatum hebben. Deze datum staat op de verpakking vermeld en geldt alleen voor een ongeopende flacon. Eenmaal geopend kunt u de flacon met teststrips nog 6 maanden gebruiken.

aldus de bijsluiter
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

@Joek:
Ik had op het forum gelezen dat je 30 seconden moest wachten en de verandering na 30 seconden negeren?
Staat er op het doosje 15 seconden?
joek

Bericht door joek »

@Sylvia: Wacht de gebruiksaanwijzing van Saskia even af!!
die 15 en30 sec heeft te maken met wat je test .
ketonen en/of glucose...
daar ik niet weet welke strips je krijgt ,rustig afwachten wat Saskia daarover zegt!!!
Sylvia.

Re: Suikerziekte bij Basje - Uitslag test 1 + Foto

Bericht door Sylvia. »

Ik had gisteren 3 stix van Saskia ontvangen. Gelijk heb ik Basje geprobeerd te testen, maar hij is gewend die tijd eten te krijgen, dus hij was te druk en nerveus, dus heb ik het tot vandaag gelaten.

Toen ik om half 10 de huiskamer binnen kwam zat hij net aan zijn drinkflesje te drinken. Ik dacht, wellicht dat hij al geplast heeft, maar ik probeer het toch.

Ik had alles al klaar staan, een schone curverbox, het envelopje van Saskia, een foto van het buisje met uitslagen in mijn favorieten (dus gelijk op mijn computer aan te klikken), een wekker met secondenwijzer en mijn camera.

Ik heb Basje in de curverbox gezet en gelijk kwam een plas.
Ik heb hem snel beloond met 2 zonnebloempitjes en gelijk terug gezet, want hij was zo slaperig.
Vervolgens nerveus de enveloppe van Saskia met daarin de stix verpakt in een luchtdicht zakje (bedankt Joek) opgengemaakt.

Vervolgens heb ik gedaan wat ik had begrepen te doen:
- met het klokje in mijn hand de strip (zonder het groen te hebben aangeraakt) 2 seconden in het plasje gehouden
- gelijk na 30 seconden het resultaat met de foto op mijn computer vergeleken

Maar eerlijk gezegd wist ik zelf al dat deze test helemaal fout was, want het stripje begon gelijk te kleuren en bleef doorkleuren. En kwam op de uiterste uitslag :(
Ik heb er een foto van gemaakt:
http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... verkl.jpg/
Afbeelding

Ik heb de foto gelijk gemaakt, maar alhoewel ik mijn camera al helemaal had ingesteld, gaat daar dan toch altijd wel een seconde of 5 overheen natuurlijk.

Ik ben aan de ene kant heel erg teleurgesteld met de uitslag, maar ja aan de andere kant wist ik het natuurlijk al.
Het is echt zielig hoe vaak en hoe lang hij aan het waterflesje zit en mijn man zei al dat ik anders maar een bakje neer moest zetten. Zal hij zijn tong zeer doen met zo lang aan het flesje drinken?

Even tussendoor als voorbeeld:
Ik heb Basje dus half tien van zijn waterflesje af gehaald, en 45 minuten later hangt hij er al weer aan!
Hij moet daar toch hartstikke moe van worden om zo elke keer wakker te moeten worden om te gaan drinken?

Ik zal van de week de test nog 2x proberen te herhalen en ook deze uitslagen plaatsen.
Alhoewel ik natuurlijk wel denk dat ook die zo uitvallen.
Hij krijgt nl alleen nog witlof, dus dat zal de test niet beinvloeden.
Plus hij sliep nog helemaal toen hij gelijk het plasje deed, dus was ook niet nerveus.

Iedereen die wat tips voor me heeft....graag!
Ik heb wel al heel veel informatie van Saskia toegestuurd gekregen, maar wellicht dat jullie toch nog kleine tips hebben.

En rest me eigenlijk toch 1 belangrijke vraag:
Kunnen Rusjes met suikerziekte wel oud worden?
Ik ga me er wel in verdiepen natuurlijk, maar zou graag wat persoonlijke ervaringen van jullie hebben.
Mag natuurlijk ook per PB! Alvast bedankt! Sylvia
Plaats reactie