Na 6 jaar hamsterhouden..

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

punkie
Leeftijd: 39
Contacteer:

Na 6 jaar hamsterhouden..

Bericht door punkie »

Wat begon in november eindigde ook in november, namelijk mijn hamsterhobby. Alleen zit er 6 jaar tussen die 2 novembers. In november 2004 kwam ik bij het forum om me in te lezen over hamsters.

In december 2004 had ik dan mijn eerste hamster gekocht (eerst kooi gezocht en gevonden via het forum). Helemaal verkeerd bij een dierenwinkel, achteraf was mijn 1ste hamster een kleine variant van de Syrische hamster. Ik weet nog dat ik helemaal verliefd was op het kleine stukje wat ik van de hamster zag, ik zag allerlei kleurtjes vacht. Uiteindelijk bleek het om een goud satijn langhaar te gaan, ik noemde hem Pluisje. Ik dacht eerst dat het een haar was maar na een tijdje kwamen er ineens ballen tevoorschijn!
Pluisje was in het begin alles behalve tam, maar toen mijn schoonvader hem tam had gekregen was hij zo mak als een lammetje. Je kon alles met hem doen!
Helaas was hij niet zo goed gezond en is uiteindelijk rond zijn 1ste jaar ingeslapen. Ik ben zelfs met hem naar Driebergen afgereist om hem aan Verstappen laten zien.
Afbeelding

Al gauw (augustus 2005) begon het erg te kriebelen om een 2de hamster te nemen. Ik had de goede voornemens om deze keer een van een fokker te nemen. Maar toen zag ik Nona (No Name) in de dierenwinkel, in een klein hok met ukkies. Ik kreeg het alleen voor elkaar dat ik haar kon meenemen als de ukkies 3 weken waren. In tegenstelling zoals Pluisje was in het begin, is Nona vanaf het begin tam geweest. Elke avond wilde ze veel aandacht en ik heb haar zoveel mogelijk dat proberen te geven.
Afbeelding

In oktober 2005 overleed Pluisje en als 3de kwam Demian in november 2005, omdat ik toch wel weer 2 hamster tegelijk wilde. Demian was de 1ste hamster van fokker (aan de andere kant van Nederland). Toen begon het ook te kriebelen om een nest te nemen, ik heb hem 2 keer weggebracht voor een nest in 2006. Een keer helemaal in provincie Groningen, maar dat nest is niet gelukt. De andere keer heeft hij gedekt in Hoorn, daar zijn toen 10 ukkies uit gekomen. Daarvan had ik er 2 gehouden, Sunnie (Sunshine Beach, zijn oren had 2 strepen wit wat op zonnestralen leek) en Sam.
Helaas was het geluk niet aan mijn kant, Demian bleek suikerziekte te hebben en een aantal ukken in het nest zijn vroegtijdig overleden. Sunnie is overleden met 6 maanden en Sam met 9 maanden. Daarna waren de kriebels om te fokken helemaal verdwenen, ik wilde dat niet nog eens mee maken.
Demi was ook een knuffelhamster, dit in tegenstelling tot zijn zoons. Sam was erg duidelijk in wat hij wel en niet wilde, uiteindelijk mocht ik wel Sam oppakken maar mijn vriend werd telkens gebeten. Ook Sunnie liep liever rond dan geknuffeld te worden.
Demi
Afbeelding
Sunnie
Afbeelding
Sam
Afbeelding

Rond de tijd dat Sunnie en Sam (september 2006) naar huis kwamen heb ik kort een hamster genaamd Beau gehad. Beau was bij mij alles behalve tam, maar bij de personen waar hij uiteindelijk heen is gegaan was hij tam.
Afbeelding

In 2007 heb ik de meeste aantal hamster gehad, toen had ik het hamstervirus goed te pakken!
In februari 2007 vlak nadat Demi overleed had ik 2 hamster gekocht. Eentje, HenQ (eerst Qiani) had ik al een tijd gereserveerd staan maar het regelen van een taxi duurde een aantal maandjes. HenQ kwam ook van een fokker vandaan, maar toen hij eind 2007 overleed bleek er problemen met zijn lijn te zijn. De andere hamster die in februari 2007 erbij kwam was Max een kneusje die ik zag staan via het forum, Max zat met 9 andere nestgenootje en mama in een klein hok zonder goede voeding. Max leek het sterkst maar is veel ziek geweest, toen ik hem ophaalde was hij net 4 weken oud en maar 49 grammetjes. Met veel bijvoeding is het toch wel redelijk goed gekomen. Hij is altijd een goedsul geweest. Met Max kreeg ik helemaal een diepe band omdat ik in 2008 tijdelijk op kamers ging en ik mocht er maar 1 op mijn kamer houden en dat was Max geworden vanwege zijn kwakkelende gezondheid.
Afbeelding

Een maand (maart 2007) nadat ik Henq en Max had opgehaald kwam Winnie terug uit Enschede na een mislukte koppeling. Zoals de meeste robbies is Winnie nooit echt tam geweest, tijdens zijn laatste maandjes kon ik hem met tralies ertussen aaien en pitjes uit de hand geven.
Afbeelding

Een maand daarna (april 2007) werd ik via het Fokken en Voorplanting verliefd op een nest rusjes in provincie Utrecht. En ja al gauw thuis een plekje gemaakt en eentje opgehaald. Dit was Lisha, maar ze was echt een pittige tante! Als ze iets niet wilde liet ze het duidelijk merken. Ook zij is een tijdje bij een oppas geweest vanwege het tijdelijk op kamers gaan in 2008.
Afbeelding

In de zomer van 2007 werd ik weer hopeloos verliefd, deze keer op Sandy. Arme meid zou worden ingeslapen wegens agressie en de dierenwinkel kon haar daardoor niet verkopen. Sandy bleek een open wond te hebben gehad aan haar kont en dat was ontstoken. Ze is nooit tam geweest bij mij, ze wilde wel lekker in de ren rondrennen. Bij de oppas waar ze was toen ik tijdelijk op kamers in 2008 was is ze wel tam geworden, helaas kort na het ophalen werd Sandy ziek en weer agressief.
Afbeelding

Tijdens Exoknaag 2007 heb ik een Chineesje opgehaald, toen was HenQ net overleden. En ik had heel erg de drang om een nieuwe hamster te kopen zodra er eentje overleden was. Ik heb wel hard zitten twijfelen omdat deze aanschaf vlak voor mijn periode zat van tijdelijk op kamers. Uiteindelijk heb ik een gevlekte Chineesje genaamd Tahra meegenomen. Taartje heeft ook een hoop beleefd, zij had bij een dierenarts bezoek haar achterpootje gebroken. Het was zo erg dat deze achterpoot geamputeerd moet worden. Na een aantal maanden kon ze uiteindelijk alles weer doen.
Afbeelding

Na deze piek van hamster kopen en verliezen in 2007 (HenQ, Max, Winnie, Sandy, Lisha, Tahra erbij en het verlies van Demi, Sunnie, Sam, HenQ), had ik in de 1ste helft van 2008 mijn periode van tijdelijk op kamers.
Dit was een emotioneel zware periode en Max was mijn steun en toeverlaat. Helaas kreeg ik geen rust na die periode, want eerst in mei 2008 overleed Max daarna in juli 2008 overleed Sandy en in augustus 2008 overleed Lisha. Max had een buiktumor, Sandy had baarmoederontsteking en Lisha had een enorme tumor waardoor haar achterpoot onherkenbaar werd.
Door deze periode van snel hamster verliezen verloor ik ook deels het plezier van hamster houden. Ze zien er schattig uit en als ze heel goed tam zijn hecht je er enorm aan, maar dat ze na ongeveer 1 jaar ziek werden en geholpen moest worden met het overlijden hakte er enorm in. Dat ziek worden overschaduwde de goede periode met de hamstertjes.

Na overwegingen om te stoppen besloot ik om toch er weer een hamster bij te nemen, deze keer weer van een fokker. Want ik had Taartje toen nog, maar ze was niet echt hand tam en meer op zichzelf. Ze wilde wel geaaid worden in de kooi, maar niet elke dag. Ze nam ook wel eten aan uit mijn had. Maar wilde toch een hamster die tammer was en miste een Syrtje in huis.
Ik weet nog hoelang ik bij de fokker heb staan twijfelen tussen een oranje satijn en een goud langhaar. Uiteindelijk koos ik voor de goud langhaar, die heb ik Bram genoemd. Hem heb ik in november 2008 opgehaald. Ik ben achteraf blij dat ik hem heb gekocht, ik was dol gelukkig toen hij in goede gezondheid 1,5 jaar werd. En hij was zo tam als ik waar ik behoefte aan had, je kon alles met hem doen. Hij is ook de 2de hamster waar ik zo diepe band mee kreeg als ik had met Max. Helaas werd ook Brammetje ziek, hij kreeg cushing. En is vlak na zijn 2de verjaardag (september 2010) ingeslapen vanwege een buiktumor.
Afbeelding

In januari 2009 zag ik een onbegrepen robbie op markplaats. Ik kon het niet laten om hem onderdak te bieden, na Winnie wilde ik eigenlijk geen robbie meer was eigenlijk niet echt mijn soort hamster. De onbegrepen robbie heette Snoopy en hij is na ruim een jaar bij mij pas ontdooid en over alle nare ervaringen heen gekomen. Snoopy was echt niet dood te krijgen, de tijd verstreek maar Snoopy bleef! In juni 2011 is hij ingeslapen omdat zijn tumoren maar bleven bloeden.
Afbeelding

In de zomer van 2009 zag ik nog een kneusje in Schiedam, een Syrtje zonder naam die al 1 jaar en 4 maanden in een mini duna had gezeten! En nog gratis ophalen ook. ‘Helaas’ was het geen mannetje maar een vrouwtje. Maar ik kon haar ook niet in die mini duna achterlaten. Ik heb haar Witje genoemd, omdat ze zwart was. Ik was bang dat ook zij baarmoederonsteking zou krijgen, daarom wilde ik alleen maar mannetjes. Helaas kreeg ze dat ook en heeft ze uiteindelijk maar een paar maanden in een grote kooi geleefd. In december 2009 is ze overleden. Ook zij was heerlijk tam en aandacht eisend.
Afbeelding

Zoals ik als eerder zei had ik ook na Witje enorme kriebels om de lege kooi te vullen en zo is Rick erbij gekomen. Rick is ook een eigenzinnige hamster zoals andere voor hem. Rick is nooit echt handtam geweest of erg knuffelig. Loslopen was het enige wat hij wilde naast eten en drinken. Mijn vriend kon altijd meer met hem doen dan ik.
Afbeelding

En zo ging ik van 1 hamster eind 2004 naar 2 hamsters in 2005 naar 3 hamsters in 2006 naar 9 verschillende hamsters in 2007 naar 2 hamsters in 2008 naar 3 hamsters in 2009 naar 2 hamsters eind 2010 en zo eindigde ik in november 2011 zonder hamstertjes. Na alles wat ik heb meegemaakt wilde ik eens een ander dier dan een hamster.

De meeste hamster zijn al gauw na hun 1ste jaar ziek geworden en ingeslapen. De dames die ik had hebben allemaal baarmoederontsteking gehad met fatale afloop. Toevallig de laatste hamsters die ik had werden ineens wel oud en zo had ik ineens een aantal die wel 1,5 jaar werden (Winnie, Witje). Een enkeling is zelfs 2 jaar geworden! (Snoopy, Bram, Rick).

In de eerste jaren van mijn hobby ben ik veel naar meetings geweest en verschillende beurzen. Ik heb zelfs een keer 2 hamsters van mij laten keuren. Ik heb ook veel gebruik gemaakt van mijn studenten ov jaarkaart om door heel Nederland te reizen om hamsters te taxiën of kooien op te halen. Maar op een moment ging het reizen mij tegen staan en eind 2008 moest ik mijn studenten ov jaarkaart inleveren, dus ging het allemaal niet meer.

Groetjes van Astrid
† Pluis, Nona, Demi, Sam, Sunnie, HenQ, Max, Sandy, Lisha, Winnie, Tahra, Witje, Bram, Snoopy, Rick †
Jijkeeeh
Hamsters: Pam <3
Leeftijd: 28

Re: Na 6 jaar hamsterhouden..

Bericht door Jijkeeeh »

Oh Punkie.Wat een verhaal.Je hebt echt pech gehad :( Succes!
Marijke x
Ps:Was Lisha een albino?!?
Pammetje <3
punkie
Contacteer:

Bericht door punkie »

Jijkeeeh schreef:Oh Punkie.Wat een verhaal.Je hebt echt pech gehad :( Succes!
Marijke x
Ps:Was Lisha een albino?!?
Nee Lisha was mandarijn roodoog ;)
Groetjes van Astrid
† Pluis, Nona, Demi, Sam, Sunnie, HenQ, Max, Sandy, Lisha, Winnie, Tahra, Witje, Bram, Snoopy, Rick †
Jijkeeeh

Bericht door Jijkeeeh »

Ah oei sorry.Ik ben gewoon verliefd op albino's.Maar nogmaals sterkte hè.Ik hoop later ook een hamsterfokker te kunnen worden.
Pammetje <3
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Mooi overzichtje, je hebt echt leuke hamsters gehad :+:
Ook wel triest eigenlijk... Ga je helemaal stoppen met hamsters?

Jijkeeeh: Albino's zijn wit met rode ogen. ;) Daarbij zijn er volgens mij bij hamsters geen albino's bekend. Je hebt wel witte hamsters met rode ogen, maar dat is niet hetzelfde als albino. Een albino heeft namelijk helemaal geen pigment voor kleur, en een witte hamsters wel, alleen is die kleur wit.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Jijkeeeh

Bericht door Jijkeeeh »

@_mona_:Ik heb een tijdje russische albino's gehad en dat bestaat hoor ;) Wat ik wel niet wist is dat Roodoog bestaat daarom dat ik zo sterk twijfelde.
Pammetje <3
Kwakiii
Hamsters: Níamh, Méadhbh en Liv
Leeftijd: 27

Bericht door Kwakiii »

Witte hamsters met rode ogen en albino's zijn twee verschillende dingen he... Geloof ik ten minste, correct me if I'm wrong.
In ieder geval; Je hebt wel pech gehad met al die vroeg-stervende hamsters! Betekend dit trouwens ook dat je helemaal gaat stoppen met het HF..?
Groeten van mij, robo Meadhbh en rusje Liv

R.I.P. Dunca, Eibhlín en Níamh
Jijkeeeh

Bericht door Jijkeeeh »

Je hebt gelijk Kwakki:roodogen en albino's zijn t-o-t-a-a-l niet hetzelfde ;)
Pammetje <3
punkie
Contacteer:

Bericht door punkie »

Ik stop met hamsterhouden, mijn vriend wil een kat/kitten (ligt eraan wat er in het asiel met ons klikt) en ik wilde eens een ander dier.

Ik denk wel dat ik hier op het forum nog blijf rondspoken ;)
Groetjes van Astrid
icegirl
Hamsters: Abigail, Toby, Peanut, Bami
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door icegirl »

Nu is het echt voorbij dan, het hamstertijdperk?
Groetjes van Kim en de opvangertjes van [url=http://deknabbelaar.jimdo.com/]VZW De Knabbelaar[/url]
Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

Een mooi en tegelijkertijd verdrietig verhaal om te lezen.Je hebt niet echt veel geluk gehad met hamsters.Toch heb je ook een aantal ''geredde'' hamsters een beter leven kunnen geven,dat is ook wel wat waard denk ik.
Niepie
Hamsters: 2 syrtjes 1 dwergje
Leeftijd: 38

Bericht door Niepie »

Mooi om je verhaal te lezen. Jammer dat je nu stopt met hamsters maar wel leuk dat je nog op het forum blijft rondhangen :D
* Groetjes van alle knagertjes hier in huis *
michelleee.x
Hamsters: 5 syren, 1 rus

Bericht door michelleee.x »

Wat een pech allemaal. Jammer dat je stopt met hamsters maar katten zijn ook hartstikke leuk! Ik woon trouwens in Hoorn, waar jij dus je hamster had laten dekken :-)
Syr:Nelson, Remon, Vivaldi.
† lieve Roosje, Karel, Azamat, Beau, Zoey , Muffin, Speedy, Fluffie & Nixie ik zal jullie nooit vergeten...
punkie
Contacteer:

Bericht door punkie »

Het hamstertijdperk is echt voorbij, we zijn vandaag bij het asiel geweest :bloos: Over 10 daagjes hebben we 2 kittens van een half jaar!
Groetjes van Astrid
femke307
Leeftijd: 27

Bericht door femke307 »

Wat leuk! :-)
Plaats reactie