Hulp gevraagd bij het bestrijden van vachtmijt
Moderator: Sylvia.
-
Tatort
- Hamsters: Pluis
- Leeftijd: 34
Hulp gevraagd bij het bestrijden van vachtmijt
Mijn Pluis heeft last van mijt. Ik heb hem in augustus uit een knaagdierenopvang gehaald. Hij had toen een kale kont, maar er werd mij verteld dat hij al een tijdje mijtvrij was en dat dit door een dierenarts bevestigt was. Na een week of drie kreeg hij echter toch weer last van mijt. Ik plaats met opzet niet de naam van de opvang, omdat ik hen absoluut niets kwalijk neem, maar het is toch niet leuk. Niet voor mij, niet voor hem en niet voor de opvang die ontzettend haar best heeft gedaan om hem beter te maken. Nu moet ik iedere tien dagen naar de dierenarts voor een injectie a 5 euro. Ik heb dat best voor hem over want het is echt mijn maatje, maar inmiddels heeft mijn dierenarts vastgesteld dat de mijt waarschijnlijk niet meer weg gaat. Vandaag kreeg ik zelfs van de dierenarts het advies om hem maar gewoon in te laten slapen, want de rest van zijn leven iedere 10 dagen een injectie van vijf euro vond ze zo duur worden. Ik stond haar daar echt aan te kijken met een gezicht van 'ben je niet goed wijs?' Je moet hierbij rekening houden met het feit dat hij dankzij zorgvuldige zorg en veel dierenartsbezoeken nog geen diepe wonden heeft. Hooguit een paar bloederige puntjes in zijn kale nekje. Ik doe erg mijn best, ik ontsmet en behandel de aangedane huid dagelijks met echinea concentraat (een homeopatisch kruidenmengsel op alcoholbasis dat de weerstand verhoogt) waarna ik er een dun laagje vaseline op doe om de huid soepel te houden en om het krabben een beetje onder controle te houden. Voor nu werkt dat de eerste 7 dagen na de behandeling goed, maar daarna komt het toch terug. Ik heb zijn zaagsel al vervangen door corbo en het hooi door keukenrol snippers maar dat lijkt nauwelijks te helpen. Daarom hoop ik op jullie tips en trucs om mijn kleine man te helpen. Ik vind het ook een eng idee dat ik, als ik wanneer Pluis er niet meer is een ander knaagdier adopteer, deze meteen besmet met vachtmijt. Tips over het uitroeien van vachtmijt in huis zijn daarom ook welkom.
Groetjes van Pluis <3
-
Wynter
- Hamsters: Hatter
- Leeftijd: 39
Re: Hulp gevraagd bij het bestrijden van vachtmijt
Ik vind het vreemd dat zoiets als mijt chronisch zou kunnen zijn eigenlijk. Ik bedoel, het zijn ook beestjes. En dit zou gewoon te bestrijden moeten zijn. Wat voor injecties zijn dat geweest? Want ook injecties vind ik raar eigenlijk bij het bestrijden van mijt.
Zelf heb ik dit (gelukkig) nooit gehad, maar het lijkt me toch dat dit door iets van stronghold te bestrijden zou moeten zijn?
Ik zou eigenlijk voorstellen om eens voor een 2nd opinion naar een andere dierenkliniek te gaan.
Zelf heb ik dit (gelukkig) nooit gehad, maar het lijkt me toch dat dit door iets van stronghold te bestrijden zou moeten zijn?
Ik zou eigenlijk voorstellen om eens voor een 2nd opinion naar een andere dierenkliniek te gaan.
-
Gabriëlle
- Leeftijd: 42
- Contacteer:
Wat voor mijt is het, bloedmijt, demodex, enz. ? Want de soort mijt bepaald ook een deel van de behandeling en wat werkt.
- LadyGuardian
- Hamsters: -
- Leeftijd: 37
Demodex komt toch alleen bij pups voor? Is hondengerelateerd dacht ik?
Zowiezo echinaforce concentraat op alcoholbasis is nogal discutabel. Alcohol is geen homeopatisch middel, want alcohol is een chemische stof. En daar is dus niks homeopatisch aan. Alcohol is daarnaast nogal schadelijk voor de huid. Het maakt de cellen kapot, daarnaast ook de bacterieën die op de huid leven. De huid heeft dit nodig. Daarnaast heeft alcohol een verdampende werking, waardoor de warmte van de huid afneemt. Ik wil je aanraden dit concentraat niet meer te gebruiken, het voegt niks toe en naar mijn idee maakt het momenteel meer en meer kapot dan dat het zorgt dat het heelt.
Naast een behandeling met stronghold ( meest gebruikte middel tegen mijt en ook de meest effectieve naar mijn idee ), wil ik je aanraden echt geen hooi meer te gebruiken, hier zit mijt veel in. Zelf heb ik nog nooit hooi gebruikt en tot nu toe altijd vrij van mijt geweest. En daarnaast het hok goed schoon te maken met een schoonmaakmiddel dat niet schadelijk is voor de hamster maar waarmee je het hok wel goed schoonmaakt, geloof dat de meeste hier dettol voor gebruiken.
Echter is mijt absoluut geen chronische ziekte, mijt is gewoon een parasiet en deze kan gewoon uitgeroeid worden. Alleen sommige mijtsoorten zijn hardnekkiger dan anderen.
Zowiezo echinaforce concentraat op alcoholbasis is nogal discutabel. Alcohol is geen homeopatisch middel, want alcohol is een chemische stof. En daar is dus niks homeopatisch aan. Alcohol is daarnaast nogal schadelijk voor de huid. Het maakt de cellen kapot, daarnaast ook de bacterieën die op de huid leven. De huid heeft dit nodig. Daarnaast heeft alcohol een verdampende werking, waardoor de warmte van de huid afneemt. Ik wil je aanraden dit concentraat niet meer te gebruiken, het voegt niks toe en naar mijn idee maakt het momenteel meer en meer kapot dan dat het zorgt dat het heelt.
Naast een behandeling met stronghold ( meest gebruikte middel tegen mijt en ook de meest effectieve naar mijn idee ), wil ik je aanraden echt geen hooi meer te gebruiken, hier zit mijt veel in. Zelf heb ik nog nooit hooi gebruikt en tot nu toe altijd vrij van mijt geweest. En daarnaast het hok goed schoon te maken met een schoonmaakmiddel dat niet schadelijk is voor de hamster maar waarmee je het hok wel goed schoonmaakt, geloof dat de meeste hier dettol voor gebruiken.
Echter is mijt absoluut geen chronische ziekte, mijt is gewoon een parasiet en deze kan gewoon uitgeroeid worden. Alleen sommige mijtsoorten zijn hardnekkiger dan anderen.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
-
Gabriëlle
- Contacteer:
Demodex komt ook bij andere dieren voor, maar is het meest bekend bij honden.LadyGuardian schreef:Demodex komt toch alleen bij pups voor? Is hondengerelateerd dacht ik?
De echinaforce zou ik door het water doen, of bij een syr in het bekje druppelen de echinacea verhoogd de weerstand, en de alcohol geeft wat extra calorieën die een zieke hamster vaak ook wel kan gebruiken en syren zijn nogal alcohol liefhebbers.
Met homeopathie denk ik zo, als ik zie dat het werkt werkt het. En dieren kunnen niet faken dat iets werkt.
Voor de rest ben ik het met je eens, alleen de kooi schoonmaken zou ik met wat vlooienshampoo doen (van Ecostyle is erg goed).
- LadyGuardian
- Hamsters: -
- Leeftijd: 37
Ik wil bij deze trouwens even opmerken dat mijn info niet helemaal klopt over alcohol. Hop en gerst en dergelijke na lang staan maakt dat ook alchol ( leuk bezig zijn met chemie tussendoor ).
Door het water ben ik het dan niet zozeer mee eens, omdat de wateropname van zo'n klein dier niet genoeg is om er iets aan te hebben, naar mijn idee. Liever rechtstreeks in het bekje.
Voor de rest ben ik zelf niet zo van de homeopathie, ik geloof er niet echt in. Zijn een paar middelen waarvan ik de werking wel geloof, maar ben zelf nogal sceptisch erover. Daarnaast werkt het ook niet echt voor mijt, ook niet als de weerstand verhoogd word, want de weerstand en het hebben van parasieten staat naar mijn idee niet in verband met elkaar. Een gezonde kat, kan immers ook vlooien hebben.
Door het water ben ik het dan niet zozeer mee eens, omdat de wateropname van zo'n klein dier niet genoeg is om er iets aan te hebben, naar mijn idee. Liever rechtstreeks in het bekje.
Voor de rest ben ik zelf niet zo van de homeopathie, ik geloof er niet echt in. Zijn een paar middelen waarvan ik de werking wel geloof, maar ben zelf nogal sceptisch erover. Daarnaast werkt het ook niet echt voor mijt, ook niet als de weerstand verhoogd word, want de weerstand en het hebben van parasieten staat naar mijn idee niet in verband met elkaar. Een gezonde kat, kan immers ook vlooien hebben.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
-
Gabriëlle
- Contacteer:
Door het water met echinaforce kan prima, je kan geen resistentie krijgen, en als ze de ene keer te weinig en de andere keer wat veel binnenkrijgen, is er niets aan de hand.LadyGuardian schreef:Door het water ben ik het dan niet zozeer mee eens, omdat de wateropname van zo'n klein dier niet genoeg is om er iets aan te hebben, naar mijn idee. Liever rechtstreeks in het bekje.
Ik heb genoeg effect gezien van homeopathie, en dat is voor mij het belangrijkste, en geloven doe er niet in, het heeft gewoon te werken
Parasieten kiezen toch vaker voor een dier wat niet helemaal lekker in zijn vel zit, luizen komen bijna alleen voor op dieren die slecht in hun vel zitten, en mijten schijnen ook een grotere voorkeur voor zwakke dieren te hebben (tenzij ze met erg veel zijn en dan nemen ze alles), vlooien is een soort apart die interesseert het echt niet waar ze op gaan zitten.
-
Tatort
- Hamsters: Pluis
- Leeftijd: 34
Bedankt! Hij is gisteren behandelt dus ik laat het nu even 10 dagen rusten, maar de volgende keer ga ik toch een keer informeren naar stronghold. Het is toch iedere keer dat ik met hem naar de da ga weer een hele hoop stress, dus als ik het met nog 2 behandelingen kan afsluiten ben ik erg blij.
Groetjes van Pluis <3