Ik pakte Boefje gister uit zijn kooi en ik schrok me rot! Zijn rechter achterpootje hing helemaal slap en is ook wat dikker.
De spieren gebruikte hij nog wel; kon hem nog redelijk bewegen. Verder was hij gewoon super actief en kreeg ik niet het idee dat hij er last van had..
Toch vraag ik me af wat het kan zijn?, verlamming denk ik niet omdat hij zijn pootje nog beweegt.. gebroken, dan kan hij hem toch ook niet bewegen?? Mss gewoon ergens blijven hangen en is het dalijk weer prima als ik weer thuis ben, maar ik wilde toch even deze topic opzetten!
Mijn vraag is nu dus; wat zou hij kunnen hebben?!
En moet ik er z.s.m. mee naar de DA of kan bijvoorbeeld een week wachten geen kwaat,(aangezien ik niet het idee heb dat hij er veel last van heeft, heel af en toe wel gebruikt en verder het echt links laat liggen)
(dit wachten omdat er bij ons in uden bepaalde dagen dierenartsen komen, gratis bezoekuur, en ik dan hoopte daarnaar toe te kunnen met hem, dit is aankomende woensdag, dus 5 dagen wachten, is dat teveel?)
Als je zelf inderdaad niet weet wat het is en waardoor, dan weet de DA het wellicht wel en weetje dan wat je kunt doen.
dus ga vandaag gewoon nog even!
bij gebroken pootje kan hij zeker wel bewegen, bij verrekking van spiertjes door het blijven hangen aan iets zie je vaak dat hij het pootje beetje achter zich aan sleept bij het lopen. bij een breuk staat soms het pootje ook verkeerd gebogen.
ik zou nu eerst alle speeltje/radjes uitzijn kooi halen en zorgen dan hij niet aan tralies kan klimmen. desnoods zet je hem over in een ander hok/bak.
dit geeft hem verplichting zijn pootje te rusten.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
Haal in de tussentijd dus alle speelgoed weg en liefst zet je hem in een curverbox met alleen een huisje om in te slapen met voer en drinken vlak voor zijn slaaphuisje...
Groetjes van Linda
† Falcor 9-4-2010 ~ 20-08-2012
† Cāngshǔ 8-10-2010 ~ 14-11-2011
† Gigi 28-11-2007 ~ 11-03-2010
† Natasja 16-10-2007 ~ 28-06-2010 Zoals jij is er geen tweede ... vaarwel mijn lief
Ik heb wel een klein aqauriumbakje,
Die is ong 32,5x17,5 cm en ong 18 cm hoog. Ik vroeg me af of dit niet te klein zou zijn, ookal is het voor tijdelijk.
Ik gebruik liever het aqauriumbakje dan een curverbak, omdat er op een curver geen deksel zit..
Aan de andere kant is aqauriumbakje mss wel goed, omdat hij zo zijn pootje niet teveel kan forseren ivm weinig ruimte.
In de bak wilde ik dat zijn huisje doen, voerbak, drinkfles en een klein buisje waar ie wel nog doorheen kan lopen (dit omdat hij anders echt helemaal niks heeft te doen en dit denk ik toch niet echt kwaad kan, blijft er naar mijn idee toch niet echt achter hangen!?)
Nou wilde ik graag jullie mening of het aqauriumbakje niet echt te klein is voor tijdelijk
Hier een foto van een bakje die er bijna precies op lijkt:
ja dit is te klein ook al is het voor 2 dagen.
de hamster word er zo gek van dat het maar tegen zijkant blijft proberen op te springen, dus hierin krijgt hij absoluut niet de rust die hij nodig heb.
heb je niks groters?
gr. Chantal
Ohja ik was er trouwens vergeten bij te zetten dat het een dwerghamster is, dit dit maakt nogal verschil haha!
Maar mijn hamster gaat eigenlijk niet echt meer uit zijn huisje,
alleen voor eten en drinken, wat ie overigens wel nog goed doet!
Alleen op de hand is ie wel erg actief, daarom haal ik hem er ook niet te lang uit..
Maar zou de ruimte dan volgens jullie toch niet goed zijn, ondanks dat hij eigenlijk alleen maar in zijn huisje blijft?
Als je zeker weet dat die alleen maar in zijn huisje blijft de hele dag kan je hem bij wijze van spreken in een bakje kunnen stoppen waar net eten, drinken en een huisje in past... Maar aangezien hij snachts waarschijnlijk wakker is is zo'n klein bakje niet echt fijn voor hem.
Maar het kan wel, alleen als je iets grooters hebt zou ik hem daar in doen.
ik denk niet dat je snachts ziet of hij zich ook rustig houd. het kan best dat hij zo'n pijn heeft dattie niet durft te bewegen dan alleen voor eten en drinken.
zet het drinken en eten dan ook zo dicht mogelijk bij hem.
maar al is het een dwergje dat vervoersbakje is goed voor een middag maar niet voor langer als een dag.
als je echt niets anders heb laat hem dan liever in zijn eigen kooi waar zo min mogelijk in geklommen kan worden, zodattie zich niet nog erger bezeren kan.
gr. Chantal
Heb hem ondertussen ergens anders in gedaan, dus hij heeft niet langer dan een halve dag in het aqauriumpje gezeten.
Zit nu in een soort curverbox, dan toch maar zonder deksel,
maar dat ding is redelijk hoog (plus glad) dus eruit klimmen lukt met geen mogelijkheid, heb express zijn huisje en drinken + eten in het midden gezet
Over 1,5 uur naar de dierenarts, spannneeennnnndddd!!!
Nou ben naar de DA geweest,
ze bevestigde eigenlijk wat ik al wist.
Dat hij waarschijnlijk ergens achter is blijven haken en daardoor het pootje er zo aan toe is. Ze zei dat ze nou wel allerlei dingen kan ondernemen net als runtgenfoto (ofzoiets xD) maken enzovoort, maar het beestje lijkt er weinig mee te lijden. Hij is nog harstikke actief en eet en drinkt goed (gelukkig! ) Verder zei ze ook omdat er geen uitwendige wondjes ze er vrij weinig aan kan doen. Aangezien hij er geen last van lijkt te hebben, leert hij er mee leven. Het zal waarschijnlijk niet meer als vanouds worden, je zult er altijd wat van zien, maar hij zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben.
Ze gaf aan dat ik het het beste gewoon in de gaten moest houden en dat als hij echt raar gedrag ofzo gaat vertonen ik me dan pas zorgen hoef te maken..
Nu stelde ik haar ook de vraag of ik Boefje nou het beste in die bak kon zetten of terug in zijn eigen kooi. Ze gaf aan dat ik dit een beetje zelf moest inschatten, hij mag gerust terug in zijn eigen kooi, want hij houdt zelf ook wel een beetje bij wat wel en niet kan (hij ging zelf bijvoorbeeld toch al niet in zijn molentje..), mocht hij dan toch veel gaan klimmen enzovoort dan zij ze dat ik hem dan weer even voor rust terug in die 'bak' kon zetten. Als ik Boefje terug deed in zijn oude kooi gaf ze wel aan dat ik dit op een moment moest doen wanneer ik hem in de gaten kan houden.
De zwelling was vandaag wel al een stuk minder, gelukkig!
Ze zei ook stel nou dat de zwelling weer meer wordt, dan ook zoiezo laten rusten in de 'bak'.
Nou dus inprinsipe is bevestigd wat ik al zo'n beetje wist
Weer 12 euro armer voor een kwartier kletsen , maar nu weet ik wel zeker dat ik me niet teveel zorgen hoef te maken en het goed in de gaten moet blijven houden (wat ik anders toch wel had gedaan )