Ik heb een robbie en een rusje, en ik vind ze allebei erg leuk. Mijn rusje Mick is heel tam, hij stapt zo vanuit het deurtje mijn hand op en blijft ook rustig zitten om te knuffelen. Hij heeft dan de gekke neiging om je hele hand af te likken

Maar hij vind het ook prima om zijn eigen gang te gaan, hij is altijd erg actief en het is heel leuk om naar hem te kijken als hij lekker bezig is. Hij graaft vaak zijn hele kooi ondersteboven. Overdag scharrelt hij ook vaak door zijn kooi, volgens mij is dat vaak zo bij rusjes.
Mijn robbie Sem is minstens net zo leuk, ze is hartstikke actief en nieuwsgierig. Ze was eerst wel wat angstig voor plotselinge bewegingen en geluiden, maar dat is nu bijna helemaal weg. Ze komt lekker bedelen om pitjes, die ze via de tralies van me aanneemt. Oppakken vindt ze niet zo leuk, heb ik het idee. Ik kan haar wel pakken vanuit haar radje, maar ik geloof niet dat ik haar daar een plezier mee doe. Bovendien is ze razendsnel, dus ik ben altijd bang dat ik haar laat schieten en dat ik dan de hele nacht op robbie-jacht kan

Ik zie haar trouwens heel vaak. Ze wordt vrij vroeg wakker 's avonds, en 's ochtends als ik opsta is ze vaak nog steeds bezig.
Welke van de twee soorten jij het beste kan nemen hangt helemaal af van je eigen persoonlijke voorkeur. Wil je alleen een kijkhamster? Of vind je het toch stiekem wel leuk om de hamster af en toe uit zijn hok te halen? Welk koppie en welke omschrijving van het ras spreekt jou het meest aan? Dat is volgens mij echt een persoonlijke keuze, dus je zal zelf die afweging moeten maken.