Dat ik voor deze ouders heb gekozen is eigenlijk niet bepaald gepland. Eigenlijk zou de vader van dit nest Camirio's Ilyas worden. Ik wilde uit dit nest namelijk graag een donkersepia of een koper vent om me wat meer toe te leggen op shows. Ik ben me ervan bewust dat er hier lang niet altijd positief wordt gedacht over showen met hamsters en dat respecteer ik, maar ik wil het wel gaan doen en Ilyas zou met zijn prachtige kop en vacht en zijn heerlijke karakter een perfecte toevoeging zijn. Ik hoopte dat hij met Laisa beeldschone kindjes zou krijgen waarbij niet voorbij wordt gegaan aan karakter en levensduur.
Jammer genoeg had Laisa na de weersomslag moeite om willig te worden en áls ze al willig was wilde Ilyas niet dekken. Omdat Laisa's biologische klok begon te tikken, heb ik mijn showplannen maar weer even in de vrieskast gezet. Ik heb nu gekozen voor Ciarán, die ook een heerlijk karakter heeft, al flink op leeftijd is en (heel belangrijk) zeker weten raak kan schieten. Dit even als uitleg.
De moeder van dit nest wordt mijn prinses Laisa. Ze is de eerste hamster uit eigen fok die hier wordt ingezet. Ik ben ontzettend trots op haar en blij met haar. Ze heeft een geweldig karakter, ze is verschrikkelijk lief en rustig. Ook is ze heel mooi en heeft ze in Barneveld een ZG 93 gescoord. Laisa is bijna een dagdier, zo vaak is ze overdag wakker.
Laisa is genetisch A_ B_ ee Pp Uu Ll
Laisa's ouders zijn mijn allerliefste ventje Brandon (22-06-2008 - 24-07-2010) en La Mascotas de Peluche's Isabella
De vader van dit nest wordt Ciarán. Hij is een schitterende vent van bijna twee jaar oud (geboren op 11-01-2009). Ik dacht altijd dat hij donkersepia satijn korthaar is maar uit dit nest is gebleken dat hij geel umbrous satijn korthaar is. Hij komt bij Lotte van Wijk in Friesland vandaan. Zijn stamboom is niet heel groot (ouders, grootouders) maar vanwege zijn leeftijd en zijn geweldige karakter heb ik veel vertrouwen in hem. Ciarán is een echte knuffel, een lief leuk ventje met een bijzonder zachtaardig karakter. Hij is vaak vroeg wakker, rond 19:00 al en wil dan niets liever dan rondlopen in de kamer.
Ciarán is genetisch Aa Ee ToY Uu Sasa Ll
Ciarán is ook al vader van mijn derde nest.
De kinderen worden hopelijk een echte mengeling van beide ouders: niet te groot, niet te klein, met een goede bouw, een mooie vacht en een fantastisch karakter. De verwachte leeftijd van beide ouders is bijzonder goed dus voor de ukken geldt neem ik aan hetzelfde. De moeder van Laisa komt uit de Spaanse lijn van Enrique waar al enkele jaren puur op leeftijd gefokt wordt. Vader van Laisa is overleden, hij was ruim twee jaar oud. Ciarán is zelf al bijna twee en doet het nog geweldig.
De verwachte kleuren zijn een totale verrassing.
Ongeveer 75% zal kortharig zijn en ongeveer de helft krijgt satijnbeharing. Alle dames zullen schildpad zijn, hoewel dat op de crème's en donkersepia's niet zichtbaar is.
Er kan nog gereserveerd worden voor huisdieren. Omdat er van Ciaran al drie kindjes als fokdier rondlopen kan er niet meer worden gereserveerd voor fokdieren.
Dit nest kan ook worden gevolgd via Ciaran x Laisa en hierop wordt ook de reserveringslijst bijgehouden.