Nadat mijn laatst aangekochte dwerghamstertje hybride bleek te zijn toen ik hier op het forum enkele foto's plaatste (zie topic). Begin ik nu ook sterk te twijfelen aan een ander dwerghamstertje (stuart) die ik al een tijdje heb, doordat ze qua uiterlijk niet veel verschillen (staart, oren, spitse snuit). het enige verschil dat ik opmerk is het karakter, stuart is erg rustig waneer je ze oppakt, terwijl het ander niet kan stilzitten en soms ook wel agressief kan zijn (krijsen, bijten). Net zoals het het vorige hamstertje komt dit ook uit een dierenzaak waar alle dwerghamsters samen zitten.
foto's (het gaat om de witte):
Ter vergelijking nog een foto van het laatst aangekochte hybride dwerghamstertje.
Laatst gewijzigd door pennyroyal op 05 jan 2011, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij kan allicht hybride zijn (neem aan dat t over de witte gaat) maar hij ziet er gewoon uit als een rus vind ik.
Als je kijkt naar de verschillen tussen de mandarijn en de pearl zie je dat de oren van de mandarijn veel ronder zijn en er bij de pearl een vouw in zit. Ook vind ik van de oranje het snuitje veel spitser.
Maar hybride of niet.. ze kunnen net zo lief zijn en een groot deel van de russen zullen wel van een hybride afstammen tegenwoordig
Hamstery Merci
xx Anouk en de parkietjes, nijntjes Tess en Beer, poezel Trix en paard Rakesh Rust Zacht mijn schatjes..
Stuart is een heel erg lieve hamster de mandarijn is nog wat angstig, maar hij moet nog wennen (heb hem pas twee dagen).
Maar de reden voor mijn vraag is omdat ik graag wou fokken met stuart (de witte) en regi (de wildkleur op de foto's) en ik zou het natuurlijk het liefst zo zuiver mogelijk gaan, wat ondertussen bijna onmogelijk lijkt. De meeste uitbaters van dierenzaken hier in de streek kennen het verschil niet tussen een rus en een campbelli. Waar ik mijn laatste dwerghamster kocht vertelde de verkoper mij gewoon dat russen en campbelli's allemaal hetzelfde zijn, wat natuurlijk niet klopt.
als je wilt fokken is het beter om 2 rusjes bij een fokker te kopen. Fokkers staan er voor om rusjes zo zuiver mogelijk te kruizen en dan weet je ook dat je dieren hebt die zo goed als zuiver zijn.
Fokken met hybrides vind ik niet echt aan te raden. Ik heb zelf ooit een keer een nestje hybrides gehad per ongeluk (was een oepsnest, 1ste nacht dat ze bij mij waren is t vrouwtje bevallen) 7 stuks, en sommige waren wel lief maar een aantal waren er ontzettend bijterig.
Hamstery Merci
xx Anouk en de parkietjes, nijntjes Tess en Beer, poezel Trix en paard Rakesh Rust Zacht mijn schatjes..