Zoals jullie misschien hebben gezien in het vraag&aanbod topic kan ik een rusje ophalen hier om de hoek die in een ontzettend klein kooitje zit.
Nu is het punt..Ik heb altijd syrtjes gehad, maar nog nooit een rusje. Ik weet hier eerlijk gezegd dus nog niet zo heel erg veel van.
Zijn er dingen waar ik apart rekening mee moet houden?
Ik heb bijvoorbeeld algemeen hamstervoer. Moet ik voor een rusje apart dwerghamstervoer kopen?
En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb al wat hier op het forum rondgekeken en op het internet, maar nog niet zo heel veel kunnen vinden.
Tips zijn welkom!
Zolang de mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen de dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.
Het houden van syren en russen is eigenlijk vrijwel hetzelfde.
Het enige echt verschil wat ik ervaar is dat syren echte klimmers zijn en rusjes niet.
Syren eten (natuurlijk) iets meer dan rusjes. En drinken ook een beetje meer.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met Syren.
Maar het soort voer maakt volgens mij niet zoveel uit.
Als je gewoon hamstervoer hebt, moet dat goed zijn.
Mijn ervaring met rusjes is dat ze inderdaad niet zulke hele goede klimmers zijn, dus uitkijken met grotere hoogtes.
En evt. wat hangmatjes neerhangen als je plateautjes in de kooi hebt, die van mij had in het begin namelijk nogal de neiging om er vanaf te springen, om zo sneller beneden te zijn !
Mijn syrtje klimt wel maar mijn rusje was altijd veel fanatieker. Bij een rus is natuurlijk alles wat kleiner in formaat maar als je syrtjes hebt gehad dan kan het makkelijk. En rusjes zijn overdag wat meer wakker en ik vind ze zelf veel drukker als syrtjes.
Ik heb beide gehad. Als je syrtjes gewend bent is zo'n kleine frummel wel even wennen. Maar al snel weet je niet beter... Ik denk ook dat het lastig is om algemeenheden te vermelden. Dus hieronder maar even mijn ervaringen.
Mijn rusje (Woezel) is overdag vaker wakker dan mijn syrtje was. Hij hoeft maar iets te horen en komt tevoorschijn (dat deed mijn rusje hiervoor trouwens ook). Mijn rus is een heerlijke knuffelige sul. Hij speelt graag op de bank en onderzoekt dan alles. Hij klimt graag, maar ziet totaal geen diepte. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Als je niet oplet stort hij zich naar beneden.
Qua voer eet hij inderdaad hetzelfde als mijn syrtje. Wel meng ik er voor hem wat parkietenzaad doorheen. Daar is hij echt verzot op! Heel vakkundig ontdoet hij dit van zijn schilletje. Zo schattig! Ook is hij dol op trosgierst (dit liet mijn syr altijd links liggen).
Groetjes van Hanna, Muis (chinese dwerghamster) en mijn konijnen Kobus en Cato
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoop echt dat ik morgen iets van de huidige eigenaar hoor, zodat deze lieverd bij ons kan komen wonen.
Het hok staat al klaar. Ik ben benieuwd hoe dat kleintje het gaat vinden tussen alle grote syren spullen. Groot radje huisje etc
Vast een paleis in vergelijking met waar hij/zij nu in zit
Zolang de mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen de dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.
Hij/zij is hier!! Zojuist opgehaald, stond achter een bank in een hoekje onzichtbaar te zijn. Vreemd he dat de kinderen er niet naar omkijken
Meteen de hamsterwatten in de kliko gegooid. Hij/zij ging meteen de gigakooi ontdekken. Prachtig om te zien zo'n klein beestje in zo'n megakooi.
Binnenkort zal ik eens kijken of het nou een hij of een zij is en foto's plaatsen hier. Maar voor nu laat ik hem/haar maar even genieten van de ruimte
I'm in love..
Het beestje wist zeker niet wat hem overkwam ineens zoveel ruimte om te ontdekken.
Ik ben echt blij dat hij/zij zo goed is terechtgekomen !
Achter de bank is trouwens wel een hele onopvallende plek om je hamster te huisvesten, en dan nog zo'n minikooitje ook...onvoorstelbaar! Gelukkig is dat nu verleden tijd.
Geniet maar flink van hem (of haar)! Haha dat is natuurlijk nog de grote verassing !
Aaaah wat leuk zeg ! Arm dier, krijgt nu een beter leven. Fijn hoor dat hij nu zo lekker zijn gangetje kan gaan en niet meer onzichtbaar is..... Heel veel plezier met hem/haar !!
Gefeliciteerd!!. wat zal je hamstertje blij zijn met je.
om nog even antwoord te geven op je vraag: veel speeltjes in dierenwinkels zijn wel geschikt voor rusjes, niet geschikt voor een syrtje omdat alles zo smal is.
verder is een rus iets lastiger in je hand dan een syr. en er is speciaal dwerghamstervoer te koop. dwergen eten niet al die grote dingen die een syr wel eet.
Dat valt wel mee hoor. Mijn dwerg eet hetzelfde voedsel als mijn syr en beiden eten heel goed. Ze kunnen prima knagen en het is beter voor de tandjes als het voer niet al te klein is. Ik doe er wel af en toe wat parkietenzaad door het voer van de dwerg, omdat hij dit graag lust en er lekker mee bezig is. Maar kleiner voer hoeeft dus niet. Dat is meer voor commerciele doeleinden, dan dat het werkelijk nodig is.
@anja mijn dwergen eten nauwelijks harry de hamster, kan je de helft weggooien. hetzelfde geldt voor andere merken waar een aparte versie van is voor syr en dwerg. de helft van het syr voer aten ze niet. met specifiek dwergvoer geen probleem.
Dat kan natuurlijk. Maar op zich moet het niet aan de grootte van het voer liggen. Denk eerder dat ze de smaak niet lekker vinden... Mijn rusje eet juist de grotere dingen het eerst uit zijn voerbakje. De zonnebloempitjes ed laat hij liggen, dat boeit hem niet zo. Mijn syr is daar juist wel gek op.... ach, het zijn net mensen, de één lust dit en de ander dat....