Mijn vriendin was hier een keer en vroeg of ik mijn hamsters ook moest wassen in een kommetje met water bijv.
Ik weet dat ze nageltjes en dat je de tandjes moet verzorgen, en eventueel bij mijn langharige Syr klitjes eruit moet halen.
( Niet dat ik het van plan ben ) maar is wassen wel goed voor ze met water? Wassen jullie je hamsters?
Nee, mij is sterk afgeraden om te wasssen met water! volgensmij is dat zelfs heel slecht (ivm stress! en misschien ook nog lichamelijke dingen)... Als Chinchila/bad zand (te koop bij de dierenwinkel en volgens mij ook bij de Boerenbond) in een kommetje doet en in de kooi zet wassen ze zich daar in. XXXSuc6
Een natte hamster kan heel gemakkelijk kou vatten en longontsteking krijgen (wat heel vaak dodelijk is). Absoluut niet wassen met water dus!
Hamsters houden ook helemaal niet van zwemmen/water, dus je doet je hamster er ook absoluut geen plezier mee, alleen maar stress.
Chinchillazand in een bakje werkt geweldig. Mijn hamsters rollen zich daar regelmatig lekker in schoon.
groetjes van Nieske
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin
Duur? nee hoor. chinchillazand is voor een paar euro te koop bij de dierenwinkel en daar doe je erg lang mee omdat je alleen het bakje vult.
Als bakjes heb ik bakjes die van ikea vandaan komen (heb ik overgenomen op de exo). Als je zorgt dat rand niet te hoog is zodat je hamster gewoon uit kan, en niet te laag (anders ligt je kooi onder het zand) is het prima.
en ik heb dit voerbakje als zandbakje: http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=3442
In dit topic http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=1&t=1783 staat:
Moet/mag ik mijn hamster wassen?
Absoluut niet! Ten eerste zijn hamsters heel nette diertjes die zichzelf schoonhouden en daar geen hulp bij nodig hebben. Ten tweede is het gevaarlijk om je hamster te wassen, zijn natuurlijke vetlaag kan aangetast worden (waardoor hij kouvat) of hij kan een verkoudheid of longontsteking oplopen. Ten derde doe je je hamster er geen plezier mee; hamsters komen van nature uit droge gebieden en zijn dus geen water gewend.
Mocht de vacht van je hamster er wat vettig/smoezelig uitzien, geef hem dan eens een zandbad. Vul daartoe een vogelbadje of een ruim voerbakje met ongeveer 0,5 tot 1 centimeter chinchillazand. Sommige hamsters zullen er in gaan rollen en dat is goed voor hun vacht. Andere hamsters zullen het echter als toilet gaan gebruiken. Geef nooit schelpenzand, daar zitten scherpe stukjes in.
Oke, bedankt allemaal!
Ik ga binnenkort op zoek naar chincillazand! ( ik wou het al eerder, maar wist echter niet of dit zo erg nodig was, maar het is natuurlijk wel fijn voor je hamsters.. )
Bij ons in de dierenwinkel verkopen ze niet zulke grote zakken met chinchillazand. Wat ik doe is als ik het zand ga vervangen is het zand zeven zodat je de vieze stukjes zand eruit haalt en het schoon gezeefde zand nog een keer kunt gebruiken.
Toevallig! Had ik net gelezen op dit forum, en dacht; Dat is een goeie oplossing, dan hoef je ook niet zo'n grote zak te kopen voor meer geld, maar kan het ook wel een kleine, bedankt!
-- 17 maart 2012 15:33 --
Toevallig! Had ik net gelezen op dit forum, en dacht; Dat is een goeie oplossing, dan hoef je ook niet zo'n grote zak te kopen voor meer geld, maar kan het ook wel een kleine, bedankt!
ik heb een smalle hoge bus van de dierenwinkel. Net als dat er voor vogelzand zulke buizen zijn. Het lijkt op een zoutpotje alleen dan 30cm hoog en een stuk breder natuurlijk
Hier word het in een simpele plastic zak verkocht.. denk rondde 200gram.. kost iets van 2.50
niet heel duur en je doet je hamster er een groot plezier mee!
zo groot en hoog als een standaard waterbakje voor hamsters die bij dierenwinkel's /tuincentra's te koop zijn. Je hebt hele lage bakjes dat is niks lijkt mij, valt zand eruit. De smalle zijn te smal. Je moet het zien als een kommetje waar die in kan rollen. De mijne zijn aan de bovenkant qua breedte tussen een cappucino en koffiemok.
mar77 schreef:zo groot en hoog als een standaard waterbakje voor hamsters die bij dierenwinkel's /tuincentra's te koop zijn. Je hebt hele lage bakjes dat is niks lijkt mij, valt zand eruit. De smalle zijn te smal. Je moet het zien als een kommetje waar die in kan rollen. De mijne zijn aan de bovenkant qua breedte tussen een cappucino en koffiemok.