LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

melson
Contacteer:

Re: LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Bericht door melson »

Natuurlijk overleeft iedere hamster in een kleine kooi van 50x30 of 60x30 en op 3 cm zaagsel, maar voor mij is en blijft het overleven en niet leven!
en misschien dat er nog steeds niet alles klopt op de site, maar dat heb je op iedere website die ik tot nu toe heb gelezen
;)
en iedereen kan er zijn meining over de dierenbijsluiters na toe sturen... dus misschien een idee voor iedereen die er niet blij mee is. ;)

groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
@anja
Leeftijd: 57

Bericht door @anja »

Ja, dat bedoelde ik ook. Tuurlijk kun je een koppeltje bij elkaar zetten, maar ik denk dat weinig mensen op kleintjes zitten te wachten en als je leest wat hier staat, dan ga je ervan uit dat twee van hetzelfde geslacht bij elkaar kunnen.... De meesten hier weten wel dat dat absoluut niet kan, dus waarom zetten zij het er dan wel in ? Dat is een teken van niet precies weten waar je het over hebt in mijn ogen.
I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 43

Bericht door I »

Houd er wel rekening mee dat dit geschreven is voor mensen die over het algemeen net begonnen zijn aan hamsters, meestal voor de kinderen, en die er zelf weinig mee hebben. Er wordt altijd gesmokkeld met die maten, want wat maken die paar centimeters nou uit? Dat zie je hier op het forum ook vaak. Als er nu iets gesmokkeld wordt aan de maten van het LICG, dan zitten de hamsters nog ruim. Misschien blijven er dan wat meer mini-hokjes in de dierenwinkel staan. Maar dat zal wel ee illusie zijn.

Nu alleen de huisvestingseisen van de rest van de dieren aanpassen. Twee konijnen in 150 x 80 cm is natuurlijk ook kolder.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
@anja
Leeftijd: 57

Bericht door @anja »

Zolang de dierenwinkel die kleine rotkooitjes verkopen, worden er nog heel erg veel diertjes daar in gehuisvest. Tenslotte zijn er maar weinig mensen die eerst rondkijken en zich informeren over het houden van dieren. Ze zien een hamster in de dierenwinkel en kopen het direct, inclusief klein matelkooitje, zo gaat dat.... Daarom ben ik ervoor dat dieren uit de winkels gebannen worden en ze daar dus niet meer verkocht worden. Mensen moeten dan wel op zoek op internet en komen dan vanzelf meer te weten over het houden van de dieren...
Wall-e

Bericht door Wall-e »

Helemaal mee eens Anja, daar zit de grootste fout; in de dierenwinkel zien ze een schattig hamstertje, kopen die en alle spulletjes erbij,.....niet wetende dat het helemaal fout is, foute kooi, dubbelfout radje, meerdere hamsters bij elkaar.....enz. En eigenlijk kan je het de nieuwe hamster-eigenaars niet kwalijk nemen, ze denken dat een dierenwinkel het wel weet, ze hebben daar vertrouwen in. Dat zou echt moeten veranderen!Eigenlijk zou een dierenwinkel moeten samenwerken met goede fokkers; klanten kopen de juiste spullen en een gezond hamstertje :-)
Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door Lotte<3 »

Mijn dwergje zit in een Duna Fun. Groter is meestal wel beter maar ik vind de Duna Fun een prima kooi (55x47). Dit vind ik absoluut niet te klein, en over kleine kooien in een winkel gesproken. Daar ben ik het ook mee eens, die horen gewoon niet in een winkel. Maar het is ook de eigen verantwoording van iemand die een hamster wil om zich in te lezen en dan weet wat een kooi moet zijn. Ik vind 50x30 wel wat aan de krappe kant maar sommigen hebben eenmaal geen ruimte voor iets groters. En hier wordt 50x30 aangehouden dus is het net goed. Daarom ook minimuum. :-)

-- 09 sep 2012, 14:32 --
Wall-e schreef:Helemaal mee eens Anja, daar zit de grootste fout; in de dierenwinkel zien ze een schattig hamstertje, kopen die en alle spulletjes erbij,.....niet wetende dat het helemaal fout is, foute kooi, dubbelfout radje, meerdere hamsters bij elkaar.....enz. En eigenlijk kan je het de nieuwe hamster-eigenaars niet kwalijk nemen, ze denken dat een dierenwinkel het wel weet, ze hebben daar vertrouwen in. Dat zou echt moeten veranderen!Eigenlijk zou een dierenwinkel moeten samenwerken met goede fokkers; klanten kopen de juiste spullen en een gezond hamstertje :-)
Dat vind ik nou ook! Het is dan wel de eigen verantwoording om een hamster te nemen (dus ook inlezen!) maar dierenwinkels hebben ook meer personeel nodig dat echt wat van dieren af weet. Ik was een half jaar geleden een Silent Spinner halen en vroeg me af of mijn dwergje erin krom zou lopen. Die man wist niet eens waar ik het over had! (heb gelukkig geen problemen verder gehad met het rad. Maar zodra en te krap zou worden was ik want anders gaan halen).
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

Ik vind het eerlijk gezegd dat de LICG de bijsluiter aangepast heeft naar hetgeen er nu in staat. Als iemand namelijk informatie inwint op het forum of ergens anders, boet de bijsluiter aan geloofwaardigheid in. Ik geloof namelijk niet dat deze maten ook maar ergens op internet te vinden zijn. Het gaat dan ook compleet zijn doel voorbij.

Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben, maar de 50x30 en 60x40 maten zijn algemeen geaccepteerd op dit forum. Het lijkt me toch dat het dan niet echt zinnig is om grotere maten aan het wijdere publiek aan te raden. Natuurlijk kan erbij gezet worden 50x30 en 60x40, maar groter is altijd beter ofzo. Maar zoals het nu staat vind ik eigenlijk nogal raar.

*weet overigens iemand waar die aanpassing vandaan komt? Toevallig iemand daarheen gemaild ofzo? Klinkt namelijk echt als één iemands mening die dat als algemeen geaccepteerde maten heeft doen lijken*
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

ik heb er 2 wetenschapelijke onderzoeken naar toe gestuurd, die over kooigrootte en hoogte van zaagsel gingen ;) dus het is niet maar een mening, er is wel onderzoek naar gedaan.
groetjes
Melanie

**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Wat is er mis met 3 cm zaagsel? :bloos: 0.0
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door Lotte<3 »

melson schreef:ik heb er 2 wetenschapelijke onderzoeken naar toe gestuurd, die over kooigrootte en hoogte van zaagsel gingen ;) dus het is niet maar een mening, er is wel onderzoek naar gedaan.
Dat zou goed kunnen, maar niet iedereen kan kan van deze kooi groottes voorzien en 50 cm zaagsel. Dat betekent dus dat je verplicht bent een graafbak te hebben én een kooi van een aardig groot formaat. Tenzij je alles in één hebt... Ik vind dit naar mijn mening iets te overdreven, en op dit forum zijn de maten anders. Dus dat zou toch gewoon aan gehouden kunnen worden? Ik denk ook niet dat ouders van kleinere kinderen zo'n kooi kopen wat volgens de bijsluiter moet... Dit is niet lullig bedoeld tegen over jou hoor, maar gewoon even uitgelegd hoe ik (en waarschijnlijk meerderen) er over denk.
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤
Nella

Bericht door Nella »

Dat idee had ik al.... :-?

Ben dan wel heel erg benieuwd naar deze onderzoeken. Ze klinken mij als enorme onzin. Hoe hebben ze dat onderzocht. En waarom precies die maten en niet wat groter of kleiner. Hoe groot is de omvang van het onderzoek, onder welke hamsters, enz. Ik ben echt van mening dat je hier juist de waarde van de bijsluiter mee teniet hebt gedaan. Het komt nu zelfs niet meer overeen met het grootste NL-hamsterforum waarvan toch wel gemiddeld genomen gesteld mag worden dat dié er wat over kunnen zeggen.

-- 09 sep 2012 21:02 --

O, en overigens vind ik het ook wel een beetje raar dat je dit als eenmans actie hebt gedaan, terwijl je dit juist als een hamsterkenner actie (gemeenschappelijk als forum) had kunnen doen. Dan was er overeenstemming geweest en hadden zij dezelfde boodschap uit kunnen dragen als dat we hier doen. Daarnaast had er wellicht ook nog een link hiernaar opgenomen kunnen worden zodat ze hier voor meer informatie op zoek kunnen.

-- 09 sep 2012 21:16 --

Hebben jullie overigens nog meer opmerkingen bij de teksten die er nu staan? Ik ga namelijk contact opnemen met het LICG om dit aan te laten passen. Dit kan namelijk echt niet.

Mochten jullie dus nog meer tegenkomen, kan ik dit wellicht mee laten nemen.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Bericht door mar77 »

@nella, ik heb niet alles gelezen bij LICG, het onderste citaat vind ik een hele belangrijke opmerking die zeker gemeld kan worden bij ze.
@anja schreef:Hmmm er staat dat alleen syrische en chinese hamsters alleen gehouden dienen te worden en de anderen soms wel samen kunnen.... Nou sorry hoor, maar als ze van russische hamsters zeggen dat het soms wel kan, dat samen houden, dan kan ik ze al niet serieus meer nemen. meteen de prullenbak in, die site.
Verder ben ik het met je eens, dat het jammer is een eenmans-actie te doen.

De onderzoeken? er worden zoveel onderzoeken gehouden, dat betekent niet elk onderzoek juist is. Vooral niet over dieren. De praktijk-ervaringen van eigenaren van de dieren is vaak afwijkend van een wetenschappelijk onderzoek.
groetjes Marielle
Pieno
Hamsters: Penny en Cindy

Bericht door Pieno »

Nou moet het toch niet gekker worden? Ik zit op een hamsterforum en de mensen willen gaan bepleiten ergens dat de minimummaten kleiner moeten. ;)

1. De prijs van een kooi hangt nauwelijks samen met grootte, het zijn de accessoires (buizen enzo) die een kooi duur maken. Kijk maar eens naar de kooien op zooplus.nl bijvoorbeeld.
2. Graven en nesten onder grond maken is een belangrijke natuurlijke behoefte van hamsters, dus ja, ik vind dat je daar in moet voorzien door ruim bodembedekking. Dat is een basisbehoefte.
3. Voor de maten op het forum is totaal geen onderbouwing. Ik ben dus trouwens, even terzijde, ook wel benieuwd naar de onderzoeken.
4. Juist voor iets als kooigrootte heb je meer nodig dan persoonlijke ervaringen, want hoe kun je dat nou objectief bekijken als baasje? Daarom... Uh. Zie punt 3. :-)
5. Ik heb het idee dat sommige mensen zich wat persoonlijk aangesproken voelen door de bijsluiter? Mag ik een wilde gok wagen hoe groot jullie kooien zijn? ;)

Nou goed, wat wou ik zeggen... Tja, dat het dus (tot ik meer heb gelezen heb over die onderzoeken) de pot verwijt de ketel is. En ik snap niet hoe je als hamsterliefhebber er bezwaar tegen kan hebben dat die bijsluiter in jouw ogen grote maten aangeeft? Er komt geen kooienboete hoor. Liever te groot voorschrijven, want zoals iemand al zei, mensen ronden toch altijd af naar beneden als ze zelf iets gaan kopen. Maar nogmaals, ik vind 70 bij 40 geen onredelijk minimum. Ik zou zelfs 80 bij 50 zeggen.
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

ik zal wel graag de onderzoeken lezen naar die je verwijst @mar77 ik ken er niet veel, dus ik ben benieuwd naar die, die je hebt gelezen, vooral die niet juist zijn in jouw ogen.

het LICG heeft de bijsluiter niet gewijzigd omdat ze gwoon dachten, hey, dat is een aardige meid en misschien is het wel leuk om iets te veranderen. nee, ze vroegen om wetenschapelijke oonderzoeken, dus ik ga ervan uit dat je niet ver komt met alleen meningen. trouwens ga ik ook niet ervan uit, dat alles klopt alleen omdat het vele mensen zeggen. ik hoop en duim voor de hamsters, dat over een paar jaar het minimum alweer iets groter werd.
en waarrom al die ophef? ik snap het niet helemaal, ik dacht, dat iedereen hier op het forum het welzijn van zijn dier in ogen had. wat iedereen met de minimummaten doet is toch zijn eigen verantwording, maar alleen kun je dan niet meer zeggen dat je niet wist, dat de hamster behoefte heeft om te graven (en dus 3cm zaagsel niet voldoende zijn) en ook een grote kooi.

bedankt @pieno
groetjes
Melanie

Nella

Bericht door Nella »

Zou je die onderzoeken hier willen opnemen? Of mailen. Wil ze graag een x doornemen.

O, en ik voel me niet aangesproken. Ik ben van mening dat duna funs en mini duna's perfect zijn voor robbies, dus dat ga ik niet aanpassen. Wat ik erg vind is dat maten worden geroepen, en zeker die graafdiepte, wat niemand als betrouwbaar zal zien. Ik vrees dan ook dat de bijsluiter helemaal niet meer gebruikt zal worden terwijl het juist een goed middel is... dat is voor mij het struikelblok.
Roborovski's

Plaats reactie