Nou moet het toch niet gekker worden? Ik zit op een hamsterforum en de mensen willen gaan bepleiten ergens dat de minimummaten kleiner moeten.
1. De prijs van een kooi hangt nauwelijks samen met grootte, het zijn de accessoires (buizen enzo) die een kooi duur maken. Kijk maar eens naar de kooien op zooplus.nl bijvoorbeeld.
2. Graven en nesten onder grond maken is een belangrijke natuurlijke behoefte van hamsters, dus ja, ik vind dat je daar in moet voorzien door ruim bodembedekking. Dat is een basisbehoefte.
3. Voor de maten op het forum is totaal geen onderbouwing. Ik ben dus trouwens, even terzijde, ook wel benieuwd naar de onderzoeken.
4. Juist voor iets als kooigrootte heb je meer nodig dan persoonlijke ervaringen, want hoe kun je dat nou objectief bekijken als baasje? Daarom... Uh. Zie punt 3.
5. Ik heb het idee dat sommige mensen zich wat persoonlijk aangesproken voelen door de bijsluiter? Mag ik een wilde gok wagen hoe groot jullie kooien zijn?
Nou goed, wat wou ik zeggen... Tja, dat het dus (tot ik meer heb gelezen heb over die onderzoeken) de pot verwijt de ketel is. En ik snap niet hoe je als hamsterliefhebber er bezwaar tegen kan hebben dat die bijsluiter in jouw ogen grote maten aangeeft? Er komt geen kooienboete hoor. Liever te groot voorschrijven, want zoals iemand al zei, mensen ronden toch altijd af naar beneden als ze zelf iets gaan kopen. Maar nogmaals, ik vind 70 bij 40 geen onredelijk minimum. Ik zou zelfs 80 bij 50 zeggen.