Mjah, ik heb meer dan 60 syren gehad, en misschien 2 die de tralies niet gebruikten om in te klimmen. Maar ik heb dus ook wel altijd kooien gehad waarin dat ook mogelijk en uitdagend was, dus hogere kooien en ook zo ingericht dat het leuk is om ergens heen te klimmen. Heb overigens ook wel eens een syr te logeren gehad in een Mary, die echt extreem tralieknaagde, werd er helemaal gek van. Klimmen deed ze niet, loslopen hielp niet. Heb ik uiteindelijk als wanhoopsoplossing in een jolly gezet, die ik echt had ingericht op klimmen. Beestje ging enthousiast aan de slag en heb haar niet een keer meer zien of horen knagen, was echt in 1 klap over. N=1, I know, maar toch, opvallend was het wel.
Ben het met je eens dat je vaak niet kunt achterhalen waar stress vandaan komt, maar ik ben er wel van overtuigd dat de mogelijkheid tot uitdagend klimmen voor syren echt van heel veel toegevoegde waarde is. Heb het nu ook weer bij de syren van mijn moeder gezien, moesten vanwege de bloedmijt een tijd in hele kale kooien, dus wel met tralies, zonder echt de uitgebreide klim- en klautermogelijkheden die we normaal bieden. Beestjes verveelden zich dood, meer tralieknagen, meer slapen, heel veel stereotyp krabben. Nu weer ingericht zoals altijd, hangen weer heerlijk in d etralies en overal in de hoogte, en zijn weer helemaal zichzelf.
LICG past dierenbijsluiter hamster aan
Moderator: Sylvia.
- Knorretje
- Dierenarts
- Leeftijd: 44
- Contacteer:
Re: LICG past dierenbijsluiter hamster aan
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.
Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Mja Perla en Toby zitten nu allebei al bijna een jaar in een Mary zonder problemen, en nu ineens dus gestressed? Ik zou ook niet weten waar ik ineens Jolly's vandaan tover, dus ben bang dat Toby dan het laatste maximaal half jaar van zijn leven gestressed zal zijn want het enige wat hij nu nog doet is tralieknagen. Wel inderdaad om scheitziek van te worden, maargoed. 
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo, zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo, zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Nee, alleen bij 80 cm.Nella schreef:- onderzoeksresultaat: diepere bodembedekking resulteert in dikkere hamsters (vetpercentage hoger)
Nu gooi je de resultaten en jouw interpretatie ervan door elkaar. Ik zie het als een dier dat een meer natuurlijke uitlaapklep heeft gevonden (namelijk: graven) dan rennen in een radje (want geef toe, erg natuurlijk is dat nietonderzoeksresultaat: hamsters met een diepere bodembedekking zijn veel minder actief (rennen in radje: slechts 4 km/dag bij 80cm diep, 8 km/dag bij 40 cm en 14 km/dag bij lage bodembedekking)
Maar dan nog zie ik geen reden om aan te nemen dat het niet door te trekken valt naar een hele kooi met die dieptes. Het is zelfs zeer aannemelijk dat dat zo is. Maar ik geef toe, dat zou dan nog wel een keer apart bekeken kunnen worden.de bodembedekking is slechts in de buitenste 10 cm van de kooi 80 of 40 cm diep, het binnendeel is gewoon hoog! Lijkt me dus niet helemaal terecht om conclusies te maken dat 50cm diep oid het beste is, want dat was het hier dus maar zeer beperkt
Overigens kun je het ook zo interpreteren dat het misschien afdoende is om een diepe graafbak te geven, met een buis er naar toe. Is wellicht praktisch haalbaarder dan een diepe kooi. Of wellicht is een deel van de bodembedekking ophogen ook afdoende, en dat is ook haalbaarder, bijvoorbeeld als je voor een deel van je tralie plexiglas zet zodat het er niet uit kan vallen. In een duna is het natuurlijk helemaal makkelijk om een deel op te hogen.
Die interpretatie van je volg ik niet, en haal ik ook niet uit de onderzoeksopzet. Er volgt nergens uit dat de hamsters in een bepaalde conditie moeilijker bij de tralies konden?tralieknagen wordt gezien als 'slecht'. Dit is wel alleen mogelijk aan tralies boven de bodembedekking, dus voor 80cm kooien is dit minder makkelijk te bereiken dan bij 5cm diep: was beter geweest om onderzoek te doen waarbij de dieren met diepe bodembedekking ook daar tralies hadden, want nu gaat de vergelijking niet helemaal op volgens mij
Edit: zie nu pas reactie Knorretje over tralieknagen en cortisol. Wat zij zegt dus.onderzoeksresultaat: er wordt geconcludeerd dat het stresslevel gelijk was “Even low bedding cages were probably big enough and sufficiently enriched that hamsters were not stressed, or else all bedding depths were perceived as similarly stressful.”
Tralieknagen gaat niet zomaar over in een grotere kooi. Ik heb Does z'n hele leven in een kooi van 80x50x60 gehad, dus ook de hoogte in. En hij tralieknaagde daar ook. Volgens mij gewoon om aandacht te trekken, want het was altijd bij het deurtje. Nu zit hij in een lagere kooi (40cm hoog) omdat hij zich steeds liet vallen en ondanks alle hangmatjes ik dat niet prettig vind. En het tralieknagen is niet meer geworden. Hij knaagt alleen als we op de bank zitten (hij staat er naast) en alleen bij het deurtje. Hoe is dat stress?
Heb ook Syren gehad in 100x60x60, en die knaagden ook tralies bij het deurtje. Is dat dan ook stress? Ik zie het altijd als 'kijk mij, ik wil los lopen, ik ben er echt hoor, hallooooo!' ofzo. En ze krijgen altijd hun zin ook nog, waardoor ik meer denk dat het aangeleerd gedrag is wat helpt om uit de kooi te komen.
Heb ook Syren gehad in 100x60x60, en die knaagden ook tralies bij het deurtje. Is dat dan ook stress? Ik zie het altijd als 'kijk mij, ik wil los lopen, ik ben er echt hoor, hallooooo!' ofzo. En ze krijgen altijd hun zin ook nog, waardoor ik meer denk dat het aangeleerd gedrag is wat helpt om uit de kooi te komen.
Alles op een Rijtje.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.
- Knorretje
- Dierenarts
- Leeftijd: 44
- Contacteer:
Tuurlijk kan het ook aangeleerd gedrag zijn om aandacht te trekken, en als het alleen is als je in zicht bent en de hamster er dan ook uit mag, is dat wel duidelijk. Voor elk gedrag zijn meerdere oorzaken mogelijk. Maar in zo'n onderzoek hebben we het niet over iemands knuffel-huisdierhamster die aandacht krijgt als hij daarom vraagt natuurlijk. En je ziet ook wel vrij duidelijk het verschil tussen aandacht vragen (wat je dus in zo'n onderzoek al niet zult hebben) of echt frustratie/stress tralieknagen, stereotiep gedragd dus.
The person who says it cannot be done...
En dat is ook juiste het "fijne" aan dit soort onderzoeken, dat zo veel mogelijk een factor isoleert. Het onderzoek sluit helemaal niet uit dat hamsters misschien ook kunnen tralieknagen om aandacht te vragen, het zal alleen in het onderzoek dat beschreven is niet het geval zijn geweest. Het onderzoek kijkt alleen naar het verband kooigrootte en tralieknagen.
Zo werkt het ook niet bij onderzoeken als deze. Ze vinden dat gemiddeld meer aan de tralies geknaagd wordt in een kleinere kooi (bijvoorbeeld), maar dat sluit helemaal niet uit dat er een individu is waarvoor dat niet geldt. Het is alleen vastgesteld dat het verband gemiddeld opgaat, simpel gezegd. Dat geldt niet alleen voor dit onderzoek, maar in het algemeen... Je kunt vaststellen dat... Uh, even iets verzinnen... Dat VVD stemmer gemiddeld een hoger inkomen hebben, maar dat wil niet zeggen dat er geen VVD stemmers met een laag inkomen zijn. Toch is het meer waarschijnlijk dat als je ergens een willekeurige VVD stemmer vandaan haalt dat hij een hoog inkomen heeft dan een laag inkomen. Dus, het is meer waarschijnlijk dat een willekeurige hamster meer gaat tralieknagen in een kleinere kooi (of minder in een grote kooi) dan dat het geen effect heeft.Denk niet dat je het altijd kunt achterhalen en dat er één regel is die van toepassing is op alle hamsters.