vers/groen voer

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: Sylvia.

melson
Contacteer:

vers/groen voer

Bericht door melson »

misschien is dit nog interressant voor mensen die nog een plekje op hun vensterbank vrij hebben ;)

ik "kweek" verschillende zaaden om ze vervolgens mijn hamster te geven, zodat die lekker gekiemde zaaden of jonge planten kan knabbelen.
hiervoor gebruik ik o.a. gewone theelichthouders en chinchillazand. het donkere op de foto is nog turf (zonder meststoffen), maar daar ben ik niet zo blij mee.

natuurlijk kun je een kweekset ook kopen, maar zo is het toch iets voordeliger - en ik ben lekker bezig :razz:

Afbeelding

Afbeelding

groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
Wynter
Hamsters: Hatter
Leeftijd: 39

Re: vers/groen voer

Bericht door Wynter »

Welke zaden gebruik je dan? Want het groen van een zonnebloem bijvoorbeeld is giftig... En ik zou eigenlijk niet weten welke zaden gekiemd ook gewoon nog gegeten mogen worden. :bloos:
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

het groen van een zonnebloem is niet giftig, hier hebben ze ook van de zomer regelmatig bladeren en bloemen van gehad...
ik heb nu staan: zonnebloempitten, lijnzaad, "mungobohne" (sorry, vind geen vertaling), gierst, wortel, negerzaad, alfaalfa (pas na 7 dagen kiemen geven, anders is die giftig)

heb hier nog zaadjes om te kiemen van: tuinkers,andijvie, knolvenkel, spinazie, ijsbergsla, rukula, basilikum, bladselderij, erwten
en als grote plant: goudsbloem, korenbloem

verder kun je gewoon ook de zaadjes uit je voer pakken, altijd handig :-)

wel moet je erop letten dat je hamster aan groenvoer gewend moet zijn en dat je sommige dingen meer/vaker kunt geven dan andere.
groetjes
Melanie

Wynter

Bericht door Wynter »

Oke, dat dacht ik laatst ergens te lezen... En ik dacht inderdaad zonnebloemkiemen te zien... Mijn vorige hamster liet zelf haar zaadjes kiemen, die legde ze onder het waterflesje dat lekte... zo slim :D
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

wel knap van je hamster :lol: en heel knap van jou, dat je de zonnebloemenkiemen herkent! ik kan het alleen, omdat ik ze geplant heb :bloos: ;)
de zonnebloemenkiemen krijgt die ook niet dagelijks, naja, de rest ook niet - altijd lekker afwisselen ;)
groetjes
Melanie

Wynter

Bericht door Wynter »

Laatst was er een meisje die een zonnebloem in haar tuin had gehad en nu nog de bloem met zaadjes had en het leek haar leuk om de hamster zelf de zaadjes eruit te laten halen, en ik dacht dat er toen verteld werd dat het groen giftig was dus dat het beter was om zelf de zaadjes eruit te halen. Zal nog even op zoek gaan naar dat topic.

-- 16 okt 2012 21:18 --

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... #p11059708

Hier dus, maar het is dus niet giftig... Goed om te weten :-)
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

hij was al aan het smullen :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

blij met de turf ben ik echt niet, maakt toch best veel rotzooi :-|
groetjes
Melanie

Wynter

Bericht door Wynter »

Hahah, lekker graven <3 Volgens mij graaft hij er meer in dan dat hij zijn groenvoer op eet :lol:

Ik heb eergister andijvie zaadjes gekocht bij de biowinkel... ben benieuwd!
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

succes ermee! ben naar jouw foto's benieuwd! ;)
groetjes
Melanie

spacemonkey
Leeftijd: 40

Bericht door spacemonkey »

In plaats van turf kan je de zaadjes ook gewoon op een vochtig stuk keukenpapier leggen.
Trixie
Leeftijd: 41

Bericht door Trixie »

dankjewel voor de inspiratie Melson, ik ben gelijk met je idee aan de slag gegaan en heb nu 5 kleine bakjes met verschillende soorten zaden. Ben heel benieuwd of mn hamsters ervan gaan eten, maar ik vind het zelf nu al een leuk projectje, haha. :D
Groetjes rusje Lucky en belli Tess en hun baasje
Haags Hopje
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

Ik vind het helemaal niks eigenlijk.

waarom niet gewoon een kropje andijvie kopen of direkt de erwten of zaden geven.
het heeft voor mij totaal geen meerwaarde aan de voeding voor mijn hamsters.
En de turf/aarde is waarschijnlijk niet eens behandeld en kunnen er gewoon parasiet eitjes en mest(e.coli bacterie) bevatten, waar de hamster ziek van kan worden of wormen van krijgt.
worminfectie merk je helaas pas vaak wanneer het te laat is en de hamster plots dood is of verstoppingen/darminfecties krijgt.

soms kan wel degelijk het zaad gezond zijn maar het groen van de plant giftig. let dus goed op wat je adviseert.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

de meerwaarde ervan is, dat net gekiemde planten veel meer vitamines hebben. ook meng ik mijn voer zelf (en dat bestaat bijna alleen uit zaaden) en daar hooren gekiemde zaaden als vitamineleverancier gewoon bij. natuurlijk krijgen ze ook zo groente en gekocht groenvoer, maar dat is al "groot en uitgegroeid" (en meestal behandelt :-? )
wat ik adviseer is wel goed en ik waarschuw hier ook wel voor alfalfa bvb. , alleen moeten mensen zich ook zelf informeren als ze zoiets of net iets anders gaan doen. dat is iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. maar zo is dat met adviezen... ik krijg bvb. de kriebels als ik hier lees hoeveel en hoevaak fruit geadviseerd wordt. ;)

ook weet ik wat voor aarde en turf ik kan gebruiken (die is speciaal voor kleindieren), maar zoals ik al schreef ben ik met de turf niet echt blij en zo als je op de foto's kunt zien wordt er ook wel chinzand gebruikt. verder had hier spacemonkey ook geadviseerd om gewoon keukerol te gebruiken en dat werkt ook.

of je het en meerwaarde voor je eigen hamster vind of of je het zelf doet of niet is natuurlijk jou eigen beslissing en mening ;)
groetjes
Melanie

Mirkku
Leeftijd: 34

Bericht door Mirkku »

Ik vind het wel een leuk project! En natuurlijk moet je rekening houden met hoe gezond het wel/niet is en goed opzoeken, maar het ziet er ook erg leuk uit!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Hampy
Hamsters: Tubby

Bericht door Hampy »

Wat enig! Thanks voor de tip! _/-o_ ik ga eens kijken of ik wat leuke theelichthouders kan scoren, dat is echt een handig formaatje, nooit aan gedacht. :lol:
Plaats reactie