Snoopy_Love schreef:
Allereerst bedankt voor je compliment. Een eigen lijn opzetten is sowieso verstandig. Genetica ben ik al heel ver mee, ik zit alleen een beetje in de knoop over dat homozygote en heterozygote. Want wanneer is een hamster nou homozygoot en wanneer heterozygoot?? En ik had een vraag over dat programma waarmee je de stambomen maakt zegmaar, want koop je dat 1 keer of moet je dat elk jaar verlengen??
Haha graag gedaan hoor!
Als je dat nog niet snapt ben je alleen nog niet echt ver. Ik heb nu toevallig met biologie genetica en heterozygoot en homozygoot is echt het begin. Het is zie ik al uitgelegd. Maar er is echt veel meer.
Liefs Sannah & ♥ katten Jip&Janneke en paardje Kamillo
Inderdaad termen als homozygoot/heterozygoot, dominant/recessief, genotype/fenotype zijn de basis van genetica.
Misschien dat Marieke's uitleg iets verwarrend kan zijn, omdat in syren genetica juist het fenotype 'kleurslag zwart' een recessief gen is en in Marieke's voorbeeld wordt 'zwart' als dominante gen gebruikt.
Het genotype zijn de genen die een individu heeft, maar niet altijd tot uiting komen in het uiterlijk. Het fenotype zijn de uiterlijke kenmerken. Voorbeeld een hamster heeft 1 gen van langhaar, omdat één van zijn ouders langharig was en de andere ouder niet. Deze hamster draagt het langhaar gen in zijn genotype maar uit het niet in zijn fenotype (want hij heeft er twee van nodig en hij heeft er maar één gekregen) en hij is zelf dus kortharig.
Dan heb je dominante en recessieve genen. De kleur zwart (a) is recessief, je hebt er van beide ouders een gen voor zwart nodig, dus twee (aa) in totaal om tot uiting te komen. De kleur zilvergrijs (Sg) is dominant, je hebt er van één ouder een gen voor zilvergrijs nodig wil het tot uiting komen (Sgsg). De gen voor zilvergrijs domineert dus sommige andere kleur genen, de recessieve genen. Een recessief gen schrijf je met een kleine letter, en dominant gen schrijf je met een hoofdletter (vaak in combi met een kleine letter er naast). Als een gen van een recessieve kleur niet wordt gedragen of geuit, wordt dat ook weer aangegeven met een hoofdletter. En juist andersom bij een dominante gen.
aa = zwart. aA = drager zwart. AA = geen zwart
sgsg= geen zilvergrijs. Sgsg = zilvergrijs. SgSg = zilvergrijs
En dan heb je nog homozygoot en heterozygoot. homozygoot wil zeggen dat je twee van dezelfde genen hebt en heterozygoot dat je één van de twee genen hebt. Recessieve kleuren moeten homozygoot zijn willen ze tot uiting komen in het uiterlijk.
aa is dus homozygoot zwart. Aa is heterozygoot zwart en zie je dus niet in het uiterlijk. Sgsg is heterozygoot zilvergrijs en zie je in het uiterlijk. SgSg is homozygoot zilvergrijs en zie je ook in het uiterlijk, en doordat het dubbel wordt geuit kan het uiterlijk lichter uitvallen omdat zilvergijs de kleur verdunt (toch?).
Maar zo heb je dus nog veel meer achter genetica, zoals kleuren die overschaduwd worden door anderen (uit mn hoofd was dat iets met creme, zwart en geel dacht ik), of kleuren waar een gezondheidskwestie aan vast zit (blauw). Of kleuren die lethaal (dodelijk) zijn als je die onderling kruist, etc. etc. En dan niet alleen kleuren maar ook de vacht structuren bijvoorbeeld.
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
Wanneer een hamster dus homozygoot is voor de genen van zilvergrijs, dus SgSg, dan heb je eigenlijk ook alleen maar zilvergrijze hamsters?? Omdat die genen ook worden doorgegeven aan de jongen??
En het klinkt best veel zoals je het nu zegt, maar staat in dat genetica topic van Syren alle info, of moet ik misschien kijken op andere sites?? Zoals die van martin Braak??
Ik zou het geneticatopic van Syrtjes van voor tot achter doorlezen en weer terug, daar staat praktisch alles in en daar vind je ook heel veel vaakgestelde vragen.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo, zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Jaa, precies. Daar ben ik nu mee bezig, en ik maak ondertussen aantekeningen;)
Maarehh, op de site van Martin staan heel veel kleuren, maar sommige zie ik op het HF niet veel langskomen. Staan er op die site kleuren die eigenlijk uitgestorven zijn?? Of nog echt maar héél weinig voorkomen..
Daar ben ik ook wel heel erg benieuwd naar. Voor sommige kleuren heb je enorm veel genen nodig en doordat de meeste fokkers zich toch op een aantal kleuren focussen en die vaak niet uit heel veel genen bestaan zie je dat soort kleuren niet vaak langs komen.
Mimosa schreef:Daar ben ik ook wel heel erg benieuwd naar. Voor sommige kleuren heb je enorm veel genen nodig en doordat de meeste fokkers zich toch op een aantal kleuren focussen en die vaak niet uit heel veel genen bestaan zie je dat soort kleuren niet vaak langs komen.
Daarmee is al veel meer duidelijkheid gegeven. Maar donker/licht grijs (staat overigens de reden al toegelicht onder de kleur) komt ook niet meer voor, en lavendel, champagne, yellowgreybrown (Woow die heeft veel genen!!), blauw sepia erg weinig tot niet voorkomen hier.
Overigens, de tekening dalmatiër zie ik ook niet voorkomen. Iets in mijn achterhoofd zegt mij dat er hier een topic over was over het hele dalmatiër gebeuren, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Klopt, de dalmatiërs die hier zijn geweest stamde toen der tijd af van een borstbeenvergroeing lijn. Champagne komt nog wel eens langs, maar er is niemand die zich daar echt op richt. Grijs word wel gericht op gefokt, door zowel hamstery Grigio Mara als Sine Cera hamsters. Yellowgreybrown is inderdaad een kleur met ontzettend veel genen. De reden dat je die kleuren wel bij Martin op zijn site ziet is omdat zijn broer Peter Braak syren fokt en zo'n beetje alle kleuren thuis heeft zitten. Bij hem ontstaan er heel veel nieuwe kleuren. Blauw zie je hier niet omdat die kleur over het algemeen nog heel zwak is, zeker geen kleur om mee te beginnen als je een startende hamstery bent.
In mijn A2-nestje had ik yellowgreybrown kunnen verwachten en volgend jaar staat er ook een nest met die kleur in de planning.
maar het komt inderdaad niet veel voor vanwege de 'ingewikkelde' gencombinatie, wat de kans kleiner maakt dat het tot uiting komt in een nestje met vaak al grote kleurverwachting.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
En van grijs heb je drie varianten: zilvergrijs wat we hier in Nederland veel hebben. Daarnaast donkergrijs wat recessief is, hier in Nederland niet voorkomt, wel in Engeland (Mila heeft geloof ik een donkergrijs manneke zitten), dus misschien dat die kleur over een aantal jaar weer af en toe op duikt. En je hebt ook nog lichtgrijs, wat hier ook niet voorkomt, in andere landen geloof ik wel (dacht ik, Rusland staat me iets van bij) en daar was dacht ik iets mee op gebied van gezondheid, wat weet ik even niet uit mn hoofd.
En van die kleuren grijs zijn ook weer combinatie kleuren die we hier in Nederland eigenlijk niet zien, zoals Lilac, Smoke Pearl, en Ivoor.
En lavendel, en andere kleuren met blauw (ddaa) of dilute (dd) zijn relatief nieuw of nog onbekend, en zit ook weer een gezondheidskwestie achter. Het kleuren overzicht hier in het sticky is inderdaad wat verouderd, voor kleuren kan je inderdaad beter op Martin's site zijn.
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
Ja precies, ik keek op de site van Martin, en toen kwam ik al die kleuren tegen, en toen dacht ik van "Hé!!" En omdat ik er ondertussen wel achter ben dat jullie hier met z'n allen alles weten, dacht ik, laat ik het maar vragen.
Zou het misschien voor mij, als ik meer ervaring heb met fokken en dus al een aantal nesten heb gehad, mij langzaamaan zou kunnen richten op het fokken van kleuren die minder voorkomen door de vele genen die ze hebben?? Niet dat ik daarmee direct begin, maar echt flink ervaring op heb gedaan en heel veel geleerd heb enzo.. Wanneer dit niet mogelijk is, dan doe ik het uiteraard gewoon niet!!
Hangt er heel erg vanaf wat je precies wil. Er zijn bijvoorbeeld zoveel blauwe hamsters met gezondsheidsproblemen geweest dat ik zelf nooit met blauw zou willen fokken omdat ik dat risico te groot vind. Combinatiekleuren van gezonde genen heb ik geen problemen mee. Ik zou alleen niet kijken naar welke kleuren anderen wel of niet fokken, maar naar welke kleur(en) jij je aangetrokken voelt. Er kunnen bijv. wel 10 fokkers van grijs zijn maar als dat de kleur is die jij het allermooiste vind moet je je daar niet door laten tegen houden. Een nadeel van een kleur die hier niet of nauwelijks voorkomt is dat het lastiger is nieuwe fokhamsters te krijgen die een stamboom hebben en niet erg verwant zijn aan de dieren die je al hebt, dan moet je er rekening mee houden dat je misschien naar het buitenland uit moet wijken voor fokdieren.
Ja, precies. Zelf vind ik zilvergrijs heel mooi, maar blauw sepia ook. Maar als dat te veel gezondheidsproblemen met zich mee brengt, dan weet ik niet of dat echt is wat ik eigenlijk wel wíl fokken.