Suikerziekte testen?
Moderator: Sylvia.
-
Wynter
- Hamsters: Hatter
- Leeftijd: 39
Suikerziekte testen?
Mijn hammie staat eigenlijk wel ongelovelijk vaak bij haar drinkfles... en dat zit me niet helemaal lekker.
Nu vroeg ik me af of ik suikerziekte kon testen met urine test strips zoals deze: http://www.ebay.com/itm/KETONES-DIABETE ... 48450f147e
En ik vroeg me ook af of ik zulke dingen misschien op de Exo-Knaag kan kopen.
Groetjes,
Kim
Nu vroeg ik me af of ik suikerziekte kon testen met urine test strips zoals deze: http://www.ebay.com/itm/KETONES-DIABETE ... 48450f147e
En ik vroeg me ook af of ik zulke dingen misschien op de Exo-Knaag kan kopen.
Groetjes,
Kim
- isislovesnoopy
- Hamsters: Ziza
- Leeftijd: 25
Re: Suikerziekte testen?
Hoi, ik weet niet wat voor strips dat zijn? Zijn ze voor hamsters of voor mensen bedoeld, ik heb er geen ervaring mee!
Groetjes:
Isis,
mijn hamster ziza
mijn 3 duitse herders & mijn 2 konijnen!
R.I.P hamsters: Muesli, Snoopy, Pukkie, Lola, fluffy, brownie, speedy
Isis,
mijn hamster ziza
mijn 3 duitse herders & mijn 2 konijnen!
R.I.P hamsters: Muesli, Snoopy, Pukkie, Lola, fluffy, brownie, speedy
-
Wynter
Ze zijn voor mensen maar ik denk dat er geen strips zijn speciaal voor hamsters eerlijk gezegd. Zijn diabetes test strips. Ze testen de glucose levels in urine.
Ik ga morgen een drinkfles houder kopen, dan kan ik het ferplast flesje gebruiken dat ik gekocht heb, die past niet door de tralies nu, dus kan ik niet gebruiken, ik heb nu van die classic-flesjes, maar die lekken áltijd bij mij. Met het nieuwe flesje hoop ik te kunnen zien wat ze in één week drinkt en hoop dan wijzer te zijn of ze nu écht heel veel drinkt, of dat ik haar gewoon altijd toevallig tref als ze dorst heeft. Maar als ze drinkt, lijkt ze minuten lang te drinken.
Ze komt wel overdag haar nestje uit om te gaan drinken... dat zit me ook niet lekker.
Ik ga morgen een drinkfles houder kopen, dan kan ik het ferplast flesje gebruiken dat ik gekocht heb, die past niet door de tralies nu, dus kan ik niet gebruiken, ik heb nu van die classic-flesjes, maar die lekken áltijd bij mij. Met het nieuwe flesje hoop ik te kunnen zien wat ze in één week drinkt en hoop dan wijzer te zijn of ze nu écht heel veel drinkt, of dat ik haar gewoon altijd toevallig tref als ze dorst heeft. Maar als ze drinkt, lijkt ze minuten lang te drinken.
Ze komt wel overdag haar nestje uit om te gaan drinken... dat zit me ook niet lekker.
-
Tatort
- Hamsters: Pluis
- Leeftijd: 34
Dat klinkt als diabetes. Mijn hamster Koe had dat ook en die is er recentelijk aan overleden. Mijn dierenarts kon er niets aan doen. Als het inderdaad zo is dat ze diabeet is, kan het nog best een tijd redelijk gaan. Waar je dan vooral op moet letten is dat ze voldoende schoon water heeft en dat je haar plasplekje goed schoon houd. Dat laatste is belangrijk voor jezelf en haar, want ze gaat ook veel plassen en heeft dan een schoon plekje nodig. Daarnaast heeft de urine van een diabeet een typische (naar mijn mening onprettige) geur, waardoor het voor jou ook prettiger wordt als het schoon is. Je kunt qua eten twee dingen doen. Dat wat het beste voor haar is, of dat wat het fijnste voor haar is. Bij de eerste optie beperk je suiker en zet je haar min of meer op een koolhydraatarm dieet. Je moet je dan beperken tot groente (geen fruit!) en af en toe een stukje kaas of een paar puppybrokjes. Hiermee zal ze langer leven, maar ze zal wel vaak slapjes en koud zijn omdat ze dan weinig brandstof (een hypo) heeft. Bij de tweede optie verwen je haar tot in de grond toe. Dat maakt dat ze korter leeft, maar ze voelt zich dan wel een stuk beter. Ik heb bij koe de eerste periode de eerste routine aangehouden in combinatie met afgewogen hoeveelheden van zijn oude voer. Toen was de diabetes nog mild. Zo ben ik nog zeker een half jaar doorgekomen voor het echt erg werd. Op dat moment was hij bijna alleen nog wakker om te plassen en te drinken. Toen ben ik hem gaan verwennen en daarna ging het snel. Ik gaf hem dagelijks een brinta papje met een beetje suiker en pindakaas. Hij fleurde helemaal op en een maand lang washij net een prinsje. Hij sliep nog steeds veel, maar kwam toen wel weer even naar buiten na het eten van zijn papje. Hij ging in deze periode duidelijk steeds meer drinken. Hij is heel rustig heen gegaan ongeveer 7 maanden nadat hij was begonnen met veel drinken. Als je haar eetpatroon een beetje in de gaten houdt en eventuele suiker-rijke hapjes voorlopig uit haar dieet haalt hoef je je dus nog geen zorgen te maken. Ik hoop voor jou dat je het bevestigd kunt krijgen en dat jij misschien wel een dierenarts met een trucendoos hebt. Succes!
Groetjes van Pluis <3
-
Wynter
Ze krijgt helemaal geen suikerpapjes of iets in die trant, en ook bijna geen fruit. Ze is gek op sesamzaadjes... Ik heb zondag een nieuw flesje in haar kooi gehangen van ferplast, en er is misschien een milimeter gedronken, niet veel dus. Ik denk dat het misschien gewoon toeval was dat ik haar zo vaak bij het flesje zag en hoorde. Het klinkt alsof ze heel lang stond te drinken maar misschien kwam er ook weinig uit.
Dit nieuwe flesje is geluidsvrij, dus ik hoor haar er niet meer aan drinken, en ik heb haar er ook nog niet bij gezien. Het gaat verder prima met haar, nu het koud is (en de verwarming bij ons raar doet waardoor het soms 16 of minder in de kamer is), zit ze veel in haar huisje... en dan is ze wel wakker en steekt ze haar neusje eruit, maar ze wil er niet uit komen.
Kaas lijkt me sowieso niet goed voor mijn schatje... is veel te zout en zit lactose in, mijn vader heeft in het verleden muizen gehad, en hij dacht dat hij ze best kaas kon geven. Nou, proef onder vonden dat het niet kon. Ze zwollen op en gingen dood
Zijn redenatie "Ze krijgen in tekenfilms ook kaas".
Ik denk dat ik gewoon een beetje te bezorgd was... maar dat is in iedergeval beter dan helemaal niet bezorgd zijn.
Dit nieuwe flesje is geluidsvrij, dus ik hoor haar er niet meer aan drinken, en ik heb haar er ook nog niet bij gezien. Het gaat verder prima met haar, nu het koud is (en de verwarming bij ons raar doet waardoor het soms 16 of minder in de kamer is), zit ze veel in haar huisje... en dan is ze wel wakker en steekt ze haar neusje eruit, maar ze wil er niet uit komen.
Kaas lijkt me sowieso niet goed voor mijn schatje... is veel te zout en zit lactose in, mijn vader heeft in het verleden muizen gehad, en hij dacht dat hij ze best kaas kon geven. Nou, proef onder vonden dat het niet kon. Ze zwollen op en gingen dood
Ik denk dat ik gewoon een beetje te bezorgd was... maar dat is in iedergeval beter dan helemaal niet bezorgd zijn.
-
Tatort
- Hamsters: Pluis
- Leeftijd: 34
Gelukkig! Ik ben blij dat het toch goed met haar gaat!
Er is inderdaad een grote discussie gaande over kaas en of het wel of niet goed is. Zelf geef ik mijn hamsters nooit kaas, van mij krijgen ze lekker iedere zoveel tijd een levende meelworm, maar ik ken ook mensen die erbij zweren.
Er is inderdaad een grote discussie gaande over kaas en of het wel of niet goed is. Zelf geef ik mijn hamsters nooit kaas, van mij krijgen ze lekker iedere zoveel tijd een levende meelworm, maar ik ken ook mensen die erbij zweren.
Groetjes van Pluis <3
- LadyGuardian
- Hamsters: -
- Leeftijd: 37
Ten eerste zal een hamster zich nooit goed voelen, als je beestje zoveel suiker in het lijfje heeft. Zeker niet als het suikerziekte heeft, aangezien ze de suiker niet meer kan afvoeren. Dus vind het nogal cru om te zeggen, dat ze het dan heel fijn vind.
Je zegt net het bericht ervoor dat je je hamster kaas heb gegeven, nu zeg je weer van niet... Kaas is zowiezo al veel te zout en daarnaast is er nogsteeds een lactose discussie op gang waardoor kaas niet goed is.
Pindakaas en suiker zijn daarnaast ook iets wat ik nooit zou geven aan een hamster, door deze twee producten gaat de boel plakken, dus als ze het in hun wangzakken stoppen plakken die vast waardoor ze of geen voedsel er meer in kunnen stoppen of het er niet meer uit krijgen. Of ze sterven een hongerdood of ze sterven aan een fikse ontsteking van de wangzakken.
In geval van suikerziekte kan je naar mijn idee beter het dieet hier op aanpassen en zorgen dat het beestje zich beter in zijn vel voelt, dan is het gelukkiger.
Fijn dat het aan het drinkflesje lag, scheelt weer een hele hoop.
Je zegt net het bericht ervoor dat je je hamster kaas heb gegeven, nu zeg je weer van niet... Kaas is zowiezo al veel te zout en daarnaast is er nogsteeds een lactose discussie op gang waardoor kaas niet goed is.
Pindakaas en suiker zijn daarnaast ook iets wat ik nooit zou geven aan een hamster, door deze twee producten gaat de boel plakken, dus als ze het in hun wangzakken stoppen plakken die vast waardoor ze of geen voedsel er meer in kunnen stoppen of het er niet meer uit krijgen. Of ze sterven een hongerdood of ze sterven aan een fikse ontsteking van de wangzakken.
In geval van suikerziekte kan je naar mijn idee beter het dieet hier op aanpassen en zorgen dat het beestje zich beter in zijn vel voelt, dan is het gelukkiger.
Fijn dat het aan het drinkflesje lag, scheelt weer een hele hoop.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
-
Wynter
Ik vind gewoon "natuurlijk" eten het beste voor de hamster om eerlijk te zijn, als ze ziek zijn (en dan bedoel ik niet suikerziekte), oud zijn of om moeders met jongen bij te voeren vind ik dat brinta met kittenmelk wel kan... maar niet gewoon maar geven.
Siouxsie krijgt af en toe een stukje gedroogd fruit en verder natuurlijk lekkere groenten en zaadjes etc. Als ze echt veel te veel zou drinken had ik wel verwacht dat ze al wel 5ml gedonken zou hebben, maar ze is nog lang niet bij het volgende streepje.
Siouxsie krijgt af en toe een stukje gedroogd fruit en verder natuurlijk lekkere groenten en zaadjes etc. Als ze echt veel te veel zou drinken had ik wel verwacht dat ze al wel 5ml gedonken zou hebben, maar ze is nog lang niet bij het volgende streepje.
-
Wynter
Na een week heeft ze trouwens 13,5ml gedronken, is dit veel? Ik weet niet wat ze moeten drinken. Het flesje lekt niet!
-
Wynter
Hey Sylvia,
Bedankt voor je reactie, en ik zal die 10% van het lichaamsgewicht onthouden, dan kan ik het altijd narekenen
Altijd handig voor in de toekomst..
Ik was trouwens ook helemaal niet van plan om die adviezen op te volgen
Mijn moeder heeft suikerziekte, en ik weet hoe vervelend zij zich voelt als ze te veel suiker gehad heeft.. dat zou ik een hamster niet aan doen!
Bedankt voor je reactie, en ik zal die 10% van het lichaamsgewicht onthouden, dan kan ik het altijd narekenen
Ik was trouwens ook helemaal niet van plan om die adviezen op te volgen