Probleem met geslacht. Edit: Nestje geboren
Moderator: Sylvia.
- ainsleym
- Hamsters: Loena, Lola & Liv
- Leeftijd: 30
Probleem met geslacht. Edit: Nestje geboren
Ik ben zojuist tot een schokkende ontdekking gekomen dat er iets mis is met mijn hamster.
Ik ben meteen geaan zoeken, en kwam hier bij uit.
Misschien kunne jullie mij helpen?
Russische dwerghamster
Wildkleur
Loena (MAN)
Gister toen ik haar oppakte voelde ik dat haar onder buik dik en opgezwolle was.
Ik dacht dat ze een volle blaas had en moest plassen.
Toen ik haar vanmorge weer pakte had ze het nog steeds.
Het voelt niet echt gezond.
Haar voorste gedeelte is gewoon dun alleen de kont is erg dik.
Ik ben even goed naar Loena gaan kijken of ik iets geks kon zien. En zag ineens een heel klein bultje.
Als ik er op blaas kan ik zien dat het er om heen een beetje kaal is. Het lijkt op een puistje.
Maar toen ik blies zag ik dat er meerdere bultjes versprijd over haarlijfje zaten.
Ik dacht al het zal toch geen meisje zijn.
Maar daar voor zitten de bultjes te versprijd. (Ze zitten niet mooi verdeelt op een rijtje, bedoel ik).
Ik heb 3 mannetjes hamsters. Deze zitten af en toe bij elkaar.
Tot mijn verbazing begon liv twee weken geleden boven op Loena te wippen.
Soms bleef Loena zitten maar vaak rende ze ook weg en piepte ze.
Toen ik haar pakte om te knuffelen had ze bloed aan haar kontje.
Ik dacht dat dit misschien door Liv kwam.
Ik heb ze daarna niet meer bij elkaar gezet.
Maar zal het nu door Liv komen of is het iets heel anders?
Kan iemand mij misschien meer duidelijkheid geven hier over?
(kost een dierenarts of de DA geld?)
Sinds een tijdje laat ze zich ook minder snel pakken.Terwijl ze eerst naar je toe liep.
Vanmorge was ze makkelijker te pakken zei mijn vriend, en rende niet weg.
Alvast bedankt!
-- 27 mei 2013 15:14 --
Volgens mij heb ik heel veel gelluk.
Toen ik zojuist weer even keek leken de bultjes toch evenweidig te zitten.
Ik ben het geslacht dan toch nog is even met de andere 2 gaan vergelijken. (Dit heb ik al een aantal keer gedaan, maar nu nog beter).
Ik heb ze alle 3 5 keer om de beurd bekeken. En ja hoor Loena heeft wel een streepje maar het boovenste (wat eigenlijk een gaatje zou moeten zijn) is gaatje maar een donker vlekje. Lola en Liv hebben hier beide een gaatje zitten.
Pfoeehhh wat ben ik opgelucht.
Alleen nu nog even wennen aan het idee dat hier elk moment een nestje kan liggen. Het is namelijk al 2 weken geleden.
Ik ben erg benieuwd. Heb er alleen niet op geteld.
Ik vond al dat ze meer aant eten was en afstandelijker werd.
Er kwam straks ook wat oranje spul uit haar vagina.
Is dit normaal?
Ik ga straks denk ik nog even lang sde dierenwinkel.
Ik ben meteen geaan zoeken, en kwam hier bij uit.
Misschien kunne jullie mij helpen?
Russische dwerghamster
Wildkleur
Loena (MAN)
Gister toen ik haar oppakte voelde ik dat haar onder buik dik en opgezwolle was.
Ik dacht dat ze een volle blaas had en moest plassen.
Toen ik haar vanmorge weer pakte had ze het nog steeds.
Het voelt niet echt gezond.
Haar voorste gedeelte is gewoon dun alleen de kont is erg dik.
Ik ben even goed naar Loena gaan kijken of ik iets geks kon zien. En zag ineens een heel klein bultje.
Als ik er op blaas kan ik zien dat het er om heen een beetje kaal is. Het lijkt op een puistje.
Maar toen ik blies zag ik dat er meerdere bultjes versprijd over haarlijfje zaten.
Ik dacht al het zal toch geen meisje zijn.
Maar daar voor zitten de bultjes te versprijd. (Ze zitten niet mooi verdeelt op een rijtje, bedoel ik).
Ik heb 3 mannetjes hamsters. Deze zitten af en toe bij elkaar.
Tot mijn verbazing begon liv twee weken geleden boven op Loena te wippen.
Soms bleef Loena zitten maar vaak rende ze ook weg en piepte ze.
Toen ik haar pakte om te knuffelen had ze bloed aan haar kontje.
Ik dacht dat dit misschien door Liv kwam.
Ik heb ze daarna niet meer bij elkaar gezet.
Maar zal het nu door Liv komen of is het iets heel anders?
Kan iemand mij misschien meer duidelijkheid geven hier over?
(kost een dierenarts of de DA geld?)
Sinds een tijdje laat ze zich ook minder snel pakken.Terwijl ze eerst naar je toe liep.
Vanmorge was ze makkelijker te pakken zei mijn vriend, en rende niet weg.
Alvast bedankt!
-- 27 mei 2013 15:14 --
Volgens mij heb ik heel veel gelluk.
Toen ik zojuist weer even keek leken de bultjes toch evenweidig te zitten.
Ik ben het geslacht dan toch nog is even met de andere 2 gaan vergelijken. (Dit heb ik al een aantal keer gedaan, maar nu nog beter).
Ik heb ze alle 3 5 keer om de beurd bekeken. En ja hoor Loena heeft wel een streepje maar het boovenste (wat eigenlijk een gaatje zou moeten zijn) is gaatje maar een donker vlekje. Lola en Liv hebben hier beide een gaatje zitten.
Pfoeehhh wat ben ik opgelucht.
Alleen nu nog even wennen aan het idee dat hier elk moment een nestje kan liggen. Het is namelijk al 2 weken geleden.
Ik ben erg benieuwd. Heb er alleen niet op geteld.
Ik vond al dat ze meer aant eten was en afstandelijker werd.
Er kwam straks ook wat oranje spul uit haar vagina.
Is dit normaal?
Ik ga straks denk ik nog even lang sde dierenwinkel.
-
I
- Moderator
- Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
- Leeftijd: 42
Re: Probleem met geslacht
Ik heb je vraag en je verhaal even afgesplitst naar een eigen topic, dat is overzichtelijker.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
Waarom zet je ze bij elkaar? Rusjes zijn liever alleen, ze kunnen elkaar zelfs levensgevaarlijk verwonden en doden, echt niet meer bij elkaar zetten! Hopelijk leer je hiervan, want nu zit je met een nestje binnenkort, waarschijnlijk van ouders waar niets van bekend is? Weet je iets van hun achtergrond?
Nu het kwaad al geschied is, kan je er enkel voor zorgen dat alles zo goed mogelijk zal verlopen. Zorg voor een veilige kooi voor moeder en ukjes, geen plastic afgesloten huisjes of buizen enzo, kies voor een wilgenbruggetje bijv, waar moeder haar nestje kan maken, waar voldoende verse lucht door kan. Geef haar veel bodembedekking en een flinke hoop wc-papier, géén hamsterwol! Wellicht kunnen de hobby-fokkers hier op het forum je verder bijstaan om zo goed mogelijk te zorgen voor je hamsters en je ukjes binnenkort. Weet je hoe oud de moeder is?
-- 28 mei 2013 10:49 --
Vergeten te zeggen, maar erg belangrijk is een goede voeding voor de moeder; naast haar hamstervoer best meelwormen geven (levend of gedroogd) en groenvoer zoals witlof, andijvie, tomaat, komkommer, stukje fruit mag ook bijv appel, banaan,...
Nu het kwaad al geschied is, kan je er enkel voor zorgen dat alles zo goed mogelijk zal verlopen. Zorg voor een veilige kooi voor moeder en ukjes, geen plastic afgesloten huisjes of buizen enzo, kies voor een wilgenbruggetje bijv, waar moeder haar nestje kan maken, waar voldoende verse lucht door kan. Geef haar veel bodembedekking en een flinke hoop wc-papier, géén hamsterwol! Wellicht kunnen de hobby-fokkers hier op het forum je verder bijstaan om zo goed mogelijk te zorgen voor je hamsters en je ukjes binnenkort. Weet je hoe oud de moeder is?
Vergeten te zeggen, maar erg belangrijk is een goede voeding voor de moeder; naast haar hamstervoer best meelwormen geven (levend of gedroogd) en groenvoer zoals witlof, andijvie, tomaat, komkommer, stukje fruit mag ook bijv appel, banaan,...
- ainsleym
I schreef:Ik heb je vraag en je verhaal even afgesplitst naar een eigen topic, dat is overzichtelijker.
Bedankt voor het maken van een apparte toppic!
-- 29 mei 2013 13:00 --
Ik wilde graag een hamster en wist nog niet zo veel erover.Wall-e schreef:Waarom zet je ze bij elkaar? Rusjes zijn liever alleen, ze kunnen elkaar zelfs levensgevaarlijk verwonden en doden, echt niet meer bij elkaar zetten! Hopelijk leer je hiervan, want nu zit je met een nestje binnenkort, waarschijnlijk van ouders waar niets van bekend is? Weet je iets van hun achtergrond?
Ik ben naar een fokker gegaan via marktplaats.
Hij zei me dat ze goed bij elkaar konden dat hadden ze daar ook.
Ik heb dus 3 mannetjes gepakt.
Uiteindelijk na een tijdje kregen ze ruzie. Ik heb er 1 weg gezet.
Maar nu kregen de andere 2 ook af en toe ruzie. Ze zitten nu alle 3 in een apparte kooi.
Onder toezicht zet ik ze af en toe even samen.
Volgens mij vinden ze dat ook wel leuk.
Ik was wel al zover dat ik opzoek ging naar informatie over fokken. Dit wilde ik uiteindelijk een keertje gaan doen.
Maar nu kwam ik er dus ineens achter dat mijn hamstertje dus een vrouwtje is en zwanger is. Dit had ik niet verwacht.
2 dagen geleden woog ze 47 en nu al 54. Ze is ook een stuk dikker.
Ik heb het ratje eruit gehaald (dit stond op een site). En Veel houtskrullen met wc papier erin.
Ik weet helaas niks over de achtergrond. Dit heb ik wel nog even gevraagt via de mail aan het vorge baasje. Ik hoop dat ik antwoord terug krijg.
Ik denk dat ze broer en zus zijn aangezien ze in een zelfde hok zaten met afhalen. Maar het kan goed dat het ook niet zo is, want er zaten er echt heeeel veel in dit hokje.
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen maar het lukt me niet echt.
Ik wete niet precies hoe het moet
Helaas ben je dan terecht gekomen bij een fokker die er niet veel verstand van heeft, of enkel op winst uit is, een broodfokker dus, erg jammer dat deze nog zoveel bestaan
Helaas kan je daar nu niet veel meer aan doen, je kan wel proberen te achterhalen of het broer en zus blijkt te zijn of niet en hoe oud je dametje is. Een goede fokker geeft die informatie allemaal en bekijkt ook eerlijk welke diertjes fokgeschikt zijn en welke niet en laten zeker geen broertjes en zusjes bij elkaar vanaf dat ze geslachtsrijp zijn
Welke kooi heb je? Die moet namelijk groot genoeg zijn en veilig voor de ukjes. Hier lees je verder nog veel nuttige informatie;
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=2&t=13923
Welke kooi heb je? Die moet namelijk groot genoeg zijn en veilig voor de ukjes. Hier lees je verder nog veel nuttige informatie;
- Keelkee
- Hamsters: Luca
- Leeftijd: 32
He wat vervelend dat het zo is gelopen! Hopelijk gaat het helemaal goed komen met de kleintjes maar dat denk ik wel! 
Over broodfokkers gesproken... Dit zijn gewoon mensen die fokken om hun brood te verdienen. Hetzelfde als iemand een zeldzame raskat of wat dan ook heeft en hier goed mee kan verdienen hoeft toch ook niet gelijk zo te zijn dat ze de beesten verwaarlozen, niet op letten wie de ouders zijn en dat soort dingen. Er is niks mis mee met broodfokkers. Tenzij ze de beesten worden verwaarlozen. Deze broodfokker heeft zich waarschijnlijk vergist in het geslacht. Het is ook vaak wel lastig te zien bij een klein diertje wat het geslacht is.
Die discussie over of rusjes bij elkaar mogen is ook nog de vraag. Ik lees en hoor vaak dat ze wel bij elkaar kunnen omdat ze in de natuur ook in een groepje leven. Natuurlijk is het dan nog de vraag of dit wel goed gaat in gevangenschap. Ze hebben minder plaats waardoor ruzie's vaak uitbreken over hun territorium.
Over broodfokkers gesproken... Dit zijn gewoon mensen die fokken om hun brood te verdienen. Hetzelfde als iemand een zeldzame raskat of wat dan ook heeft en hier goed mee kan verdienen hoeft toch ook niet gelijk zo te zijn dat ze de beesten verwaarlozen, niet op letten wie de ouders zijn en dat soort dingen. Er is niks mis mee met broodfokkers. Tenzij ze de beesten worden verwaarlozen. Deze broodfokker heeft zich waarschijnlijk vergist in het geslacht. Het is ook vaak wel lastig te zien bij een klein diertje wat het geslacht is.
Die discussie over of rusjes bij elkaar mogen is ook nog de vraag. Ik lees en hoor vaak dat ze wel bij elkaar kunnen omdat ze in de natuur ook in een groepje leven. Natuurlijk is het dan nog de vraag of dit wel goed gaat in gevangenschap. Ze hebben minder plaats waardoor ruzie's vaak uitbreken over hun territorium.
Groetjes,
Kelly & Luca! ♥
Hammie ~ geniet van je rust stoere bink </3
Teddy lieve meid, je was en bent heel speciaal voor mij <3
Kelly & Luca! ♥
Hammie ~ geniet van je rust stoere bink </3
Teddy lieve meid, je was en bent heel speciaal voor mij <3
- ainsleym
Mijn vrouwtje heb ik ongeveer 2 maanden geleden gehaald. Op de site stond dat ze 3/4 weken oud waren.Wall-e schreef:Helaas ben je dan terecht gekomen bij een fokker die er niet veel verstand van heeft, of enkel op winst uit is, een broodfokker dus, erg jammer dat deze nog zoveel bestaanHelaas kan je daar nu niet veel meer aan doen, je kan wel proberen te achterhalen of het broer en zus blijkt te zijn of niet en hoe oud je dametje is. Een goede fokker geeft die informatie allemaal en bekijkt ook eerlijk welke diertjes fokgeschikt zijn en welke niet en laten zeker geen broertjes en zusjes bij elkaar vanaf dat ze geslachtsrijp zijn
![]()
Ze zijn dus nog erg jong denk ik om eigenlijk al zwanger te zijn.
Bedankt voor de site.
Ik ben vanmiddag maar een zakje meelwormen gaan halen. Ik heb gelezen dat dit goed voor haar is.
Ik heb der namelijk niet extra voeding gegeven voor de zwangerschap enzo.
Ze is nu erg veel aan het graven en zich aan het school likken. Slapen doet ze ook nog erg veel.
Ik ben zeer benieuwd wat me te wachten staat.
Ze eet echt heel erg veel. Ze vind zonnebloempitten ineens niet meer lekker(ze wilde eerst juist alleen de zonnebloempitten).
Maar nu eet ze alle andere pitten juist wel die ze eerst liet liggen.
Maar hoe kan ik foto's plaatsen?
-- 29 mei 2013 22:28 --
Maar ik zelf heb geen enkele informatie over de voor ouders enzo. Maar ik wil mijn hamstertjes wel graag kwijt. Maar dan geef ik ze dus ook weg zonder informatie er over. Dus ook een soort broodfokker. Hoe kan ik dit dna het beste doen?Keelkee schreef:He wat vervelend dat het zo is gelopen! Hopelijk gaat het helemaal goed komen met de kleintjes maar dat denk ik wel!
- Nona
- Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
- Leeftijd: 33
De definitie van broodfokker is iemand die op grote schaal fokt voor het geld en niet voor de gezondheid of het karakter van de diertjes bijvoorbeeld. Iemand die een zwanger vrouwtje krijgt en er dan zo goed mogelijk voor zorgt en goede huisjes zoekt valt daar absoluut niet onder hoor. Veel mensen maakt het bij een huisdiertje ook niks uit of ze een stamboom meekrijgen of niet. Wel duidelijk maken dat je niks weet over de achtergrond en dat er daarom absoluut niet met de ukken gefokt mag worden.
- ainsleym
Oke, dankjewel!Nona schreef:De definitie van broodfokker is iemand die op grote schaal fokt voor het geld en niet voor de gezondheid of het karakter van de diertjes bijvoorbeeld. Iemand die een zwanger vrouwtje krijgt en er dan zo goed mogelijk voor zorgt en goede huisjes zoekt valt daar absoluut niet onder hoor. Veel mensen maakt het bij een huisdiertje ook niks uit of ze een stamboom meekrijgen of niet. Wel duidelijk maken dat je niks weet over de achtergrond en dat er daarom absoluut niet met de ukken gefokt mag worden.
Ja ik vind het vervelend dat ik de mensen niet veel duidelijkheid kan geven over het diertje.
- LadyGuardian
- Hamsters: -
- Leeftijd: 37
Broodfokkers fokken altijd in grote getallen en willen zo veel mogelijk winst en zo weinig mogelijk aan kosten. Dus dit zijn geen dieren die allemaal solitair in een hok van minimaal 50x30 zitten. Maar hooguit in een bak van 50x30 met een hele berg. Zoals TS al aangaf. Een broodfokker is gewoon een slechte fokker. En behandelt zijn dieren slecht. Anders was het wel een fokker.Keelkee schreef:He wat vervelend dat het zo is gelopen! Hopelijk gaat het helemaal goed komen met de kleintjes maar dat denk ik wel!
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
- ainsleym
Goed nieuws!
ZE IS BEVALLEN !!!!!
:D:D:D
Het zijn er 8. Erg veel. Dit had ik ook niet verwacht.
Ze heeft volgens mij maar 4 tepeltjes.
Het gaat goed met haar gellukig. Alleen begon ze ineens haar hamstertjes te verplaatsen waardoor er 1 een beetje gewond is geraakt. Is dit erg?
Ik ben echt heel erg trots op haar!
Ik werd wakker en ze was nog aan het klimmen en eten. Ik ging eventjes naar onder en in die tussen tijd is het gebeurd. Want toen ik boven kwam hoorde ik gepiep en ik keek en ze had bloed aan de pootjes en uiteindelijk telde ik 8 baby's.
Ik ben erg bang dat ze niet allemaal genoeg te drinken krijgen.
Soms wil Loena ook gewoon uit de kooi en blijft ze eruit klimmen als hij open staat.
Ik denk dat mijn kooitje ook te klein is. Vooral als ze groter worden.
Maar het leek me juist fijner voor haar dat ze op haar eigenplekje zou bevallen.
Moet ik ze uiteindelijk gaan verplaatsen?
ZE IS BEVALLEN !!!!!
Het zijn er 8. Erg veel. Dit had ik ook niet verwacht.
Ze heeft volgens mij maar 4 tepeltjes.
Het gaat goed met haar gellukig. Alleen begon ze ineens haar hamstertjes te verplaatsen waardoor er 1 een beetje gewond is geraakt. Is dit erg?
Ik ben echt heel erg trots op haar!
Ik werd wakker en ze was nog aan het klimmen en eten. Ik ging eventjes naar onder en in die tussen tijd is het gebeurd. Want toen ik boven kwam hoorde ik gepiep en ik keek en ze had bloed aan de pootjes en uiteindelijk telde ik 8 baby's.
Ik ben erg bang dat ze niet allemaal genoeg te drinken krijgen.
Soms wil Loena ook gewoon uit de kooi en blijft ze eruit klimmen als hij open staat.
Ik denk dat mijn kooitje ook te klein is. Vooral als ze groter worden.
Maar het leek me juist fijner voor haar dat ze op haar eigenplekje zou bevallen.
Moet ik ze uiteindelijk gaan verplaatsen?
- LadyGuardian
Nu vooral met rust laten en veel eiwitten en groente aan mams bij voeren. Over ong 10 tot 14 dagen kan je ze beginnen met pakken. Ze gaat ze verplaatsen omdat ze zich bedreigt voelt. Dus mams met lekkers verwennen en lekler haar gangetje laten gaan. Berg wc papier voor het nest erbij.
hardstikke goed dat je nu je best doet om het zo goed mogelijk te maken voor mama en kleintjes! dat 'gewond' kan misschien ook gewoon nog bloed van de bevallign zijn he ! Dus lekker met rust laten, voor een redelijk lange tijd...
Hoe groot is je kooi? Misschien dat het dan wel het beste is dat ze láter (als de kleintjes groot genoeg zijn om apart te gaan) verhuist naar een grotere kooi... Alvast succes met alles.
Hoe groot is je kooi? Misschien dat het dan wel het beste is dat ze láter (als de kleintjes groot genoeg zijn om apart te gaan) verhuist naar een grotere kooi... Alvast succes met alles.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050
Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
- ainsleym
Bedankt voor jullie fijne reacties!
Het was heel duidelijk te zien dat ze gewond was. Dit doordat ze een sneetjein haar nek had en een gaatje in haar schouder. Ik vond het heel moeilijk om te zien.
Doordat het allemaal nieuw voor me is ben ik snel geneigd om toch steeds te gaan kijken. Maar misschien moet ik dat inderdaat wat minder gaan doen.
Mijn kooi is ongeveer 20x40 gok ik. Voor haar zelf is dit groot zat. En aangezien de kleintjes nog klein zijn kan dit geloof ik ook nog wel. Maar dit gaat zeker niet goed waneer ze groter worden. Maar ik heb nog gellukig een reserve kooi die zeker 2x zo groot is.
Maar tot nu toe laat ik haar nog even lekker in haar eigen kooitje bijkomen.
Ik heb alleen geen dichte kooi is dit erg?
En wat moet ik geven waardoor zee eiwitten binnen krijgt?
-- 31 mei 2013 01:07 --
[img]C:\Users\Ainsley\Dropbox\Camera%20Uploads[/img]
Het was heel duidelijk te zien dat ze gewond was. Dit doordat ze een sneetjein haar nek had en een gaatje in haar schouder. Ik vond het heel moeilijk om te zien.
Doordat het allemaal nieuw voor me is ben ik snel geneigd om toch steeds te gaan kijken. Maar misschien moet ik dat inderdaat wat minder gaan doen.
Mijn kooi is ongeveer 20x40 gok ik. Voor haar zelf is dit groot zat. En aangezien de kleintjes nog klein zijn kan dit geloof ik ook nog wel. Maar dit gaat zeker niet goed waneer ze groter worden. Maar ik heb nog gellukig een reserve kooi die zeker 2x zo groot is.
Maar tot nu toe laat ik haar nog even lekker in haar eigen kooitje bijkomen.
Ik heb alleen geen dichte kooi is dit erg?
En wat moet ik geven waardoor zee eiwitten binnen krijgt?
-- 31 mei 2013 01:07 --
[img]C:\Users\Ainsley\Dropbox\Camera%20Uploads[/img]
- LadyGuardian
Op het forum, houden we graag minimum maten aan.. En voor.dwergen is dat 50x30 en voor syren 60x40. Hamsters rennen 's nachts enkele km's vandaar dat ze de ruimte nodig hebben. Daarnaast is een radje van ongeveer 17 cm bijna een must voor dwergjes en voor syren een 28 cm rad.
Om eiwitten bij te voeren kan je haar gekookt ei ( alleen het witte ) geven of meelwormen. En probeer haar ook groentes te geven. Als ze dat niet gewend is eerst opbouwen met kleine stukjes en later meer.
Om eiwitten bij te voeren kan je haar gekookt ei ( alleen het witte ) geven of meelwormen. En probeer haar ook groentes te geven. Als ze dat niet gewend is eerst opbouwen met kleine stukjes en later meer.