Fokken-Vraag.[rus]

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
LoverGirl123
Hamsters: Boy , Fiona , Boris en ukken.
Leeftijd: 25

Fokken-Vraag.[rus]

Bericht door LoverGirl123 »

Ik heb 3 hamsters 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Het mannetje Boy is ong 40 weken en het vrouwtje Fiona een maand of 7. Ik wil dus een nestje en heb ze 3 dagen geleden bij elkaar gezet, op zich gaat het goed ze vechten niet en gaan dicht tegen elkaar liggen slapen. Maar nog geen vertoningen van paargedrag. Is dit normaal of hebben ze nog veel meer tijd nodig? Ik heb opgezocht of ik het mannetje bij het andere vrouwtje Bo kan zetten die is rustiger en dus te oud op websites en in boeken staat dat ze beter niet ouder dan een jaar zijn anders kunnen er complicaties voorkomen. Heeft iemand misschien tips of dingen die ik beter wel/niet kan doen bij het mannetje en vrouwtje. xxxxx Talitha (14) :zwaai: :zwaai:
Laatst gewijzigd door I op 27 jan 2014, 12:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst aangepast. Groot, dikgedrukt en cursief komt wat opdringerig over.

xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Re: Fokken-Vraag.

Bericht door xAnnick »

Als eerste mijn vraag: Wat voor hamsters zijn het? En misschien kun je de FAQ Fokken en Voortplanting eens doorlezen.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Kaylee_D
Hamsters: geen
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Kaylee_D »

Hallo Talitha,

ten eerste 1 vraag: komen ze uit de dierenwinkel, dit wordt afgeraden bij mensen met hun eerste nestje, er kan vanalles aan de hand zijn, de ouders kunnen bij een broodfokker vandaan, er kunnen ziektes als suikerziekte in de lijn zitten en nog meer vervelende dingen.
daarnaast: heb je je ingelezen? dit wordt aangeraden omdat er vanalles kan gebeuren. de moeder kan bijvoorbeeld dood gaan bij de bevalling, of de jongen willen er niet uit. Er wordt altijd gezegd dat je je goed in moet lezen, ik heb zelf ook 1 keer een nestje gehad, dit ging gelukkig goed, maar ik heb wel geleerd: lees je echt goed in. ik heb er ruim 1 jaar nagedacht en informatie opgezocht en gevraagd, maar toch lukte het niet voor 100% om de dames&heren te scheiden op geslacht (heb het wel nagevraagd en alles was goed gescheiden). Steunen je ouders je en hebben zij zich ingelezen? weet je hoe het zit met genetica? zijn het rusjes/syren/robo's/chineesjes/campbelli's, syren paren namelijk alleen als het vrouwtje willig is, als ik het goed heb is dat elke 4 dagen.
groetjes van kaylee en de rest van de beesten
Mijn webshop waar ik handgemaakte sieraden verkoop, hier verkoop ik ook handwerkspullen: http://www.kaadeeshop.nl
xAnnick

Bericht door xAnnick »

Precies, ik wilde ook nog vragen of je je bewust bent van de gevolgen die een nestje kan hebben, of je kooien achter de hand hebt voor het scheiden van dames en heren, of je ouders het ermee eens, of je tijd en geld genoeg hebt...

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
LoverGirl123

Mijn hamsters komen van mijn nichten die fokken hamsters. Het zijn zeker een mannetje en een vrouwtje en ik lees al heel lang over hamsters. Wij hebben 7 kooien en mijn ouders zij het ermee eens. En het zijn rusjes. Annick ik plaats dit alleen omdat ik nergens iets heb kunnen vinden bij fokken en voortplanting niet gemeen bedoelt. Ik ben dan wel 14 maar ik ben niet dom ik ben echt wel bewust van wat ik wil/doe.
I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 42

Re: Fokken-Vraag.[rus]

Bericht door I »

Ik las bij je fototopic dat je vrouwtje al krijst zolang als je haar hebt. Krijsen is een teken van angst en het lijkt me niet echt verstandig om te fokken met een dier met een angstig karakter. Dat is niet bepaald een eigenschap die je door wil geven, lijkt me.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
silversky
Hamsters: Pardoes, Sjoeke
Leeftijd: 33

Bericht door silversky »

LoverGirl123 schreef:Mijn hamsters komen van mijn nichten die fokken hamsters. Het zijn zeker een mannetje en een vrouwtje en ik lees al heel lang over hamsters. Wij hebben 7 kooien en mijn ouders zij het ermee eens. En het zijn rusjes. Annick ik plaats dit alleen omdat ik nergens iets heb kunnen vinden bij fokken en voortplanting niet gemeen bedoelt. Ik ben dan wel 14 maar ik ben niet dom ik ben echt wel bewust van wat ik wil/doe.
Ze noemt je niet dom, ze vraagt of je weet wat een nestje betekent. Baby's zijn heel leuk, maar wat doe je als er iets mis loopt bij de bevalling? Heb je dan geld klaarliggen voor een dierenarts? Als mama overlijd na de bevalling, zijn de kleintjes er ook aan. Er zijn minder mooie kanten aan nestjes, daar moet je je ook bewust van zijn. Een moeder vol stress kan al haar jongen ruimen (opeten dus), dan vind je misschien halve babyhamsters in de kooi. Lijkt me niet echt een mooi zicht.
Hoe zit het met erfelijke ziektes bij de ouderdieren? Als er suikerziekte in die lijn voorkomt, geef je dit door aan de kleintjes. Hamsters met suikerziekte hebben veel meer verzorging nodig dan hamsters zonder suikerziekte, als ze die verzorging niet krijgen, sterven ze veel sneller dan een gezonde hamster. Deze ziekte (onbewust) doorgeven lijkt me heel oneerlijk voor de hamsters, maar ook voor de nieuwe baasjes. Als je niet weet of er ziektes etc. voorkomen in die lijn, moet je erachter zien te komen. Ervaren hobbyfokkers moeten al moeite doen om suikerziekte uit hun lijnen te houden, terwijl zij veel meer bezig zijn met genetica. Dan kan ik me voorstellen dat het voor een beginneling nog moeilijker is om hier overzicht in te krijgen, vooral als er niet veel info over de lijn beschikbaar is.
Je moet ook zeker weten dat je kan scheiden op geslacht of dat je hiermee bij jouw nichten terecht kunt, want als je ze moet scheiden en je zet bv een ventje bij 5 vrouwtjes, kan je 5 zwangere hamsters krijgen en heb je snel veel meer nestjes dan dat de bedoeling was.
LoverGirl123

De ouderdieren hebben in hun stam geen dieren met suikerziekten. Ik heb heel wat gespaard voor de hamsters ik spaar sinds mijn 11de ervoor en heb nu ong 200 euro gespaard dat moet genoeg zijn. Als de moeder de kleintjes opeet door stress of dat de kleintjes spastisch of niet gezond zijn heb ik daar niet veel moeite mee het is de natuur en als de mama dat zo wil moet dat maar.
Laatst gewijzigd door LoverGirl123 op 04 mei 2014, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
xAnnick

Bericht door xAnnick »

Maar als de ene hamster veel krijst is dat een teken van angst, die angst geeft ze door aan de jongen. Straks zit je met doodsbange zenuwachtige jonkies (beetje overdreven misschien, maar dat maakt de zaak duidelijk).

En het gaat hier niet om geld, nou ja, ook wel natuurlijk, maar je moet vooral kennis hebben.
Ik snap dat het echt heel leuk lijkt om een nestje te hebben, babydieren zijn gewoon ontzettend schattig.
Ik zou ook supergraag een nestje willen, maar ik weet nog niet genoeg over genetica en dat soort dingen. Daarom lees ik me nu een paar jaar in en als ik zeker weet dat ik klaar ben voor een nestje dan ga ik pas op zoek naar dieren die fokgeschikt zijn.
Denk je ook niet dat het veel leuker is om je nu nog wat in te lezen en dan een nestje te krijgen met dieren die van goede afkomst zijn en voor nu lekker genieten van de hamsters die je nu hebt?

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

De ouderdieren hebben in hun stam geen dieren met suikerziekten
Helaas staat dit soort informatie niet in een stamboom vermeld.
Wel kun je zelf informatie winnen door vorige generaties te volgen, leven deze nog, hoe oud zijn ze, hoeveel drinken ze(nierfalen), op welke leeftijd gaan ze dood, word daar mee gefokt en hoe gaat het met hun jongen.
Vooral als de afkomst niet heel bekend is zijn dit wel de dingen die je een beter beeld kunnen geven met wat voor lijn je te maken heb.
Als dat teveel moeite is of het interesseert je niet dan is de kans vele malen groter op gebrekkige nestjes, waar je niemand gelukkig mee maakt en nieuwe baasjes wellicht zelf erg veel verdriet mee doet.

Ik vind het eigenlijk nog het meest opmerkelijk dat je zegt dat je geen moeite heb als de hamstertjes ongezond zouden zijn :shock: mag hopen dat je dat niet zo heb bedoeld?
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
kimsiemeling
Leeftijd: 34

Bericht door kimsiemeling »

Ik denk dat ze bedoeld dat ze het niet zielig vind dat als een jong niet geaccepteerd wordt door mams en daardoor word opgegeten of door eiwit tekort weet ik veel wat, haha dat ze er dan geeen moeite mee heeft..

Maar dat denk ik..
Syrische hamsterfokster in regio Amsterdam!
Bekijk onze facebook pagina om op de hoogte te blijven van mijn Hamstery
Hamstery Horizon
https://www.facebook.com/hamsteryhorizon
Sabbie
Leeftijd: 36

Bericht door Sabbie »

Ik fok zelf verder niet dus zal niet iets zeggen wat fokkers beter kunnen, maar het lijkt mij persoonlijk erg kwalijk als dode ukjes je als fokker (en als mens?) niets kunnen schelen.
Wall-e

Bericht door Wall-e »

LoverGirl123 schreef:De ouderdieren hebben in hun stam geen dieren met suikerziekten. Ik heb heel wat gespaard voor de hamsters ik spaar sinds mijn 11de ervoor en heb nu ong 2000 euro gespaard dat moet genoeg zijn. Als de moeder de kleintjes opeet door stress of dat de kleintjes spastisch of niet gezond zijn heb ik daar niet veel moeite mee het is de natuur en als de mama dat zo wil moet dat maar.
Dat klopt niet, het is de natuur niet, het zijn hamsters in gevangenschap. In de natuur heb je de natuurlijke selectie; enkel de sterken overleven. In gevangenschap is dat niet aan de orde, wij moeten selecteren, wij moeten de sterken ertussenuit halen en wij moeten ons best doen ervoor te zorgen dat moeder niet gestresseerd is. Het zijn huisdiertjes geworden, dus is het erg belangrijk dat de diertjes gelukkig zijn als huisdier, zet dan zeker geen gestresseerde hamstertjes in. Echt, de opvangen zitten overvol doordat mensen er zo over denken, dat lukt dan niet goed en de diertjes belanden in de opvang en die mensen van de opvang hebben er wèl moeite mee, het zijn levende wezentjes. Ik vind het heel erg dat je er zo over praat, er geen moeite mee hebben als de kleintjes niet gezond zijn.... :(
LoverGirl123

Haags Hopje schreef:
De ouderdieren hebben in hun stam geen dieren met suikerziekten
Helaas staat dit soort informatie niet in een stamboom vermeld.
Wel kun je zelf informatie winnen door vorige generaties te volgen, leven deze nog, hoe oud zijn ze, hoeveel drinken ze(nierfalen), op welke leeftijd gaan ze dood, word daar mee gefokt en hoe gaat het met hun jongen.
Vooral als de afkomst niet heel bekend is zijn dit wel de dingen die je een beter beeld kunnen geven met wat voor lijn je te maken heb.
Als dat teveel moeite is of het interesseert je niet dan is de kans vele malen groter op gebrekkige nestjes, waar je niemand gelukkig mee maakt en nieuwe baasjes wellicht zelf erg veel verdriet mee doet.

Ik vind het eigenlijk nog het meest opmerkelijk dat je zegt dat je geen moeite heb als de hamstertjes ongezond zouden zijn :shock: mag hopen dat je dat niet zo heb bedoeld?
Het staat ook niet in de stamboom :-| in hun lijn hebben ze geen suikerziektes.
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Maar dat wilt niet zeggen dat het alsnog kan ontstaan bij één van jouw dieren. Het is gewoon heel belangrijk om het goed in de gaten
te houden. Er zijn mensen bezig om het verder te onderzoeken of dat het ook te maken heeft met de manier van voeding in het begin.

Er zijn namelijk hamsters die op een leeftijd van 5 weken geen suikerziekte hadden, en uiteindelijk op een leeftijd van één jaar wel suikerziekte hadden.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Plaats reactie