Hamster maakt krakend geluid

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
echtezwollenaar

Hamster maakt krakend geluid

Bericht door echtezwollenaar »

Hey iedereen,
Ik heb sinds eergisteren een nieuwe hamster, in een grote kooi gedaan met veel buizen en ze lijkt opzich wel tevreden. Ik heb haar de eerste dag even rustig laten zitten, maar wilde haar de volgende dag er toch wel even uit halen. Maar zo gauw ik met mijn hand in de buurt kwam, deed ze haar mond wijd open en maakte een soort krakend geluid. Ik dacht dat ze nog even moest wennen dus ik liet haar maar zitten. In de loop van de dag heb ik nog een paar keer mijn hand in de kooi gestoken maar elke keer weer dat geluid. Aan het einde van de dag besloot ik haar er dan toch maar uit te halen, en toen ik eenmaal ergens zat was ze helemaal kalm. Ze liep een beetje rond, snuffelde wat, en geen geluid meer, ook niet toen ik haar weer op pakte. Het valt dus wel mee hoe bang ze is, lijkt me. Echter, toen ik haar later weer probeerde te pakken, maakte ze weer dat geluid. Is dit gewoon wennen en moet ik dus gewoon doorgaan met wat ik aan het doen ben of is dit een soort van territoriumdrift, aangezien ze het geluid alleen maakt als ze in de kooi zit? En als het dan territoriumdrift oid is, wat kan ik daar dan aan doen?

I-Love-Snoopy
Hamsters: Snoopy
Leeftijd: 23

Re: Hamster maakt krakend geluid

Bericht door I-Love-Snoopy »

Waarschijnlijk krijst je hamster, dat betekent dat je hamster heel bang is. Het beste kun je hem of haar nog een paar dagen laten wennen, het is natuurlijk heel anders dan in de dierenwinkel of bij de fokker ( of waar je je hamster ook vandaan hebt :lol: ).

Over een paar dagen, als je helemaal zeker weet dat je hanster gewend is, kan je nog een keer proberen je hand in de kooi te doen en proberen hem of haar op te pakken . Misschien is het wel mogelijk dat je hamster zijn terrotorium wilt verdedigen, maar het kan komen omdat je hem misschien overdag wakker maakt. Dat kun je beter niet doen.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb
Groetjes Nova :D
echtezwollenaar

Dus voorlopig alleen mijn hand in de kooi als hij eten nodig heeft? Zo merk je dan toch weer dat hamsters heel verschillend kunnen zijn, mijn vorige was direct al relaxt toen hij in zn hok zat :)
Natascha.90
Hamsters: 1
Leeftijd: 35

Bericht door Natascha.90 »

Inderdaad even langer wachten met oppakken. Een vast tijdstip om te voeren is wel handig, zodat er een soort ritme in komt. En probeer dan als eerste stap maar eens of ze wat uit je handen wilt eten. Geef maar iets van pijnboompitten ofzo (dat vinden ze over het algemeen heel lekker) en als ze het niet wilt aanpakken leg je het voor haar neer. Probeer je het daarna weer. Ik ben nooit zo van het uit de kooi pakken van hamsters. Probeer haar dan met wat lekkers dus naar het deurtje te begeleiden en laat haar eerst in een bakje lopen met lekkers. Dan weet ze waar de deur is om lekker buiten rond te kunnen lopen. En zet je haar daarna weer met het bakje terug. Daarna zal ze zelf bij het deurtje komen staan en er uit komen. Dit duurt bij de ene hamster langer dan bij een ander. Succes:)

-- 18 feb 2014 15:37 --

Oja en dat krakende geluid is inderdaad een soort gegil, wat betekent dat de hamster erg bang is.
Faith
echtezwollenaar

Bedankt voor jullie hulp, ik zal het proberen :)
Hamstery Candy
Leeftijd: 37

Bericht door Hamstery Candy »

Nou ik heb er ook 1 die soms krijst.. terwijl hij gewoon tam is!
Als er buiten de kooi niks aan de hand is zou ik juist doorgaan met waar je mee bezig bent. .
Groetjes,
Chantal & de hamsters
irishamster
Hamsters: Puck
Leeftijd: 32

Bericht door irishamster »

Hoi,

Mijn hamster deed dat ook toen ik me hamster net als nieuwe bewoner in huis had. Ik had zelf niet lang genoeg gewacht tot het moment dat ik hem uiteindelijk kon oppakken. Daarna toen ik hem opnieuw liet wennen werd die steeds minder bang.

Groet van Iris.
Puck 2 mijn rusje.
Puck jij bent een klein en lief knuffeldiertje met een rustig karakter.
Jij bent mijn maatje.

Puck 1 Jij zal altijd in mijn gedachten blijven R.I.P.
echtezwollenaar

Ik heb hem vanmiddag dan eindelijk echt eruit gehaald, keihard krijsen natuurlijk, maar ik heb hem gewoon met het stuk buis waar hij in slaapt op mijn bed gezet, en kijken wat ie ging doen. Na een tijdje kroop ie er dan uit en ging wat rond kijken en hij durfde zelfs op mn hand te klimmen. Toen ik hem erna weer terug zette in het hok durfde hij zelfs uit mijn hand te eten :D
Dus ik denk dat ik gewoon een paar keer op deze manier hem laat wennen aan mij en dan zie ik wel waar het schip strandt. :)
Plaats reactie