2 rusjes bij elkaar [EDIT: zitten nu apart]

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
hotshadows
Hamsters: Harvey en Jack

2 rusjes bij elkaar [EDIT: zitten nu apart]

Bericht door hotshadows »

EDIT: Ik heb mijn 2 hamsters in aparte hokken gezet. Mijn vader was helaas door de fokker slecht geinformeerd. Er wordt er morgen eentje teruggebracht.

Hai ik ben Joyce, ik heb voor Sinterklaas 2 mannetjes rusjes cadeau gehad van mijn overenthoesiaste vader.

Ik heb al eerder rusjes gehad, dus geheel onvoorbereid ben ik niet, maar ik heb er nog nooit 2 bij elkaar in een kooi gehad. Nu weet ik dat 2 hamsters bij elkaar vaker fout dan goed gaat, dus ik wil het goed in de gaten houden.

Mijn hamsters zijn echt polar opposites:
Jack - klein, duf en tam.
Harvey - volgroeid (denk ik), bang en dominant.
Ze komen niet uit hetzelfde nestje, maar zijn wel vroeg bij elkaar gezet volgens de fokker.

Ik heb het idee dat Harvey gestresst is door de nieuwe woonsituatie, maar hij begint al aan mijn aanwezigheid te wennen (hij is al gestopt met krijsen). Zal het overdominante misschien minder worden als hij minder gestresst is?
En is het erg als de ene hamster dominant is over de andere? Kan dat omslaan in vechten?

Alvast bedankt :)
Laatst gewijzigd door hotshadows op 08 dec 2014, 20:24, 3 keer totaal gewijzigd.

_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Re: 2 rusjes bij elkaar

Bericht door _mona_ »

2 russen gaan eigenlijk nooit samen. Je kan ze dus best zo snel mogelijk uit elkaar halen want anders wordt het bijna gegarandeerd vechten. In tegendeel tot wat vaak beweerd wordt zijn russen geen groepsdiertjes en kan je ze dus niet samen houden. Ze leven in het wild in koppels, man x vrouw. Dit gaat wel goed maar dat krijg je veel ukken.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Bericht door xAnnick »

Ik zou ze ook meteen uitelkaar halen en ieder in een eigen kooi houden, daar doe je ze veel meer plezier mee. Ik weet niet hoe oud ze zijn? Als ze nog jong zijn gaat het goed, maar vanaf een week of 10 wordt het sowieso heibel. Veel mensen zeggen dan 'Maar ze hebben het zo leuk samen, ik houd het goed in de gaten', en vervolgens komen ze thuis en treffen iets aan wat niemand aan wil treffen. Dus met ieder een eigen kooi worden ze veel gelukkiger dan met zijn tweeën.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
joosje,
Hamsters: Sterretje, Jimmy & Beertje
Leeftijd: 22

Bericht door joosje, »

Soms gaat dat wel goed samen,
Ik zou het afwachten als ik jou.
Hou wel een kooi alvast in huis voor als ze gaan vechten.
Je kunt het natuurlijk een kans geven.
Ik weet niet of ze samen gelukkiger zijn of allebei apart.
Hangt van de hamsters ook zelf af denk ik.
hotshadows

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het nagevraagd en ze komen niet uit hetzelfde nest, maar zijn wel vroeg bij elkaar gezet.

Ik kan een extra kooi lenen van iemand voor het geval dat, maar laten we hopen dat het niet nodig is. Bij het eerste sein van ruzie zet ik ze sowieso apart. Ik heb besproken dat het dominante mannetje terug kan naar de fokker als het niet gaat, want ik heb helaas geen plaats voor 2 hamsterkooien op mijn bureau!

Ik hou jullie op de hoogte :) vandaag ging het in ieder geval wel goed!
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Ik zou absoluut niet wachten tot het misgaat, want dan kan het binnen een paar minuten fataal zijn voor een van beiden. Het voordeel is dan wel dat je geen twee kooien meer nodig hebt. En er is niet zoiets als 'het dominante mannetje', het zijn gewoon geen diersoorten om samen te houden. Doe je dat wel, dan zet je gewoon je eigen belang (lief/leuk/schattig samen) voorop en dat vind ik om eerlijk te zijn een onjuiste manier van dieren houden.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
CrazyCatLady

Bericht door CrazyCatLady »

Ik sluit me helemaal aan bij Lianne. Afwachten is in dit geval het meest onverstandige wat je kunt doen.
hotshadows

Hey Lilia, beetje rustig alsjeblieft. Ik doe nu toch het beste door uit te zoeken wat ik moet doen! Ik KREEG ze samen omdat mijn vader zich slecht heeft laten informeren blijkbaar, daar kon ik ook niets aan doen.
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Nouja blijkbaar doe je alles behalve wat je moet doen. :')
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
xAnnick

Bericht door xAnnick »

Wil je echt een keer thuiskomen en iets naars aantreffen? Zoals een gewonde (of nog erger) hamster(s)? Ze samen houden is vragen om problemen, en het is écht écht écht beter voor het welzijn van de beestjes. Denk dus ook aan de hamsters en niet alleen aan wat jij leuk vind :D ;)

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
hotshadows

Ik heb ze net apart gezet. Jullie hadden een punt, ik kan beter niet wachten tot het fout gaat, ookal ging het tot nu toe nog goed.

Bedankt voor jullie hulp allemaal!
Alvin
Hamsters: Cherry
Leeftijd: 25

Bericht door Alvin »

Ik ben het met Lilia eens, dit gaat vooral om je 2 beestjes...
Groetjes Daan en Cherry

† Alvin |
† Mickey |
† Frodo |
† Hamster |

Ooit kom ik jullie weer tegen ♥ Rust zacht daar aan de regenboog brug!
xAnnick

Re: 2 rusjes bij elkaar [EDIT: zitten nu apart]

Bericht door xAnnick »

Super gedaan! Kun je ze nu toch allebei houden of gaat die ene alsnog terug naar de fokker?

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
hotshadows

Hey Annick, ik ga Harvey terugbrengen naar de fokker inderdaad. Ik heb er verdriet om, ookal had ik hem maar een paar dagen, maar ik heb geen ruimte voor nog een ruime kooi. Ik zal de beste man meteen even zeggen dat hij niet aan klanten moet vertellen dat 2 hamsters makkelijk bij elkaar kunnen.
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Super beslissing heb je gemaakt!
Jammer dat je Harvey niet kan houden.. :(
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Plaats reactie