Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Sanne

Re: Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Bericht door Sanne »

Als we toch voor de volledigheid gaan:

Caramel
Afbeelding
Foto van Hamstery Candy

Crème
Afbeelding
Foto van Hamstery Phillipo

Als het goed is moet het verschil nu duidelijk zijn.

Overigens zou ik het zelf op oorkleur en niet op vachtkleur houden om het onderscheid te maken want als ze nog jong zijn (zeg maar zes weken ofzo) zien de vachten er nog hetzelfde uit. De prachtige, bijna abrikooskleurige kleur van een echt goede crème ontwikkelt zich pas na een paar maanden. Overigens zou volgens de standaard (als ik me niet vergis) crème roodoog nog donkerder qua vacht moeten zijn dan een gewone crème. Crème roodoog heeft ook lichte oren en na verloop van tijd donkerdere ogen, dus als je twijfelt moet je dr even met een lampje naar schijnen.

kimmy
Hamsters: Pluis, Pluk, Amber en Nienor
Leeftijd: 35

Bericht door kimmy »

ik heb flink ingelezen in genetica maar mis toch nog wat info en heb wat vragen over hoe dingen nou precies werken.

allereerst als je gencodes van ouders hebt en dan het jong hiervan ziet hoe schrijf je dan voor deze hamster de gencode uit. is dat op basis van de gencode is dat op basis van het jong of is het een combi van deze 2?

voorbeeld:

ik heb een hamsterdame zitten met ouders die gencode:
ma: ee Pp SgSg U- ll
pa:aa Ee pp Baba ll

de dame is creme witband ruby eyed langhaar
if you keep louking over your shoulder you miss whats right in front of you
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Als moeder SgSg is kan de uk nooit creme zijn, want dan hebben alle ukken een grijs gen geërfd en zou ze bijv. offwhite zijn. Welke kleuren hebben de ouders, hoe ben je op die gencodes gekomen en heb je foto's van ouders + uk?
kimmy

Bericht door kimmy »

ik haal fotos en info er even bij dan weet iedereen waar ik het over heb.

het gaat om een dochter uit het nestje calipso x squeek van hamstery hairbal en misschien heb ik nu de kleur verkeerd gezecht dus zoek een foto van de dame in kwestie

-- 11 nov 2014 10:56 --

http://i1215.photobucket.com/albums/cc5 ... u/F5_2.jpg

dit is de dame

-- 11 nov 2014 15:02 --

ik heb trouwens nog een andere vraag od eye dus een zwart oog een rood oog is voor zover ik begreep niet genetisch bepaald maar ik heb ooit een dame gehad die od eye was uit een vader die ook od eye was met meerdere broertjes susjes die dit ook hadden hoe zit dit?

en is er verschil in rode ogen die je overdag gewoon ziet rood oog wat je alleen bij bepaald licht zit ruby eyed?
Nona

Bericht door Nona »

Dat is inderdaad wel creme of caramel witband, dat is echt te warm van kleur voor offwhite. Ik neem aan dat haar oren ondertussen donkerder zijn? Dan is ze inderdaad creme. Als haar oren nog steeds zo licht zijn dan is ze caramel. Creme/caramel kan alleen niet uit een SgSg moeder komen, wat betekent dat moeder waarschijnlijk toch offwhite ipv wit donkeroog is en dus Sgsg. Mila van Hamstery Grigio Mara heeft ook een ventje gehad, Cotton the Fluffmaster ook wel Fluff genoemd, die echt spierwit was om te zien maar toch genetisch offwhite bleek. Combinatiekleuren, dus kleuren die uit meerdere kleurgenen bestaan, zijn niet altijd stabiel en kunnen soms lichter of donkerder uitpakken dan dat hoort.

In de gencode staan normaal de genen die de kleur van de hamster vormen en de genen die de hamster (mogelijk) draagt. Kleuren waarvan je denkt dat de hamster ze niet draagt laat je weg, anders moet je ieder gen in de code zetten en dat word onzinnig lang en als het gen toch niet gedragen word voegt het ook niks toe om dat extra te vermelden. Als je het gen er niet bij zet is het immers ook duidelijk dat de hamster dat gen (waarschijnlijk/voor zover je weet) niet draagt. Je weet nooit 100% zeker welke kleuren je hamster allemaal draagt, dus soms pas je de code aan als het dier een nestje heeft gehad omdat blijkt dat sommige kleuren toch wel of toch niet gedragen worden. Recessieve kleuren worden soms generaties lang meegedragen en komen dan toch ineens tot uiting.

Je maakt een gencode op basis van de kleur die je hamster heeft, daarna kun je kleuren toevoegen waarvan je zeker weet dat de hamster ze draagt en kleuren die de hamster eventueel draagt. Als je niks over de ouders weet bestaat de gencode dus alleen uit de kleur van de hamster die zichtbaar is. Als je wilt kan ik wel wat voorbeelden geven gebaseerd op ukken die ik hier heb gehad.

En nu jouw hamstertje. Ik las in het topic dat vader een roest mama heeft, dus in zijn code moet ook nog dat hij roest draagt. Moeder heeft creme ukken gebaard dus is offwhite ipv wit donkeroog. Moeder is dus ee Pp Sgsg U- ll en vader aa Bb Ee pp Baba ll en de uk is creme of caramel roodoog witband langhaar.
Je begint dan met noteren van de code van creme roodoog witband langhaar, dit is sowieso ee pp ll (creme roodoog langhaar) en dan Baba of BaBa. Maar 1 van de ouders is witband, dus dan kan jouw uk maar 1 van ouder dat gen gekregen hebben en is het dus Baba. Oftewel, je weet zeker dat haar code in ieder geval ee pp Baba is. Als je uk nog steeds lichte oren heeft dan is ze caramel ipv creme en dan zou de code zijn ee bb pp Baba ll. Wist je niks over haar ouders of waren beiden ouders witband dan had ze ook BaBa kunnen zijn en dat had je dan genoteerd als ee pp Ba-, de - gebruik je als je niet zeker weet wat het is.
Haar vader is aa, dus ze moet in elk geval een a gen hebben geërfd. Er zitten geen ukken met zichtbaar zwart in het nestje en voor zover we weten draagt moeder ook geen zwart, dus gaan we uit van Aa. Creme verbergt zwart, dus als je hamster aa was had je geen verschil in uiterlijk gezien, maar als we kijken naar de kleuren van de nestgenootjes en de stamboom van mama gaan we uit van Aa. Je uk is niet umbrous, want dan was ze sepia ipv creme geweest. Umbrous is dominant, dus ze kan het ook niet met zich meedragen. Dan is ze dus uu en dat hoef je niet te vermelden. We weten geen andere kleuren die de ouders dragen en we hebben ook geen andere kleuren in het nest gezien, dus gaan we ervan uit dat zij dan ook niks anders meer draagt.
Haar volledige code is dan dus: Aa ee pp Baba ll als ze creme is of Aa bb ee pp Baba ll als ze caramel is, dat is dus afhankelijk van haar oorkleur. Caramel heeft dus lichte oren, creme krijgt donkere oren als het diertje wat ouder is (vaak met verhuizing op leeftijd van 6 weken al goed te zien, dus als haar oren nu nog steeds licht zijn is ze waarschijnlijk caramel).

Volgende vraag! :P Roodoog/ruby eyed. Roodoog word bij Syrische hamsters veroorzaakt door het gen oranje, p. Bij sommige kleuren, zoals wit roodoog (SgSg ee pp), blijven die rode ogen veel beter zichtbaar. Bij andere kleuren, zoals dove (aa pp), kleuren de ogen al snel vrij donkerrood en zie je het vooral bij bepaalde lichtinval en bij fotograferen met flits. Het gaat hier echter beiden om rode ogen veroorzaakt door het gen p gen, dus word het beiden gewoon roodoog genoemd. Het enige andere bekende gen wat rode ogen veroorzaakt is cd, maar dit gen zorgt niet alleen voor een rode oogkleur maar verandert ook de rest van het uiterlijk van de hamster, de hamster word dan geheel wit met donkere oren en rode ogen. Dit gen komt in Nederland vrijwel niet voor en als het wel aanwezig is dan ziet de hamster er dus uit zoals ik net beschreef, een ander uiterlijk met rode ogen komt sowieso door het p gen. Daarnaast komt het soms voor dat de ogen wat roder kleuren wanneer er weinig pigment (veel witte vacht) rondom het oog zit, dit zie je bijvoorbeeld soms bij dominant spot dieren. Omdat dominant spot dieren vaak onregelmatig getekend zijn komt het ook best regelmatig voor dat maar één oog wat verkleurt en het andere niet, dan ziet het er dus uit als een odd-eyed hamster. Voor zover bekend is dat inderdaad niet erfelijk.
kimmy

Bericht door kimmy »

hey tnks das een top uitleg maar klopt het dan dat er in de gencode van de ouders aangepaast moet owrden dat ze drager zijn voor caramel?

-- 11 nov 2014 15:50 --

want oren zijn dus echt licht huidskleurtje en vacht is dat caramel achtige

-- 11 nov 2014 15:55 --

er zat toch wel zwart of donker in het nest of vergis ik me nou gigantisch?
Nona

Bericht door Nona »

Caramel en creme is qua vacht ongeveer hetzelfde, het verschil zie je vooral aan de oren. Dus ja dan is Calypso ook Bb. Arrate dacht al van meerdere nestgenootjes dat ze misschien caramel waren las ik in het topic, dus dat is heel waarschijnlijk. Van de vader wist je al zeker dat hij dat gen droeg omdat zijn moeder roest was, dus dat had ik er al bij gezet. Dus caramel is heel goed mogelijk en dan moet aan moeder's code inderdaad Bb toegevoegd. Ik heb alleen sepia ukken in het nest gezien, dat heeft niks met zwart te maken ;) Creme met umbrous word bijv. donkersepia.
kimmy

Bericht door kimmy »

ah ja die sepia kant ben ik heel slecht mee er komen binnenkort nog fotos van mn andere schatten bij ook daar heb ik twijfels over kleur en helaas niet de mogelijkheid om het terug te halen uit gencode
kimmy

Bericht door kimmy »

Hey ik heb fotos gemaakt van al mn hams nu komt het ik had al eerder gezien dat een van mn dames een gelige waas op haar achterhand heeft op de fotos zag je het stukken duidelijker maar ik hen echt geen idee qua kleur wat dit is

http://s1380.photobucket.com/user/luna- ... f.jpg.html
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Heb je duidelijker foto's? Kan zijn dat het daar iets verkleurd is door de geurklier, kan ook schildpad zijn, kan lichtinval zijn. In ieder geval iets van blond/zilverdove.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
kimmy

Bericht door kimmy »

hier zijn even wat fotos van uit verschillende hoeken.

Afbeelding

Afbeelding
Haags Hopje
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje »

ik heb het idee dat het vuilaanslag is.
het gelige valt ook over het grijze deel van de beharing en bij schildpad gebeurd dat niet.

zit ze misschien veel in haar plashoekje of heb je een zandbakje waar ze in plast?
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.
kimmy

Bericht door kimmy »

ze is hier pas een week nu en ik zag het al vrij snel en kooi hier is schoon dus ik weet het niet maar zal kijken of ik het er af kan poetsen dan weten we het snel genoeg.
ze is wel een beetje een zorgenkindje.
Milo
Hamsters: biscuit
Leeftijd: 34

Bericht door Milo »

Hoi,
Ik heb nu ongeveer een weekje een mannelijk Syrische hamster.
Hij heeft rode oogjes en is satijn, nu twijfel ik alleen of hij Dove of Champagne wit-band is,
iemand die het wel weet?
Alvast Bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

-- 23 dec 2014 23:00 --

hier nog een paar foto's die wat duidelijker zijn, hier kun je ook wel zien dat hij satijn is,
maar welke kleur is het nou?:p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
biscuit<3
Hamstery Candy
Leeftijd: 37

Bericht door Hamstery Candy »

Ik denk dove satijn witband.. hij lijkt namelijk erg op mijn dove witband satijn ventje..
Groetjes,
Chantal & de hamsters
Plaats reactie