Hallo iedereen!
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken:
Mijn hamster Myrte, 1 jaar en 11 maanden takelde de laatste maanden wat af: dunnere vacht, wat kaler, trager, moeilijker klimmen,...
Vorige zaterdag ben ik op skivakantie vertrokken en zoals elk jaar komt hier dan iemand om de twee dagen mijn hamsters eten geven.
Vanavond ben ik terug thuisgekomen en Myrte heeft niets gegeten of gedronken. Ze reageerde ook totaal niet. Mijn conclusie was dus dat ze gestorven is.
Maar nu merk ik dat ze nog een trage ademhaling heeft. Ze voelt ook wel koud aan. Ze reageert ook op geen geluiden, of zachte aaitjes ofzo.
Nu dacht ik dat ze misschien in winterslaap is gegaan, omdat het hier zo'n 14 - 16 °C was, terwijl het hier normaal wel boven de 20°C is.
Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Ze heeft twee kooien: een mini duna waar ze in slaapt en dan een mary met haar eten en drank en zo.
Momenteel heb ik een bakje water en eten naast haar in haar mini duna gelegd en heb ik haar ook bedekt met wat meer nestmateriaal, zodat ze wat kan opwarmen.
De verwarming staat hier trouwens ook op, en het is alweer bijna 20 °C...
Kan iemand me verder helpen? Is dit echt een winterslaap, en zo ja, wat kan ik dan het beste doen?
Of is ze gewoon stilletjesaan aan het dood gaan, maar is het dan niet raar dat ze een week zonder eten en drinken toch nog overleefd?
Hamster in winterslaap? Edit: gestorven wegens verwonding
Moderator: Sylvia.
- JessicaG
- Hamsters: Myrte
- Leeftijd: 31
- Contacteer:
Hamster in winterslaap? Edit: gestorven wegens verwonding
Laatst gewijzigd door JessicaG op 12 apr 2015, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Jessica en Myrte
RIP, Jikie en Tjikie, Speedy en Nano, Lyra en Kayla
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 33
Re: Hamster in winterslaap?
Ik denk dat ze stilletjes aan het sterven is. Maar zou haar inderdaad nog minstens een dag laten staan in een warme kamer om winterslaap uit te sluiten.
Hoe weet je dat ze een week niet gegeten heeft? Heeft ze geen voedselvoorraard in haar nestje?
Hoe weet je dat ze een week niet gegeten heeft? Heeft ze geen voedselvoorraard in haar nestje?
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
- JessicaG
- Contacteer:
Dat weet ik uiteraard niet zeker, maar haar voederbakje (en drinkbusje) zijn onaangeroerd gebleven.
Ze ligt nu naast me en ik zie haar nog steeds heel rustig ademen en een trage hartslag hebben.
Ik weet echt niet goed wat ik moet doen, moet ik haar zo laten liggen of zou ik haar oppakken en in mijn handen proberen op te warmen? (ze blijft koud aanvoelen)
Ze ligt nu naast me en ik zie haar nog steeds heel rustig ademen en een trage hartslag hebben.
Ik weet echt niet goed wat ik moet doen, moet ik haar zo laten liggen of zou ik haar oppakken en in mijn handen proberen op te warmen? (ze blijft koud aanvoelen)
-
joosje,
- Hamsters: Sterretje, Jimmy & Beertje
- Leeftijd: 23
Ik heb dit is gehad met me Rusje, die ademde nog langzaam voelde heel koud aan.
Me moeder heeft de hamster toen in haar vest warmgehouden en toen na een halfuurtjes ofzo was hij weer
springlevend.
Me moeder heeft de hamster toen in haar vest warmgehouden en toen na een halfuurtjes ofzo was hij weer
springlevend.
- JessicaG
- Contacteer:
Maar ik heb gelezen dat ze pas in winterslaap gaan bij 10 °C en volgens mij is het hier nooit echt kouder geweest dan 15°C,
In de veranda is het hier nu 30 °C en binnen 19°C, we hebben de veranda nu open gezet en ik heb haar bij de deur van de veranda gezet, zodat ze niet meteen in die hitte zit, maar wel iets sneller kan opwarmen.
Ik merk nu ook dat als ik haar aai, dat ze soms een kik geeft, zo even een pootje dat op beweegt of zo.
Edit: Het lijkt me ook gewoon zo zielig om haar op te pakken en proberen warm te maken, als ze inderdaad gewoon stilletjes aan het doodgaan is.
In de veranda is het hier nu 30 °C en binnen 19°C, we hebben de veranda nu open gezet en ik heb haar bij de deur van de veranda gezet, zodat ze niet meteen in die hitte zit, maar wel iets sneller kan opwarmen.
Ik merk nu ook dat als ik haar aai, dat ze soms een kik geeft, zo even een pootje dat op beweegt of zo.
Edit: Het lijkt me ook gewoon zo zielig om haar op te pakken en proberen warm te maken, als ze inderdaad gewoon stilletjes aan het doodgaan is.
- Nona
- Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
- Leeftijd: 33
Met binnen al sinds gisteren zo'n 19 graden denk ik dat ze inderdaad gewoon stervende is. Een stervende hamster wordt namelijk ook koud. Ik vrees dat je niks voor d'r doen kan 
- JessicaG
- Contacteer:
Ze is vandaag om 15:00 in mijn handen gestorven.
Na de middag heb ik haar opgepakt, omdat ze door de warmte niet wou ontwaken. We zagen toen dat haar mondje wat bloederig was, het is te zeggen: het zat helemaal dicht met gestold bloed. We hebben dan voorzichtig met wat water haar mondje kunnen vrij maken en zagen dat een ondertand afgebroken was. Waarschijnlijk heeft ze zich dan verwond in haar mond en is het bloed dan gestold zodat ze haar mond niet meer open kon doen. We hebben met een spuitje haar voorzichtig enkele druppels water gegeven (hoewel we ook wel wisten dat het waarschijnlijk toch te laat was), en je hoorde echt dat ze probeerde te slikken en je zag haar ook moeite doen (een goede houding proberen aan te nemen, haar hoofdje strekken,...). Niet veel later is ze dan in mijn handen gestorven.
Ze heeft waarschijnlijk haar laatste krachten gebruikt om die enkele druppels water te drinken. Of waarschijnlijk is ze gewoon zo uitgeput geraakt doordat wij haar hebben proberen te helpen. In ieder geval, ik ben blij dat het over is, dat ze niet nog langer heeft moeten lijden. Ze heeft al genoeg geleden
. Echt vervelend dat dit net moest gebeuren wanneer we op skivakantie vertrokken. Als we er waren geweest hadden we haar misschien wel op tijd kunnen helpen. Maar we weten natuurlijk niet zeker of ze het daarna nog wel lang uitgehouden zou hebben.
Slaap zacht meid
Na de middag heb ik haar opgepakt, omdat ze door de warmte niet wou ontwaken. We zagen toen dat haar mondje wat bloederig was, het is te zeggen: het zat helemaal dicht met gestold bloed. We hebben dan voorzichtig met wat water haar mondje kunnen vrij maken en zagen dat een ondertand afgebroken was. Waarschijnlijk heeft ze zich dan verwond in haar mond en is het bloed dan gestold zodat ze haar mond niet meer open kon doen. We hebben met een spuitje haar voorzichtig enkele druppels water gegeven (hoewel we ook wel wisten dat het waarschijnlijk toch te laat was), en je hoorde echt dat ze probeerde te slikken en je zag haar ook moeite doen (een goede houding proberen aan te nemen, haar hoofdje strekken,...). Niet veel later is ze dan in mijn handen gestorven.
Ze heeft waarschijnlijk haar laatste krachten gebruikt om die enkele druppels water te drinken. Of waarschijnlijk is ze gewoon zo uitgeput geraakt doordat wij haar hebben proberen te helpen. In ieder geval, ik ben blij dat het over is, dat ze niet nog langer heeft moeten lijden. Ze heeft al genoeg geleden
Slaap zacht meid
-
Schnabbelina
- Hamsters: Schnabble, Yoshi, Alastor
- Leeftijd: 32
Re: Hamster in winterslaap? Edit: gestorven wegens verwondin
niet fijn. sterkte!