Roborovski hamster eigenaars.

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

333dulucia
Hamsters: Syrtje: Luna
Leeftijd: 32

Re: Roborovski hamster eigenaars.

Bericht door 333dulucia »

Hoi, helaas kan het bij alle hamster soorten fout gaan. Ik zou snel kijken of je op marktplaats een kooi kan vinden in je buurt. Je kan ook altijd een curver box gebruiken die ruim genoeg is als tijdelijke (of vaste) oplossing, ik zou dan niet voor kleiner dan 60x40 cm gaan (en die zijn ook soms op marktplaats/kringloper te krijgen).
De kans dat ze weer bij elkaar kunnen is niet heel groot, je hoort vaker dat het dan toch steeds fout blijft gaan. Als Fudge wondjes heeft moet je die eerst laten helen, daarna kan je proberen om ze opnieuw te koppelen. Maar je moet wel heel voorzichtig zijn, als je merkt dat het niet klikt kan je ze beter apart laten leven. Anders vind je straks een dood hamstertje in je kooi :( Jammer dat dierenwinkels gewoon zomaar hamsters samen verkopen zonder goede voorlichting te geven!
Als je een koppel hebt moet je voor dit soort situaties eigenlijk altijd een reserve kooi achter de hand houden.

Over het koppelen kan je beter even de zoekfunctie gebruiken, volgens mij zijn er vrij wat topics hierover geweest en ook mensen met veel verstand van robbie's die advies gaven (Nella bv., probeer daarop te zoeken).

Fudge en Caramel
Hamsters: Chocolate, Caramel

Bericht door Fudge en Caramel »

Ik heb denet nog geprobeerd ze gewoon bij mekaar te zetten, want Fudge heeft geen wonden, maar ze negeerden mekaar meer.en Fudge ging bang doen en Caramel werd ook heel schrikachtig en dan wanneer ze samen in 1 bakje zaten om te eten begonnen ze niet echt te vechten ofzo maar tegenover mekaar rechtop staan en een beetje bijt bewegingen naar mekaar maken zonder te bijten. Ik zal straks een gaan kijken voor dat koppelen ja, en ik ga denk ik eerst even kijken of het koppelen lukt en anders een kooi gaan halen, ik heb niet veel geld wegens redenen en daarom wil ik liever eerst even kijken of ik ze nog weer kan koppelen, ik heb nu een redelijk grote bak, ook met buizen die gedeeltelijk onder de grond gaan en dan nog een stuk van het buizenstelsel van de echte kooi afgehaald en die uit de bak laten lopen, dus op een rad en chinchillazand na heeft Fudge alles in deze bak. Caramel die zit nog in de gewone kooi met dan de andere helft van de buizen.

Ja de dierenwinkel had ze me eerst verkocht onder Russische dwerghamsters, 2 uit 1 kooi. Toen kwam ik dankzij hier er achter dat het robbies zijn en ze hadden me helemaal niks verteld over dat het uberhaupt mis kon gaan. Het was gewoon welke wil je en klaar, ze hebben me wel later weer een keer herkend (ik heb blauw haar dus dat is niet zo moeilijk) en gevraagd hoe het nu met de hamsters gaat, maar dat was ook even snel uit klantvriendelijkheid volgens mij. Ik vind het in ieder geval heel jammer dat ze me dat niet verteld hebben, anders had ik echt wel een extra kooi voor ze klaar gehad.

-- 12 okt 2015 17:03 --

Ik heb denet nog geprobeerd ze gewoon bij mekaar te zetten, want Fudge heeft geen wonden, maar ze negeerden mekaar meer.en Fudge ging bang doen en Caramel werd ook heel schrikachtig en dan wanneer ze samen in 1 bakje zaten om te eten begonnen ze niet echt te vechten ofzo maar tegenover mekaar rechtop staan en een beetje bijt bewegingen naar mekaar maken zonder te bijten. Ik zal straks een gaan kijken voor dat koppelen ja, en ik ga denk ik eerst even kijken of het koppelen lukt en anders een kooi gaan halen, ik heb niet veel geld wegens redenen en daarom wil ik liever eerst even kijken of ik ze nog weer kan koppelen, ik heb nu een redelijk grote bak, ook met buizen die gedeeltelijk onder de grond gaan en dan nog een stuk van het buizenstelsel van de echte kooi afgehaald en die uit de bak laten lopen, dus op een rad en chinchillazand na heeft Fudge alles in deze bak. Caramel die zit nog in de gewone kooi met dan de andere helft van de buizen.

Ja de dierenwinkel had ze me eerst verkocht onder Russische dwerghamsters, 2 uit 1 kooi. Toen kwam ik dankzij hier er achter dat het robbies zijn en ze hadden me helemaal niks verteld over dat het uberhaupt mis kon gaan. Het was gewoon welke wil je en klaar, ze hebben me wel later weer een keer herkend (ik heb blauw haar dus dat is niet zo moeilijk) en gevraagd hoe het nu met de hamsters gaat, maar dat was ook even snel uit klantvriendelijkheid volgens mij. Ik vind het in ieder geval heel jammer dat ze me dat niet verteld hebben, anders had ik echt wel een extra kooi voor ze klaar gehad.
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Op dit moment een nestje van Chocolate en Caramel, geboren op 8-7-16 en 7 baby's

Fudge ~ 29-08-15/21-10-15 I miss you
Witje ~ ?/?
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

In wat voor kooi zitten ze dan? Want de kooi en inrichting is wel belangrijk om de slaagkansen tussen 2 robo's groter te maken.
Best geen buizen en kooi uitbouw, als het niet zo goed gaat geen verdieping in de kooi, 2 wieltjes en 2 huisjes geven. Stooi voer rond in de kooi en zet het voerbakje in het midden van de kooi.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Fudge en Caramel

Sorry dat alles de hele tijd 2 keer gepost wordt, mijn telefoon doet raar, maar ik heb een vrij kleine kooi, ik kan geen andere kopen wegens financiële problemen en mijn vorige hamster heeft het hier ook echt perfect in gedaan. Er passen sowieso wel 2 wieltjes in maar als ik er nog een 2e huisje in plaats en de chinchillazand enz dan hebben ze echt nog amper loopruimte en ze zitten meer dan de helft van de tijd in de huisjes aan de buizen dus ik vind het zielig om na 2 maanden in een keer de helft van hun ruimte weg te nemen, ze zitten in een ferplast kooi, geen idee hoe groot hij is, volgens mij 50 bij 30 iets, zoals ik al zij, is nog van mijn vorige hamster, toen was ik 9 volgens mij en kochten we gewoon den kooi die we mooi vonden.
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Op dit moment een nestje van Chocolate en Caramel, geboren op 8-7-16 en 7 baby's

Witje ~ ?/?
_mona_

Bericht door _mona_ »

Tja, bij duo's is het wel héél belangrijk dat ze genoeg ruimte hebben maar ook niet teveel en dat ze alles dubbel hebben. Anders is de kans dat ze gaan vechten gigantisch groot, wat de jouwe dus gaan doen zijn...
Groetjes van Mona,
Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

De kooi is eigenlijk iets te klein voor 2 robbies.Voor 1 ook,maar het kan wel voor tijdelijk.Zoals Mona al zegt,bij 2 robbies moet je meerdere dingen dubbel in de bak hebben,rad,huisjes... Dat verkleint de kans op vechten maar is geen garantie dat ze dat niet gaan doen.

Ze vechten/stoeien zowiezo een tijd als ze de rangorde moeten bepalen,1 robbie wordt de baas.Als het in jouw geval, de een de ander de hele tijd achterna zit te jagen kun je ze inderdaad uit elkaar halen.

Laat Fudge en Caramel even een weekje uit elkaar dan kunnen ze beide even bijkomen van alle stress en doe dan nog een keer een koppel poging.Mocht dat mislukken dan zit er niks anders op dan ze allebei apart te huisvesten in een goede bak.

Ik begrijp dat Fudge nu geen looprad heeft,kan dat niet veranderd worden? Robbies hebben veel energie en die moeten ze ergens kwijt,in het rad dus.
Fudge en Caramel

Ik heb voor Fudge een wiel gefixt dus dat heeft hij nu, ik heb de kooi opgemeten en hij is toch 60x40, ja ik zal het over een week weer proberen :)
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Omaatje Onyx is vandaag 2 jaar en 6 maanden! :D
hamsterbanjer
Hamsters: Bruin Beertje, Willie en Pinda
Leeftijd: 48

Bericht door hamsterbanjer »

Gefeliciteerd Jaimz! Wat een mijlpaal :D :D
Stunthamster, Pinda, Witje de white face
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Bedankt voor jullie reacties! :-)
hamsterbanjer

Vanavond lag Willie dood in zijn kooi.
Op 2 dagen na is hij 2 jaar en 5 maanden oud geworden.
Hij lag op zijn zij in zijn slaapplek. Ik vond zijn tanden wel lang en ben nu een beetje bang
dat hij langer had kunnen leven als ik naar zijn tanden had kunnen kijken en ze had kunnen laten knippen.
Helaas hadden we niet veel vertrouwen in de dierenarts aangezien ze hem vorig jaar december al had willen laten inslapen en ik hem niet de stress van een dierenarts aan wilde doen. Ik dacht dat hij alleen het bezoek al niet zou overleven van de stress.
Nou ja, ik wilde het alleen even melden. :-|
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Ach... :(

Tandjes bij oudjes groeien helaas sneller dan dat ze kunnen slijten doordat ze minder harde dingen kunnen of willen eten.Ze zijn daardoor altijd wat langer als normaal.
Te lang is dat ze krom gegroeid zijn en ze daardoor helemaal niet meer kunnen eten met alle gevolgen van dien.

Willie was al een echt opaatje en is hij gewoon overleden door ouderdom.2 jaar en 5 maanden is een hele leeftijd.

Veel sterkte!
hamsterbanjer

Nou Jaimz, ik had inderdaad het idee dat zijn tandjes wat krom stonden.
Maar helemaal goed heb ik het niet kunnen bekijken, want ik durf niet zo goed dode diertjes aan te raken.
Inderdaad heeft hij een mooie leeftijd bereikt.
Zijn broer is er gelukkig nog en is vandaag precies 2 jaar en 5 maanden.
En hoe toevallig....hij is vandaag meer wakker dan ik hem ooit gezien heb.
Fudge en Caramel

Toen ik vandaag terug kwam van mijn midweekje Barcelona, kreeg ik van mijn moeder te horen voordat ik naar mijn kamer mocht gaan, dat Fudge al sinds woensdag niet meer te vinden is. Ze hebben het hele huis letterlijk meubel voor meubel afgezocht en verplaatst en hij was echt niet meer te vinden. Er ligt hier ook al sinds woensdag een bakje voer, een meelworm en een stukje appel waar helemaal niks van gegeten is. Ook zijn waterflesje is niet meer aangeraakt. En ik weet niet waarom, maar in 3 maanden tijd ben ik zo ontzettend gehecht geraakt aan hem en zijn broertje die er gelukkig wel nog is. Kan het zijn dat hij zich nog ergens verstopt? Of moet ik denken aan het ergste dat hij naar beneden is gekomen en dat hij door de kat gepakt is? Ik kan gewoon niet meer stoppen met huilen. Ik wil hem gewoon heel graag terug. Weet iemand wat ik kan doen om in het ergste geval misschien zelfs Fudge zijn lijkje te vinden. Dankjewel
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
_mona_

Bericht door _mona_ »

Bah, wat moet dat verschrikkelijk zijn! Misschien kan je zo'n diervriendelijke muizenval kopen? Daar kan je de hamster mee vangen. Ook kan je een emmer zetten met lekkers op de bodem en een trap erheen maken met boeken. Dan valt hij erin als hij naar het lekkers wilt.
Je kan ook testen in welke kamer hij zit (en of hij er nog zit) door in elke kamen een bepaald aantal zonnebloempitten, noten,... te leggen en de deur dicht te doen. Als ervan gegeten is weet je dat de hamster daar moet zitten! (moet je wel geen muizen in huis hebben, dan werkt het niet..)
Groetjes van Mona,
Plaats reactie