Tuurlijk, iedereen heeft een andere kijk en mening erover, maar.......en dat heb ik al vaker vermeld, de clamazis campbell mix bestaat al heel erg lang, minstens 15 jaar als t niet langer is, het wordt nog maar sinds 3 jaar verdeeld door mixerama, maar werd o.a. door de goede fokker Campbell Zwerge ook altijd al gebruikt, dus het nut daarvan is bewezen in ieder geval. Het gaat me absoluut niet om gelijk krijgen of wat dan ook, maar ik zie wat ik zie en nee, bij een goede voeding krijg je minder snel dia type 2, hebben ze dat toch, of hadden ze t al, dan worden die diertjes normaal oud met aangepaste voeding, maar voorkomen is altijd beter dan genezen uiteraard.
En nee, ik haal juist de type 1 diabetes er wèl direct uit en dat is de genetische dia, type 2 zie je liever niet verschijnen, want dan is t onze eigen fout, door foute voeding en is niet erfelijk! Wat wel zo is; elke Campbelli heeft aanleg voor diabetes, zelfs wildvang, dit komt omdat ze de brokken of mixen vol met granen, mais enz niet verdragen, dat wreekt zich misschien niet direct, maar wel na een tijdje. Ook niet bij allemaal uiteraard, het is zoals bij mensen, de één stopt zich vol met suiker en krijgt later geen dia type 2, de ander krijgt er wel dia type 2 van. Dia type 1 is bij de mens ook erfelijk, aangeboren, type 2 niet, al kan de ene persoon er wel meer aanleg voor hebben om t te ontwikkelen dan de ander, maar dat kan je beter niet uitproberen, want eenmaal je dat hebt, is t voor je leven.
Ik hoop dat t nu wat duidelijk is, dat door campbelli mix te voeren, ik gèèn dia over het hoofd ga zien, type 1 komt er altijd uit, ongeacht wat je voert, type 2 is niet van belang, dat komt er enkel uit door foute voeding. Juist door fout te voeren, ga je vergissingen maken in je selectie. Nogmaals, dat is mijn eigen mening, mijn studie, want ik heb maanden stil gelegen met fokken, maar me enorm verdiept in de erfelijke problemen bij de Campbelli. Sinds ik de Clamazis voer heeft geen enkele bellie van mij nog type 2 dia ontwikkeld, terwijl dat voordien constant aan de orde was en de diertjes die het al hadden, zijn nu heel stabiel en kunnen normaal oud worden, de diertjes met type 1 niet, die sterven jong, ongeacht welk voer je geeft. Ik hoop dat sommige personen mijn bevindingen hierover wèl appreciëren en anders is t spijtig, maar voor mezelf ben ik enorm blij dat ik alle dia heb meegemaakt, er open over ben geweest altijd en vooral ervan heb geleerd om te werken aan een betere gezondheid van de Campbelli