@EDIT:
1) Ja, ik ben er van op de hoogte dat deze kooi iets te klein is,
2) Ja, ik ben al aan het kijken voor een grotere, maar laat me even genieten, oké?
3) Bedankt voor de paar mensen die wel positief reageerde!
4) Anderen bedankt voor eventuele tips.
------
Ik heb vandaag een nieuwe kooi binnen gekregen voor me nieuwe rusje, Meili ! Omdat mijn oude hamstertje helaas is komen te overleiden...
Maar! Ik ben eerlijk gezegd best trots op de kooi.
Het was nog een heel gedoe om het buizencomplex uit te vogelen en in elkaar te zetten, maar het is gelukt. En volgens mij heeft Meili het ook wel naar d'r zin
Wat vinden jullie van deze kooi en opbouw? Enige tips misschien nog?
Laatst gewijzigd door Moa_ op 30 jun 2016, 01:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Het ziet er natuurlijk heel leuk uit met de buizen en de kleuren, maar als ik heel eerlijk mag zijn (en wat je ook vraagt), vind ik de kooi niets voor een hamster. Mijn dwergje zou zich helemaal kapot vervelen
Als je kijkt vanuit de natuurlijke omgeving waarin een hamster in het wild rondloopt en leeft, leven ze voornamelijk onder de grond en graven ze tunnels. Hamsters kunnen geen hoogte inschatten, daarom houd ik niet zo van verdiepingen die vrij hoog zitten: hamsters laten zich gewoon 'vallen' omdat ze denken dat het niet diep is. Om hamsters tunnels te kunnen laten graven of zelf een nestje te maken, hebben ze voldoende bodembedekking nodig om dit te kunnen doen. In jouw geval wordt dat lastig, want ik denk dat de onderbak niet erg diep is, iets van 5 cm? Misschien iets hoger? Hier heeft mijn dwerg 20 cm. Je kunt het nog oplossen d.m.v. karton aan de zijkanten te plakken, kun je het toch nog ophogen.
Kijk anders even rond in het huisvestingstopic waarin iedereen zijn bakken en kooien laat zien. Dan kun je ook inspiratie op doen.
Hoi! Leuk dat je een nieuw rusje hebt! Ik snap dat je een zwart met roze kooi gekozen hebt dat zou ik vroeger ook gedaan hebben ik vind em qua oppervlakte wel klein, maar je hebt em al gekocht dus daar heb je nu weinig aan..
Heeft je hamster al een huisje? En een zandbakje misschien met chinchillazand?
Om plaats te maken zou je bijv een waterflesje kunnen gebruiken ipv waterbakje, en dan het waterbakje of iets groters als zandbakje neerzetten. Vinden ze heerlijk om in te rollen en zich in te wassen, en is goed voor de vacht! Ook wordt het vaak als wc gebruikt, wat erg handig is want het zand vormt vanzelf een klontje als het nat is. Je schept het er dus zo weer uit
Laatst gewijzigd door Esmeralda op 26 jun 2016, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat mij betreft zijn de officiële maten die van het LICG, Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren, en zij zeggen 70x50 als minimum. Maar goed ik hoef niet schijnheilig te doen want ik ben zelf ooit, lang geleden begonnen met een kooi van 60x30 voor syren. En die was ook gedeeltelijk roze! Dus Moa als je dit leest, ik kan me helemaal voorstellen dat je trots bent op je nieuwe kooi!
Ben eigenlijk ook wel beniwued naar de bewoner zelf!
Jeetje Nimfee... wat een opmerking als je het hebt over een grondoppervlak van 16 vierkante centimeter (op 1500). Overigens is het geen aquarium van 50x30, maar een kooi waar de hamster net iets meer kanten mee uit kan. Kleiner dan de LICG voorschrijft? Ja. Maar we zijn allemaal "te klein" begonnen, dus afbranden (of betweterig doen) is echt niet cool. Daarbij is de LICG gewoon niet bekend. Ook ik kwam daar enkel via het forum mee in aanraking, toen ik zocht naar wat geschikte maten waren, kwamen zij nergens bovendrijven.
@moa; wat een leuke meidenkooi! Ik hoop dat je hamster ervan gaat genieten! (en zoniet kan je altijd nog verder kijken!)
Sneeuwvlok, ik begrijp niet waarom ik betweterig overkom.
Dat iedereen te klein is begonnen interesseert mij niet, is ook geen reden om dan deze kooi 'goed te vinden'.
Ook ik ben het ermee eens dat deze kooi veel te klein is.. Een van mijn rusjes zit in een duna fun large en de andere in een Alaska en nog vind ik de duna fun large te klein worden. Je kunt niet veel spullen erin kwijt, laat staan in deze kooi wat de helft qua formaten heeft. Om ervoor te zorgen dat een hamster zich niet gaat vervelen zou je speeltjes en huisjes + veel bodembedekking in je kooi moeten kunnen doen. Rusjes zijn gek op tunneltjes graven en die van mij hebben 'ondergronds' ook hun nestje gebouwd. Is trouwens ook heel leuk om te zien!
En niemand wilt gemeen overkomen oid, maar als het gaat om kooiformaat, je hammies huisje voor de rest van hun leven, vind ik dat deze ruim genoeg moet zijn en waar je hammie zijn natuurlijke gedrag erin kan vertonen. Ik ben van mening dat je dan ook een hele gelukkige hamster zult hebben!
Ook ik ben trouwens te klein begonnen hoor! Ik had na anderhalve week al kooi 3 in huis voor mijn syr. Daar is ze gelukkig wel in blijven zitten en ze voelt zich er goed in, de kooi waar ik het over heb is ook een Alaska. (Ja ik heb 3 hammies )
Groetjes van mens Ninon (uitspraak op zijn frans)
Een dikke kus van syr Daisy & rusjes Bob en Lola
en niet te vergeten mijn beste vriendje Buffy de chihuahua
we kunnen ook wat aardiger zijn voor Moa en zeggen dat ze wel nog heel even kan genieten van haar kooi maar binnenkort echt een grotere moet nemen, ik zeg: lekker de kooi bewaren, je weet maar nooit! Misschien kan je er nog 1 bij kopen en verbinden of je gebruikt het als transport kooi OF je gebruikt het als tijdelijke kooi bij verhuizingen etc.
sneeuwvlok schreef:Jeetje Nimfee... wat een opmerking als je het hebt over een grondoppervlak van 16 vierkante centimeter (op 1500). Overigens is het geen aquarium van 50x30, maar een kooi waar de hamster net iets meer kanten mee uit kan. Kleiner dan de LICG voorschrijft? Ja. Maar we zijn allemaal "te klein" begonnen, dus afbranden (of betweterig doen) is echt niet cool. Daarbij is de LICG gewoon niet bekend. Ook ik kwam daar enkel via het forum mee in aanraking, toen ik zocht naar wat geschikte maten waren, kwamen zij nergens bovendrijven.
@moa; wat een leuke meidenkooi! Ik hoop dat je hamster ervan gaat genieten! (en zoniet kan je altijd nog verder kijken!)
Hier hebben veel mensen ook wel zelf een handje in gehad hoor. Als je online informatie op zoekt voordat je aan een hamster begint kom je er snel achter wat de juiste maten zijn. Tuurlijk snap ik dat mensen in zee gaan met de dierenwinkel als je zelf nog niet veel verstand ervan hebt. Maar ik vind dat niet iets wat het goed praat aangezien je zelf met wat research het beter had kunnen weten. Voordat ik aan een hamster begon heb ik me een hele tijd ingelezen en hier dingen gevraagd waardoor ik met de goede spullen ben begonnen, dus te klein beginnen hoeft zeker niet.
OT: Ik snap heel goed dat je trots bent op je kooitje. Maar persoonlijk zou ik wel voor een (veel) grotere kooi gaan. Maar in de tussen tijd kun je het wellicht wel opvullen met zoiets als een zandbakje wat Esmeralda al zei. Om het diertje nog steeds lekker te laten bewegen zou ik in dit geval het diertje elke dag door de kamer laten lopen.