Uit dagelijkse ritme (update: overleden)

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Ammie
Hamsters: Sjoelie
Leeftijd: 37

Uit dagelijkse ritme (update: overleden)

Bericht door Ammie »

Hoi!!

Mijn hammie is sinds 3 weken helemaal uit haar dagelijkse ritme.
Normaal werd ze altijd tussen 20.30 en 22.00 wakker en dan staat ze iedere avond op haar plankje om eruit gehaald te worden en dan mag ze zo'n 1 tot 2 uur lekker spelen en rond lopen.
Maar sinds 3 weken begint ze ineens pas tussen 00.00 en 02.00 wakker te worden, niet echt handig voor mij natuurlijk omdat ik ook slapen moet.
En sinds een week wilt ze helemaal niet meer komen spelen. Ze slaapt 's avonds gewoon door en wilt alleen maar in haar huisje zitten en komt er alleen uit om te drinken/eten/plassen en heel veel hamsteren. Heb haar een paar keer geprobeerd eruit te halen, maar ze wilde eigenlijk alleen maar terug.

Mijn vriend denkt dat dit misschien door de winter komt? Maar omdat ze al bijna 2 jaar is en ik een overbezorgde hamster mama ben, ben ik bang dat er iets is of dat het toch ouderdom is. Ze is verder nog wel redelijk actief, misschien wat minder dan vroeger natuurlijk. En wat mij verder op viel is dat ze soms snel ademt, dan zie ik haar hartslag in haar lijfje heel snel bewegen, weet niet of dat iets is?

Komt iemand dit gedrag of symptomen bekend voor? Let me know! :-)
Laatst gewijzigd door Ammie op 02 jan 2018, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Enjoy the little things in life, for one day you'll look back and realize they were the big things...
Eveline
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Uit dagelijkse ritme

Bericht door Eveline »

Mijn ervaring is dat bejaarde hammies helaas niet zo goed reageren op extreme weersomstandigheden. Zowel een periode van strenge winter als een hittegolf kan net teveel zijn voor zo'n oud beestje, zoals dat ook bij bejaarde mensen wel voorkomt.
Hopelijk wordt het koude weer niet teveel voor je hamstertje, en is dit maar tijdelijk... succes!
Groetjes van Eveline
Jaimz
Hamsters: Freya en Niko

Bericht door Jaimz »

Het kan zeker door de winter/kou komen.Ondanks dat ze (meestal) warm binnen zitten reageren sommige hamsters toch op deze verandering van het weer.

In mijn ervaring met oude hamsters (robbies) is dat ze een ander ritme gaan krijgen qua slapen en wakker zijn.Ook doen ze veel dingen niet meer zoals ze dit deden toen ze jong waren.Of anders maar heel kort.
Dierenlief

Bericht door Dierenlief »

Hier ook t zelfde, merk t bij meerdere hamsters die ik heb en nu we naar de mid winter gaan gaat hun energie op een laag pitje en word t ritme anders. T weer en seizoen heeft wel degelijk invloed op hun gedrag
Ammie

Bericht door Ammie »

Fijn om jullie reacties te lezen dat jullie daar ook ervaring mee hebben. M'n hammie wilde er gisteren gelukkig wel uit, wel korter dan normaal maar een half uur namelijk en pas 1u s' nachts (gelukkig was ik nog op en was ik vrij :razz: ). Daarna wilde ze toch weer graag terug en ging weer flink hamsteren en terug haar huisje in. Wel wennen dat ze zich nu zo gedraagd en aanpast, maar deed me in ieder geval goed dat ze er toch nog uit wilde.
Enjoy the little things in life, for one day you'll look back and realize they were the big things...
Ammie

Re: Uit dagelijkse ritme (update: overleden)

Bericht door Ammie »

Even een kleine update na aanleiding van mijn forum bericht. Mijn lieve hammie is op nieuwjaarsdag toch overleden. :( Na mijn vorige bericht dat ze toch weer wilde spelen s'avonds, heeft ze dat toch nog 3 weken volgehouden. Ondanks ze wat trager werd met alles, minder zin had om lang te spelen mankeerde ze niks. Toch hebben we haar in de ochtend op nieuwjaarsdag in een hoekje lang uit gestrekt gevonden. Wij denken dat haar hartje het gewoon heeft begeven. Helaas is ze op 2 weken na net geen 2 geworden. Het is zo'n gemis nu, echt vreselijk. Morgen mogen we haar ophalen in een urntje en zal ze altijd in ons hartje blijven.
Eveline
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Uit dagelijkse ritme (update: overleden)

Bericht door Eveline »

Sterkte!
Het zat er dan toch een beetje aan te komen waarschijnlijk... 😕
Groetjes van Eveline
Plaats reactie