Syr: traliekooi of terrarium/aquarium?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Ellleeen x
Hamsters: Diesel, Luigi ♥
Leeftijd: 31
Contacteer:

Syr: traliekooi of terrarium/aquarium?

Bericht door Ellleeen x »

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje in verband met de huisvesting van syren. Wat raden jullie aan, een traliekooi, een aquarium of een terrarium? En waarom?
Ik heb al enkele jaren geen hamsters meer en ik denk eraan om terug eentje te nemen, maar ik merk dat er wel wat veranderd is in tussentijd qua huisvesting :)

Iemand vertelde me dat een terrarium wel beter is dan een aquarium, omdat je de hamster anders van bovenaf moet benaderen en hij hier wel angstig kan op reageren, klopt dit?

Slaapzacht Beau ♥
Slaapzacht lieve Navaro ♥
Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 34

Re: Syr: traliekooi of terrarium/aquarium?

Bericht door Nunchaku »

Ja, dat kan. Mijn hamster boeit het allemaal niks... Ik ga er sowieso met mijn arm in en benader hem van de zijkant. Je moet het aquarium gewoon niet te hoog zetten zodat je er goed bij kunt. Ons aquarium staat op een +- 70 cm hoge kast. Ons manneke is een Syr.
Ik heb gekozen voor een aquarium omdat ik hem dan beter kan zien en hij meer kan graven. Ironisch... want sinds hij in het aquarium zit, heb ik hem niet meer actief zien graven...
Hamkie

Bericht door Hamkie »

Onze hamster komt morgen😁 wij hebben nu een aquarium van 80 cm. Deze vinden wij toch te klein. Nu zijn we op zoek naar 120 cm. Ik kom ook wel terrariums tegen op marktplaats. Mijn voorkeur gaat uit naar een aquarium die vind ik er ook mooi uit zien. Maar ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met een terrarium.
Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 34

Bericht door Nunchaku »

Ik denk dat een terrarium ook prima is. Wat ik wel denk is dat je rekening moet houden met waar de schuifdeurtjes beginnen, want daar kun je dan geen zaagsel leggen. Ook denk ik dat dat voor een Syr minder uitmaakte dan voor een dwerghamster, aangezien ik heb begrepen dat deze laatste echt veel graven en dus ook graafmogelijkheden behoeven.
sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Bericht door sneeuwvlok »

Als syren liefhebber kan ik zeggen dat de meeste bakken voor en nadelen hebben.

Traliekooi: kan ik afraden, misschien gemakkelijk en gemakkelijk schoonhouden, maar onvoldoende graafmogelijkheden.

Aquarium: mooi als hij minimaal 50cm hoog en breed is, anders kom je in de knel met je inrichting. Een nadeel is dat je de hamster al snel van boven benaderd en niet alle syren vinden dat prettig.

Terrarium: je benaderd vanaf de zijkant, maar vaak kan je maar weinig bodembedekking kwijt (10cm) omdat het voorschot zo laag is. Gerbilaria hebben een hoger voorschot, maar zijn nog niet altijd groot genoeg qua oppervlakte. Bij een terrarium moet je ook rekening houden met de verluchting: een strookje van 10cm is onvoldoende!

Ik heb er zelf voor gekozen om een kast om te bouwen. Mijn syr heeft nu een ruimte van 100x60 en door een voorschot van 30cm, kan er 30cm bodembedekking in. Omdat ik de kooi flink hoog heb gemaakt (70cm) kan er gemakkelijk een rad boven de bodembedekking staan (wel op een plateau natuurlijk!). Ik heb deze bak nu een jaar en vind hem ideaal :D
AlwaysH
Hamsters: Syren, een bellie en gerbils!
Leeftijd: 25
Contacteer:

Bericht door AlwaysH »

Hier ook een Syren liefhebster. Zou in ieder geval voor iets van glas gaan, niet iets zoals een traliekooi.
Of je hierbij een terrarium of aquarium prefereert is aan jouzelf!

In terrariums is het vaak wat moeilijker om diepte te creëren, maar als je genoeg hout bruggetjes (bendy bridges) inslaat, kan je deze ook makkelijk maken, dmv met lagen te werken. Met aquariums is het dus wel makkelijker om een dikke laag aan te leggen (Duitse stijl bijvoorbeeld).
Inderdaad benader je sneller van boven af, maar met veel geduld en rustige hand kan je ze rustig ietwat van de zijkant op pakken. Heb ik zelf nog geen problemen mee ervaren.

Succes!
Niks te vertellen :lol:
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

bij een terrarium vind ik het grootste probleem de ventilatie. In een gewone terrarium is deze te slecht voor hamsters. Er bestaan echter wel ook terraria voor knaagdieren, die hebben vaak ook gelijk een hogere zaagselstop. in een gewoon terrarium valt dit alles natuurlijk aan te passen, maar vind ik niet de moeite waard (dat zien andere misschien wel anders ;) )
Bij een 'bak' als huisvesting (aquarium, zelfbouw enz....) kom je eigenlijk niet echt van boven, want je gaat niet direct op de hamster af. Je steekt je arm in de bak en benadert de hamster vanaf de zij.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
Plaats reactie