renbaan maken

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Kaela1

renbaan maken

Bericht door Kaela1 »

Ik ga mogelijk een nieuw verblijf voor Valentijn kopen en wil daar een renbaan in gaan knutselen. Nu vraag ik me af waar dat het beste mee kan worden gemaakt.

Welke soort hout is het beste geschikt en goed verkrijgbaar. Welke lak is veilig? En als ik het hout gelakt heb, gaat het dan niet stinken als er op geplast wordt?

Als ik het niet van hout zou willen maken, welk materiaal is dan geschikt?

melson
Contacteer:

Re: renbaan maken

Bericht door melson »

ik koop altijd graag een plaat van triplex of multiplex in de bouwmarkt, bv. deze Als je een pasje hebt zagen ze het ook gratis toe en als je van tevoren even nadenkt wat voor afmetingen je nodig hebt kun je voor weinig geld misschien ook nog een huisje en een zandbad er uit laten zagen. dan nog een een ronde stok voor de poten en misschien nog een decorlijst als hekwerk. (ik ben geen fan meer van deuvel-hekken sindsdien mijn hamster een keertje er in klem kwam te zitten met een poot :shock: )

Afbeelding

of je wilt schroeven of lijmen moet jezelf kijken. houtlijm zonder oplossingsmiddelen is prima. vaak is dit de sneldrogende wat heel handig is ;)
acryllak is veilig voor de hamster maar op den duur niet urinevast, dus als je hamster er volop plast zal het op een gegeven moment ook in het hout trekken en stinken als je het niet regelmatig schoon maakt. maar een hamsterleven zal het eigenlijk mee moeten gaan.
je kunt ook als extra bescherming een kurken plaat er op leggen of met mozaik steentjes tegelen.

ander materiaal wat zou kunnen:
-metaal of plexiglas, maar dit is te glad, dus daar moet je wat mee.
-klei? als je kunt branden

edit:
een andere mogelijkheid is ook om geplastificeerde meubelplaat te gebruiken, dan is het wel beschermd tegen urine, maar je moet de zijkanten wel knaagproof maken. en het lijk mij ook wat glad voor een hamster, dus zeker handig om er een kurkenplaat of hennepmat op te leggen.
ik heb zoiets bij de degoes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
Kaela1

Bericht door Kaela1 »

Dank je voor je uitgebreide antwoord!

Ik zat daar ook al om te denken, dat materialen zoals plexiglas heel erg glad zijn. Meubelplaat is wel een goed idee denk ik, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik wil over de hele lengte aan de achterkant een rechte plank, dus dan kunnen de zijkanten mooi tegen het glas. Ook dat zal niet eeuwig mee gaan, maar het is wel fijn als het niet na een paar weken al gaat ruiken natuurlijk. Een keer een doekje er over kunnen halen is wel zo praktisch.

De sierlatten als afwerking is ook een top idee! Onthoud ik ook.

Ik heb de prijsopgave van de bak binnen en ga hem bestellen. Ik vind het zooooo leuk!
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

ik heb mijn renbaan nu al twee jaar en er werd niet op geplast. is misschien ook afhankelijk van de hamster. mijn russen plasten tot nu toe alleen in het looprad, zandbad en in hun holletje.
de trappen in mijn degoekast zijn ook al meerdere jaar oud en die degoes plassen en markeren echt... ze zien er niet meer uit, maar erg stinken doen ze niet.

veel plezier met plannen en inrichten, dit is altijd het leukste :-)
War voor een bak ga je bestellen?
groetjes
Melanie

Kaela1

Bericht door Kaela1 »

Mijn rusje lijkt ook wel een vaste plasplek te hebben, maar een renbaan hebben we nu niet, dus geen idee wat ie daar dan mee gaat doen.

Ik heb nu een gerbilarium van 75*40 cm en de nieuwe bak wordt 120*49 cm. Dan past ie precies qua diepte op onze kast. Ik doe in de nieuwe bak geen glazen plateaus, zodat ik meer zelf kan knutselen.
Dat is ook de voornaamste reden om zoveel groter te gaan. Valentijn is in deze bak ook heel gelukkig, voor zover ik kan zien. Maar ik baal steeds dat alles steeds niet past. Met een meerkamerhuis staat het al vol, met een plateau kan er al niets meer bij. Ik wil wat meer ruimte om te scapen. En met dit formaat kan ik tzt ook makkelijker voor een syrtje, gerbils of muizen gaan. Als ik dat zou willen, ik twijfel nog heel erg.
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

ja, 120x50cm is een mooie maat, ook voor gerbils . voor muizen zal de ventilatie niet voldoende zijn, daar moet je wel rekening mee houden. Hun urine is wel ietsjes sterker... ;)
ik persoonlijk ben ook geen fan van ingebouwde glazen plateaus. ik verander graag bij de degoes, bij de hamster hooguit als er een nieuwe komt. Maar zonder deze plateaus kan het tenminste :-)
groetjes
Melanie

Kaela1

Bericht door Kaela1 »

Vandaag ben ik alvast wat gaan shoppen in de plaatselijke dierenwinkels. Ik heb twee mooie kurktunnels gevonden. En een mooi houten plateau, bedoeld voor aan een traliekooi. Zo een, maar dan wat groter: https://www.hamstert.nl/787-houten-plat ... -rand.html Omdat ie niet duur was, heb ik er een meegenomen. Eens kijken of er mee te knutselen valt. Dat was zo, ik heb er een pootje onder gemaakt, de uitsteeksels om het aan de tralies te bevestigen vanaf gehaald en een van de opstaande randjes er af gesloopt.

Ik heb nu dus het idee een aantal van deze plateaus te kopen en een vrij speelse renbaan te gaan bouwen. Mocht hij toch er op plassen, dat het gaat ruiken, is 1 deel vervangen niet kostbaar.

Als de bak er is en ik heb iets gebouwd, zal ik het even laten zien!
Plaats reactie