Geslacht

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Hamsterlover123
Hamsters: Eth

Geslacht

Bericht door Hamsterlover123 »

Hoi allemaal!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om het geslacht van mijn hamster te bepalen. We komen er niet met zekerheid uit..
Ik denk een vrouwtje, wat denken jullie?

Dankjewel vast!!
Afbeelding

xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Re: Geslacht

Bericht door xAnnick »

Naar mijn weten inderdaad een vrouwtje.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Hamster.lucy
Hamsters: Lucy, Tommy en Billy

Bericht door Hamster.lucy »

ik denk ook een vrouwtje
Laatst gewijzigd door Hamster.lucy op 15 feb 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hamsterlover123

We willen namelijk graag een nestje fokken, maar heb gelezen dat dat niet handig is met een ouder vrouwtje (1 jaar)
Hamster.lucy

Hamsterlover123 schreef: 18 jan 2021, 13:05 We willen namelijk graag een nestje fokken, maar heb gelezen dat dat niet handig is met een ouder vrouwtje (1 jaar)
zelf heb ik nog nooit een hamster nestje gehad, ik heb wel een muisjes nestje gehad. ik zou pas fokken met een vrouwtjes hamster boven 6 maanden, verder weet ik niet wat de maximale leeftijd is
Hamsterlover123

Hamster.lucy schreef: 18 jan 2021, 13:24
Hamsterlover123 schreef: 18 jan 2021, 13:05 We willen namelijk graag een nestje fokken, maar heb gelezen dat dat niet handig is met een ouder vrouwtje (1 jaar)
zelf heb ik nog nooit een hamster nestje gehad, ik heb wel een muisjes nestje gehad. ik zou pas fokken met een vrouwtjes hamster boven 6 maanden, verder weet ik niet wat de maximale leeftijd is
Ze adviseren bij hamsters met een vrouwtje vanaf 3 maanden en geen eerste nestje als ze ouder zijn dan 10 maanden. (Marika’s knaagdierenwereld)
Hamster.lucy

Hamsterlover123 schreef: 18 jan 2021, 13:52
Hamster.lucy schreef: 18 jan 2021, 13:24
Ze adviseren bij hamsters met een vrouwtje vanaf 3 maanden en geen eerste nestje als ze ouder zijn dan 10 maanden. (Marika’s knaagdierenwereld)
oh, dan was het 3 maanden. ik dacht 6 maanden maar het is dus 3 maanden

:oops:
Laatst gewijzigd door Hamster.lucy op 15 feb 2021, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Klopt. wat Hamsterlover123 zegt. Máár, belangrijkste om aan te halen vind ik nog wel dat je niet moet fokken met dieren waar je geen achtergrond van weet. Wanneer je de achtergrond weet dan is dit in overleg gegaan met de hobbyfokker. Wanneer je geen achtergrond weet is het ontzettend gevaarlijk om twee willekeurige hamsters bij elkaar te zetten. Beide hamsters kunnen er voor het oog prima gezond uit zien, hoe het nest er uit komt is echter een tweede ... iets met drager x drager = uiter enzovoort.
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Hamsterlover123

xDenies schreef: 18 jan 2021, 16:42 Klopt. wat Hamsterlover123 zegt. Máár, belangrijkste om aan te halen vind ik nog wel dat je niet moet fokken met dieren waar je geen achtergrond van weet. Wanneer je de achtergrond weet dan is dit in overleg gegaan met de hobbyfokker. Wanneer je geen achtergrond weet is het ontzettend gevaarlijk om twee willekeurige hamsters bij elkaar te zetten. Beide hamsters kunnen er voor het oog prima gezond uit zien, hoe het nest er uit komt is echter een tweede ... iets met drager x drager = uiter enzovoort.
Als 2 gezonde hamsters niet uit hetzelfde nest komen, lijkt me dat niet zo’n enorm gevaar toch? De kans dat ze dan beide eenzelfde afwijking op een gen hebben, lijkt me nogal klein. Of komen bepaalde afwijkingen zo veel voor bij hamsters?
xDenies
Contacteer:

Bericht door xDenies »

De kans is groter dan je denkt. Ik vind het persoonlijk erg slecht om te stimuleren te fokken met dieren zonder achtergrond. Uiteindelijk ben je dan gewoon een vermeerderaar en geen haar beter dan een broodfokker of dergelijke :)
Little Paws Pet Shop
Hamstery Pure Colour
Facebookpagina
Saskia1982
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 »

Afgezien van het feit dat ik sterk afraad om te fokken met hamsters waarvan je de achtergrond niet weet, is geslachtsbepaling toch wel een stukje basiskennis waarover je hoort te beschikken voor je aan fokken denkt. Als fokker zijnde vind ik het uiteraard geweldig om nestjes op te zien groeien, maar ook ken ik de andere kant van het fokken. Namelijk het risico dat niet alles gaat zoals je hoopt. Er is altijd een risico dat er iets niet goed gaat. Juist dat risico probeer je zo minimaal mogelijk te houden door te fokken met dieren met een goede achtergrond.. Dan laat ik nog even buiten beschouwing wat er nog meer bij komt kijken, zoals jongen op tijd scheiden en zorgen dat alle jongen goed terecht komen..
Hamster.lucy

xDenies schreef: 18 jan 2021, 19:07 De kans is groter dan je denkt. Ik vind het persoonlijk erg slecht om te stimuleren te fokken met dieren zonder achtergrond. Uiteindelijk ben je dan gewoon een vermeerderaar en geen haar beter dan een broodfokker of dergelijke :)
nou, om het te verglijken met een broodfokker is wel een beetje overdreven. ik er wel 100% mee eens dat je niet moet fokken met dieren zonder achtergrond, maar bij broodfokkers fokken ze ook zieke dieren en familie, ook krijgen de hamsters daar geen pauze tussen het fokken door. en de huisvesting is daar verschikkelijk, maar dat een beetje off topic

hamsterlover123: wil je 1 keer een nestje of wil je echt een hobbyfokker worden die om de zoveel tijd een nestje krijgt?
Laatst gewijzigd door Hamster.lucy op 18 jan 2021, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Hamsterlover123

Saskia1982 schreef: 18 jan 2021, 19:18 Afgezien van het feit dat ik sterk afraad om te fokken met hamsters waarvan je de achtergrond niet weet, is geslachtsbepaling toch wel een stukje basiskennis waarover je hoort te beschikken voor je aan fokken denkt. Als fokker zijnde vind ik het uiteraard geweldig om nestjes op te zien groeien, maar ook ken ik de andere kant van het fokken. Namelijk het risico dat niet alles gaat zoals je hoopt. Er is altijd een risico dat er iets niet goed gaat. Juist dat risico probeer je zo minimaal mogelijk te houden door te fokken met dieren met een goede achtergrond.. Dan laat ik nog even buiten beschouwing wat er nog meer bij komt kijken, zoals jongen op tijd scheiden en zorgen dat alle jongen goed terecht komen..
Daar heb ik wel naar gekeken en over gelezen. Mannetje weghalen, kooi niet schoonmaken, jongen niet aanraken eerste week, borstontsteking, jongen op tijd weghalen bij moeder, op geslacht scheiden (en niet te lang samen voor ze weer kunnen gaan fokken). Ik heb al ‘marktonderzoek’ gedaan in de omgeving.
Heb je een link waarin ik meer kan lezen over wat he moet weten over de achtergrond/welke ziekten etc?

Geslachtsbepaling is mss basiskennis, maar we hebben nu maar 1 hamster, dus ook weinig vergelijkingsmateriaal dan. In een nestje kun je vergelijken. Op een plaatje ziet t er toch net weer anders uit ;)
xDenies
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Hamster.lucy schreef: 18 jan 2021, 19:19 nou, om het te verglijken met een broodfokker is wel een beetje overdreven. ik er wel 100% mee eens dat je niet moet fokken met dieren zonder achtergrond, maar bij broodfokkers fokken ze ook zieke dieren en familie, ook krijgen de hamsters daar geen pauze tussen het fokken door. en de huisvesting is daar verschikkelijk, maar dat een beetje off topic

hamsterlover123: wil je 1 keer een nestje of wil je echt een hobbyfokker worden die om de zoveel tijd een nestje krijgt?
Vind ik niet. Als je fokt met hamsters zonder achtergrond weet je niet of je zieke dieren hebt; dus dan mag het wel? :P Een broodfokker fokt ook niet bewust zieke dieren want dan kan hij zijn brood niet mee betalen ;) Wanneer je hamster niet bij een goede hobbyfokker vandaan komt heb je veelal te maken met een hybride en een hybride dwerghamster komt voort uit een eerdere kruising tussen een bellie x rus. Dat is dus al geen zuivere koek. Bij veel hybrides komen dan ook veel bekende ziektes voort. Denk aan parkinson, suikerziekte, tandproblemen(olifanten tanden), vachtproblemen, dwerggroei etc etc. Een goede fokker doet dus zijn best en controleert lijnen om bovenstaande kans zo klein als maar kan zijn te maken.

Je plaatje omtrent een broodfokker is overigens heel zwart wit. Er komt meer bij kijken. Net als dat er met een pretnestje meer bij komt kijken. Ook een pretnestje hoort goed te verlopen zodat niet alleen de eigenaar maar bovenal ook het hamstertje kan 'genieten'. (wat natuurlijk te allen tijde moet zijn)
Little Paws Pet Shop
Hamstery Pure Colour
Facebookpagina
Hamsterlover123

Nou, laten we beginnen met 1x een nestje.

Mijn dochter wil dit graag, en ik vind t ook leuk. Maar ik wil me wel goed inlezen en voorbereiden. Zodat we inderdaad straks niet met 12 dieren zitten die we niet kwijt kunnen. Of erger.

Aha ok. Dus hybride hamsters kunnen veel afwijkingen bij zich dragen.
Maar goed, aangezien we nu dus ws een vrouwtje van ~12 maanden hebben, waar we ‘niets mee kunnen’, schuif ik t nog even vooruit.
Plaats reactie