coronavirus bij hamster?
Moderator: Sylvia.
- alyssadejong
- Leeftijd: 19
- Contacteer:
coronavirus bij hamster?
hoi! ik heb net het bericht gekregen dat ik positief ben getest voor corona. ik heb gisteren mijn hamsters kooi schoongemaakt en hem voor een tijdje vastgehouden enzo. ik vraag me af of hamsters ook corona kunnen krijgen, en of het dodelijk voor ze is. ik maak me namelijk erg zorgen.
- Hamster.lucy
- Hamsters: Lucy, Tommy en Billy
Re: coronavirus bij hamster?
zover mij bekend is kunnen hamsters geen corona krijgen
Laatst gewijzigd door Hamster.lucy op 21 mar 2021, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sicos
- Beheerder
- Hamsters: 1 rusje
- Leeftijd: 48
- Contacteer:
Ongeacht of ze het wel of niet kunnen krijgen zou ik even voorzichtig zijn met je hamster, als ik zelf verkouden ben dan pak ik nooit mijn hamster op totdat ik weer beter ben. Better safe than sorry
- Hermank2018
Hamsters kunnen wel degelijk corona krijgen, echter zijn de klachten vaak minder erg. Er zijn onderzoeken gedaan naar verschillende hamstersoorten (vrijwel allemaal op internet terug te vinden, maar wel in het Engels geschreven met veel vaktermen, dus dat moet je een beetje liggen) waaruit naar voren kwam dat de dieren wel ziek werden, maar het meestal niet fataal was (met uitzondering van robo's, die heftiger op het virus reageerden). Als je de mogelijkheid hebt zou ik dus wel zo min mogelijk contact hebben met je hamsters, maar echt veel zorgen hoef je je ook niet te maken.
Hermank2018 schreef: 21 mar 2021, 00:44 Hamsters kunnen wel degelijk corona krijgen, echter zijn de klachten vaak minder erg. Er zijn onderzoeken gedaan naar verschillende hamstersoorten (vrijwel allemaal op internet terug te vinden, maar wel in het Engels geschreven met veel vaktermen, dus dat moet je een beetje liggen) waaruit naar voren kwam dat de dieren wel ziek werden, maar het meestal niet fataal was (met uitzondering van robo's, die heftiger op het virus reageerden). Als je de mogelijkheid hebt zou ik dus wel zo min mogelijk contact hebben met je hamsters, maar echt veel zorgen hoef je je ook niet te maken.
Dit klopt. In de tijd dat ons gezin corona had waren en aantal hamsters slap, niet actief, zagen er minder goed uit, geen eetlust. Ze knapte na 1.5 week weer op.
Every pet needs a owner
- Hamster.lucy
oh, dat wist ik nog niet. zou ik het linkje van de site waar deze informatie op staat mogen?
- Hamster.lucy
oh, dat wist ik nog niet. zou ik het linkje van de site waar deze informatie op staat mogen?
ik heb er (nog) geen signalen van Nederlandse websites gezien.
ik heb er (nog) geen signalen van Nederlandse websites gezien.
- Hamster.lucy
Hermank2018 schreef: 21 mar 2021, 00:44 Hamsters kunnen wel degelijk corona krijgen(........)waaruit naar voren kwam dat de dieren wel ziek werden, maar het meestal niet fataal was (met uitzondering van robo's, die heftiger op het virus reageerden)
oh dat was mij nog niet bekend, van honden en katten wist ik al. ik zal wat beter gaan opletten als ik klachten heb, helemaal met mijn groepje robo'sSylvia. schreef: 21 mar 2021, 10:43 https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/huisdieren
"Naast onder andere honden, katten, hamsters, en konijnen zijn ook fretten en nertsen gevoelig gebleken voor besmetting met het virus"
- Hermank2018
Geeft niet hoor, het was ook niet bedoeld als direct commentaar. Het is natuurlijk een relatief nieuw probleem, dus er is ook nog weinig onderzoek gedaan. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat dit onderzoek is gedaan met dieren die met het virus zijn geïnjecteerd; dit zegt dus niets/nauwelijks iets over of en zoja in welke mate het virus overdraagbaar is van mens op dier of andersom. Maar zoals Sicos al zei, better safe than sorry.
Als je het onderzoek zelf na wil lezen; Trimpert et al heeft onderzoek gedaan naar robo's (te vinden op cell.com). Je kan de onderzoeken verder relatief makkelijk vinden als je zoekt op hamster coronavirus, maar zorg er wel voor dat je een betrouwbaar researchcentrum raadpleegt; er staat ook veel misinformatie op het internet.
Als je het onderzoek zelf na wil lezen; Trimpert et al heeft onderzoek gedaan naar robo's (te vinden op cell.com). Je kan de onderzoeken verder relatief makkelijk vinden als je zoekt op hamster coronavirus, maar zorg er wel voor dat je een betrouwbaar researchcentrum raadpleegt; er staat ook veel misinformatie op het internet.