Eki heeft één rood oog - update: beter?!

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Louise
Leeftijd: 60

Eki heeft één rood oog - update: beter?!

Bericht door Louise »

Eki, Rusje van 1 jaar en 10 maanden, leek al een beetje staar te hebben ofzoiets, maar nu heeft hij ook nog één rood oog: één oogje ziet er een beetje uit in de richting van wat rood-ogige hamsters hebben, zeg maar. Je ziet het vrij goed. Verder maakt hij nog steeds een gezonde indruk, nouja, hij wordt oud (mager, pluizige vacht), maar hij is levendig en actief, en lijkt er geen last van te hebben. Wat zou dat kunnen zijn?

Louise
Laatst gewijzigd door Louise op 07 aug 2004, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.

biawa

Bericht door biawa »

Puilt het oog ook een beetje uit? Ik zit te denken aan glaucoom, vanwege dit topic: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... t=rood+oog
Ik ken alleen niet de verschijnselen "volgens het boek" van glaucoom, dat zou je even na moeten zoeken.

Bij rood krijg je gelijk associaties met bloed, maar ik weet niet of het medisch gezien mogelijk is dat er bloed in de oogbol terecht komt?
Louise

Bericht door Louise »

Het puilt niet uit, maar de kleur lijkt er wel op, hmm, dat is niet zo'n vrolijk verhaal, al staat er niet hoe het met Bo is afgelopen.

Even opgezocht over glaucoom bij mensen: glaucoom is vooral verhoging van de druk in de oogbol, door onbekende oorzaak, in een acuut geval kan het oog er rood bij worden, ja. En je kunt er blind door worden. En als mens merk je het vooral doordat je slechter ziet, uitval.

Ik dacht trouwens bij Eki ook aan bloed in het oog, en misschien het loslaten van iets (lens, netvlies).

Louise
Ursus

Bericht door Ursus »

Louise schreef:Het puilt niet uit, maar de kleur lijkt er wel op, hmm, dat is niet zo'n vrolijk verhaal, al staat er niet hoe het met Bo is afgelopen.

Even opgezocht over glaucoom bij mensen: glaucoom is vooral verhoging van de druk in de oogbol, door onbekende oorzaak, in een acuut geval kan het oog er rood bij worden, ja. En je kunt er blind door worden. En als mens merk je het vooral doordat je slechter ziet, uitval.

Ik dacht trouwens bij Eki ook aan bloed in het oog, en misschien het loslaten van iets (lens, netvlies).

Louise
Niet door onbekende oorzaak. Verhoging van de oogdruk, doordat de vloeistof in het glasachtig lichaam niet goed afgevoerd wordt. (verstopping of iets dergelijks) Komt vooral voor bij oudere mensen (50+ ) en dat levert dan beschadiging van het netvlies op, waardoor je blind wordt.
Frida
Leeftijd: 43

Bericht door Frida »

Het klinkt allemaal niet erg fijn, dat in ieder geval.
Ik hoop dat alles goed komt met Eki, en dat het niets ergs is. Succes met Eki!!
[b]G[/b]roeten [b]F[/b]rida

[i]De beste site ooit[/i]: [url=http://www.kijkenluister.net/enter/sites/tunes_kids/cartoontune_view.htm]Echt waar![/url]
Cocó

Bericht door Cocó »

Misschien een bezoekje aan de DA waard?
Als ik dit zo lees klinkt het niet erg 'gezond' ;)
Louise

Bericht door Louise »

Ja, ik zal morgen zelf eens gaan kijken (Eki woont bij Henk), en misschien inderdaad naar de da. Alleen geen idee of die in Numansdorp een beetje fatsoenlijk is.

Louise
Snadraa
Leeftijd: 39

Bericht door Snadraa »

Hopelijk heeft je kleine belastingenveloppenverscheurdertje* er niet al te veel last van! Eki, sterkte en gezondheid!!

(* = is dat 3x woordwaarde?)
Groetjes van Sandra, Floris, Lotje, Zelano, Alanda en kabouter Otje
Louise

Bericht door Louise »

Snadraa schreef:belastingenveloppenverscheurdertje
:lol: Jammer dat er geen q of x in zit!

Louise
Louise

Bericht door Louise »

Nou, ik heb Eki's oogje inmiddels beter kunnen bekijken. Het is inderdaad duidelijk rood, en aangezien dat niet bij hem past (ik ken hem alleen met zwarte kraaloogjes, natuurlijk), ziet het er een beetje eng uit. Maar het is totaal niet dik, het is zelfs mínder bol dan zijn zwarte oogje. Hij lijkt er verder totaal geen last van te hebben, alles is verder normaal, vandaar dat ik nog twijfel over de dierenarts. Lastig. Ik maak me wel ongerust. Hij is ook duidelijk al zo oud, zo pluizig, en ik weet hoe snel het kan gaan. Maar goed, hij 'doet' verder nog heel fit, dus...??

Louise
Kamino

Bericht door Kamino »

Hm ik zou ook denken dat er misschien bloed in het oog zit. Als het glaucoom is, dan gaat het oog volgens mij wel uitpuilen. Als ik jou was zou ik dat even goed in de gaten houden, en zodra je iets ziet naar de da gaan.
[color=blue][size=75]Groetjes van Esther[/size][/color]
Louise

Bericht door Louise »

Nieuwe suggestie van Peter, die had ik even gemaild: het is misschien geen bloed, maar wegtrekkend pigment. Iemand die daar iets van kan maken? Want het ziet er inderdaad een beetje uit als een gewoon rood oogje, en dat is natuurlijk ook een oogje met minder pigment.

Het is trouwens allemaal nog hetzelfde met Eki.

Louise
Louise

Bericht door Louise »

Hier zijn foto's waar je Eki's vreemde oogje vrij goed op kan zien - vooral de tweede, qua kleur, en op de eerste zie je dat het kleiner is. Het gaat trouwens verder prima met hem!

Afbeelding

Afbeelding

Louise
RoboHamu
Contacteer:

Bericht door RoboHamu »

EIgenlijk ziet het er wel cool uit :lol:
Maar ik hoop dat het niks ernstigs is! Het ziet er in iedergeval niet ontstoken uit ofzo.... Vreemd, maar dan is Eki ook wel een speciaal hamstertje!
Louise

Bericht door Louise »

Even dit opgegraven: Eki heeft dus bijna 2 maanden één rood oog gehad, en inmiddels.... is het weer zwart! Sinds een week ofzo trok het rode weg, of trok het zwarte er terug in.

Nu terugkijkend was hij 2 maanden terug ook niet helemaal in z'n hum, en is hij inmiddels weer levendiger en zijn vacht ziet er beter uit. Misschien dus toch even iets onder de leden gehad!

Volgende maand wordt het kereltje 2, en in juni dacht ik: daar gaat-ie, maar nu hoop ik dat hij nog een tijdje langer meegaat! Hup Eki!

Louise
Plaats reactie